Jump to content

Dillon XL650 vs 550B hastighet


kjetil_338

Recommended Posts

Jeg har ikke brukt 550, men da den ikke har hylsemater, og må indexeres manuellt, vil jeg tro at den er noe tregere. Dillon oppgir 400-600 pr time for 550, og 500 - 800 pr time for 650. Når jeg har klare rørene med tennhetter, og lader et greit kaliber, lader jeg fint 8-900 pr time med min 650. Jeg vil derfor anta at du kan gå ut fra at det som oppgis av Dillon er korrekt. Dersom du står overfor valget om du skal kjøpe 550 eller 650, vil jeg anbefale deg 650 fordi:

 

Du har en stasjon ekstra, som kan brukes til kruttsjekk(det er lurt viser bitter erfaring....)

Du har automatisk indexering

Det koster lite ekstra dersom du ikke kjøper hylsemateren med en gang(den kjøper du allikevel senere...)

 

Snakk gjerne med Torodd hos Sarpsborg Våpen, der får du kjempeservice!

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk hastighet er en ting, hva du faktisk orker og hva du har kontroll over er en annen ting.

 

Den største forskjellen på 550 og 650 er vel at 650 har automatisk indeksering (hylseholderen snur av seg selv).

Jeg lader på Lee Loadmaster hvor jeg kan lade 600 patroner i timen. Med det tempo er jeg så sliten etter en liten stund at det trengs en kaffepause etter 20 min :lol: Lader jeg rundt 300 patroner i timen kan jeg ta det med ro, nyte stillheten ved ladebenken og kose meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok tiden for morro skyld ved siste ladning av 9mm på 650en 200 skudd på 17 min. Når jeg lader på 550, tror jeg skudd "takten" er ned mot det halve. 550en er imidlertid mye mer fleksibel, ved å kunne bygges om raskere, billigere og til flere kalibre. 550 er også mye greiere når jeg driver opparbeiding av nye ladninger.

Link to comment
Share on other sites

XL650 er definitivt best!!

Den har autoindexering, elektrisk hylsemater og 5 stasjoner.

Lagt sammen medfører det at du komfortabelt lader 6-700 runder i timen, hvis du står på kommer du faktisk opp mot 1000.

 

550B har ikke hylsemater eller autoindex og det gjør stort utslag på hastigheten, du strever med å komme over 500 i timen, selv om du står på som bare det, komfortabelt kommer du nok ikke stort over 300 pr time....

 

Kaliberbyttet på XL650 tar ca 10 min, der er 550B kjappere med ca 5 min, men hvor ofte bytter en nå kaliber?

Jeg pleier å sette opp og lade et par-tre tusen av hvert kaliber og da betyr de 5 minuttene lite.

 

Ellers er en XL650 overlegen på alle områder. Den er dyrere, men verdt hver eneste krone etter min mening...

 

That's my five cents...

Link to comment
Share on other sites

550B har ikke hylsemater eller autoindex og det gjør stort utslag på hastigheten, du strever med å komme over 500 i timen, selv om du står på som bare det, komfortabelt kommer du nok ikke stort over 300 pr time....

 

 

ladet mye med 550?

 

Og joda, du kan kjøpe hylsemater i pistolkaliber til 550 om man vil.

 

Brian Enos har en bra artikkel om hvilken dillon presse man bør kjøpe: http://www.brianenos.com/pages/dillon.html#which

 

han sier bl.a.

Dillon's RL 550B has all the simplicity and reliability of a single-stage reloading press, but it loads a complete round with every pull of the handle. And it's as easy to learn to reload on as a single stage!

 

If you plan to load multiple pistol and rifle calibers and can only justify owning one press, this is the only machine to consider. It’s a rugged, durable machine that will virtually produce ammo forever.

 

A common misconception: Manually indexing the shellplate slows down the machine. The truth is: Without a Casefeeder, auto-indexing only unnecessarily complicates the machine, without offering any increase in speed. Because, while your right hand cycles the handle, your left hand grabs a bullet, then waits for the shellplate to return. After seating the primer, while your right hand is reaching for a new piece of brass, your left hand indexes the shellplate and sets the bullet on the case (which is charged with powder) before your right hand can insert a new case in the Shellplate.

If you plan to load multiple calibers on one machine, would like to switch calibers quickly, easily, and inexpensively, this is the machine for you.

 

Recommended for loading up to 2500 rounds/month in a single caliber, or almost anytime you plan to switch calibers more than a couple times a month.

I almost always recommend the 550 for your first progressive reloading machine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte ut fra et standard oppsett på en 550 eller en 650.

 

Det er dog helt riktig at en 550 kan utstyres med en hylsemater, men da koster den omtrent det samme som en 650, og har fremdeles lavere ladehastighet siden den ikke har autoindex... Hovedspørsmålet i tråden var jo nettopp hastighet :-)

 

Det blir uansett et spørsmål om smak og behag. Jeg stortrives med 650'en min :-)

Link to comment
Share on other sites

Uten autoindex er faren for dobbeltladninger overhengende, og er det noe jeg ikke er interessert i så er det dobbeltladning N310.

 

Lader selv på en 550 og synes ikke det har vært noe problem med dobbeltladninger, fått en rutine på at jeg alltid kikker oppi hylsa før jeg sender den videre. Det er vel kanskje litt mer tungvint enn autoindeks, men funker flott! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg svarte ut fra et standard oppsett på en 550 eller en 650.

 

 

Formelt sett er ikke 650 heller satt opp med hylsemater som "standard", men i Norge er det ofte at forhandlere har inkludert den. :wink:

 

Begge to er meget bra presser og man blir nok fornøyd uansett hva man velger

Link to comment
Share on other sites

Dette er Dillons standardpakke på 650 så der tar du nok feil Cardinal...

 

http://www.dillonprecision.com/#/conten ... d/1/XL_650

 

 

Ja og leser du det som står der, finner du: Machine pictured shows available options. These are not included with the base machine. Click "Options" folder to review the available options for this machine.

 

Første under options er casefeederen så den er IKKE inkludert i pakken til ca 550 USD. Det er en $220 option, selv om jeg si at den burde være obligatorisk da å kjøpe en 650 uten den er idiotisk.

 

 

 

Ja er eing i at 650 er kjappest. men for mange tror jeg egentlig en 550 er alt de trenger.

Link to comment
Share on other sites

Ja det går sikkert an å lade fort. Men:

 

Hvis man antar en produksjon på 900 runder i timen så har vi:

 

3600sekunder / 900 runder = 4 sekunder per skudd, ikke medregnet fylling av primere i rørene.

 

En sånn potensiell drittammo vil ikke jeg skyte ihvertfall.

 

Nei da er jeg heller enig med Wadcutter om å ta det cool cat.

Link to comment
Share on other sites

@ Cardinal: jeg gir meg, det står faktisk at den elektriske casefeederen kommer utenom. Det som følger standard er bare matingen og rørene, ikke den elektroniske bollen. Da jeg kjøpte min var det en totalpakke med mye ekstra. Jeg så ikke så godt på prisen at jeg la merke til at det var todelt... Helt enig uansett, det er tull å tenke på en 650 UTEN elektrisk hylsemater...

 

@ Hipshot: Det er ingen ting som tilsier at det blir drittammo selv om det går fort. Det eneste som kunne være utsatt pga hastigheten er kruttfylling, men det tar ikke lange stunden før kruttet har rent ned i patronen... Et sekund holder lenge. Når det gjelder riflepatroner derimot er det lurt å ta det litt mer med ro enn med håndvåpenpatroner, fordi de trenger litt mer tid på å fylles med krutt.

 

 

Til trådstarter: håper du har fått de innspillene du trenger for ditt valg :-)

Lykke til med pressa uansett hvem av dem du velger, det er bra maskiner begge to!!

Link to comment
Share on other sites

når jeg lader så sitter jeg å koser meg ved ladebenken, og jeg spyr ikke ut ammo i max hastigheter, men likevel er det veldig greit at det ikke tar for lang tid. selv lader jeg på 550 pressa, men vurderer sterkt å gå over på enten 650 eller hornady sin progresive, dette pga auto index og 5 stasjoner. hvilken av disse to jeg skal gå for er jeg litt usikker på, frister veldig den hornady pressa pga die festene. ut fra dem jeg har snakket med er det en smaksak hvem av de to pressene enn går for.

Link to comment
Share on other sites

Det logiske er vel å sitte mer ved ladebenken visst du har brukt mye penger på ladeutstyr. Du kjøper vel ikke ladeutstyr for å sitte mindre ved ladebenken? :roll::wink:

 

jo, det er akkurat det som er meningen med å kjøpe en progressiv presse. 3t mer trening på skytebanen er mye mer verdt;-) En klok mann i DFS-eliten sa: "vi som satser på dette skal være glade for at så mange bruker så mye tid på lading fremfor¨å trene". Ellers: tusen takk for mange gode tilbakemeldinger og innspill!! Er redd for at det må bli en 650 ja..

Link to comment
Share on other sites

Et siste tips:

Det er gode penger å spare på å kjøpe fra USA, særlig med dollarkursen som er for tiden....

 

Jeg kjøpte min 650 som en totalpakke med butikkpris på over 11.000 her i Norge og betalte 6800,- ink. porto, toll og alt annet dill :-) Det er et par år siden, og dollaren var på 5 kr, men du kan nok enda spare mye...

Link to comment
Share on other sites

Ja, skal vi se, hva startet jeg med da. Kjøpte jo noe med en gang og noe ekstra senere....

 

Jeg kjøpte en komplett 650 med hylsemater og to ekstra hylsematerplater, 3 el. 5 conversion kits (3 komplette, men med ekstra deler til to riflekalibere ekstra), kruttsjekker, to ekstra kruttdier og to ekstra kruttmålsleider, rundeteller, 3 eller 4 diesets, og en del ekstra tennhetterør. Tror det var det hele :-)

 

- Roger

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv 650 og har ikke angret en dag! Lader 9mm, 38 sesial, 357 MAG, 6mm BR og 6,5x55 på min. Hadde jeg ikke skutt pistol da jeg kjøpte pressa tror jeg nok jeg hadde ladet på en 550 i dag, og hadde sikkert vært fornøyd med det. Nå da jeg har 650-pressa så er den helt utmerket å lade riflepatroner på. Jeg konstaterer at kruttmålet fort kan variere +- 0.3-0.4 gr med riflekrutt, men til mitt bruk har ikke dette noe å si. Jeg har skutt samlinger på 55mm på 300m med 5mm BR ladet med kruttmålet så det holder til jaktfelt da man veiver mye mer enn dette utgjør selv! Det hjelper vedlig å polere kruttsleiden med autosol og drill :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...