Jump to content

Lakking av Sauer stokk.


Skyttergutt

Recommended Posts

Har en Sauer (200STR) med olja stokk,men har litt lyst på lakk siden jeg syns det ser litt bedre ut.Går det da annt å bare pusse ned stokken og påføre noen lag med lakk,eller er det litt mere med det?Eventuelt åssen lakk kan man bruke,hvor mange strøk og er det noen pluss,minussider ved å lakke kontra olje?

Link to comment
Share on other sites

Mener det ble sagt i en annen tråd at det var fordi man kunne lakke og skjule innlagt vekt i stokken. Se for deg at man lakker over blylodd man har felt inn for eksempel... Vanskelig å få til med klarlakk, selvfølgelig, men det blir vel enklest å si at all lakk er forbudt, så slipper man å tenke mer på det.

Link to comment
Share on other sites

Saueren min går på sin 21. sesong, og ser mildt sagt forferdelig ut. Det spørs om jeg forbarmer meg over den, pusser den ned, og lakkerer den igjen. Men den lakken må se likedan ut som den originale fra 1990! Derfor tar jeg ikke sjansen på å oljebehandle stokken - da kan det lett bli et slags "kamuflasje-mønster", og da er kontrollørene på LS nådeløse!

Link to comment
Share on other sites

sitat fra skytterboka 08-09 pkt 6.115: "Godkjente skjefter skal kun vedlikeholdes med olje/lakk som opprettholder skjeftets orginale utforming, funksjon og farge."

 

Min tolkning av pkt 6.115:

Det betyr i mine øyne at lakk/olje som ikke dekker strukturen i treet, ikke bygger på treet, og som er transparent(gjennomsiktlig og uten farge) må være lovlig. Min sauer er blitt noe mørkere etter snart 20 års bruk (var av de første md olja skjefte) å det er ingen som har påpekt det på noen av de 5 siste LS jeg har vært å skutt i klasse 5 på (våre våpen blir sjekka ekstra grundig kan det virke som.)

 

Forresten ville jeg ikke lakka et olja skjefte. Jeg mener lakk er no svineri, det blir hakk hvor vannet kommer inn å det blir sånne hvite felter etterhvert. olja skjefter oljer du en gangg i året å det er alle vedlikeholdet du trenger gjøre.

Link to comment
Share on other sites

ok,så det lønner seg ikke å lakke et olja skjefte med andre ord?

Og jeg fant et produkt som heter CCl skjefteolje på skytterlinken.no,har noen av dere erfaring med den?

Ikke med en hvilken som helst lakk, og isåfall krever det endel forbehandling.

Men hvorfor ikke følge denne tråden og få et glimrende resultat med olje: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=17436&p=370285#p370285

:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 2 gamle sauere som var orginal med lakk. De er lakkert opp begge to med 5 lag gulvlakk tror jeg det var som ble brukt. De ser fortsatt ut som ny. Gulvlakk eller båtlakk skulle fungere fint, men ikke klin inn børsa rett før du skal lakkere med olje ^^. Begge våpnene er helt stabile og jeg kan ikke tenke meg å ha olja våpen, ville lakkert dem viss de var det orginalt :mrgreen: .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...