Jump to content

White-tail deer - i Norge snart?


eies

Recommended Posts

For nokre år sidan var "mårhund" i Finland. No er han komen til Norge.

 

Nyleg såg eg eit lysbildeforedrag frå Finland. Det var store flokkar kvithale-hjort å sjå. Det vart sagt at dette var dyr som var forvilla, og som hadde spreidd seg.

 

Slik eg oppfattar kvithale-hjort, så er dette ein meir "aggressiv" art, og eg er bekymra for at den vil utkonkurrera den vanlege hjorten vår.

 

Har Kammer-folket tankar om dette?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ eies: Tror neppe dem utkonkurerer vanlig hjort. Har sett i store hegn i Danmark at de går i sammen der og det virket ikke som om det var spesiell konkuranse i mellom dem. Så hvidt jeg har forstått fra Irland så er de også mer lavlandsdyr en vår hjort. Men detter er hva JEG mener, mulig noen andre vet bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noen vitsvanshjort i Sverige ennå og det er et stykke fra Vaasa og rundt östersjöen og til norge. Vaasa er vel nordligste stammen. Det er mye av dem i Finland og håper dem snart kommer dit jeg bor ca halvparten av tiden! dem har jo töffe gevir også, men dessverre tror jeg det tar meget lang tid för dem er i norge. Ikke mye dåhjort i norge heller, til tross for store stammer i Sverige. Dem er imidlertid meget "hjemmekjäre" derfor litt sen spredning.

Link to comment
Share on other sites

Stammen i Finland har vokst frem siden en gang på 30 tallet (sluppet ut et titalls individer) så er en mulighet på sikt.

Mne er vel bare Finland som har en stor stamme utenfor Amerika. Men syns å huske at Whitetail er Finlands nest største hjortevilt (etter elgen) i antall felte vilt. Men mener at den er hovedsaklig syd i Finland den er etablert.

Link to comment
Share on other sites

Litt European whitetail fakta :D

 

Venado cola blanca (Sp), Virginia Hirsch (G), Cerf à queue blanche, Cerf de Virginie (F).

 

DESCRIPTION (male) Shoulder height 36-40 inches (91-102 cm). Weight 110-250 pounds (50-115 kg), average 150 pounds (68 kg). Females are considerably smaller.

 

The white-tailed deer is a graceful, medium-sized deer with a long slender neck, a narrow face, fairly large ears, and long slim legs. The summer coat is reddish-brown in color and very soft-more like fur than hair. Winter coat is gray or grayish-brown. There is a white stripe around the nose and chin, white markings near the eyes, and a white throat patch. Underparts, inside of legs, and rump are white. The large, bushy tail can be as long as 18 inches (46 cm). It is brown on top with white edges and all white underneath, with erectile hairs that flare out when the tail is raised as an alarm signal. The main antler beams grow from the back of the head and curve forward and inward over the face. Typical antlers will have several short, unbranched tines that grow up from the top of each beam. In addition, a single brow tine (eye-guard) commonly occurs on each antler, but is not always present. Non-typical tines are those that grow from the side or bottom of the main beam, or from the burr, or from another tine. Additional brow tines (more then one to an antler) are also non-typical.

 

DISTRIBUTION First introduced in Europe in 1870 in Austria, but have since disappeared from that country. They were introduced for hunting in southwestern Finland in 1934, and have thrived and expanded their range there; nearly 15,000 were harvested in 1980. Introduced (after 1890) southwest of Prague in what is now the Czech Republic, and a small free-ranging population survives in central Bohemia. Also introduced (1970-1973) near Belgrade, Serbia, and subsequently (1975) on the island of Brâc off the southern coast of Croatia in the Adriatic Sea.

 

REMARKS Some fine whitetails have been recorded from Finland, the best being a 13-pointer taken in 1966 that measured 29-1/8 inches (740 mm) on the main beam and 20-7/8 inches (530 mm) for inside span. Several other heads of note carried 10 to 11 points and had main beams from 23-5/8 inches (600 mm) to 25-3/4 inches (654 mm) in length (Rowland Ward).

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer ikke til oppleve whitetail i Norge i dette århundret :!:

 

Neppe de neste heller så her kan du nok ta det rolig eies :!:

 

Innføring av nye arter har vel vist seg lite vellykket gang etter gang.........så akkurat den bekymringen deler jeg. :wink: , men innvandring grunnet klima endringer eller at andre forusettninger i naturen endrer seg er jeg ikke like bekymret for :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Whitetail blir vel en mellomstørrelse mellom rådyr og vår hjort? Hadde vært interessant å trimma basseten på sånt. :D

 

Det tror jeg nok. I Finland er det ikke lov å bruke større hunder enn dachs som drivende hunder på vitsvanshjorten. Mener at maks boghøyde er 29 cm.

 

Det skytes vel drøyt 22 000 hjorter i året i Finland og det hele startet med 5 dyr i 1934! Innføringen av whitetail i Finland er en kjempesuksess. Hvis det er noen som vil lese om den interessante historien så er det utgitt en bok i anledning 70-årsjubileumet for den første utsettingen, skrevet av Juha K. Kairikko og Jaako Ruola, som omhandler hele historien til den finske vitsvanshjorten. Boka er heldigvis oversatt fra finsk til engelsk. :)

Link to comment
Share on other sites

Whitetail blir vel en mellomstørrelse mellom rådyr og vår hjort? Hadde vært interessant å trimma basseten på sånt. :D

 

Det tror jeg nok. I Finland er det ikke lov å bruke større hunder enn dachs som drivende hunder på vitsvanshjorten. Mener at maks boghøyde er 29 cm.

I Finland er det ikke lov å jage noe hjortevilt med større bikkjer enn dette, føler med de i grunnen...

Link to comment
Share on other sites

Eg ser at dei fleste aller mest er opptekne av korleis nye viltarter kan gi oss, som jegerar, nye jaktmulegheiter. Dette skuffar meg litt.

 

Eg tykkjer det er viktigare å finna ut meir om korleis ein ny vilt-art kan koma til å på verka naturen vår, på godt og vondt. Å introdusera ein ny vilt-art trur eg me skal vera forsiktige med.

 

Ein annan ting er i kor stor grad me er i stand til å hindra at nye viltarter å spreia seg. Her til lands tenkjer eg då på mink og mårhund. Men det finst fleire eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikkje jus-en i detalj, men noko slikt er neppe lovleg. Innføring av nye artar får ein ikkje løyve til - utan svært tungtvegande grunnar. Anten dette er brunsnegle-liknande skapningar, puma eller bison - eller dåhjort.

 

Og slike reglar er eg glad for.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Finnes det viltlevende dåhjort i Norge?

 

På Hankø i Østfold.

Vil det da være lovlig å kjøpe et par avlsdyr ,ha de noen år og så slippe flokken ut?

 

Nå har det vel frysi på såpass at de går i land sjøl :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hjortevilt har et betydelig mer eksponert levesette enn eks mårhund. Jeg tipper hvitsvansene har ca samme tid for kjønnsmodning og kullstørrelser som øvrig hjortevilt, altså langt enklere å bremse eller utrytte kontra eksempelvis villsvin. Dette gjør at vi aldri kommer til å få den hit, uten at det blir satt opp en forvaltningsplan FØR den kommer, der man inngår fredning inntil man har jaktbare bestander. Villsvinet har hatt naturlig tilhold her på berget før, innen politikerne implementerer dem som naturlig del av faunaen, så kan vi nok lete lenge etter reproduktive bestander av hvitsvans på denne av svenskegrensa...

 

Mens jeg var i Sverige sist høst, så fikk en kjennin mms fra en som hevdet han hadde skutt hvitsvans i Nord-Finnland, nesten inne på svenksegrensa... "Men fan, det är da ingen hvitsvans - det der är jo en ren!"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...