Jump to content

Bly, farlig for hjemmeladere?


T3X4C0

Recommended Posts

Heisann godtfolk.

 

Jeg har nettopp starta opp med hjemmelading selv, og synest det er veldig morro og utfordrende.

Skytinga blir liksom litt mer spennende når man lager egen ammo :)

 

Jeg lader pr nå kun 9mm, det humper og går, runde etter runde detter ut, og virker!

 

Det er en ting jeg har lurt på, og sikkert ubegrunnet bekymret meg for;

Det står på samtlige Kulepakker/Tennhettepakker/Ladetabeller og Ladeboken(utg 6) at Bly er ganske giftig, og generelt dårlig for helsa(blant annet hvor godt "gutta der nede" har det).

Det lærte jeg heldigvis på skolen for lenge siden, så den saken er grei, det er giftig.

Men, hvor mye eksponering skal til for at det blir "Farlig dose"?

Håndterer for det meste kun FMJ og TMJ kuler, og det er minimalt med hud mot bly kontakt(blir som regel tatt på den mantlede delen), samt tennhettene røres ikke med hånd.

 

Kan dette være skadelig i det lange løp? Burde jeg/er det lurt å, løpe ned på en forretning og kjøpe tynne "hansker", så det ikke blir noen hud mot bly kontakt?

 

Ladebuen min ligger i kjellern, hvor ventilasjonen ikke er all verden. Det er ikke dårlig luft, men det er nok ikke mye sirkulasjon.

Finnes det noen faremomenter med Luftbåren skadestoff fra Hjemmelading?

Jeg støper ikke selv på noen måte, og kulene er oppbevart i normal innetempratur.

 

Vil bare si til slutt at, jada er sikkert paranoid, men det er like greit å spørre erfarne først som sist.

 

Takker for alle svar.

Link to comment
Share on other sites

Tror du kan ta det ganske rolig, og ikke engste deg så mye for det. Blyet i en kule er i fast form, bly er relativt tungt så blystøv vil nok ikke ligge å svirre i luften. Men blydamp er ikke noe særlig sundt, men siden du ikke driver med kulestøping trenger du ikke bekymre deg :wink:

 

Men kanskje Bethowen var hjemmelader :shock:

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=110634

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke farlig å håndtere bly i metallform!

 

Du kan ta det ganske rolig, spesielt når det er snakk om MANTLEDE kuler, da er det overhodet intet problem.

 

Det er ikke farlig med reine blykuler heller: for det følrste er ikke BLY så giftig i og for seg, det er metallsaltet som er giftig. Bli reagerer med endel stoffer, og med gasser i lufta, og får et grahvitt belegg som er giftig - det er for aløle praktiske forhold kun dette tynne belegget som ER giftig. Det støver ikke, det er ganske godt bundet til ovberflaten.

 

Blykuler er som regel smurt med kulefett - kulefettet vil da beskutte deg, slik at du rolig kan lade tusener og atter tusener av kuler uten noe problem.

 

Faktisk vil blyrester fra tenhettene i GAMMEL ammunisjon (nå er blyet fjernet fra tennhettene) kunne gi mye større eksponering til blysalter (forbrent og omsatt bly er blysalter) enn kulene aleine.

 

Men siden nå blyforbindelser - og i en liten grad metallet bly ER giftig, og lagres i organismen, slik at en får høyere risiko for forgiftining etter mange år, så er det lurt å huske på noen enkle regler:

 

Spis eller drikk ingenting mens du lader, da kan du få i deg litt bly.

Det samme gjelder RØYK, men generelt er det vel få som sitter å røyker når man håndterer tennhetter og krutt......

 

Vask hendene godt når man tar en liten pause. Kost på å vask ansiktet og hendene før røyk og kaffe / mat.

 

Da skulle du være bortimot 100% sikker.

 

 

Dersom du begynner å STØYPE kuler forandres spillereglene. Da vil du ha blydamp i luften, du vill få forbrent bly på hendene og sammen med røyk og støv fra fluxing i blygryta, vil du fa blystøv i munn nese og svelg.

 

Derfor er det overmåte viktig med skikkelig lufteanlegg, skal du drive i stor målestokk er ei ansiktsmaske en viktig sikkerhetsfaktor, skal du drive profesjonell er ei skikkelig friskluftsmaske med friskluftsanlegg en selvfølge.

 

Om du støyper kuler på hobbybasis er hånd og ansiktsvask, sammen med en så god renseprosedyre for svelg og nese som mulig viktig å legge vekt på.

 

Lykke til, dette er ikke farlig, du eksponeres for MYE mere bly på en innedørs skytebane, enten du skyter blykuler eller mantlede, kuler knuses, og forstøves og fordamper.....

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med Marc-x her på forumet. Han kan fortell om de virklige farene med å oppholde seg for mye i en atmofære med for mye bly.

Han har vært blyforgifta.

Det er ikke bra for helsa. :(

 

OK kan kanskje Marc fortelle oss under hvilke omstendigheter han ble blyforgifta:

 

Skyttere har fått målt høye blyverdier etter mye inndørsskyting.

 

Personer som har forsøkt å støpe kuler og selge kommersielt har etter sigende blitt blyforgiftet

 

Personer har blitt blyforgiftet i industrien, her lokalt kjenner jeg et tilfelle fra 1950-tallet, sveising av blyplater uten aqvtrekk og maske!!!

 

Men hjemmeladere? Det vil jeg SE før jeg tror det.

Link to comment
Share on other sites

Med de forhåndreglene som Keith kom med skal jeg jaggu spandere en kasse pils på deg om du klarer å bli forgiftet via lading.

 

En ting å huske på: Vask hendene etter å ha skutt med blykuler. Spesielt revolvere blåser mye møkk bakover, og det sotet har nok høyt blyinnhold.

Link to comment
Share on other sites

I henhold til en ladebok skrevet av en viss kar som er ansvarlig for de røde pressene enkelte hjemmeladere bruker finnes det en veldig spesifikk blykilde:

 

Hylsetrommel evt. Hylsevibrator.

 

Har man et av de støyende gresskarene gående er det en god ide å ha dem i garasjen eller utendørs.

 

Grunnen til dette er at det fine støvet fra avfyrte tennhetter ligger som en liten sky rundt vibratoren ifølge målinger gamle Lee gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Det var et jævla godt poeng Thor, husker det fra boka ja, når du nevner det.

 

En kompis hadde vibratoren stående å dure under kontorpulten i timesvis, når han satt å jobba aleine....

 

Vibratoren kan nok være en skjult forgiftningskilde for mange, mange.

 

Men er ikke blyazid'en fjernet fra tennhettene nå for tiden da?

Det er vel ett av poengene med at gammel krigsammo kan være pålitelig fortsatt, mens 20 år gammel sivil ammo ikke er det?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar alle sammen!

 

Ja, jeg går igjennom en liten "Rens" når jeg har vært på Laderommet(og banen). Med god håndvasks og en dæsj vann i fjeset.

Spiser/drikker ikke på Laderommet, og er ikke røyker(hadde man røyka på laderommet, hadde man snart hatt større helseproblemer enn bly :P)

 

Da føler jeg meg veldig trygg!

 

Diskuter gjerne mer ang spørsmålet, spennende å lese fra dere erfarne.

Link to comment
Share on other sites

Du tenker nok på kvikksølvfulmintat, Keith. SVJV er det fremdeles ganske vanlig med blyforbindelser i tennhetter, noe VihtaVuoris ladebok fra 1995 også bekrefter.

 

Du har antakelig rett i det, selv om jeg mener amrikanerne reklamerte med "giftfrie" tennhetter for noen år siden - husken begynner (som kjent) å svikte her...... Bly i tennhettene er for øvrig en meget stor helserisiko for alle som skyter mye innendørs, og .22 LR har slett ikke mindre bly enn grovkaliber. Der ligger det nok begravet et stort potensiale for blyforgiftning blant skyttere! Mye, mye - MYE større enn alt som har med hjemmeladning å gjøre.

 

Ellers: legg merke til ovenstående sitat!

Her kommer Fulmen på banen og avslører opphavet til nicket sitt!

 

Fulmen = Fulminat = det opprinnelig tennmiddelet utviklet av en skotsk pastor, til erstatning for flintelås.

Den opprinnelige patenten var en smule upraktisk, med fulminat på en flaske, som ble drysset ned i ei modifisert fengpanne, det ble bedre når man utviklet fenghetter med fulminat nede i koppen.

 

Men altså Fulminat = Fulmen..... betyr det at den gode Fulmen er en hissig herremann? Eller er'n kjåke full av kvikksølv, slik at vi kan lese tempen på'n??

:D:D:D:D

 

 

Beklager avsporingen, det ble FOR fristende!

Link to comment
Share on other sites

Var en meget informerende tråd om blyforgiftning på gamle SL, en av gutta ble blyforgiftet så det holdt som skyteleder på innendørsbane (noen som husker hver det var?). Det er vel ikke uten grunn at reglene for innendørsskytebaner er knallharde på avsug og vask. Men blir disse reglene fulgt i virkligheten (tenker da på rengjøringen)?

Link to comment
Share on other sites

Var en meget informerende tråd om blyforgiftning på gamle SL, en av gutta ble blyforgiftet så det holdt som skyteleder på innendørsbane (noen som husker hver det var?). Det er vel ikke uten grunn at reglene for innendørsskytebaner er knallharde på avsug og vask. Men blir disse reglene fulgt i virkligheten (tenker da på rengjøringen)?

Det var Marc-x det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kjapp recap her:

 

Per i dag tror jeg de fleste kommersielle og (vestlige) militære tennhettene inneholder bly.

Følgelig holder Lee's test fremdeles vann.

 

Det finnes derimot en del ammo som er merket "cleanfire" o.l. Disse har i alle fall redusert blyinnhold. Jeg har aldri sett uavengige tester av hva som slippes ut her. Hvis noen har en referanse til noe slikt er det garantert flere av oss som ville satt pris på å få vite hvor vi kan finne det. Det som bekymrer meg mest er at man vanligvis erstatter bly med et annet metall som kan ha like ekle helseeffekter. Hva skjer hvis man puster inn Bariumnitrat hver eneste dag for eksempel?

 

Jeg har skutt på enkelte innendørsbaner som krevde slike ammotyper, hvor mye det hjalp vet jeg ikke.

 

Uansett, hvis man får bly på hylseveggene vil en vibrator få det ut i lufta. Får man noe annet på hylseveggene havner det i lufta. Det enkleste er å ikke puste inn luft som har blitt parfymert av en hylsevibrator.

 

En helt annen sak er de gamle hettene fra andre verdenskrig, de av oss som har skutt en del av dem vet at det ikke er blyforgiftning som er den største bekymringen. Østblokken holdt på med den korrosive ammoen mye lenger. Det er mulig at de fremdeles bruker dem pga. bedre tenning ved arktiske temperaturer. Det er i alle fall grunnen jeg har hørt.

 

Jeg skyter ikke mye innendørs lenger, hadde jeg gjort det ville jeg fortsatt å teste blyinnholdet i blodet mitt som en del av den årlige sjekken.

Link to comment
Share on other sites

Var en meget informerende tråd om blyforgiftning på gamle SL, en av gutta ble blyforgiftet så det holdt som skyteleder på innendørsbane (noen som husker hver det var?). Det er vel ikke uten grunn at reglene for innendørsskytebaner er knallharde på avsug og vask. Men blir disse reglene fulgt i virkligheten (tenker da på rengjøringen)?

Det var Marc-x det :wink:

 

Ja håper Marc-x kommer inn å forteller om dette da det sikkert er flere av oss som skyter innendørs i perioder, har selv opplevd at andre som hadde oppholdt seg lenge inne på standplass ble kvalm og hadde rar smak i munnen selv om vi lufta godt. Oppholdt meg der like lenge men merka ikke noe selv :shock::?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...