Jump to content

Gammel hagle fra Stavanger???


ko-stens

Recommended Posts

Har fått med en liten eske med deler pluss ei sideliggerpipe og noe som ser ut som hjemmelaget stokk.

 

Det er en gammel hanehagle, og det ser ut som om den er fra Stavanger. Oppå, mellom løpene, står et navn jeg ikke helt klarer å tyde. Ser ut som det står O. Visnes Stavanger. Tror ikke det er helt riktig det første, men Stavanger er ganske klart.

 

Noen som vet noe om slike hagler?

 

Har tenkt å pusse den opp litt og gi den tilbake til eieren for å ha på veggen. Den er i rimelig dårlig forfatning. Stokken er nok ikke original og ser hjemmelaget ut. I tillegg er det en del stygge merker på den. Det må ellers sveises litt på "festegreia" til forskjeftet da det har røket av. Ganske rusten ellers, og pipa har nok ikke blitt pusset på femti år eller så. I følge eieren skjøt han litt med den før han kjøpte seg ny, og den "nye" er nå ca 50 år gammel...

Link to comment
Share on other sites

Vestnes var ei gammel erverdig sjappe der jeg hang en del på slutten av 80tallet... Husker jeg var på bakrom og lagre der noen gamger, og der lå en del gammelt pakka i voksa papir der. Kan godt være at vi snakker en sak de fikk laget av en eller annen produsent ja..

 

Butikken hette Vesnes våpen & sport. Og jeg hekket mye rundt den. En trivelig gubbe som haltet drev den, men han er desverre død nå. Den gangen var det tre våpenbutikker i Stavanger. Vesnes , og så var det Hidle Sport og så var det den tredje som jeg ikke husker navnet på. Nært det gamle politikammeret, og de hadde faktisk byens eneste børsemaker. Svendson hette han, selv om han var norsk... Nok mimring for i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Her er nå noen bilder av "børsa", mitt lille "begynnerminiprosjekt":

 

089.jpg

Stygglangt løp i kaliber 12. 76 cm. Pga det mikroskopiske forskjeftet føles det lengre ut enn det er! Løpet innvendig ser ikke ut. Om det noensinne er pusset aner jeg ikke. Skal bli spennende og se om det går an å få det noenlunde blankt! Utvendig kommer jeg til å pusse med stålull (noen bedre forslag?) og blånere med noe jeg fant i heimen. Dette skal jo ikke holde i vær og vind, bare bli litt bedre enn det er i dag, så da går det vel greit med blåneringsvæske på egen hånd.

 

Legg merke til låsemekanismen til fortreet. Det er i dårlig stand og knekt i "bøyen". Ser ut som støpegods, så mulig en kan lodde med noe? Den skal jo ikke brukes, så om det ikke er solid, gjør ikke det noe.

 

088.jpg

Legg merke til den strøkne og forseggjorte kolben... Omtrent umulig å få pen igjen tenker jeg. Hjemmelaget av en eller annen mystisk person for en himla haug med år siden. Forbaska synd at originalkolben ikke eksisterer lenger.

 

087.jpg

Noen av delene. Dessverre manglet avtrekkerbøyla i esken, så gudene vet hvor den kan være. Noe grisete deler da jeg har sprøytet på WD40 for å løse opp rust og gammel møkk. Her er det ikke gjort noe på en mannsalder!

 

086.jpg

Noen inngraveringer. LG kan så vidt skimtes øverst på venstre "fløyen", til venstre for nummeret som er opp ned. Tegnene nedenfor, på den andre fløyen aner jeg ikke hva kan bety.

 

Hvor gammel kan den være da tro? Vil kanskje gjette på 1930-tallet selv, om ikke det er sent for hanehagler. Onkelen til fruen skjøt litt med den før han kjøpte seg egen hagle, på 1960-tallet. Faren hans kjøpte seg en Kongsberghagle etter krigen. Dersom han kjøpte denne ny sjøl, var det midt på 1930-tallet, siden han er født i 1920. Kan selvfølgelig hende han overtok den etter noen. 1930-tallet er kanskje sent for hanehagler?

Link to comment
Share on other sites

Vestnes var ei gammel erverdig sjappe der jeg hang en del på slutten av 80tallet... Husker jeg var på bakrom og lagre der noen gamger, og der lå en del gammelt pakka i voksa papir der. Kan godt være at vi snakker en sak de fikk laget av en eller annen produsent ja..

 

Butikken hette Vesnes våpen & sport. Og jeg hekket mye rundt den. En trivelig gubbe som haltet drev den, men han er desverre død nå. Den gangen var det tre våpenbutikker i Stavanger. Vesnes , og så var det Hidle Sport og så var det den tredje som jeg ikke husker navnet på. Nært det gamle politikammeret, og de hadde faktisk byens eneste børsemaker. Svendson hette han, selv om han var norsk... Nok mimring for i kveld.

 

Var det ikke Tvedt den siste hette, husker jeg snakket med en børsemaker der som hadde sin læretid på KV.

Link to comment
Share on other sites

Wesnes Våpen og Sport AS ble etablert på 1930 tallet sån ca, og hadde utspring fra en kassefabrikk.

Denne bedriften har ikke hatt egne børsemakere eller egen produksjon av våpen.

Om de har fått produsert våpen i eget navn er dette helt ukjent for meg.

Tidliere eiere hadde nok vist om det og da hadde jeg også vist det da dette ble nevnt jevnlig i forbindelse med roling block hagler.

Siste halvdel av 1930 er vel også helt i slutten av hanehagle tiden.

 

Ang. merkene på denne hagla så erindrer jeg at Birkemo fortalte om en smed i stavanger som bygde om 12,17-44 roling block til hagler.

Hans merker ble jevnlig forvekslet med Wesnes og det høres av beskrivelsen ut til at dette er hans merker.

Den store forskjellen er V-W og at Wesnes er uten t.

 

Dette er det jeg kan om dette,men du finner vel en som kan mer.

Link to comment
Share on other sites

"Lysestaken" er et belgisk proofing-stempel. Det samme gjelder løven over bokstavene P.V. Det sistnevnte stempelet betyr at haglen er godkjent for røyksvakt krutt.

Uen med en stjerne over viser at Charlier Hubert ved det belgiske proofing-hus på et tidspunkt har godkjent våpenet. Han var virksom ved proofing-huset fra 1923 til 1953. Så haglen er trolig ikke eldre enn 1923. Nå var reglene slik at enhver modifisering av belgiske våpen fordret at våpenet måtte godkjennes og stemples på nytt av det belgiske proofing-huset, så man kan jo ikke helt utelukke at våpenet er eldre, men da burde det ha vært ytterligere ett stempel der. Det ser ut som det er én bokstav til med stjerne over på bildet ditt men jeg klarer ikke å lese hva det står ut fra fotografiet ditt. Er det en K med en stjerne over? I så fall har en annen inspektør, Delsux Walthere hatt hånd om våpenet også. Han var virksom mellom 1929 og 1968.

 

Edit: under blokken på løpplanet burde det stå en bokstav i kursiv stemplet inn, finner du den bokstaven kan du få vite tilvirkningsåret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rimelig sannsynlig at børsa er en "Larsen&Fils, Liege"... Det ble lagd en del rimelige bruksbørser for norske våpenhandlere der, hvis ikke hukommelsen min er helt ute av vater..

 

Var neppe H. Larsen & Fils. Det firmaet var oppegående mellom 1877 og 1882

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Takker for mye bra info! :D

 

Artig å kjenne litt til hva man har i deler!

 

Har fått vekk mesteparten av rusta nå, men vet ikke helt hvordan jeg skal få løpet svart igjen. Den blåneringsvæsken jeg har liggende er jo blank... Har pusset med maskin så ruststøvet stod i taket. Har gått over både med fint sandpapir og stålull rundt om. Innvendig pusset jeg først med bronsebørste, deretter med solvent og til slutt med lynol før tørrpussing. Blir nok aldri bra inni der, men det ble da betydelig bedre da en faktisk ser gjennom løpet nå... Så jo helt gjørme ut inni der! Bare gravrust som er igjen nå, men all blånering er jo borte. Omtrent umulig å få låskassa (baskylen?) ren og. Har rett og slett satt sammen hagla igjen uten å gjøre stort mer, så får en se når en får tid til å pusse treverk og fått på litt farge på løpene. Kan det være noen idè å lakkere med blank svart med airbrush? Den skal jo aldri brukes utendørs, så det trenger jo ikke være noe annet enn "svart", på en måte. Kanskje helligbrøde med en gammel børse, men den er jo nesten for fæl til å henges på en vegg i utgangspunktet, så det kan jo ikke bli verre enn det er! Å koste på ny blånering er uaktuelt. Tips til hva jeg kan gjøre?

 

Omtrent ingen av skruene sitter fast heller, så det er en ganske lealaus børse som kommer til å henge på veggen! fortreet med mekanisme er egentlig beyond repair. Sprukket treverk, ødelagte/for store skruehull, og mekanismen er knekt. Har rett og slett limt fast mekanismen til treet med monteringslim. Når jeg får på plass treet, sitter også den knekte delen fast, men en kan jo bare ta det av uten å bruke trykknappen da...

 

Vel, vel... Det er vel egentlig et håpløst lite prosjekt, så får se hva det blir til! En må vel plombere den og om man skal henge den på veggen, selv om den neppe klarer å sette av noe skudd, i og med at hanene ikke når frem til tennålene! Denne skal det aldri prøves å skyte med. Da tror jeg hele skitten går i oppløsning, om en i det hele tatt får satt av noe skudd! :shock:

 

Hvordan plomberer man en slik en forresten? Kan jeg gjøre det selv på noe vis, eller må jeg til børsemaker for så å vise den til de i blå bunad?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være en gammel børsemaker fra Stavanger distriktet som har solgt denne. Det var ikke uvanlig at Norske børsemakere på 1800 og begynnelsen av 1900 tallet kjøpte Belgisk produserte våpen og satte sine navn på våpenene. Dette har både børsemaker Larsen og Hagen gjort. larsen hadde jo fabrikk der nede en tid....

Gressvik har vel også i nyere tid satt firma navnet sitt på våpen kjøpt billig i utlandet.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg har også en gammel hagle liggende her, dog ikke hanehagle. Her er det stemplet P.V med løve over, E L G i et slags "EGG" med krone over, 12-70, U med stjerne over, og H med stjerne over, ser ut til at det kan være bokstaven q som står i kursiv. Står også 184 choke 183, og noe som ser ut som D,R eller B H, står også 1kg.

Noe mere info om årstall? Dette står på løpene. Står også noe oppå "sikteskinna", men det er nærmest utydelig..

 

Ikke meningen å kludre til en gammel tråd, men jeg satt å glodde litt å tenkte, hmm, hva slags merking har den gamle s/s hagla som ligger her?

 

Mvh. Petter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...