Jump to content

338 lapua magnum hvilke rifler


PederR

Recommended Posts

Hei

AI er fullt mulig å få kjøpt i Norge har selv en AI i 338 LM, fikk den for ca 1 år siden,

Holstad våpen var inportør for meg, Winge har sluttet med å ta di inn da det ang var for mye papir arbeide,

Lang levering på våpnet fra bestiling til levering tok det 1 år, og pris er høy på dette våpnet og skal du ha en del ekstra utstyr blir det fort 100000 nok

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med han som selger denne før jeg kjøpte en annen.

Det er original pipe i den, skutt ca. 600 skudd, noe som sikkert betyr at den har gått mye mer, (hvem er vel ærlige på slikt?) :lol:

 

Og tofoten og lyddemperen ble solgt FØR han la ut annonsen. :shock::shock:

 

Med andre ord, ikke akkurat et røverkjøp... :roll::roll:

Link to comment
Share on other sites

går ei tikka kasse an å bruke hvis du skal bygge deg ei rifle i 338 lapua magnum eller ville dere brukt remington eller mauser m98 kasse??

Det må brukes en lang låsekasse. Tikka produserer ikke det. De fleste andre produserer det. Eks Sako, Ruger, Remington, Cz osv.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: ok.

men går en remington 300 win mag kasse/bolt eller remington 338 win mag kasse/bolt til en 338 lapua magnum

 

Jeg skal utdype svaret jeg ga tidligere, for det gikk deg hus forbi tror jeg:

 

Dette anbefales ikke! Det går, men hvorfor gjøre noe krampaktig fordi det går, når det finnes bedre valg?

Vanlig M700 magnumkasse har "liten" bolt(.700"), når du har gjort plass til den store hylsebunnen er det ikke mye igjen av gas-check'en, og du får en utfordring med utdrageren: Du må sette på en ny en, som sitter lenger ute, noe som igjen fører til at du må frese spor til den innvendig i kassa... Til slutt sitter du igjen med noe som fungerer, men hvorfor legge så mange børsemakertimer i ei kasse som sikkerhetsmessig nærmer seg kanten?

 

Stiller lager en "rem 700 lookalike" låskasse som har .750" bolt, og i denne er Lapua magnum et utmerket valg. eller benytt en annen kasse med tykk bolt..

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med prosjektet! :D

 

Det er noe spesielt med .338 kaliberet, når man først begynner å tenke på det er det vanskelig å få ut av hodet...

.338 Lapua magnum er en suveren patron, spesielt om du kamrer den med passelig friflukt, og du får satt kulene lenger ut enn på fabrikkpatroner, så du får ut potensialet. Pass bare på å sette den i en egnet børse.

Link to comment
Share on other sites

Det trenger det faktisk ikke være. Jeg lader .470NE til ca 17-18kr smellen, fabrikkammo der koster 100-120 kr smellen...

 

Du får 250grs Scenar til kr 6,60/kula hos hjemmelading, du må bruke magnumhette til 0,35 samt krutt for omtrent 5kr??

Så gjenstår det hvor mye du skriver av på hylsekostnad. Dersom du skal bruke 300SMK så ligger forresten den på oppunder kr 10/kula.

 

Som du ser er det overkommelig 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette anbefales ikke! Det går, men hvorfor gjøre noe krampaktig fordi det går, når det finnes bedre valg?

Vanlig M700 magnumkasse har "liten" bolt(.700"), når du har gjort plass til den store hylsebunnen er det ikke mye igjen av gas-check'en, og du får en utfordring med utdrageren: Du må sette på en ny en, som sitter lenger ute, noe som igjen fører til at du må frese spor til den innvendig i kassa... Til slutt sitter du igjen med noe som fungerer, men hvorfor legge så mange børsemakertimer i ei kasse som sikkerhetsmessig nærmer seg kanten?

 

 

Jeg er enig i at hvis man starter fra scratch og skal bygge ei custom rifle, så ville jeg ha gått for noe annet som Surgeon eller Lawton kasse. men har man en rem 700 lang som ikke er til noe kan man bruke den.

Litt jobb men tilpassning ja, men er IKKE enig at det er noe "som sikkerhetsmessig nærmer seg kanten"! Hvis det hadde vært det, hadde ikke Remington lansert 700P'en i 338L, eller HS med deres HTR. Spesielt ikke i USA med deres "vaner" om å saksøke i hytt og pine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at man bruker opp noe av sikkerhetsmarginen, og det er mindre lurt. samtidig fordyrer det veldig. Derfor anbefaler ikke jeg .338 LM i M700. Lik det eller ikke. Folk må få gjøre akkurat hva de vil for meg.

 

Jeg har selv lang M700, skjønt jeg er kanskje ikke like sterk i troen om at det er verdens beste låskasse, så styrte klar av nevnte grunner.

Gå gjerne på http://www.snipershide.com og søk på "problemet" og du vil finne at en god del anerkjente børsemakere og våpenprodusenter i USA mener det samme. Gå heller for en .338 Rum eller Edge i den kassa, eller finn ei annen rifle er mitt velmente råd.

Du er snart på TRG prisnivå når du skal dille med å få til en .338LM i Rem, og da ser jeg virkelig ikke poenget :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

skjønt jeg er kanskje ikke like sterk i troen om at det er verdens beste låskasse,

Hvem er det som har påstått det? :roll:

 

 

 

Gå gjerne på www.snipershide.com og søk på "problemet" og du vil finne at en god del anerkjente børsemakere og våpenprodusenter i USA mener det samme.

 

Det er bla SH jeg har som referanse. Bl.a. tråden med 278 innlegg om Rem 700P i 338... Gardner har bygget mange 338L på rem og de andre "big name" børsemakerene der har gjort det samme en eller annen gang.

I dag blir nok de fleste custom 338L bygd med andre låskasser da det er mye mer å velge i nå enn tidligere.

jeg sier ikke jeg ville gjort det (har ingen lang rem700 idag), men sier bare at men kan gjøre det....

 

 

 

En annen ting, får du bygd ei rifle så kjøp ett løp med 1:10" stigning (evt 1:11), da stabiliserer du også 300gr.

Det er jo ett minus med TRG som bare har 1:12". Hvor stort minuset er for den enkelte, varierer. De fleste klarer seg med 250gr og da går det greit.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting, får du bygd ei rifle så kjøp ett løp med 1:10" stigning (evt 1:11), da stabiliserer du også 300gr.

Det er jo ett minus med TRG som bare har 1:12". Hvor stort minuset er for den enkelte, varierer. De fleste klarer seg med 250gr og da går det greit.

 

Om jeg ikke tar feil så leverer de nå TRG42 i 338 LM med både 1:10 og 1:12 stigning.

Valgfritt altså.Mener de med 1:10 stigning er merket på løpet med stempel.

Men dette er forholdsvis nytt,var ikke noe alternativ når jeg kjøpte min Trg for noen år siden.

 

Forøvrig en meget artig rifle,kan anbefales...

Link to comment
Share on other sites

Ja,den er liksom ikke noen "sjelden juvel" lenger,enig med deg der.

Men vekker nå fortsatt litt oppsikt når du sender 250 grainere i god hastighet fra standplass under oppskytingen og blåsten fra munningsbremsen slynges bakover under taket.

Er et par morsomme tryner å se da generelt fra de som kun er der for å få unnagjort de vanlige 30 obligatoriske pluss prøven med den ombygde mauseren.

 

Men den gjør absolutt jobben den er designet for,vil si det er ikke mye å pirke på designet mtp rifle, to-foten, 30 moa montasje,brems og det tilhørende utstyret.

Eneste ankepunktet er prisen på ekstrautstyret,den er noe stiv...

 

Men er enig med deg,trivelig med noe som ikke "alle" andre har og da,absolutt.

AI sin .338 LM er grisefin da....

Link to comment
Share on other sites

Men er enig med deg,trivelig med noe som ikke "alle" andre har og da,absolutt.

AI sin .338 LM er grisefin da....

 

 

Men så har man den andre siden da. En TRG holder seg nok bedre i verdi enn ett custombygg.

Kjøp det hjerte (og hodet) vil ha!

 

Ja AI er fin men der bør man vente og kjøpe den nye AWSM CIP versjonen hvis man skal ha 338...

Link to comment
Share on other sites

Til Lapua?

Helt teoretisk, ja.

Men glem det.

Altfor dyrt og upraktisk.

 

Skal du ha Lapua, ville jeg personlig enten fått en bygd på en passende stor Surgeon eller Lawton (eller lign) kasse hvis jeg skulle ha ett custom bygg. Eller kjøpt ei ferdig rifle som AI/Sako/SRS etc etc

Link to comment
Share on other sites

hva gjør at det blir for upraktisk??

hva vil kostnadden bli??

 

 

Du konvertere/forlenge kassen. Man sveiser inn ett stykke i låskassen.

ikke mange som klarer det og veldig dyrt.

I praksis er det noen få som tar 2 M98 kasser og lager en magnum kasse og de aller fleste tilfeller ei safaririfle i grovt kaliber.

Ville ikke bli forundret om ombyggingen og tilpassningen (toleranser, kammer, etc) koster mer enn ei ny TRG....

Link to comment
Share on other sites

ok

 

hva med ei weatherby vanguard kasse da?? er den lang/sterk nok hvis jeg kjøper den i 300 win mag eller 338 win mag da??

 

Let etter en Sako TRG-S hvis du må bygge rifla "selv". Med en svær tufs gullhår et visst sted kan det hende att du finner en i 338 lm, hvis ikke, spiller det ingen rolle hvilket kaliber det er i rifla.

løpskift og åpne støtbunn er det som trengs.Til og med magasinene til normal kaliber som 30-06 kan brukes.

Så en til salgs i Sverige i sommer til 7000skr.den var i 30- 06 og i god stand.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

En magnum-mauser kasse kan fungere, slik som CZ 602, 550mag osv. Haken ved disse er at de ikke er spesielt stive. Du er avhengig av at kassa har en viss stivhet for at den skal kunne gi deg den ekstreme presisjonen du er ute etter i et slikt kaliber. Ikke noe poeng med et langhodskaliber, dersom den "sprer over hele skiva".

 

Cardinal har rett, se deg om etter ei Lawton el.l. Jeg har en forkjærlighet for Stiller dersom jeg skulle bygge en .338Lap mag.

 

Jeg lurer litt på hvor gammel du er? Hvor mange våpen har du fra før?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...