Jump to content

Ny Hagle


Toffen

Recommended Posts

Hallo alle sammen :)

 

Nå har jeg bestemmt meg for at jeg skal handle meg min første hagle, og starte å jakte litt.

Jeg har planer om at denne haglen skal bli brukt mest til fugle jakt. :mrgreen:

 

Er det noen som har noen tips til en solid hagle som ikke koster kjempe mye? :)

 

jeg lurer også på om hvordan det blir med våpen søknaden. må man vite hva man skal kjøpe før man søker? :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Bra tiltak! Jakt er moro!

 

Har du prøvd søk-funksjonen? Der kan en få svar på mange spørsmål.

 

Kan nevne at mange kjøper Star Baikal som sin første hagle, og de fleste velger kaliber 12. Du må ikke vite navnet på hagla du skal ha. Du søker på hagle i kaliber 12 (om det er det du vil ha).Tror ikke det er nødvendig å sette på om du skal ha 12/70, 12/76 eller 12/89. Mange vil gjerne ha 12/76 da det gir flere valg av typer ammunisjon. Har selv aldri hatt bruk for mer enn 12/70.

 

Star er kjent som robust og driftssikker børse, men det finnes nettere hagler å velge mellom og. Finnes mange tyrkiske hagler rundt omkring, og det kan jo være verdt å ta en titt på det og. Kjøpte selv en Yildiz 12/70. Den fungerer greit den. Ruster aldri og er utrolig hendig i skogen da den bare veier 2,8 kg. Dra på en våpenbutikk i nærheten og se hva de har og tukle på litt forskjellige! :)

Link to comment
Share on other sites

Min første hagle var en Star Baikal 27 og jeg har lite negativt og si om den. Den er utrolig solid og god hagle som kan bli brukt til alt under alle forhold og etter alt av jaktbart vilt. Min har vært gjennom alt fra og bli mistet i saltvann til og gli nedover berg, men er like fin :wink: Den er litt tung til og trekke med seg på fjellet eller lange turer men det går greit. Den eneste grunnen til at jeg nå kvitter meg med min er at kolben er alt for kort etter at jeg fikk justert den da jeg var 14 år. Ellers har jeg hørt nesten bare positivt om Yildiz. Denne er en del lettere en Baikalen så den egner seg bedre på lange turer.

 

Om du kjøper en Star Baikal vil du neppe angre :wink:

 

Uansett hvilken hagle du velger får du ha lykke til og jeg håper du får mange fine minner med den :D

Link to comment
Share on other sites

De fleste seriøse våpenlangere har hagler i det prisleie, du er interessert i.

Ta deg en runde i butikkene og på nette så finner du mye.

Er uenig i at du skal starte med en BERETTA. Her er ny prisen 18 000 og oppover.

Star får du fra ca 3990.

Der er mye fint i prisklassen mellom disse.

Link to comment
Share on other sites

Solid og billig, da må det bli Baikal. Har ei ij 27, har aldri opplevd sterkere våpen. En gang gled jeg på skaren, å mistet Baikalen. Fant den igjen noen hundre meter lenger ned, like hel :D .Har hatt den siden 1985. Men det er jo ikke det våpenet med den flotteste finishen da. Men sterkere hagle skal du lete lenge etter!.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må nesten henge meg litt på starvalget. Har aldri hatt en selv, men det er skytteren mer enn våpent som avgjør om du treffer eller ikke.

 

Vi var på skogsfugljakt i rendalen i år, 4 stykker, og det var den "nye jegeren" i jaktgjengen vår med star baikal som drog det lengste strådet med ei flott røy. Vi andre fikk ikke ingenting selv om vi fikk skuddsjanser vi også.

 

Dersom du har lyst på noe litt nettere enn star så leveres det mange merker som også koster mindre enn 10 lapper. f.eks. sabatti. Vet ikke om noen har foreslått det enda, men ta en kikk på bruktmarkedet rundt om kring. Kan være mulig å gjøre et scoop på brukte våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg, ville jeg ikke bestemmt meg for hvilket merke jeg skulle kjøpe.

Dra til butikken!

Det viktigste er at hagla passer deg.

Hva skal du med en "god" hagle hvis du bare bommer?

 

Som sagt, dra til butikken. Her vil du kunne klå på flere modeller, og finne en som du selv synes passer deg godt, og det er det som er mest viktig.

 

De fleste merker er gode, så et "feil" merke skal godt la seg gjøre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

star er rent bruksvåpen og det merker du etter mange år med trivsel mens beretta og perazzi og gamba osv,, eierne sitter i kø hos børsemakeren. de som aldri klager på banen er de med et billig bruksvåpen.. hører stadig det er noe galt fra de med våoen fra 40k og oppover... men sier ikke at alt er dritt man betaler jo for kvalitet og håndarbeide.. selv mener jeg at når du kommer over 30 så er det bare pynt og unødvendig håndarbeid man betaler for..

Link to comment
Share on other sites

:) en kompis av meg arvet 20000 kr og han skulle kjøpe seg ei bra hagle for de pengene. valgte ut en beretta ,en winchester og en marocci og dro på skytebanen med masse skudd . den børsa han traff best med var den billigste maroccien til 5000. :lol: så det er ikke prisen på børsa som er viktig men om den passer skytteren. så han sa selv at no kunne han kjøpe mye annet jaktutstyr for resten . han har hatt den børsa snart 15 år og har skutt mye vilt med den ja.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...