Woff Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 Nye muligheter for forumets kloke hoder til å imponere: Jeg har akkurat skiftet to fjærer i et par revolvere... Fjærsett fra http://www.gunsprings.com/ er jo behagelig rimelige for tiden.. Det jeg lurer litt på er hvordan få opp (litt!) avtrekksvekt i SA (tror jeg er akkurat på vektgrensa der nå) og GJERNE vekta ytterligere ned i DA... Har satt inn 13 pound rebound fjær.. Er det noen rask vei til himmelen her? Ingen som har noen tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 (edited) Sett inn avtrekksstopper Edited April 26, 2008 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 Polering av de riktige flatene på avtrekksdelene, og en 11lb returfjær. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted April 26, 2008 Share Posted April 26, 2008 [quote="Woff Det jeg lurer litt på er hvordan få opp (litt!) avtrekksvekt i SA ... og GJERNE vekta ytterligere ned i DA Her må du velge, det er ikke to separate systemer, øker SA-vekta så øker DA-vekta også, men det er klart du kan få et tyngre avtrekk til å oppfattes som lettere hvis alle bæreflater er polert... Alternativt får du file bort single action-hakket. Da måler man vekta DA, men da er det ingen veg tilbake.... - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted April 27, 2008 Author Share Posted April 27, 2008 Bra Øyvind. Hadde vel anelsen av sammenhengen selv ja! Men det er så mye kunnskap her at 'kanskje' det kunne være noen glupe ideer.. Hovedproblemet er vel å få økt SA avtrekket med noen gram for ikke å gå i vektfella, men jeg får vel strø litt sand i mekanismen.. Eller gå litt opp på reboundfjør? Kommer ikke til å 'redusere' denne med filing eller avtrekksstopper... Hovedsaken er at den FUNGERER hele tiden.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted April 27, 2008 Share Posted April 27, 2008 Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 (edited) selvsensur. Edited September 10, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf. Returfjæra har ingen innvirkning på singel-action, den blir spent opp samtidig som du spenner hanen. Kraftig nok slagfjær til å holde vekta, polering og lettest mulig returfjær er eneste måte å få både i pose og sekk. Det å legge en liten metallbit imellom slagfjær og strammeskruen kan gi deg de siste grammene, desverre ikke så mye mer. Avtrekkskule er ofte redningen. De finnes som gummi- eller metallkuler i flere dimensjoner for feste i ramma eller i avtrekkeren. Jeg sliter egentlig med det samme problemet på husfruens mod. 19. Får bare tynet den opp i ca. 1350g på SA-avtrekket, selv med hardest mulig slagfjær. Der blir det kule nå! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted April 28, 2008 Author Share Posted April 28, 2008 Takker for nyttige svar! Kommer nok til å gå for evert sin løsning hvis jeg ikke får nok økning med PPC-skytterens tips da! Metallbit måtte til på min S&W 617 fordi Wolf-fjæra var LITT for svak til .22 ammoen.. (CCI standard) Er ikke mye fornøyd med avtrekkskula jeg fikk montert på min S&W 27... (Noen som har en ubesudlet orginalavtrekker for 27 til overs? ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neuhausen Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf. Returfjæra har ingen innvirkning på singel-action, den blir spent opp samtidig som du spenner hanen. Kraftig nok slagfjær til å holde vekta, polering og lettest mulig returfjær er eneste måte å få både i pose og sekk. Det å legge en liten metallbit imellom slagfjær og strammeskruen kan gi deg de siste grammene, desverre ikke så mye mer. Avtrekkskule er ofte redningen. De finnes som gummi- eller metallkuler i flere dimensjoner for feste i ramma eller i avtrekkeren. Jeg sliter egentlig med det samme problemet på husfruens mod. 19. Får bare tynet den opp i ca. 1350g på SA-avtrekket, selv med hardest mulig slagfjær. Der blir det kule nå! De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... hmmm... siden det mekanisksett ikke skulle ha noe å si på et avtrekk som er som det skal. Man frigir kun hanen på SA avtrekket, man spenner ingenting. Altså den slippes å fyker frem på det første lille snevet av en millimeter som avtrekkeren beveger seg. Etter dette beveges det som gjenstår av returfjæra ca. 0,3- 0,4mm, men da er altså hanen allerede fri. Men... jeg skal ikke si imot før jeg har prøvd. Så det har jeg nå gjort! Med 18,15,14,13,12, og 11lb returfjær i et våpen uten den"over travel" saken, slik at lengden på av trekket ikke skulle påvirkes. Det gjorde ikke noe målbart utslag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Neuhausen Posted April 28, 2008 Share Posted April 28, 2008 De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... hmmm... siden det mekanisksett ikke skulle ha noe å si på et avtrekk som er som det skal. Man frigir kun hanen på SA avtrekket, man spenner ingenting. Altså den slippes å fyker frem på det første lille snevet av en millimeter som avtrekkeren beveger seg. Etter dette beveges det som gjenstår av returfjæra ca. 0,3- 0,4mm, men da er altså hanen allerede fri. Men... jeg skal ikke si imot før jeg har prøvd. Så det har jeg nå gjort! Med 18,15,14,13,12, og 11lb returfjær i et våpen uten den"over travel" saken, slik at lengden på av trekket ikke skulle påvirkes. Det gjorde ikke noe målbart utslag. Jeg er absolutt ikke enig med deg i at ikkeno er i spenn på singleactionavtrekk. Returfjæra er da i fullt spenn. For i det hele tatt å kunne bevege avtrekkeren bakover må jo nødvendigvis fjærkraften i returfjæra overvinnes først. Det oppfatter vi som tungt eller lett avtrekk. Prøv å klippe av et par vindinger på fjæra så skal du se hva som skjer med avtrekksvekta i singleaction. I jakta på singleactionavtrekk ned mot 1360 g har jeg ødelagt mange slike fjærer før avtrekkskulene ble moderne . På mine våpen spilte det (overraskende nok) mindre rolle om slagfjæra var slakk eller stram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Mulig jeg forklarte meg dårlig. Jeg påstår ikke at "ikkeno" er i spenn, tvert imot, alt er i spenn. Det blir jo spent opp når hanen blir spent opp. Det jeg ville fram til er at det ikke er noe særlig mer å spenne opp på et SA avtrekk. Topp hjørne (sear face) av avtrekkeren hviler nedi SA-sporet på hanen som er ca. 0,005" dypt, og det er alt som skal beveges før avtrekket går. At stramming av slagfjæra ikke spilte noen rolle på SA avtrekket er slett ikke overraskende, den står alt i spenn og skal bare slippes. Men som jeg sa i forrige innlegg, jeg ble nyskjerrig på den teorien å bare måtte prøve. Det som etter min mening vil gi størst utslag på et SA avtrekk er polering av delene. Da blir det som oftest ikke noe jakt ned mot 1360, men opp mot 1360 Det som da er mest effektivt for å få rett tyngde på avtrekket, er å sørge for at "sear feace" delen har de nøyaktige 90 gradene. En skikkelig "tunga rett i munnen" jobb, som krever et par dødspresise drag over brynet . Gjør en feil her og man må ha ny avtrekker. PS. Jeg klipper aldrig fjærer! Fullstendig upresist, endene blir ødelagt. Man har ingen aning om hvor mye som blir tatt, og nye fjærer koster under 20,- pr. stykk eller hele sett til under en 50-lapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
triggerhappy Posted April 29, 2008 Share Posted April 29, 2008 Det enkleste er fremdeles å sette inn en avtrekksstopper Kan ikke skjønne hvorfor det er så mange som må ha gjort det for å holde SA-vekt-kravet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Takker for mange bra tips her! I postkassa lå det i dag en pakke fra Wolff, (som forøvrig er flinke til å runde NED beløpet på toll-lappen!) så nå skal det skiftes fjærer og testes!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted April 29, 2008 Author Share Posted April 29, 2008 Da er det utført en del dusin tester med tre forskjellige revolvere fra S&W: 27, 617 og 686. Har foret de med Wolff hovedfjær og returfjær med 11 til 15 pund.. Og i disse revolverene har returfjæra ganske mye å si for SA avtrekksvekta! Er nå rimlig fornøyd med 11 pund i 27 og 617 og 14 pund i 686. S&W27 fikk jeg IKKE til å holde vekta uansett, så den ble det beholdt avtrekskule på. Ser også at hovedfjæra virker inn mye, men jeg setter som krav at harde hetter skal kunne brukes, så der må det endel prøveskyting til først... Takk for mange nyttige tips her! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LAD Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 Jeg har selv en 686 revolver som jeg vil gjerne skifte original fjær til Wolf fjær, hvem som selger det her i landet? Jeg har snakket med et par forhandlere de hadde ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 (edited) selvsensur. Edited September 10, 2012 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LAD Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 Jeg har selv en 686 revolver som jeg vil gjerne skifte original fjær til Wolf fjær, hvem som selger det her i landet? Jeg har snakket med et par forhandlere de hadde ikke. winge har pleid å ha på lager Takk for hjelp, de har det så er det bestilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PPC-skytter'n Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 evert eller Flashman, dere som er skrivekyndige, hva med en "sticky" som inneholder nettopp en del om avtrekket i en Smith. Hvordan det virker, og hva som kan gjøres med fjærer, polering osv. ...og hva som ikke bør gjøres av folk med mer en to tommeltotter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woff Posted April 30, 2008 Author Share Posted April 30, 2008 Jeg trenger TO skruer jeg... En som skrur samlinga mot midten, og en som justerer avtrekket perfekt... (avtrekksvekt 1350 gram i både SA og DA og som føles som et på 500 gram...) Jeg sliter forøvrig med at avtrekksvekta faktisk varierer endel... Hadde justert ned til 1450 gram i går, men nå holdt den bare såvidt 1350 gram... Men fjærene endrer seg vel litt etter at de har blitt montert? Noen med erfaring på det? Kan forøvrig på det varmeste anbefale å bestille fra Wolff for dere som vil prøve dette.. Du får for eksempel tilsendt to sett (8 fjærer) (hovedfjær og tre forskjellige returfjærer i et sett) inklusive frakt og pakking for 200 kr. Pakka kommer ca en uke etter bestilling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evert Posted April 30, 2008 Share Posted April 30, 2008 selvsensur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dredergard Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Har en mod 63-4 med for lav avtreksvekt i SA. Hadde ett sett fjærer fra Wolf, det underlige er att ved å bytte hovedfjær til Wolf fjæra forsvinner SA, ved maks komprimering av fjæra når ikke hammeren SA hakket, lurer på om jeg skal teste litt med den fjæra, for virker nesten som der kan fungere. Er vel ingenting som kan ta skade av det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.