Jump to content

Minkfangst 2010


flanged

Recommended Posts

Er på ferie på hytta på Inderøya ut mot Skarnsundet for tia. Lagde meg to levendefangstfeller i fjor. Ble kun fanget en katt i fellene i fjor, men i år er det enda mer katter. Sitter skabbete, radmagre villkatter i fellene hver morgen. Byr meg helt i mot å slippe dem ut igjen, som den viltbiologen jeg er. Men her er jeg ikke grunneier.... Er iallefall 3 forskjellige katter som reker rundt nede ved sjøen. Er ikke rart at flokkene med ærfuglunger har uteblitt de siste åra.

 

Blir heller ikke noe mink når fellene blir opptatt med en gang mørket senker seg. Må tydeligvis få snevra inn åpningen litt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 130
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

No endelig satt minken i fella, den var ganske stor og feit :D Er kjempeglad og ganske stolt siden det var den første minken eg fanget 8) minken har drevet på og ertet meg mye nå i det siste men no satt den i ei conibear 120! :lol: bilder kommer senere i dag!

Link to comment
Share on other sites

god kveld igjen.. sjekker fellene omtrent annakvar dag og i dag satt mest sannsynlig resten av kullet.. 3 unger.. 2 hann minker og 1 ho mink :twisted: 5 minker denne veko.. har nesten allerede gått forbi fjorårets minkfangst (8 stk) og målet mitt er rundt ein 15 mink i år.. har enno ikkje fangsta på hytta til ein kompis og der kryr det av mink :D Bilder nedenfor..

 

 

Dagens fangst :D

682918.jpeg

 

denne veko og årets foreløpige fangst :D mor med 4 unger..

682928.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Skal inn og sjekke om det evt er fleire unger som har gått i fellene eller om alle er tatt ut. Trur det at eg tok mora gjorde ut slag for at alle sammen gjekk i fellene :twisted::twisted: blir spennende og sjekke fellene i dag. Hadde vert ein mink og tatt fisken i vatne så no håper eg den sitter og.

Nåkken som har noe formeining om det er for tidlig at minken vandrer opp i lakseelver for og få seg eit måltid??

Link to comment
Share on other sites

fekk ein liten mink unge i samme område som dei 5 andre er tatt. liten ho mink minste minken er nåkken gang har tatt i felle :) hadde med meg ein 10 år gammel gutt i dag og skal sei den fangsten gjorde godt :D hadde egentli ikkje trua i dag men jaggu satt den. 6 mink foreløpig :D:twisted: Ein kompis av brodern såg mink unger i fjæra hos seg, så der blir det satt ut felller i måro. :mrgreen:

 

 

687430.jpeg

 

 

siste minken eg tok er den nederste på dette bildet den hin er bare for og vise størrelsen

687431.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer fangstgutten :D ser ut som ein stor og fin mink. Blei det jaggu ein mink til i dag :D ringte grunneiger i går og fekk tillatelse til og sette ut feller. Halv elleve i går kveld satt eg ut 2 stk og i dag satt den :twisted: ganske så stor hann mink av ein unge og være :D mink nr 7 i år :D

 

690215.jpeg

 

 

Dagens mink er den nederste :)

690235.jpeg

 

 

 

690238.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk et par nye lovende minkfeller i posten i dag. conibear BMI 60. Dette er ikke, som jeg opprinnelig trodde før jeg satte meg litt mer inn i det, en conibear som er halvparten så stor som 120. Fjærene og høyden er som på 120, men den er smalere. Så smal at selv en liten mink ikke har sjansen til å snike seg forbi å stjele åte. Bør altså være mer effektiv og sjansen for feilslag pga at dyret har kommet for langt inn reduseres. Skal få de ut snart. Må bare gjøre unna en familietur til legoland først...

Link to comment
Share on other sites

En hunnMink i dag ble fanget i naustet.

 

Den hadde drept en rekke fugler jeg hadde der, spist seg gjennom netting i taket.

Satte opp 2 stk conibear 120 i går.

 

Minken utløste begge feller i går og i natt uten at den gikk i fella, men den fikk med seg åtet.

Snudde fella, slik at utløseren var innerst i kassa, slik måtte Minken lengre inn i fella før den utløste.

 

Dermed var det gjort, Minken satt i fella i dag da jeg sjekket den kl. 18.00

Riktignok hadde den fått bare en bøyle over hode, men hode var slått flat.

 

 

Bilder:

Hunnmink040810fangetiConibear.jpg

Hunnmink040810fangetiConibear1.jpg

 

Totalt 3 minker hittil i 2010

Link to comment
Share on other sites

jaggu blei det ikkje ein svær hann mink i fellene i dag :D glømte selfølgelig kamera i bilen og gadda rett og slett ikkje springe tilbake og hente det men angrer litt no då :lol: typisk.. men men mink nr 8 for min del i år :D har vert mink med 2 av dei andre fellene mine og, så er vel muligens ikkje så lenge til neste :twisted: skal kjøpe meg ei vekt neste gang eg er på butikken.

 

698373.jpeg

 

1 stor mink = 7 små :lol:

698376.jpeg

 

 

minken som ligger neden for er mora som eg tok for vel ein måned sia..

698377.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jaggu blei det ikkje ein mink i dag og :D kan vel si var som forventet, men det blir vel og være litt høy på :idea::mrgreen:

observert eit kull på 5 stk i dette område så muligens det var ein av desse eg tok ut :) ivertfall vart det ei lita ho mink. var ikkje heilt optimalt slag på denne :( nærmere magen, vil tru den har sneke seg forbi utløseren og i siste liten smalt det :|

 

Trur eg skal bytte ut alle disse fellene eg bruker no når det er mye mink unger ute og vandrer, og kjøpe inn noen av disse knutis nevnte høres bedre ut til og fange minkunger med! så slipper eg slike stygge feilslag!! Har og gått til innkjøp av 5 stk syningfeller for mink. Har eit område eg tenker og sette disse ut på må bare finne ut litt meir om div :D .. men her kommer vertfall bilde av mink nr 9 i år :mrgreen:

 

698958.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ny Mink i dag, samme sted som sist - i naustet.

 

Den har vært og utløst fellene ett par ganger.

Denne gang blir jeg å dra de 2 utløserpinner litt mere fra hverandre slik at de dekker mere av åpningen i slagfella.

 

Helt svart denne også, med hvit flekk under hakka og en liten hvit flekk på brystet.

 

Bilder.

Bilde001.jpg

Bilde002.jpg

 

Har bestilt 4 stk Synningsfeller for noen dager siden, er sikrere å bruke i nærområdet.

Må endevende hele naustet for å finne hvor minken kommer inn.

 

Er ganske sikker på at den kommer seg inn gjennom gulvet som er en steinfylling.

Skal sjekke langs den ene langveggen mot sjøen og fylle eventuelle hull igjen med betong.

 

Hittil i år fanget 4 stk Mink.

Link to comment
Share on other sites

Ny Mink i samme felle som tidligere i dag :shock:

Også den tatt i naustet i samme felle og på samme sted som tidligere i dag.

 

Etter at jeg justerte utløserpinnene har det blitt bedre slag, denne gang over nakken.

Lurer på om disse 2 jeg har tatt i dag er unger av minktispen som jeg tok for noen dager siden.

De er større en moren i såfall.

 

Åtet er døde vaktler og etterhvert ørret, for noen dager siden tygget mink seg gjennom nettingen til ett bur i naustet og drepte minst 28 vaktler som jeg hadde avlet opp i sommer.

Buret var tomt, samtlige drept, fant 10 stk gjemt under en stooor vedstabel.

Heldigvis hadde jeg 8 stk vaktler igjen i ett forsterket utebur, så jeg har mulighet for å øke bestanden.

 

Fikk også 4 stk synningsfeller i dag, som er satt opp i naustet, dermed står det 6 feller der nå.

Over helga får jeg kjøpe noe ferdigmørtel og om mulig støpe igjen disse hull der minken kommer seg inn i naustet.

 

Naustet står på en steinfylling, og minken kommer seg trolig inn i naustet under grunnmuren igjennom store steiner på sjøsiden.

Blir ett h#%#"&%¤ arbeide dette, da det er så mye skrot i naustet som må flyttes unna etterhvert som jeg sjekker opp og støper igjen mulige hull.

 

Bilder av nr 2 Mink i dag.

Minknr2naust070810.jpg

Minknr2naust0708101.jpg

 

Kanskje noe mere brunlig på farge enn den jeg tok noen timer tidligere i dag, men begge så temmelig kullsvarte ut.

 

5 Minker hittil i år.

Link to comment
Share on other sites

ny mink tatt i dag :D samme område som den forje :D dette var ei ho mink ikkje årsunge men mulig fjorårsunge.. pattane viste godt, men tenna var ikkje i dårlig stand.. så klasifisere denne til fjorårsunge :D Mink nr 2 i dette område så er ivertfall 3 stk igjen i område :twisted: har også fått minkobservasjoner ein anna plass noen km lengre bort i fjorden så blir vel og sette ut feller der og tenker eg :D MINK NR 10 i år :D :D :D

her kommer vertfall bilder :D

 

 

701291.jpeg

 

 

701292.jpeg

minken lengst til høgre er den som blei tatt i dag :D

701293.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bruker dere fisk som åte eller? Jeg har kjøpt to feller der jeg skal fange mink levende. Bor ikke så langt fra deg ripp 90.. Har sett 4 minkunger her for en uke siden. Har hatt begge fellene ute med fersk fisk i 2 døgn no men ingen fangst..

Noen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

heisann Berny :D Bruker bare fisk som åte ja :D har prøvd litt annet og men fisk fungerer best... bytter åte annakvar dag no i sommermånedene. fersk fisk er så klart det beste, men eg kan ikkje fiske kvar dag så da må eg bruke fisk i fra fryseren. funker bra det og :wink: Etter min erfaring så kan fellene stå ute i opptil 3 uker uten og fange noe, men plutselig fange 1-6(som eg har fått da) mink på bare noen få dager. Dette trur eg er fordi minken oppholder seg i forskjelige områder litt om gangen for og så på måte "ta runden" på nytt igjen viss du skjønner. Dette er mine erfaringer i vertfall.. Uansett så er det bare til og stå på og fange mink og andre predatorer :twisted: utrulig kjekt er det og :D lykke til :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

jaja der satt mink nr 12 for året i fellene :D Dette var ein hann mink av årets produksjon,, ungene begynner og vokse seg ganske store no så bare til og få dei vekk :wink: hode på denne minken var ganske stort i forhold til kroppen ganske kompakt og stort. noen som har noe formening om det er pga gener eller fordi hode vokser seg først ferdig også kroppen etter på :?: her kommer bilder

 

708643.jpeg

 

708646.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Blei tre Minkunger på meg på Søndag(to hannminker og ei humink) :D Hatt feller ute i tre veke no uten å få noko. Fekk ein i ei syningfelle og ein i ein conibear. Den som eg fekk i conibearen va desvere levandre når eg kom :? Så den fello pensjonert eg med ein gang, har bestilt meg 4 nye conibear 120 belisle :) Den tredje va uheldig å va på feil plass til feil tid så den fekk seg eit hagleskudd(veit ditta er fellefangst, men gidde ikkje å skriva begge plassa)

i210365328_75871_3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Blei tre Minkunger på meg på Søndag(to hannminker og ei humink) :D Hatt feller ute i tre veke no uten å få noko. Fekk ein i ei syningfelle og ein i ein conibear. Den som eg fekk i conibearen va desvere levandre når eg kom :? Så den fello pensjonert eg med ein gang, har bestilt meg 4 nye conibear 120 belisle :) Den tredje va uheldig å va på feil plass til feil tid så den fekk seg eit hagleskudd(veit ditta er fellefangst, men gidde ikkje å skriva begge plassa)

http://i115.piczo.com/view/4/o/r/d/0/m/k/1/t/8/q/h/img/i210365328_75871_3.jpg

 

Var det feilslag eller for svake fjærer? Type felle?

Minkunger kan smyge seg forbi utløseren i en 120. Og da spiller det ikke så stor rolle hva slags felle det er. Den treffer feil uansett.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fanget min første mink. Ble tatt i Syningfella. Tatt 350 meter over havet i en liten bekk. Agnet var halen på en tørrfisk. Min Alaska Huskey tok en tidligere i sommer når vi var ute å lufta oss. Hadde egentlig ikke noe tro på at de holdt til her i distriktet men der tok jeg feil. Bare å sette flere feller nå. 600 gram.

Link to comment
Share on other sites

Kom 2 stk svarte Minker svømmende over sundet og inn til naustet forleden dag.

Er sikkert av samme kull som de 3 jeg tok i naustet for en måned siden.

 

Har satt opp 2 stk Synningfeller nedenfor naustet og 2 stk inni naustet.

 

Håper de ikke går i fellene i naustet men i fellene utenfor.

Da har jeg funnet alle hull i steingulvet og fått tettet dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...