Jump to content

Åtebelysning


flyfisher

Recommended Posts

Siden den andre tråden vedrørende åtebelysning var uten strømkilde velger jeg å opprette en ny tråd om belysning med 230 v tilgjengelig.

 

Åta ligger 30 meter fra garasjeveggen og jeg har flott post i andre etasjen ut av et vindu.

 

Jeg har som så mange andre ei strømregning som jeg helst ikke skal bli større, heller mindre.

 

Da er spørsmålet; er det lønnt å bruke ei lampe på 12V og feks bruke et bilbatteri som akkumulator? dvs tilkoble en lader som erstatter brukt Ah fortløpende.

 

Pr. dato har jeg følgende en flott billampe (extralys) med ei H3 pære som er på 100w - jeg har et bilbatteri på ca 55Ahog vanlig hjemmebillader som gir normalt 4 Ah

 

Så er spørsmålet; hvor lenge har jeg lys utover natta ? fra 06.00 til 23.00 kan batteriet lades uten å brukes.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha omformer som gjør 220v om til 12v. Da kan du sette vekk billaderen. Hva slags 12v-belysning får du jo prøve ut, men 30 m er jo ikke langt. Omformer finner du på f.eks biltema. Dette er lett å montere.

DSC06351.JPG

 

DSC06614.JPG

 

event. for lange avstander :twisted:

DSC06615.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har du 220 volt og en billampe så går du på biltema og kjøper en omformer fra 220 til 12 volt. Så kan du i tillegg sette i en vanlig 55 watts pære. den omformeren koster ikke mange hundre kronene. I tillegg ser jeg på vildsvin butikken.se at de har en dimmern til 12 volt til åte belysning. For du vil som meg få litt skarp lys på 30 meter med den kastern.

 

Der kom du meg i for kjøpet mork :D

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha omformer som gjør 220v om til 12v. Da kan du sette vekk billaderen. Hva slags 12v-belysning får du jo prøve ut, men 30 m er jo ikke langt. Omformer finner du på f.eks biltema. Dette er lett å montere.

DSC06351.JPG

 

DSC06614.JPG

 

event. for lange avstander :twisted:

DSC06615.JPG

 

 

 

Hva slags specs er det på denne omformeren ? jeg prøvde med min egen som er justerbar voltstyrke og gir 2 Ah - men ikke lys i lykta som ville ha 100watt.

 

Hvor stor omformer trenger man til 12V 100watt?

Link to comment
Share on other sites

Har du 230v så bruk en vanlig 230v lampe.

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Belysning-utendors/Skottlampe/

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Belysning-utendors/Halogenlyskaster-150-W/

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Arbeidslampe/

http://biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Timer/Timer-24-h/

 

Skal du utover en 50m vil jeg tro at det lønner seg med en litt bedre reflektor enn en vanlig lampe har. Da kan scene belysning eller lingnende brukes.

Link to comment
Share on other sites

I grunn riktig det du skriv Stille 6.5x55, men du bør ha ei strømforsyning som ikkje blir belasta meir enn ca 70-80 % kontinuerlig, så har du behov for 8,4A, så burde du hatt minimum 10 A aller helst 12 A trafo. Hvis du ligger i grenselandet heile tida, så sliter det meir på komponentene i trafo`en, då vil den holde lenger med å gå opp ein størrelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Tror heller jeg ville har rigget med til med ei billig utelampe fra biltema og brukt 230v LED-perer. det så slipper du varme tapet i trafoen.. men dette er jo EXTREMT lite. så kobler du bare inn ei sjøpteledning i lampa og rett i stikkontakten. (gjerne en ute stikk)

Link to comment
Share on other sites

Da har Torhov bilrekvisita as blitt avlagt et besøk og trafo som gir 5,4 Ah er innkjøpt, likeledes 55w H3 pære og da kan moteringen begynne.

 

Kikket på 230v LED lys, men disse lampene var dyre -i det hele tatt synes jeg det meste var dyrt hos Torshov bilrekvisita feks 2,5mm toleder ledning skulle de ha Kr. 31.50 pr. løpemeter det syntes fluefiskeren var grisedyrt og rusla over til "Klaus Olsson" og fikk den myyyye billigere.

 

Jeg skal oppdatere med bilder underveis.

Link to comment
Share on other sites

Det var nok lurt av deg å kjøpe 55w pære, for da slipper du å bytte pære så ofte. Min erfaring er at det blir for høy temperatur i 1000-meteren når du bruker 100W-pære, og 100W-pæra må byttes mye oftere enn 55w-pæra. Du vil også brenne reflektoren med 100W. Det blir tross alt max kjøling på 1000-meteren når den står montert på en bil og du kjører.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen som har hørt at reven er mer skeptisk til "gult" enn "hvitt" lys eller omvendt?

Har ei 150watts lampe med gassfylte pærer som er svindyre. Fargekode på lyset er 830 som i Phillips verden er "Varm hvit".

Reven svinser godt rundt i det lyset, men hvis gulere lys er bedre vil jeg heller bytte til det.

Nå har jeg skutt mange rev på denne dalsida, men ser på kamera at det er 5-7 luringer som ikke vil nedom åta som er 30m unna fjellfoten.

Strør hundeknott fra stien og til hovedåtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...