Jump to content

kikkert med opplyst retikkel? hvilket?


knugen83

Recommended Posts

Skal du ha i både pose og smekk må du muligens opp i noe av det dyreste tenker jeg.

 

Swarowski har z6i 2,5-15x56 med retikler som kan passe: http://www.swarovskioptik.com/en/products/26

 

Nightforce: http://nightforceoptics.com/nightforcescopes/SCOPES_OVERVIEW/3_5-15x50___3_5-15x56_/3_5-15x50___3_5-15x56_.html

 

Dette skulle vel passe på kort hold, langt hold og i skumring.

Link to comment
Share on other sites

Har Trijicon 2,5-10x56 som min mest lyssterke kikkert. Den har ikke kulebanekompensator men hvor mye trenger man det til den jakten. Denne fungerer fint for meg til purshjakt, men på drivjakt eller hundejakt anbefaler jeg ned til 1,5 gangs forstørrelse. Prismessig er dette en kikkert til 6-7000 kjøpt på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Nightforce med NPR-1 retikkel, finnes bilder av retiklene på Nightforce`s hjemmesider.

Lite brukt retikkel "over here", fikk den anbefalt av en over dammen som burde ha greie på det for å si det slik...

Denne har 1 MOA streker vertikalt og 2 MOA streker horisontalt på retikkel, veldig fintrådet så målet ikke dekkes på lange hold.

Kan fint brukes som kulebanekomp med "fuskelapp" limt inni flip-up linsedeksel.

Denne tåler også grisebank, i motsetning til enkelte andre merker...

 

For å aktivere lyset trekker man bare ut parallax-justeringsrattet.

Skal man stille lysstyrken må man riktignok skru av "toppen" på rattet, der sitter det et lite potmeter man justerer med skrutrekker.

For trinnløs ekstern justering er vel S&B PM-II tingen, men jeg har selv aldri følt behov for å justere styrken utover første gangen, enten så bruker jeg lys eller så bruker jeg det ikke, det er stilt ganske svakt for ikke å virke blendende i skumring/grålysning.

 

Denne kikkerten har forøvrig mye klarere glass enn f.eks. Leupolds toppserier, og er glimrende til "low-light" bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ta en titt på Nightforce med NPR-1 retikkel, finnes bilder av retiklene på Nightforce`s hjemmesider.

Lite brukt retikkel "over here", fikk den anbefalt av en over dammen som burde ha greie på det for å si det slik...

Denne har 1 MOA streker vertikalt og 2 MOA streker horisontalt på retikkel, veldig fintrådet så målet ikke dekkes på lange hold.

Kan fint brukes som kulebanekomp med "fuskelapp" limt inni flip-up linsedeksel.

Denne tåler også grisebank, i motsetning til enkelte andre merker...

 

For å aktivere lyset trekker man bare ut parallax-justeringsrattet.

Skal man stille lysstyrken må man riktignok skru av "toppen" på rattet, der sitter det et lite potmeter man justerer med skrutrekker.

For trinnløs ekstern justering er vel S&B PM-II tingen, men jeg har selv aldri følt behov for å justere styrken utover første gangen, enten så bruker jeg lys eller så bruker jeg det ikke, det er stilt ganske svakt for ikke å virke blendende i skumring/grålysning.

 

Denne kikkerten har forøvrig mye klarere glass enn f.eks. Leupolds toppserier, og er glimrende til "low-light" bruk.

 

du har ikke tilfeldigvis noe link til den du snakker om her? var litt interessant. har ikke behov for kulekomp, men når enn først skal kjøpe kikkert så hvorfor ikke kjøpe en som har alt? da trenger jeg ikke sikle på ny kikkert med det første. :) har en S&B 3-12x50 uten lys, synes retikkelet blir for grovt på lengre hold. skyte blink på 300m med 12 i forstørrelse er håpløst da du ikke se blinken :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...