Jump to content

Bjørnejakt Canada


Guest solheimen

Recommended Posts

Jeg skal noen turer på jobb i Canada (Calgary)

Tenkte til våren å reise en uke tidligere for å ta en tur på bjørnejakt.

Er det noen som kjenner til noen guider der som kan anbefales?

Er det muligheter for ulvejakt i Alberta området?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal spørre min danske venn Søren Ervig. Han har drevet et bjørnejaktfirma i 10 år der borte. Han har sagt at det er veldig viktig med skikkelig sjekk av firmaene før du bestiller. Det er veldig mange som kun tar deg med på søppeldynga for å skyte på åtejakt. Regner med at det er en annen type jakt du vil utføre hvis du først skal bruke masse penger på det. :)

Jeg kommer tilbake med tips fra Søren :)

Link to comment
Share on other sites

Hei solheimen! En kamerat av meg var i Canada for noen år siden. Husker ikke navnet på stedet, men nærmeste by var Mc Murray. Guiden heter Arne Hermansen, og er fra Fana.

To mann på jakt, begge skjøt bjørn. Ingen søppeldynger, bare villmark.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fikk en påminnelse i går (takk kento) at jeg skulle sjekke opp med Søren Ervig.

Nå er det mange år siden han drev et bjørnejaktfirma i Canada så han følte at han hadde mista oversikten over de seriøse aktørene der borte.

Men hvis svartbjørn er ønskelig så er Vancouver Island helt klart størst og best på det. De har verdens største og tetteste bestand av svartbjørn. Kontakt The Guide Outfitter Association of British Colombia http://www.goabc.org

Er det grizzly som er fristende så mente han at Alaska var utvilsomt det beste sted å dra til. :D

Link to comment
Share on other sites

Siden du vnevner Calgary så antar jeg du har tenkt å holde deg i Alberta. I så fall er det svartbjørn det blir snakk om og på de aller fleste steder åtejakt. Alberta har meget stor bestand og man kan få 2 lisenser i året.

Det skulle ikke være vanskelig å finne gode outfittere de borte. I allefall 3 norske har Alberta på programmet: Canada Jakt & Fiske, Atira og Mylla. Sikkert flere også. Evt. kan du prøve et av de amerikanske forumene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har kontakt direkte med en outfitter i Saskatchewan (staten som grenser inntil Alberta i øst). Trivelig og seriøs outfitter, bodde hos han sommeren 2006 da jeg var på ferietur (les ikke jakttur :oops: ) i Canada. Jeg kan sette jegere som ønsker svartbjørnjakt i direktekontakt med denne guiden, har selv seriøse planer om jakt der våren 2009. Jakta foregår ved Big River i Saskatchewan. Pris: ca. 25.000,- inkl. fly t/r Gardermoen

For mer informasjon kontakt meg på 951 30 567 (Svein Erik Morseth)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Ta en kanotur på Mc Murray river.. Er en svenske som opererer der, skal sjekke om jeg finner navnet! Var der i 03, knalltur, og alle fikk bjørn!

 

Det er turen til xxl du beskriver her tror jeg,,styr unna svensken,,,,har vært på turen,og xxl har jeg bare positive ting om,MEN svensken er en stor kjeltring....

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at all bjørnejakta på sånne arrangerte turer foregår som åtejakt?

 

Ofte er det åtejakt, og det er vel ikke verre å skyte bjørn på åte i Canada, en å skyte rev på åte i Norge. Var ved Athabasca River i 2002, og da jaktet vi på åte. Likevel var det villmark. De som dro lengst ut fra leiren, kjørte 25 mil hver vei. Noen kjørte et stykke med bil, og så 1,5 timer med 4 hjuls motorsykkel. Opp til 4 mil mellom postene. Det skytes vel ca 4000 svart bjørner i Alberta, og arealet er 661,848 kvadrat kilometer. Det vil si 6 bjørner pr 1000 kvadrat kilometer, det er vel ikke så rart en bruker åte for å slippe å gå milevis. Avstandene der borte, skjønner en ikke for en har opplevd de.

Link to comment
Share on other sites

Er det sånn at all bjørnejakta på sånne arrangerte turer foregår som åtejakt?

 

Nei det er det nok ikke, det er foreksempel forbudt med åtejakt i British Columbia, pga grizzly bjørner i omr mener jeg å huske

Men det er vel en gjengs oppfatning av at den beste jakta finner du så langt vest og nord som mulig.

 

Ville hvertfall ikke dratt til new foundland hvis det var ønsket om å jakte på "årntli"

Link to comment
Share on other sites

Det er mange "leverandører" av jaktreiser og fiskereiser, men som overalt ellers, gå til de som har spesialisert seg på et felt, geografisk område etc. Er du på utkikk etter reisearrangør av bjørnejakt, og ønsker en norsk seriøs arrangør, har du etter mitt syn 2 arrangører som åpenbart utmerker seg:

 

Atira jakt- og fiskereiser: for de som vil vestover og jakte svart-/grizzlybjørn i nord-amerika. www.atira.no

 

eller

 

Østby jaktreiser: for de som vil østover og jakte russisk brunbjørn. www.ostbyeshunt.com

 

De andre norske reisearrangørene arrangerer turer til hele verden. Hvordan kan de kvalitetsikre alle disse destinasjonene (når de er små en- eller tomanns foretak) undres jeg over?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...