Jump to content

Ladebok på nett. Tips til den "fattige" hjemmeladeren.


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg skal begynne å lade litt riflepatroner selv, og tenkte jeg skulle få lånt en ladebok på biblioteket for å få inn prinsippene før jeg kjøper den selv en eller annen gang når jeg har penger til det. Jeg kom da over en ladebok som ligger som "nettbok" og er gratis. Den er riktignok fra 1998 (og tar jeg ikke feil er vesper på kammeret her medvirkende i boken), men prinsippene er vel de samme nå som da (arrester meg gjerne om jeg tar helt feil, jeg er som sagt helt nybegynner).

 

Link: http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2009032404076

Link to comment
Share on other sites

Du tar ikke feil, dette er Ladeboken som alle her snakker om. Det er en litt eldre utgave, men det spiller ingen rolle.

Bruk denne, du trenger ikke noe mer, oppdaterte ladedata finner du på nettsidene til produsentene.

 

Og takk for tipset :!:

 

Har utgave 2 og 5 fra før, nå har jeg nr 4 også :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvem som har lagt ut Ladeboken på nettet vet jeg ikke enda, men det er ulovlig. Vedkommende må regne med søksmål fra rettighetshaverne - hvilket vil si Hjemmet Mortensen, Svein Sollis enke og meg. Svein og jeg jobbet i årevis for å lage den boken, og jeg tar ikke lett på det.

Til dere som vil ha Ladeboken - kjøp nyeste utgave før den blir utsolgt. Nye utgaver kommer neppe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heisann,

 

det er nasjonalbiblioteket som har lagt den ut på nettet. Tviler sterkt på at dette er ulovlig, og de har helt sikkert en eller annen avtale med forlaget. Dette er ikke en bok som kan lastes ned, og vil nok derfor gå inn under de samme reglene som gjelder for utlån av bøker på biblioteket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Opphavsrett

 

 

Innholdet på NBdigital er beskyttet av lov om opphavsrett til åndsverk av 12. mai 1961 nr. 2 og formidles på grunnlag av:

 

* lov om opphavsrett til åndsverk av 12. mai 1961 nr. 2 kapittel 4 (vernetiden for verket er utløpt), eller

* lov om opphavsrett til åndsverk av 12 . mai 1961 nr. 2, § 9 (verket er uten opphavsrettslig vern), eller

* lov om opphavsrett til åndsverk av 12. mai 1961 nr. 2 § 2 (Nasjonalbiblioteket har opphavsretten til innholdet), eller

* avtale med Kopinor, eller

* avtale med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Forvaltningsorganisasjonen LINO, Den Norske Forfatterforening, Den norske forleggerforening og Norsk kritikerlag.

 

Materialet som er formidlet i tråd med avtale med Kopinor, er lagt ut for lesing på skjerm og kan ikke kopieres, republiseres, lastes ned eller på annen måte gjengis eller overføres, uten skriftlig tillatelse fra rettighetshaverne.

 

Materiale som er formidlet i tråd med avtale med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Forvaltningsorganisasjonen LINO, Den Norske Forfatterforening, Den norske forleggerforening og Norsk kritikerlag kan ikke kopieres, republiseres, lastes ned eller på annen måte gjengis eller overføres, uten skriftlig tillatelse fra rettighetshaverne.

 

Kilde: http://www.nb.no/om-nb/spoer-biblioteket/spoer-biblioteket/opphavsrett

Link to comment
Share on other sites

for å si det slik er det ingen problem å ta kopi / lagre boka i pdf-format for seinere bruk, for den som måtte ha lyst til å bruke tid på å lagre hver enkelt side. Har man derimot brukt den samme tida man ville bruke på å kopiere den på sin arbeidsplass, hadde man kunnet kjøpe to eksemplarer av siste utgaven av ladeboka. Surt for opphavsrettshaverne at slikt legges ut av offentlige instanser.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem å ta full kopi av papirbøker heller. Heller ikke av andre ånsverk, som cd'er, dvd'er, spill osv. Men det er ikke lov, både åndsverksloven og loven om opphavsrett regulerer dette. Og noe av det, spesielt bøker, er tidkrevende. Det er heller ikke vanskelig å ta kopi av noen få sider på en lånt bibliotekbok, det er heller ikke lovlig.

 

Hva er problemet? Om jeg låner boka på biblioteket eller får tilgang til den fra nett må vel være helt likegyldig?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
  • 7 years later...

Jeg har kjøpt siste utgave som er utgave 8. Tror ikke det er likegyldig ettersom ny utgave er utgitt nettopp fordi den inneholder ny og oppdatert kunnskap slik som jeg oppfatter det. Skal en kjøpe/lese bøker så er siste utgave alltid å anbefale etter mitt syn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ladegrepet skrev (2 timer siden):

fordi den inneholder ny og oppdatert kunnskap slik som jeg oppfatter det

Nyhetene i ladeboken er på nivå med folkevognvitsene på 70-tallet. Et år kom en modell med hele 13 nyheter: lengre vindusviskere, og 12 flere hakk på jekken...

 

K

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ladegrepet skrev (3 timer siden):

Tror ikke det er likegyldig ettersom ny utgave er utgitt nettopp fordi den inneholder ny og oppdatert kunnskap slik som jeg oppfatter det.

De store endringene i Ladeboken kom med utgave 7, der det er to nye kapitler om hhv. lyddempere og kapping av pipe. I utgave 8 er det bl.a. utviklet nye ladedata for flere patroner, samt at nye krutt-typer er tatt inn blant tidligere data. Men som påpekt før, det er alltid lurt å sjekke flere kilder når man lader egne patroner, særlig når man beveger seg oppover mot maks. Da er krutt- og kuleprodusentenes data, som ofte er tilgjengelige på nett, svært gode referanser.

 

Edit: Ladeboken på nett (tror det er utgave 4?) er sikkert helt grei om man bare vil lære seg ladeprosessen, men noen av ladningene kan nok være i friskeste laget...

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...