Jump to content

Skyting og fysikk, tar dere oppgaven?


_husby_

Recommended Posts

Jeg sitter å skriver en innlevering i Fysikk2 til i morgen, der jeg tenkte jeg skulle spørre dere om hjelp til den ene oppgaven, den er skytterrelatert! ;)

Oppgaven lyder som følger:

"En skytter retter geværet rett mot en blink, og kula forlater geværet med en horisontal fart på 350m/s(kulas utgangsposisjon er altså i samme høyde som blinken). Hvor langt under blinken kommer kula til å treffe når blinken står 50m unna? Vi ser bort fra luftmotstand."

 

Kom igjen gutter, hjelp meg litt her! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du må regne ut hvor lang tid kula bruker.

Så har du lært en formel for tyngdekraftens akselrasjon av legemer i fritt fall, bruk den. Så finner du hastigheten kula får nedover. Når du har hastighet og tid så har du en ny formel som du også skal ha lært som gir deg hvor langt den faller på en bestemt tid.

 

Jeg antar at du har fått forutsetninger om ingen luftmotstand, uten den forutsetningen kan oppgaven ikke løses med de opplysningene du har gitt.

Link to comment
Share on other sites

50m/350m/s = 0,142857143 sekunder

 

Hvor langt faller kula på den tiden? Du har sikkert formler for det? Den akselererer med 9,8 m/s pr. sek.

Det stemmer at kula akselererer med 9,81m/s, men det er i y-retning. Det jeg sliter med da, er at jeg ikke har noen fart for kula i y-retning. Farta til kula i x-retning har jeg, men ikke noe akselerasjon i x-retning, den mener jeg er 0, men da får jeg ikke riktig svar.

Link to comment
Share on other sites

Oppgaven lyder som følger:

"En skytter retter geværet rett mot en blink, og kula forlater geværet med en horisontal fart på 350m/s(kulas utgangsposisjon er altså i samme høyde som blinken). Hvor langt under blinken kommer kula til å treffe når blinken står 50m unna? Vi ser bort fra luftmotstand."

 

Hvis geværet er innskutt på 50m, så treffer han vel midt i. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Oppgaven lyder som følger:

"En skytter retter geværet rett mot en blink, og kula forlater geværet med en horisontal fart på 350m/s(kulas utgangsposisjon er altså i samme høyde som blinken). Hvor langt under blinken kommer kula til å treffe når blinken står 50m unna? Vi ser bort fra luftmotstand."

 

Hvis geværet er innskutt på 50m, så treffer han vel midt i. :wink:

Dette geværet er tydeligvis ikke det da! Hvis ikke hadde det ikke hvert noen oppgave! :P

Link to comment
Share on other sites

Du kan bryte dette ned til to regnestykker. Det første som er tiden kula bruker til målet har du allerede, det som gjenstår er hvor langt kula faller på denne tiden. Oppgaven sier at løpet peker rett frem, altså er starthastighet i y-retning 0. Kula vil dermed starte med v=0 og akselerere med a=9.8m/S^2.

Link to comment
Share on other sites

En elipse.

 

En parabel er et spesialtilfelle av en elipse med uendelig lang avstand mellom brennpunktene. Men siden jordradien ikke er uendelig (ikke flat) blir heller ikke avstanden mellom brennpunktene heller uendelig.

 

 

Men for alle praktiske formål......

 

Ta deg en kopp kaffe! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

amatør... er enig med deg i at x-aksen ikke er rett i dette tilfellet, men på en slik kort avstand som 50 meter er elipsebidraget til kulefallet marginalt i forhold til kulevekta. når man her snakker om cm i kulefall som resultat av tyngdekraften blir det i dette tilfellet pirkete å regne på noen tusendels millimeter. det kan nevnes i oppgaven at x-aksen ikke er helt rett mhht gravitasjonen, men som sagt e dette å pirke når rotasjonen av kula og ugjevnheter i kulemassen sannsynligvis har mye mer å si enn det faktum at ikke jorda er flat... :mrgreen:

 

 

 

no går æ å tar mæ en kopp kaffe.. hehe

Link to comment
Share on other sites

Den beste kommentaren her er Fulmens første. Dessverre la han inn én til.

Husby, dette har ingenting med skyting å gjøre. Det bare et spørsmål om du forstår grunnleggende gravitasjonskraft. De som argumenterer i ballistisk retning gjør derfor en feil.

Bruk det du har lært om gravitasjon og gi blaffen i resten.

Noen av innleggene her minner meg om et par andre tråder, hvor sammenligning mellom epler, pærer og bananer foregår samtidig. Er Jorden flat eller rund? Hva spiller det for rolle i en oppgave som denne? Ingen.

Link to comment
Share on other sites

Er Jorden flat eller rund? Hva spiller det for rolle i en oppgave som denne? Ingen.
Nei det spiller liten rolle for denne oppgaven.

 

Det er bare jeg som morer meg litt over det at lærere hevder at en ballistisk bane følger en parabel ( i vakuum) er det samme som å hevde at jorden er flat. Jeg ville gi trådstarter en gratis mulighet til å terge læreren, ingenting er morsommere enn det.

 

Siden det er over 20 år siden jeg var russ, så får jeg sjelden muligheten lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...