Jump to content

Avtreksvekt på S&W revolver?


Woff

Recommended Posts

:) Nye muligheter for forumets kloke hoder til å imponere:

Jeg har akkurat skiftet to fjærer i et par revolvere... Fjærsett fra http://www.gunsprings.com/ er

jo behagelig rimelige for tiden..

Det jeg lurer litt på er hvordan få opp (litt!) avtrekksvekt i SA (tror jeg er akkurat på vektgrensa der nå) og GJERNE vekta ytterligere ned i DA... Har satt inn 13 pound rebound fjær..

Er det noen rask vei til himmelen her? :roll:

:mrgreen: Ingen som har noen tips?

Link to comment
Share on other sites

[quote="Woff

Det jeg lurer litt på er hvordan få opp (litt!) avtrekksvekt i SA ... og GJERNE vekta ytterligere ned i DA

 

Her må du velge, det er ikke to separate systemer, øker SA-vekta så øker DA-vekta også, men det er klart du kan få et tyngre avtrekk til å oppfattes som lettere hvis alle bæreflater er polert...

 

Alternativt får du file bort single action-hakket. Da måler man vekta DA, men da er det ingen veg tilbake....

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

8) Bra Øyvind. Hadde vel anelsen av sammenhengen selv ja! Men det er

så mye kunnskap her at 'kanskje' det kunne være noen glupe ideer..

Hovedproblemet er vel å få økt SA avtrekket med noen gram for ikke å gå i vektfella,

men jeg får vel strø litt sand i mekanismen.. :twisted: Eller gå litt opp på reboundfjør?

Kommer ikke til å 'redusere' denne med filing eller avtrekksstopper... Hovedsaken

er at den FUNGERER hele tiden..

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene :oops: . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene :oops: . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf.

 

Returfjæra har ingen innvirkning på singel-action, den blir spent opp samtidig som du spenner hanen.

Kraftig nok slagfjær til å holde vekta, polering og lettest mulig returfjær er eneste måte å få både i pose og sekk.

 

Det å legge en liten metallbit imellom slagfjær og strammeskruen kan gi deg de siste grammene, desverre ikke så mye mer.

Avtrekkskule er ofte redningen. De finnes som gummi- eller metallkuler i flere dimensjoner for feste i ramma eller i avtrekkeren.

Jeg sliter egentlig med det samme problemet på husfruens mod. 19. Får bare tynet den opp i ca. 1350g på SA-avtrekket, selv med hardest mulig slagfjær. Der blir det kule nå!

Link to comment
Share on other sites

:) Takker for nyttige svar! Kommer nok til å gå for evert sin løsning hvis jeg

ikke får nok økning med PPC-skytterens tips da! Metallbit måtte til på min S&W 617

fordi Wolf-fjæra var LITT for svak til .22 ammoen.. (CCI standard)

Er ikke mye fornøyd med avtrekkskula jeg fikk montert på min S&W 27...

(Noen som har en ubesudlet orginalavtrekker for 27 til overs? 8) )

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å gå opp til neste styrke på returfjær, alternativt sette tilbake originalslagfjæra. Det måtte jeg gjøre, for jeg solgte de andre returfjærene :oops: . Stor forskjell på originalfjæra, og den fra Wolf.

 

Returfjæra har ingen innvirkning på singel-action, den blir spent opp samtidig som du spenner hanen.

Kraftig nok slagfjær til å holde vekta, polering og lettest mulig returfjær er eneste måte å få både i pose og sekk.

 

Det å legge en liten metallbit imellom slagfjær og strammeskruen kan gi deg de siste grammene, desverre ikke så mye mer.

Avtrekkskule er ofte redningen. De finnes som gummi- eller metallkuler i flere dimensjoner for feste i ramma eller i avtrekkeren.

Jeg sliter egentlig med det samme problemet på husfruens mod. 19. Får bare tynet den opp i ca. 1350g på SA-avtrekket, selv med hardest mulig slagfjær. Der blir det kule nå!

 

 

De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... 8)

Link to comment
Share on other sites

De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... 8)

 

hmmm... siden det mekanisksett ikke skulle ha noe å si på et avtrekk som er som det skal. Man frigir kun hanen på SA avtrekket, man spenner ingenting. Altså den slippes å fyker frem på det første lille snevet av en millimeter som avtrekkeren beveger seg.

Etter dette beveges det som gjenstår av returfjæra ca. 0,3- 0,4mm, men da er altså hanen allerede fri.

 

Men... jeg skal ikke si imot før jeg har prøvd.

Så det har jeg nå gjort! Med 18,15,14,13,12, og 11lb returfjær i et våpen uten den"over travel" saken, slik at lengden på av trekket ikke skulle påvirkes.

Det gjorde ikke noe målbart utslag.

Link to comment
Share on other sites

De forsøkene jeg har gjort med Smither mod 586, 60 og 629 har vist at returfjæra har MYE å si for avtrekksvekta i single- action. Det er vel nettopp derfor løsningen kan ligge i avtrekkskule, eller.... 8)

 

hmmm... siden det mekanisksett ikke skulle ha noe å si på et avtrekk som er som det skal. Man frigir kun hanen på SA avtrekket, man spenner ingenting. Altså den slippes å fyker frem på det første lille snevet av en millimeter som avtrekkeren beveger seg.

Etter dette beveges det som gjenstår av returfjæra ca. 0,3- 0,4mm, men da er altså hanen allerede fri.

 

Men... jeg skal ikke si imot før jeg har prøvd.

Så det har jeg nå gjort! Med 18,15,14,13,12, og 11lb returfjær i et våpen uten den"over travel" saken, slik at lengden på av trekket ikke skulle påvirkes.

Det gjorde ikke noe målbart utslag.

 

Jeg er absolutt ikke enig med deg i at ikkeno er i spenn på singleactionavtrekk. Returfjæra er da i fullt spenn. For i det hele tatt å kunne bevege avtrekkeren bakover må jo nødvendigvis fjærkraften i returfjæra overvinnes først. Det oppfatter vi som tungt eller lett avtrekk. Prøv å klippe av et par vindinger på fjæra så skal du se hva som skjer med avtrekksvekta i singleaction. I jakta på singleactionavtrekk ned mot 1360 g har jeg ødelagt mange slike fjærer før avtrekkskulene ble moderne :oops: . På mine våpen spilte det (overraskende nok) mindre rolle om slagfjæra var slakk eller stram

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg forklarte meg dårlig. Jeg påstår ikke at "ikkeno" er i spenn, tvert imot, alt er i spenn.

Det blir jo spent opp når hanen blir spent opp. Det jeg ville fram til er at det ikke er noe særlig mer å spenne opp på et SA avtrekk. Topp hjørne (sear face) av avtrekkeren hviler nedi SA-sporet på hanen som er ca. 0,005" dypt, og det er alt som skal beveges før avtrekket går.

At stramming av slagfjæra ikke spilte noen rolle på SA avtrekket er slett ikke overraskende, den står alt i spenn og skal bare slippes.

Men som jeg sa i forrige innlegg, jeg ble nyskjerrig på den teorien å bare måtte prøve. :wink:

 

Det som etter min mening vil gi størst utslag på et SA avtrekk er polering av delene. Da blir det som oftest ikke noe jakt ned mot 1360, men opp mot 1360 :?

Det som da er mest effektivt for å få rett tyngde på avtrekket, er å sørge for at "sear feace" delen har de nøyaktige 90 gradene.

En skikkelig "tunga rett i munnen" jobb, som krever et par dødspresise drag over brynet . Gjør en feil her og man må ha ny avtrekker.

 

PS. Jeg klipper aldrig fjærer! Fullstendig upresist, endene blir ødelagt. Man har ingen aning om hvor mye som blir tatt, og nye fjærer koster under 20,- pr. stykk eller hele sett til under en 50-lapp.

Link to comment
Share on other sites

:? Da er det utført en del dusin tester med tre forskjellige revolvere fra S&W: 27, 617 og 686.

Har foret de med Wolff hovedfjær og returfjær med 11 til 15 pund.. Og i disse revolverene har

returfjæra ganske mye å si for SA avtrekksvekta!

Er nå rimlig fornøyd med 11 pund i 27 og 617 og 14 pund i 686.

S&W27 fikk jeg IKKE til å holde vekta uansett, så den ble det beholdt avtrekskule på.

Ser også at hovedfjæra virker inn mye, men jeg setter som krav at harde hetter skal

kunne brukes, så der må det endel prøveskyting til først... :D

Takk for mange nyttige tips her!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en 686 revolver som jeg vil gjerne skifte original fjær til Wolf fjær, hvem som selger det her i landet? Jeg har snakket med et par forhandlere de hadde ikke.

 

winge har pleid å ha på lager

Takk for hjelp, de har det så er det bestilt. :lol:

Link to comment
Share on other sites

:) Jeg trenger TO skruer jeg... En som skrur samlinga mot midten, og en som justerer avtrekket perfekt... (avtrekksvekt 1350 gram i både SA og DA og som føles som et på 500 gram...)

Jeg sliter forøvrig med at avtrekksvekta faktisk varierer endel...

Hadde justert ned til 1450 gram i går, men nå holdt den bare såvidt 1350 gram...

Men fjærene endrer seg vel litt etter at de har blitt montert? Noen med erfaring på det?

:!:

Kan forøvrig på det varmeste anbefale å bestille fra Wolff for dere som vil prøve dette..

Du får for eksempel tilsendt to sett (8 fjærer) (hovedfjær og tre forskjellige returfjærer i et sett)

inklusive frakt og pakking for 200 kr. Pakka kommer ca en uke etter bestilling.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Har en mod 63-4 med for lav avtreksvekt i SA. Hadde ett sett fjærer fra Wolf, det underlige er att ved å bytte hovedfjær til Wolf fjæra forsvinner SA, ved maks komprimering av fjæra når ikke hammeren SA hakket, lurer på om jeg skal teste litt med den fjæra, for virker nesten som der kan fungere. Er vel ingenting som kan ta skade av det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...