Jump to content

Minkfangst 2010


flanged

Recommended Posts

Det ble omsider en mink på meg også. En stund siden jeg har fått sjekka denne fella pga høy vannstand. Så ut til at den hadde ligget en stund og lukta ikke helt bra.. Gadd ikke ta den med hjem for foto.

Fella var en av conibear 60 fellene jeg kjøpte i høst. Perfekt nakkeslag og minken lå rett ut.

 

Samme som denne, men BMI.

http://www.fntpost.com/Products/Oneida+Victor+Conibear+Traps/+60+Victor+Double+Spring+Conibear+Trap

 

Har tidligere opplevd at liten mink har klart å smyge seg forbi utløseren på 120. Disse har like kraftige fjærer og slaget treffer på same sted, men de er umulige å smyge seg igjennom. Tror de kan anbefales, selv om 1 mink er et relativt lite materiale å bygge på!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Jeg har noen belisle120 som enda ikke har kommet i bruk. Har rett og slett ikke hørt om mink i området. Har snakket med kommuner og skadedyrfirma, men ingen kan repportere om mink.

Tips til områder med mink i saltendistriktet, og helst indre salten hadde vært fint :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jeg får hive meg på her jeg og, har kun 1 felle ute enda, men tenkte jeg skulle ta et tak mot minken denne sesongen i og med at jeg ser ut til å få noe mere tid enn i fjor.

Tok en i fella forrige helg og ellers har jeg oppført 1 i jaktloggen som jeg tok i sommer.

Totalt 2 foreløbig. benytter Conibear 120, feit fersk fisk til åte og litt minkurin av og til.

Link to comment
Share on other sites

jamen gjekk ikkje nr 15 fella til slutt :D

har prøvd lenge og få fatt på mink nr 15 denne høsten og endelig kom den :D meir flaks har eg ikkje hatt på lang tid :P den blei tatt i ei kjent lakseelv her i traktene elva har akkurat komt seg ned igjen på normalt nivå og då var det på tide og agne fellene igjen...

og jaggu hadde det ikkje gått ein fin hannmink i fella på gammal råtn fisk :twisted::twisted: tatt med syningfelle med rør. perfekt slag og nakke partie er rett og slett knust. alt inn er bare laust, så har nok død momentant denne minken :)

virker som den er ein gammal mink 60 cm lang og masse utslitte tenner og den eine var til og med knekt inne i kjeften på minken hang bare og dingla.. '

BILDE KOMMER må bare få lagt det inn på pc..

 

Stå på videre fangstmenn!

Link to comment
Share on other sites

jo takk for det bragisen 95 :D

viss du tar og river av litt hår fra kjønnsorgane til minken og legger det i fellene kan dette hjelpe deg med og lokke fleir mink til fellene, men eit åte som lukter godt og er ferskt er eit mye bedre råd og følge :wink: og sette fellene sånn at minken naturlig følger ein kant/stokk/stein og så møter den eit hull i det den følger.(hullet er åpningen i fella di) Litt vanskelig og forklare, men må bygge tuten på fella inn slik at den følger noe og kommer til åpnigen i fella di :D leste dette på noen danske nettsider om minkfangst og har gjort dette med dei fleste fellene eg har brukt og år og du ser resultatet ;)

Har fått 3 store hannminker i år og resten unger og mammer :P men dette er den første minken noen gang eg har fått med vinterpels ellers er resten bare tatt på sommeren.. virker som om fangsten alltid dabber av i august måned og etter det blir det vanskeligere og fange mink.

Dette er vertfall mine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

763652.jpeg

 

jaja blei ikkje akkurat noe kunstverk, men er jo bare for at du skal skjønne bedre.

Pila viser kor minken går og den streken er ein stokk/strandkant osv minken følger, setter du fella som der det står "ikkje sånn", kan det være minken går forbi eller går ein annen vei eller noe i den dur, sette du fella som det der står "sånn" følger minken kanten og vil utforske dette hulle og der ligger det fersk fisk og då går den nesten garantert i fella :D

Håper det kan være til hjelp for noen og at det er noen som skjønner ka eg meiner :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi skulle ut på øygarden å jobbe her for 2 uker siden, å da løp den en mink over veien, og det var faktisk lengt til sjøen i begge retninger, så de går de fleste plasser merker eg, bare det er et vann med fisk i så er de der, er det noen som kan fortelle meg kan omgivelser minken helst vil være i, vet de elsker steinurer og div, men liker de seg langt fra sjøen? bare så lenge de finner mat så kan de være der?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer Ripp 90 som MinkMaster 2010

 

Fangstrapporteringen er ferdig for 2010 og som dere ser er Ripp 90 vinneren av min uhøytidllige konkurranse.

Flott innsats av alle dere andre også, dere er virkelig flinke. Håper det er interesse for en slik konkurranse i 2011 også ?

 

Sluttresultat:

 

1 Ripp 90: 15

2 Allround-jeger: 10

3 Dawn: 5

3 tarzan: 5

3 Celcius: 5

4 Fangstgutten: 4

5 Nils91: 3

6 toppskarv: 1

6 Sjovold: 1

6 gudfar95: 1

6 bragisen95: 1

6 Sauer 6,5x55: 1

6 Kowboy: 1

 

Totalt: 53 mink.

 

Send meg din adresse på PM Ripp 90, så sender jeg den videre til sponsor. Hadde vært veldig hyggelig om du la ut ett bilde av premien i denne tråden som en slags avsluttning...

 

 

Ønsker herved alle en riktig god jul og godt nyttår :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takk takk alle sammen:D bare stå på og fang mink videre! har fått premien i posten :D blei bittelitt skuffa når det ikkje kom med noe minkurin.. hadde gleda med lenge til og prøve det ut, men men uansett STOR takk til fangstmann som sponsor :D flott initiativ!

Legger ved bilde av 6 minker eg fanga i fjor då dei andre minkane ligger langt nedi frysen under div predator som rev,kråke,mår bare for og nevne noen :P

 

797146.jpeg

 

797147.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...