Jump to content

Paté av rugde


Hopalong

Recommended Posts

I helgen prøvde jeg for første gang å lage paté av rugde. Det var enkelt, smakfullt og gjorde seg servert på toast som forrett til hjortestek.

 

Vi var seks personer, og brukte to fugler. Den spesielle rugdesmaken sitter i fettet, så det gjelder å ribbe fuglene dersom det lar seg gjøre. Den ene av mine var skadd i skinnet og måtte delvis flås. Siden mesteparten av fettet er rundt innvollene, ble fuglene ikke åpnet.

 

P1230822.jpg

 

Deretter ble de pakket inn med bacon. Imens smeltet jeg halvannen pakke smør i en liten gryte.

 

P1230823.jpg

 

Da smøret var flytende, la jeg fuglene oppi og lot dem koke i smør under lokk i rundt to timer. Det var nok smør til at fuglene nesten ble dekket. Det fikk ikke fosskoke; bare syde lett. Da fuglene var ferdige, ble de tatt opp og lagt på skjærefjel for å renses.

 

P1230828.jpg

 

Alt kjøttet fra rugdene, sammen med baconet og alt som kan spises inne i fuglene ble lagt i kjøkkenmaskin, blandet med litt av kokesmøret, salt, pepper og en liten dæsj konjakk, og kjørt i maskinen til en glatt masse. Deretter var det bare å stryke på toast og servere - her sammen med litt hjemmelaget tomatpesto.

 

P1240840.jpg

Den distinkte rugdesmaken kom godt frem, samtidig som den røkte baconsmaken gjorde det spiselig også for de av gjestene

som ikke var vant til vilt. Neste gang skal jeg være litt mer forsiktig med konjakken, for den smaken ble litt for fremtredende. Det var nok til forrett for seks, samt et par skiver til frokost idag morges. Nammenam.

 

Jeg vil tro samme fremgangsmåte med hell kan brukes på annet vilt med kraftig smak, som ryper og skogsfugl.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Enkel, ukonvensjonell og irriterende elegant måte å lage paté på, det der. Bortsett fra det derre baconet -- som jeg sånn reint personlig mener er en uting sammen med annet enn stekt egg eller andre ting som smaker nesten ingenting, men det er nå bare min egen særhet som snakker akkurat nå -- tror jeg at jeg må prøve ut den metoden der en dag.

 

Ikke dumt, faktisk veldig langt fra dumt.

Link to comment
Share on other sites

Veldig langt fra dumt, ja. Det smakte faktisk nydelig og jeg går i dette øyeblikk og trykker i meg restene. :mrgreen:

 

Jeg er som du kanskje husker noe skeptisk til rugdesmaken, Sako. Selvom jeg liker godt andre flygende vesner, har jeg alltid syntes at rugdene har en litt for markant vadefuglsmak. Men kombinasjonen med bacon var rett og slett helt riktig. Det tilførte pateen den rette saltsmaken, uten at den ble for markant i seg selv. (Jeg synes forresten tomatpestoen var god til, Hopalong var nok litt mer skeptisk til den.)

 

Hilsen den som hadde bakt loffen, langtidsovnsbakt tomatene til pestoen, dandert tallerkenene og tatt bildene.

 

*stjeler velfortjent ære*

Link to comment
Share on other sites

Den rugdesmaken du skriver om tror jeg kommer av at du har innvollene i rugda. Jeg bruker å skjære ut brystfileene av rugda da jeg har skutt den, da får jeg ikke den smaken du snakker om. Det kommer av at rugda spiser innsekter og ikke bær ol. som hønsefuglene spiser. Da får du en veldig spesiel smak pga. det.

Men retten din hørtes veldig god ut!!

Link to comment
Share on other sites

Den rugdesmaken du skriver om tror jeg kommer av at du har innvollene i rugda. Jeg bruker å skjære ut brystfileene av rugda da jeg har skutt den, da får jeg ikke den smaken du snakker om. Det kommer av at rugda spiser innsekter og ikke bær ol. som hønsefuglene spiser. Da får du en veldig spesiel smak pga. det.

Men retten din hørtes veldig god ut!!

 

Det er nettopp rugdesmaken jeg er ute etter. Det hender jeg skjærer ut filetene og steker for seg, men prøver da å få med mest mulig av fettet for at det skal smake av vadefugl. Rene fileter uten fett smaker som ethvert annet vilt.

 

Den tradisjonelle måte å servere rugde på er helstekt, komplett med innvoller. Før servering ble innvollene tatt ut, hakket i smått og servert ved siden av fuglen for riktig å få smak av rugde. Det gjør ikke jeg, men valgte å la innvollene være med i fuglen under koking. Fordøyelsessystemet fjernet jeg før resten gikk i kjøkkenmaskinen. Den som synes det er ekkelt å tenke på at mageinnholdet er med under kokingen, kan eventuelt kroke ut fuglen først.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...