Jump to content

K98 i 450 marlin. Mulig prosjekt !!


Johnsen

Recommended Posts

Har en har en hær-mauser(S/27-1937) stående som ikke blir brukt.

Så fikk jeg plutselig lyst på noe "grovere" enn 375RUM til elgjakta og kunne tenke meg en boltrifle i 450 marlin. med lydemper, uten kikket. Korte hold under elgjakta som oftest.

(Ja, det finnes bøylerifle, men det har jeg ikke lyst på NÅ.)

Antar at 450Marlin er litt mer praktisk å bruke i en boltrifle en 45/70.

(Alternativet er jo 458 winmag og LOTT, men de har jeg ikke lyst på NÅ).

 

SPØRSMÅLET er da som følgende: Er det en mulig kombinasjon? Er det noen som har prøvd det.! Er eet mye som må gjøres med bolt / låsekasse

Kom med "input"

Link to comment
Share on other sites

.458X2" er ikke så enkelt som dere vil ha det til. Du må kappe hylser og som oftest frese innvendig for å få brukt tunge kuler. Jeg synes det ble for mye jobb og kamret om. I dag ville jeg helt klart godt for en .450 Marlin eller .458WM som den er, og ladet ned. Problemet i en m98 er å få til 100% mating. Spørs om det er enklere å bygge om til et enkeltrads magasin.

Link to comment
Share on other sites

Mener å huske at det er bare beltet som er ca 1mm lenger, må slå opp jeg også.... Ellers er de like bortsett fra lengden på hylsa.

Men da hadde jeg heller bygget meg en hendig .458WM i steden, ladet ned til det jeg synes var passe og hatt ei ordentlig diselbørse.

Lengden passer i kassa og klart mindre jobb med hylser. Min Taylor mater jo som smør, så det er mulig selv med en mer butt patron.

Link to comment
Share on other sites

Til de som vil ha 458 Win Mag; det står en lett og hendig 458 Interarms Mark X hos Ole Bernt Vatland. Løpet er lettere en lett, uten sikter. Stokken er en flott laminert sak, passer meg perfekt. Det som ikke passer meg er rekylen med fulle ladninger og 500 gr kuler. Hadde det ikke vært for det hadde jeg stukket av med denne for lenge siden. Jeg testet rifla med noen få skudd og matingen fungerte helt bra. For et sub/supersonic prosjekt hvor det ikke skal brukes fulle ladninger med 500 gr kuler er dette muligens en svært så rimelig inngangsbilett. Løp og kjøp for spesielt interesserte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 450 marlinløp i remington seven låskasse. Fungerte smertefritt og matet som smør.

For meg var kalibervalget enkelt. 458*2" krever en del arbeid før hylsene er perfekte. Jeg kjøper da heller ferdige hylser som holder godt for noen kroner ekstra. Kjøper en 200 hylser så har en relativt lenge.

Presisjonen var optimal og for sub bruk var den helt ok. Har nå Socom og begynner å bli ordentlig fornøyd med denne. Den er likevel ikke fredet og det er ikke umulig at denne blir brotsjet opp. Venter spent på Etterbrenner sine erfaringer av 458 RSAUM 8) Ikke umulig at det blir 450 løp igjen heller :oops:

 

For meg er et 458 kaliber i kort hendig børse det ultimate våpen rent bruksmessig men også med tanke på "kose" gleden.

Derfor har mine valg falt på 458 kaliber men med "små" hylser bak. Jeg finner Sub bruk som ren rekreasjon og derfor kommer de små hylsene til sin rett. Disse blir brukt på alt fra Bever og rev til rådyr og elg.

 

Seven i 450 marlin veide under 2,4 kg rent våpen og Socomen jeg har nå (også seven kasse) veier ca 2,6 kg med KKC stokk.

 

Så mitt tips om du er ute etter kort hendig og lett "buskrøjare" er 450 Marlin da denne mater bra og du slipper alt fikkel med hylser før du kan benytte våpenet. Jeg ville dog bygd på noe annet en M98 men det er en annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tenkt og lest, og blitt enig med "expertisen" om at 458 win mag nok er et bedre alternativ i m98 kassa enn 450 marlin..

Trenger ikke bli så veldig !! dyrt heller....

Problemet er jo at man får en bra brukt brno for samme prisen som det vil koste å bygge om K98`n, men da har man jo ikke fått bygd sin egen rifle.

 

Vel da må jeg vel en tur til onkel og få "omdøpt" Mauser`n.

Stokk fås billig i Tyskland....

Løp skal heller ikke være noe problem å finne.

Mangler bare en børsemaker som kan bytte løpet...

Noen som har en anbefaling i Tromsø-distriktet......eller andre steder in landet.

mvh.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...