Jump to content

Minkfangst 2010


flanged

Recommended Posts

Hev inn rapporter, bilder og erfaringer i denne tråden :!:

 

Jeg skal lage ei liste, og den som fanger FLEST mink i 2010 stikker av med sponsorpremien fra:

Fangstmann.no som også annonserer her på kammeret, vil sponse med ei Syningfelle for mink samt minkurin til den lykkelige vinner. Dette er kjempeflott gjort av dem. Nettbutikken er virkelig å annbefale for ALLE som driver med fangst og predatorkontroll.

 

2 Regeler for innmelding :

 

- Minken skal self være tatt i ei godkjent felle.

- Kun bilderapporter som registreres, alt annet blir grattis og ferdig med det !!

 

Jakttid: Villmink Hele landet 01.04. 31.03.

 

Lykke til fangstfolk !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fikk min første mink noensinne fredag 5. februar. Den holdt til rundt huset og jeg hadde sett den mange ganger før, når den var å tok fisk fra revåte mit :lol: Jeg bestemte meg for å sette opp ei CB 160 som er innebygd i ei kasse :twisted: Det var en stor mink, men den ligger i fryseren nå, fordi vi skal stoppe ut den senere :) jeg tok ingen bilder av den, og den er ikke veid. men hvis jeg gjør det til helga som kommer, teller den med i konkuransen da :?:

Link to comment
Share on other sites

Endelig satt det en i, fin hannmink på 1,4 kg. Har hatt fellen ute i to uker og fristet med rødspette, laks og makrell uten at den har ville gå i, selv om den har vært å luktet på nesten hver natt.

Skiftet ut fisken med kattemat (våtfor med tunfisk) Første natten hadde en hannkatt vært å pisset ned hele fella, så da tvilte jeg på minken ville i, men så ikke ut til at det gjorde noe for neste natt satt den i :)

161jjv8.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

begynner minksesongen for fullt etter påske..

har hatt feller ute i eit område siden juli, men siste minken blei tatt i august der inne og har vert lite spor og se etter det og den siste månenden ikkje spor i det heile tatt, men no i forgårs var det spor og se igjen så no er det håp igjen har bare 2 feller som står der ute.. men som sagt etter påske blir det hytteturer innover til ein sjommi sin hytte og der fekk vi 6 mink i fjor og masse mink observert så tenker det blir noen der ja :) tenkte eg sku prøve ut metoden dei brukte på farmen med og utvinne tran fra fiskelever og lage litt lukt rundt og inni fellene. og så såg eg fleire mink i fjor som kom opp fra sjøen med bergylt som dei hadde fanga så det må prøves ut som åte om det er meir effektivit enn andre ting :D går enn spennende vår i møte med forhåpentligvis mye fangst :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Allround-jeger

 

Der har du 3 tilnærmet perfekte slag på minkene. Dette vil jeg si er ett eksempel til etterfølgelse, all ære til måten du fangster på.

 

Kunne du visst oss hvilke oppsett du bruker og hvordan du setter opp triggeren?

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Jeg dro ut i skauen i dag for å se om det var noe aktivitet i bekkene etter mink. Og jeg så spor to steder, da satt jeg opp en trapper 90 der hvor bekkene møtes.

 

103194_s.jpg

Spente opp fella og la litt jord og blader på trampeplata, Tørrfisk bak trampeplata.

 

103195_s.jpg

Lagde en kasse til fella, har ikke noe "gulv" i kassa. Tror at det er lettere å få minken i fella når den går på jord.

 

103196_s.jpg

Ferdig kamuflert :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stor hannmink fanget i synningsfella

Mink060510-Storhannmink1.jpg

Mink060510-Storhannmink2.jpg

Mink060510-Storhannmink3.jpg

Perfekt slag over nakken, har aldri hatt problemer med feilslag på Mink

Mink060510-Storhannmink4.jpg

Mink060510-Storhannmink5.jpg

Minken var en stor hannmink, med en knekt hjørnetann i overkjeve, og ei manglende hjørnetann i underkjeve.

Mink060510-Storhannmink6.jpg

Mink060510-Storhannmink7.jpg

Mink060510-Storhannmink8.jpg

 

Forøvrig stod det made in Herøy and Dønna på Minken :roll:

 

ALT av metall som festeskruer, osv. burde ha vært av rustfritt materiale, ellers funker synningsfellene som juling ( i hvertfall for minkens del ).

Beste luktestoff er lukten av brunstig tispe i fella, noen hårdusker fra ei tidligere fanget tispe gjør underverker.

Ang er fisk selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

I dag var det ei lita Mink tispe i ei Conibear 120

 

Har 2 stk Synningsfeller på en holme, og 2 stk Conibear 120 på naboholmen, som man kan gå mellom på fjære sjø.

meget mulig denne mink tispa var i fella i går da jeg sjekket Synningsfellene, sjekket ikke Conibear,ene da jeg ikke hadde agn med meg.

Forøvrig var også den andre Conibear klappet igjen.

 

Conibear ruster som juling, men jeg pusser dem ned med fint smergel og smører dem inn i vanlig Tran.

Dette gir etterhvert ett tykt klebrig belegg, som lukter fisk og fiskelever.

 

Mink tispa hadde fått den fremste bøylen bak forbena over ryggen, noe lagt bak, men var sikkert død på flekken.

Minktispe0705102.jpg

Minktispe0705104.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

lite aktivitet i tråden her for tiden, men satser på det kommer seg no framover :)

Eg anser minkungene for og ha vokst seg store nok til og kunne vandre litt for seg sjølv så eg har sotte ut 10 minkfeller.. siste fella satt eg ut i natt, etter eg var og fisket ørett i vatne rett nedan for huset mitt..kom det pinade ein mink svømmande rett ut fra båten til ein kompis av meg.. Har lenge mistenkt at det er mink i vatne tok ut 2 stk for vel ein 4 år siden, men no ser det ut til at dei er tilbake :twisted::twisted: ser du ein er det som oftest fleir :x så då peiser eg på med feller i vatne til den er tatt ut, så har eg noen stående lengre for og se om fleir dukker opp.. Har tatt ein del bilder av fellene og produksjonen av kassene så eg legger ut.

 

 

680439.jpeg

 

her har eg smørt dei inn med jord for og ikkje kunna bli oppdaga så lett av folk og fe

680440.jpeg

 

 

 

680441.jpeg

 

 

 

 

 

 

680444.jpeg

Link to comment
Share on other sites

god kveld :D jaggu hadde eg ikkje rett, minkungane har begynt og tutle rundt om. I dag satt det 2 mink i fellene mine ved sjøen. Ein liten mink unge i den eine fella og mora satt i den andre. litt feilslag på minkungen, men ser ut som den dødemomentant i og med at beina var godt plantet til bakken og ingen tegn til kloremerker i fella. Ganske liten hannmink ikkje mye større enn mellom 20-30 cm fra snutespiss til hale. mora hadde ein forferdelig pels og nedslitte tenner såg ut, som den var godt herja i grunn ikkje så mye større en ungen heller. Godt og endelig komme i gang igjen. Har ikkje fått noe fangst siden august i fjor. satser på det var fleir minkunger i kullet og at dei snart går i :twisted: fanget på ørret i fra vatne eg bur ved..

 

ungen og mora

681825.jpeg

 

Minkungen i conibear 120

681828.jpeg

 

 

 

stolte broren min med hans mink nr 2 og 3 han er med og fanger. er godt i gang med og lera han opp og forhåpentligvis begynner han så smått og fangster åleina. Hjelper godt på med fangst som dette :D

681829.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...