Jump to content

Drillingtanker så langt..


corvus

Recommended Posts

Etter mange gode dager i skogen denne vinteren, sitter jeg på erfaringer, som jeg tenkte å lufte her. Kortversjonen er at god skyting på banen (rifleløpet, 7x57R) ikke var en garanti for samme feelingen i skogen. Jeg trodde jeg hadde tatt høyde for det viktigste, men ser at jeg på den annen side er klar for en ny runde på skolebenken.

 

En erfaren ringrev tipset meg om frysetape, både til munning og til å dekke basene. Noen som kan konkrete erfaringer på hvilken effekt snø/is har for presisjon, både i munning og i basene?

 

Jeg vet at det ikke er overkult med snø i løpet, men jeg hadde fokus på at det ikke skulle være fare på ferde mtp sprengning. Altså aksepterte jeg litt tendenser til is/snø, dvs at det kunne ligge litt mellom riflingene i munningen, men tilsynelatende ufarlig mtp løpssprengning.

 

En annen ting jeg hadde lagt vekt på, var kulebanen til fmj-kula til norma. Jeg tenkte, og mener forsåvidt det ennå, at ved innskytning på 140 m, så er det ved skudd mot tiur i prinsippet bare til å holde rett på målet fra ca 30 m til rett over 160m. Tanken her er at en såkalt danger zone på pluss-minus 4 cm i forhold til siktelinjen, altså et oppfang i en sirkel på 8 cm i målet, skulle dekke pluss- og minusballistikken da helt ut til vel 160 m. Kapisch?

 

Her ønsker jeg å høre godtfolks egne opplevelser og harde meninger. Skrivebordsjakt og tiurteori er annerledes enn å ligge der og bomme på 134 m...helvete, det svir enda :evil:

 

 

Kjør på :D

Link to comment
Share on other sites

En annen ting jeg hadde lagt vekt på, var kulebanen til fmj-kula til norma. Jeg tenkte, og mener forsåvidt det ennå, at ved innskytning på 140 m, så er det ved skudd mot tiur i prinsippet bare til å holde rett på målet fra ca 30 m til rett over 160m. Tanken her er at en såkalt danger zone på pluss-minus 4 cm i forhold til siktelinjen, altså et oppfang i en sirkel på 8 cm i målet, skulle dekke pluss- og minusballistikken da helt ut til vel 160 m. Kapisch?
Helt enig.

 

Jeg skrev en tråd på gamle sluttstykke og hevdet at det burde være litt avstand mellom pipa og siktelinja for å få denne effekten. Under 30m bruker man haglepipene isteden.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt, men ikke mer enn 30 mm. Jeg mener også å huske at ved innskyting på 100 m er avviket pluss 1 mm på 50 m, pluss 7 mm på 80 m og minus 49mm ved 150m.

 

Konklusjonen blir egentlig den samme så lenge en tiurkropp skulle få dosen om en havner 4 cm over eller under "midt i"; hold rett på målet hele veien. Jeg har forresten tatt utgangspunkt i norma sin fmj, 805 m/s.

 

Jævli pris på den, når jeg tenker meg om.

Link to comment
Share on other sites

Da kan det umulig bare være 30mm fra senter av rifleløpet til siktelinja i kikkertsiktet. Det var det du mente?

 

Hvor stort er diameteren til objektivet. Uansett er den minst 1" og haglepipene kan være 17mm (kal 16?) så da er det minst 30mm. Sansynlighvis en god del mer.

 

Nei, jeg har en sauer s32. Fra november 1965 :D
Det var godt å høre.
Link to comment
Share on other sites

Nei, når jeg skriver 30 mm, så snakker jeg om max avvik på kulebanen i forhold til siktelinja. Altså om man har et dødelig mål på mer enn 8-10 cm i diameter, les en halvfet tiur, så vil denne "danger zone" utgjøre en slags sikkerhetsmargin om man sikter og skyter midt i målet når man vet at kulas d z ikke utgjør mer enn 6 cm.

 

Ser at den var til å misforstå, sorry orry.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet på 111 m i plussgrader på vestlandet. I et kjølig sverige ble det skutt på ny etter "uforklarlig" bom på tiur på 75 m, denne gangen også på 111 m. Da satt de to skuddene 5 cm lavere...ved neste prøveskyting ble det valgt en avstand på 134 m, og da satt skuddene 2-3 cm over sentrum på en coltskive. Da tiuren igjen skulle få seg en tett, på betimelige 134 m (helt sant!), så, ja. Men storyen er trolig litt mer innholdsrik, det ser jeg nå i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har erfart er at skytestillingen har en del å si for treffpunkt i høgde på brytevåpen. Merker det ikke så mye på A Zoli`n min, men på Sauer32èn virker det som trykket tenderer til å "åpne" låsen (svinge løpa ned), og skuddet går lavere. Dette skjer spesielt når det er kaldt og trykket er litt for lavt, slik at hylsa ikke klistrer seg til kammerveggene. Låsen får da mer belastning.

For å nøytralisere dette hjelper det å ha anlegg fhv langt fram på pipene. På toppjakt er dette ofte stillinga mi, med anlegg på sekken.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg har erfart er at skytestillingen har en del å si for treffpunkt i høgde på brytevåpen. Merker det ikke så mye på A Zoli`n min, men på Sauer32èn virker det som trykket tenderer til å "åpne" låsen (svinge løpa ned), og skuddet går lavere. Dette skjer spesielt når det er kaldt og trykket er litt for lavt, slik at hylsa ikke klistrer seg til kammerveggene. Låsen får da mer belastning.

 

Hm. interesant lesing. Har en mg92 i 7x57r som kaster bort det første skuddet. Dvs, har skutt inn med 3-4 cm overslag på 100m. Første skudd ligger 12-14 cm over, og gjerne ut til siden(både høyre og venstre). Venter da 5 min før neste skudd, og dette sitter da der det skal. Etter bom på gammeltiur i fjor i sverige, har børsa først vært hos børsemaker og konstantert ingen feil, så inn i skammekroken i venstre side i våpenskapet. Dette var det en oppførsel som hadde gjentatt seg over en lengre periode.

Kansje det er på tide å hente den fram, og se på om skytestillinga kan være en avgørende faktor?

 

Føler meg forøvrig naken ute i skogen med bare en vanlig haggel. Går liksom og gruer seg til reven eller tiuren dukker opp på 120 meters hold....

Link to comment
Share on other sites

Oi...det var tanker til besvær...problemet er for meg stadig tilbakevendende; drillinghelvete er snill på banen. Jeg skjønte dog ikke helt det som ble skrevet om press, trykk og kammerbesvær. Det du sier er at du fikk et annet resultat ved å legge løpet på sekken..?

 

Det var da som fanden.

 

Kompisene går og ler litt i de stygge skjeggene sine for tiden..at jeg trodde jeg hadde Løsningen med en deilig drilling. Skammekrokordet fikk det til å gå kaldt nedover min lange rygg. Dette skal jeg til bunns i.

 

Setter forøvrig stor pris på innleggene!

Link to comment
Share on other sites

Norma FMJ, sprer generelt mye i min Merkel 96K, 7x57R :? Fabrikk lå vel på rundt 70mm og hjemmeladet på rundt 50mm på 100m i benk. Bruker nå Sierra HPBT MK, som ligger på rundt 20-25mm :D Så vær sikker på at patronen samler godt ved testing. Prøv da også å ta av og på kikkerten, hvis den ikke er fast montert, for å eliminere alle feilkilder enn løp/våpen. Sjekk også om det er treffpunkforandring med pusset løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...