Jump to content

Jaktfelt - sittende stilling


brodsjo

Recommended Posts

Regelen sier:

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på kubbe

eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse

to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen

og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett litt av dette på de stevnene jeg har vært på, og tenkt litt i de samme baner som deg. Dog er regelverket, som du påpeker, ganske klart på dette: Så lenge det er lysåpning og du holder våpenet i håndflata... Det ble ikke "reagert" på dette under NM i fjor.

 

Jeg ser vel også litt problemer med hvordan man ellers skal definere stillingen. En mulighet er minimumshøyde på klossen, eller at egen kloss ikke blir tillatt brukt. En gitt vinkel på armen definert i regelverket tror jeg det kan bli vanskelig å håndheve i praksis, hvis man nå skulle ønske å innføre en slik regel.

 

Det vi også må huske på er at vi er litt forskjellige alle sammen. Min samboer må ha en betydelig lavere kloss enn meg, fordi hun er kortere i bena/kroppen. Før jeg lagde kloss til henne slet hun med de som var satt ut på stevner, særlig på hold i oppoverbakke. Etter at vi fikk på plass en som var passe høy (tror vi landet på litt over 20 cm), gikk alt så meget bedre. Jeg testet også klossen hennes, men fikk pusteproblemer pga lett tilfelle av nedsunket brystkasse :? Ikke noe for meg altså...

 

Interessant tema, og det debatteres vel også i andre grener (særlig jegertrap). Jeg tror nok det er sånn at jaktfelt får mindre og mindre innslag av "jakt" i seg. Når sist vant en fra jegerklassene NM totalt? Men det er kanskje en litt annen diskusjon...

 

Min mening: Det vil alltid være utvikling i alle former for konkurranse, og noe av utviklingen vil kanskje tøye regelverket litt i manges øyne. Jeg tror vi vil se flere og flere som sitter på veldig lave klosser framover. Personlig har jeg ikke så mye i mot det. Alle har like muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Noen sitter nå så lavt at de kan ha "flat" arm

Trodde ikke man trengte kubbe i det hele tatt? Går det an å klage på at noen bruker lav eller lett(underlag/isopor) kubbe, når utgangspunktet for sittende stilling er ræva på bakken?

det er tillatt å sitte på kubbe eller kasse.

Er det forresten lov å ha bena i kryss? Slik:

Sitting.jpg

Sånn i anstendighetens navn, det er jo kvinner med.

 

Som en sidenote til innlegg 2.

Jeg tror nok det er sånn at jaktfelt får mindre og mindre innslag av "jakt" i seg.

Jaktfelt fjerner seg ikke bare fra jakt (jfr. regelendring i fjor, og regel om stående sk, og deres innlegg nå), men fra fornuftige skytestillinger under jakt og enhver skyting - dvs. stødige stillinger :roll:

Skulle en ikke fremme stødig og god skyting og at folk lærer seg gode stillinger - utviklet gjennom svært mye lenger tid enn norsk jaktfelt har eksistert?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skulle en ikke fremme stødig og god skyting og at folk lærer seg gode stillinger - utviklet gjennom svært mye lenger tid enn norsk jaktfelt har eksistert?

 

Absolutt! Selv prefererer jeg å skyte stående med albuen støttet til kroppen, men dette er ikke lov i følge jaktfeltregelverket (og ergo gjør jeg det ikke på jaktfelt).

 

Det man må akseptere er at enten er det et regelverk som regulerer slik ting, eller så er det ikke. Uansett vil noen synes noe (med jakke/uten jakke, med demper/uten demper, vekt på våpen, stillinger) er galt.

 

Jeg har lest innlegget ditt flere ganger og er ikke helt sikker på hva vi eventuelt er så uenige om her? Trådstarter lurte på hva jeg syntes om lave klosser, og mitt svar var: Samma for meg. Det viktigste er at man er trygg på egen skyting da det ikke lenger er papp som befinner seg bak trådkorset.

Link to comment
Share on other sites

Jeg håper jaktfelt fortsetter å være virkelighetsnært, dvs emulere sannsynlige jaktsituasjoner (Ikke så mange jaktsituasjoner som krever 5 skudd, men her er jeg villig til å tilpasse meg :) ). Jeg ønsker ihvertfall ikke en detaljstyrt DFS-variant med normerte sittekubber, lister med lovlige jakker og sko, standardiserte våpen og sikter og andre ting som gjør at nerden på andreplass kan få vinneren disket fordi fargen på kolbekappen ikke var nevnt blant de lovlige i reglementet.

 

Bedre med en liste over hva som ikke er lov, f.eks DFS-jakkene med eget skjelett og reimer i hue og rævva.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

omnoen sitter på ræva eller har ei kasse som er veeldig høy bryr ikke meg. en må uansett puste riktig og ha et godt avtrekk. har selv prøvd litt forskjellig høyder på klossen men klarer ikke sitte for laft når en da får problem med ryggen og at en fort blir mer stressa på puste teknikken må stemme. mye med det med utstyr som skytterbukse osv er noe overdrevet synes jeg, bruker det selv men om det gjør mye er jeg mer usikker på. er et moment som stresser litt når en kommer på standplass det og. se på ronny haugen han bruker ikke skytterbukse og det er ikke mange som skyter bedre vil jeg si.

og en ting til jeg vil si er at det med vinkler på standplass spiller jo vesentlig inn på hvor godt du skyter. skyting opp over gjør ting mye vanskeligere vil jeg påstå, og at jaktfelten blir trening opp mot jakt er det sikkert mange som påstår mye forskjellig med tanke på skytterklær og kikkerter men sånn har den nå blitt. la neste steg i endringer bli at det skal kåres norgesmester for sporter-jeger seperat da er diskusjon over

Link to comment
Share on other sites

Jaktfelt fjerner seg ikke bare fra jakt (jfr. regelendring i fjor, og regel om stående sk, og deres innlegg nå), men fra fornuftige skytestillinger under jakt og enhver skyting - dvs. stødige stillinger

Skulle en ikke fremme stødig og god skyting og at folk lærer seg gode stillinger - utviklet gjennom svært mye lenger tid enn norsk jaktfelt har eksistert?

 

Tja, for min del er jaktfeltskytingen så lik man kan komme de skytestillingene jeg bruker mest på jakt, enten skyter jeg stående fri arm, eller så setter jeg meg ned på ræva med annlegg på knærne. Vil tro dette også er tilfellet for de aller fleste jegere, langholdsmiljøet der man skyter med anlegg både foran og bak er nok ikke så stort som du tror 8)

 

Ellers skjønner jeg ikke helt problemet med at folk sitter på et liggeunderlag i stedet for de kubbene man har satt fram. Jeg sitter ofte på bakken, de kubbene passer best om jeg skal skyte 45 grader nedover. Mistenker at forbigåelse på resultatlistene er grunnen til at du irriterer deg over slikt 8)

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om siste innlegg var ment til meg, men vil bare understreke at jeg ikke irriterer meg og heller ikke kritiserer på noen som helst måte. Var bare interessert i noen synspunkter på dette. Er selv ofte standplassleder og også leder i en lokal karusell her nede, så da får jeg av og til spørsmål av den typen.

 

Som andre også nevner her, så blir det lagt merke til, og tenkte at en liten diskusjon med ulike synspunkter kunne være interessant. Selv har jeg aldri skutt fra lavere enn ølkassehøyde, men har ofte skutt veldig mye bedre sittende når blinkene står lavere enn standplass og armen automatisk må rettes ut.

Link to comment
Share on other sites

Sitat:

det er tillatt å sitte på kubbe eller kasse.

 

Faktisk har jeg ikke lagt merke til ordlyden her, dette betyr jo at man kan sitte rett på bakken.. Tillatt og ikke pålagt. Med det så er det jo overhodet ikke noen grunn til å diskutere høyde på kasse, når kasse ikke er pålagt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt over problemet, og tror ikke det er så stort heller. Ikke det at ikke mange sitter lavt, det stemmer nok. Men jeg tror ikke den lave stillingen har mye gevinst på sittende.

 

På liggende har man en vinkel å forholde seg til. Årsaken er at på liggende med lav arm, kan man slumpe til å få anlegg i snøen (ofte er det snø i jaktfelt). Om man ligger på en standplass av løs snø, med lav vinkel, kan man ha konktaktflate oppover hele underarmen. Nesten helt til håndleddet. Det sier seg selv at dette gir en stødig stilling.

 

I sittende derimot, der anleggspunktet kun er albue mot kne, er det ikke mye å hente her. Tvert imot vil jeg si at det gir en ulempe. På grunn av større bruk av muskler da underarmen er rett. Man kan tenke seg underarmen som i en vinkel til geværet. Dersom det er 90 grader, og armen står rett ned, så balanserer vekten av geværet på underarmen. Ingen krefter behøves for å holde geværet i stilling. Jo mer vinkel man har mellom gevær/underarm, jo mere krefter trenger man for å holde geværet i stilling. Jeg tror derfor at en for lav stilling vil medføre økt bruk av muskler, noe som igjen kan gi overanstrengte muskler og skjelving som resultat.

Det optimale for enhver skytestilling er å bruke minst mulig muskler ut i fra de gitte rammer for stillingen. I stillinger som benyttes av DFS og internasjonalt, skal ingen muskler benyttes. Hele geværets vekt skal bæres av skjelett og / eller reim. Men her har man altså hjelpemiddelet reim, samt mulighet til å skyte med kort arm. I jaktfelt har man ikke dette, og det er da gitt at noen muskler må brukes. Men det er fortsatt en god regel å søke etter å bruke færrest mulig muskler, og bruke de minst mulig.

 

At hånda på forskjeftet kommer så langt ut som mulig, gir imidlertid bedre kontroll med geværet. Er grepet langt inn, vil bevegelser i hånda gi store utslag ved munningen. Er hånda langt ut, vil utslagene ved munningen bli mindre. Dette er en fordel ved lave stillinger, men neppe noe man kan bruke som årsak til å sette begrensninger.

 

At noen velger å sitte veldig lavt, har nok med andre fordeler eller årsaker å gjøre. Korte bein og armer er en ting. Selv er jeg kort i kroppen, og har en lavere stilling enn de fleste. Dog ikke så lav som nevnt innledningsvis i tråden. Det er en høyde for alle skyttere som er optimal. Den høyden er ett kryssningspunkt mellom det å få knærne høyt nok opp, og samtidig ikke komme bakpå. Sitter man for høyt, "henger" overkroppen over geværet. Knærne når ikke høyt nok opp, og for å få geværet høyt nok, må forskjefte-hånda langt tilbake på skjeftet. I noen tilfeller kanskje tilbake mot avtrekkerbøylen. Det gir liten kontroll over geværet, og stor mulighet for halvmåne over øyet av kikkerten.

Senker man stillingen (altså høyden på det man sitter på), vil knærne komme høyere, og forskjeftehånda gli framover. Tyngden av overkroppen blir mindre, og rygglinjen blir mer oppreist. Siden knærne er høyere og man ikke har problem med å få geværet høyt nok, har man "råd til" å sitte med beina lenger fra hverandre. Noe som igjen gir større støtteflate. En spesiell høyde her gjør at alt passer, og man opplever at stillingen "låses". Armene har en vinkel der man bærer geværet uten anstrengelse, samtidig som man har god kontroll. Vekten blir overført nedover i beina, og disse fører det ned i bakken igjen nesten uten å bruke krefter på å holde stillingen. Overkroppen ligger godt nok over til at tyngden bikker forover. Hodet er i optimal stilling, og stillingen føles uanstrengt. Man er usedvanlig rolig.

Om man fortsetter å senke stillingen, kommer man etterhvert til en punkt da det forholdene blir annerledes igjen. Sitter man for lavt, kommer man bakpå med kroppstyngden, og man må bruke muskler i hofteleddsbøyerne til å holde overkroppen framover mot geværet. Forskjeftearmen blir lang, og man bruker mye muskler på å holde den oppe. Knærne må ha veldig liten vinkel for at man ikke skal tippe bakover, og man finner ikke en stilling som "låser".

 

Jeg vil bare påpeke at ovenstående beskrivelser er min egen erfaring. Således kan andre ha andre erfaringer og oppleve det annerledes. Det er ikke på noen måte ment som en fasit (noe man sjelden finner i det virkelige liv, og enda sjeldnere i skyting).

Men personlig tror jeg altså ikke at man har noen særlige fordeler ved å sitte for lavt, og ovenstående er en forklaring på hvorfor jeg ikke tror det er noen fordel.

Jeg forutsetter at den lave stillingen ikke medfører at man kommer borti faste elementer, noe som naturligvis ville gitt bedre støtte.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Kan man ikke få sitte som man vil bare det er innefor regelverket ? Man sitter jo også på best mulig måte under jakt ? Synes dette her er flisespikkeri.

Link to comment
Share on other sites

Så når du føler det er flisespikkeri så har ikke jeg lov til å ta opp dette? og som jeg har sagt flere ganger, men virker ikke som om folk leser, dette er ikke kritikk av noe eller noen. Bare et spørsmål hvordan dette håndheves..

 

Hva bidro du til med ditt innlegg forresten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror litt av dette med høyde på kasse har blitt hengende igjen fra et tidligere regelverk der det stod at arrangøren var pålagt å stille til rådighet kasser som skytterne kunne sitte på, og at de skulle (burde?) ha visse oppgitte mål på høyde/lengde/bredde.

 

Ellers så tror jeg egentlig ikke man klarer å oppnå så veldig mye ved å ha "flat arm" på sittende. Man kan nok tjene noe på vertikal ro, men det er lett å tape tilsvarende på øke uro sideveis. Jeg ser også for meg at lav sittehøyde med flat arm kan være mer utsatt for treffpunktforandring som følge av stillingsfeil. Skulder og overkropp kommer lengre bak, og da skal det ikke alt for mye til før rekylopptaket endres noe om man er unøyaktig med stillingen. Man har mer å gå på om man sitter høyere og lener overkroppen mer frem mot riflen. Tror også det lettere kan oppstå spenninger i mage/rygg fordi man ikke klarer å hvile godt nok når overkroppen kommer lengre bak, og man må bruke muskler på å unngå å "falle bakover".

 

Det er i alle fall slik jeg selv har opplevd forsøk på å sitte veldig lavt. Helt greit om noen får dette til å fungere som en god stilling for seg, men jeg føler på ingen måte at de har noen fordel i forhold til den sittende skytestillingen jeg velger å bruke.

Link to comment
Share on other sites

På liggende har man en vinkel å forholde seg til. Årsaken er at på liggende med lav arm, kan man slumpe til å få anlegg i snøen (ofte er det snø i jaktfelt). Om man ligger på en standplass av løs snø, med lav vinkel, kan man ha konktaktflate oppover hele underarmen. Nesten helt til håndleddet. Det sier seg selv at dette gir en stødig stilling.

 

Dette er ikke lov!

8.4.1 Liggende stilling

Ved liggende stilling skal ikke noen del av geværet berøre underlaget. Fremre arms underarm må

ha minst 30 graders vinkel mot underlaget, og ikke ha støtte mot fast underlag.

Link to comment
Share on other sites

@Wadcutter:

Jeg vet at det ikke er lov. Det var nettopp det jeg ville poengtere. Derfor skrev jeg også at man har en vinkel å forholde seg til. Jeg skulle nok sagt at regelverket gir oss en vinkel å forholde oss til på liggende.

At det ikke er lov i liggende er fordi man her kan få fast støtte. Dette oppnår man ikke i sittende.

 

Om mitt innlegg oppfattes som at jeg oppfordrer til en ulovlig liggende stilling, beklager jeg det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Mine bein er ca. 40cm og graahund sine er i overkant på 150cm. Det kan ikke være noe mening at vi skal måtte sitte på de samme kassene, og det kan ikke forventes at det finnes kasser som passer alle på alle standplasser. Jeg har vært for lat til å lage min egen, men de jeg finner på stevner passer aldri mer enn nesten. I år tror jeg at jeg lager en :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er enig i det meste som er sakt ift. høyde på kasse. JEG klarer ikke å sitte på lav kasse. Den jeg bruker en ca. 30 cm høy, men så er jeg 197 cm på strømpelesten også. Skulle jeg sitte på ei plate med styrofoam så hadde jeg fått knærne oppunder ørene og tviler på at dette hadde blitt noe god stilling, tvert imot.

 

Er litt uenig ift. til det som er sakt ift. lav arm. For min del skyter jeg tetteste samlinger hvis jeg legger v. albue litt innpå låret, ca. 15 cm fra kneet. Dette fører til at stillingen blir litt mer ustabil sideveis og man kan få større "slengere" enn om man hadde holdt v. arm lenger ut mot kneet og fram på forskjeftet, MEN denne stillingen er for meg bedre da jeg klarer å holde mye roligere enn om jeg hadde hatt v. albue på selve kneet. Grunnen til at dette oppleves stødigere vil jeg tro at jeg hviler albueputa på skytterjakka mot kneputa på buksa. Når man får lagt en stor flate av underarmen langs med låret ut mot kneet blir man stødigere enn om man setter den spisse albuen i kneet. Man må imidlertid bruke en del tid i denne stillingen for å vende seg til den da man får veldig vondt i v. arm, etter ei stund, da man spenner seg opp inne i skytterjakka, men det er jo "forskalinga" som gjør at man er rolig :) Denne stillingen fører til at man må holde lenger bak mot magasinet, det er ulempen, men om man klarer å unngå de store feilene er ikke dette noe problem.

 

Overnevnte skytestilling er for meg ubrukelig uten sporter-klær.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...