Jump to content

Skytebenk for testing av presisjon


Orium-hunter88

Recommended Posts

Hei.

Lurer på om noen her inne har tegning/skisse over en skytebenk som kan brukes til de fleste våpen, for å teste presisjonen. Det jeg tenker på er en benk hvor geværet sitter fast, og muligens med fjær e.l. som kan dempe rekylen tilsvarende som det blir gjort i skuldra(om det har noe for seg vet jeg ikke?!) Kaliberet dette skal benyttes til hovedsaklig er 6,5x55. I en Sauer 200STR, for å få testet hvilket moment på skjefteskruer samt kuler som gir best presisjon. Gjerne en detaljert beskrivelse/skisse/bilde om dette ville vært topp! Tenker nemlig å lage en selv, om det lar seg gjøre.

 

Fant ikke noe ved å søke, men tips om annen tråd går fint.

Link to comment
Share on other sites

De er mange typer fra ferdig stativ som på Midway osv fra ca 1500kr til mange tusen, best er de og ha en stødig benk som er helt fast.

Så kan du bruke sand sekker/ slanger med sand er topp, forand og bak som du justerer i høyde.

Så er de ferdige støter som du for med små sand sekker forand og bak. Søk på Rests and Bags http://www.njff.no:80/portal/page/porta ... _id=148939

Link to comment
Share on other sites

Kurrant benk det, H.K.! Kjøping av benk er ikke et alternativ for meg! Liker å pusle med slike ting når jeg ikke har annet fore :wink: Samt at jeg er nok bare en fattig student, så budsjettet strekker heller ikke til(vet det koster for stål, men det klarer jeg nok :) ).

 

Det var noe slikt jeg har sett for meg, men er det noen der ute som har målene og forslag til diverse løsninger på en slik? For min del blir det nok i meste laget å tegne en helt selv, vil jeg tro. Med tanke på at jeg er usikker på en hel del ting i forhold til den. F.eks. bør det være koniske lagre i leddet?(det som er midt på hos den H.K. viser til) Hvordan bør innfestningene på geværet være? og er det nødvendig å vatre opp benken for hver gang? Da jeg ikke har noen mulighet til ha denne benken stående oppe hele tiden.

Link to comment
Share on other sites

Mål på benken ser du sånn ca på bildene, berre samanlikne med Saueren. Kva slags lager som er bruka i leddet tør eg ikkje ha noko formeining om og eg vil heller ikkje skrue frå kvarandre benken for å sjekke, men det er viktig med minst mogeleg slark.

 

Oppvatring trengs ikkje, men benken må skruast fast i betongen for å stå godt nok fast.

 

Innfestinga på denne benken er veldig enkel: fremre festet er ein bolt med sekskanthovud, der hovudet er slipa ned slik at det glir inn i reimskinna og blir festa med ein mutter. Bak er børsa festa med skruar i hola til kolbekappa (demonter kolbekappa). Det er viktig at kolben ligg godt mot bakre festet heile vegen, difor er festehola bak avlange slik at ein kan flytte kolben litt opp eller ned for å få riktig vinkel.

Link to comment
Share on other sites

Innfestinga på denne benken er veldig enkel: fremre festet er ein bolt med sekskanthovud, der hovudet er slipa ned slik at det glir inn i reimskinna og blir festa med ein mutter. Bak er børsa festa med skruar i hola til kolbekappa (demonter kolbekappa). Det er viktig at kolben ligg godt mot bakre festet heile vegen, difor er festehola bak avlange slik at ein kan flytte kolben litt opp eller ned for å få riktig vinkel.

Ser den er enkel, for har sett en slik ved flere anledninger. Men vil det ha noe å si om bolten ved fremre feste ikke står 90 grader på skinna?? Tenker da på at mutteren som skruves op til skinna vil kunne forårsake spenninger i stokken, noe som trolig ikke er bra for presisjon. Så her må jeg nok være pinlig nøyaktig med øyemålet :lol: ?! Det er vel også slik at en må feste bak før man fester foran, slik at denne ligger godt inntil.

 

Men hvordan er det med det leddet der. Noe som kanskje jeg tenker hardest på. Skal/bør/kan friksjonen være så liten som mulig, uavhengig av hvilken løsning jeg velger?? Slik at geværet går lettest mulig tilbake?? Tenker da på om det er nødvendig å sette på en smørenippel. Noen spørsmål som kanskje ikke er lette å svare på her men..

 

Tenkte på å måle sånn omtrent fra bildene jeg og. Får se. Kan jo tegne litt og prøve meg fram med dette.

Hva med gassdemperen? Er denne av spesiell type? eller er det bare å kjøpe en som passer i lengde?

Link to comment
Share on other sites

Er nettopp ferdig med å sveise meg en slik benk som på bildet.

Brukte 50x50mm og 30x30mm galvanisert stål samt en stålplate på 500x700x15mm stålplate til

å montere alt på. Til hengsel brukte jeg et masivt stålrør på 50mm som jeg boret ett 18mm hull i.

Deretter dreide jeg en bolt som passet 100% til hullet (uten slakk). Brukte så to nylonskiver, en på hver side av bolden for å få sakene til å skli uten motstand. Til fremre feste kjøpte jeg en 10x70mm bolt som jeg gjenget helt opp til hodet.

Satte så bolten i skruestikken og saget av hodet slik at det ble ca 1,5mm tykt. Filte det så til slik at det entret skinnen uten problem. Satte en mutter og skive på for å dra til for godt feste.

Fremre feste er vinklet litt for å unngå spenn i stokken.

Demper finner du på skrotningen.

Har ikke fått tid til å teste den ennå... :D

Link to comment
Share on other sites

Er nettopp ferdig med å sveise meg en slik benk som på bildet.

Brukte 50x50mm og 30x30mm galvanisert stål samt en stålplate på 500x700x15mm stålplate til

å montere alt på. Til hengsel brukte jeg et masivt stålrør på 50mm som jeg boret ett 18mm hull i.

Deretter dreide jeg en bolt som passet 100% til hullet (uten slakk). Brukte så to nylonskiver, en på hver side av bolden for å få sakene til å skli uten motstand. Til fremre feste kjøpte jeg en 10x70mm bolt som jeg gjenget helt opp til hodet.

Satte så bolten i skruestikken og saget av hodet slik at det ble ca 1,5mm tykt. Filte det så til slik at det entret skinnen uten problem. Satte en mutter og skive på for å dra til for godt feste.

Fremre feste er vinklet litt for å unngå spenn i stokken.

Demper finner du på skrotningen.

Har ikke fått tid til å teste den ennå... :D

Du har ikke bilder av denne?? Samt en liten forklaring av hva du har gjort til hvert enkelt bilde. Hadde vært meget bra! Også de forskjellige målene sånn grovt sett. Også flott om du varsler hvordan resultatet av testingen blir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er nettopp ferdig med å sveise meg en slik benk som på bildet.

Brukte 50x50mm og 30x30mm galvanisert stål samt en stålplate på 500x700x15mm stålplate til

å montere alt på. Til hengsel brukte jeg et masivt stålrør på 50mm som jeg boret ett 18mm hull i.

Deretter dreide jeg en bolt som passet 100% til hullet (uten slakk). Brukte så to nylonskiver, en på hver side av bolden for å få sakene til å skli uten motstand. Til fremre feste kjøpte jeg en 10x70mm bolt som jeg gjenget helt opp til hodet.

Satte så bolten i skruestikken og saget av hodet slik at det ble ca 1,5mm tykt. Filte det så til slik at det entret skinnen uten problem. Satte en mutter og skive på for å dra til for godt feste.

Fremre feste er vinklet litt for å unngå spenn i stokken.

Demper finner du på skrotningen.

Har ikke fått tid til å teste den ennå... :D

Du har ikke bilder av denne?? Samt en liten forklaring av hva du har gjort til hvert enkelt bilde. Hadde vært meget bra! Også de forskjellige målene sånn grovt sett. Også flott om du varsler hvordan resultatet av testingen blir :wink:

 

Skal se om jeg får tatt noen bilder. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På sluttstykke.no var jeg i kontakt med en som hadde brei erfaring i å justere Sauere i en slik benk.

Desverre tok jeg ikke utskrift av vår korrespondanse.

Hvis vedkommende leser dette, eller det er andre som har erfaring så ta kontakt.

 

Stig

Link to comment
Share on other sites

Er jo en liten, lettvinn og billig sak hos Schou:

http://www.schoupartner.no/wip4/detail_ ... &id=144918

 

Er ikke dette bra nok da? Har vurdert en slik. Bare å hive i bilen og ta med på skytebanen!

Jeg synes ikke denne ser bra nok ut. Men det har jeg egentlig ikke noe bakgrunn for å mene noe om heller, siden jeg ikke har testet den. Du er jo avhengig av å ligge bak kolben på denne, samt at man vil få siktepunktforandring mellom hvert skudd! Og det er nettop dette jeg ikke ønsker. Fordi jeg har tenkt å teste presisjonen i geværet mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Heisann! ser at denne tråden er noen år gammel!

Men lurer litt på dette selv og sjekke presisjonen på det eg lader!

Nåken som har forslag på ein skytebenk til ein rimlig sum?

Ønsker en skytebenk der rifla blir festet og som da har det samme treffpunktet skudd etter skudd?

 

Mvh

 

Thor Egil

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si det sikkert 'Salmon' om det er meg du sikter til men jeg hadde mange innlegg på 'Sluttstykket' om testskyting i benk for Sauer 200 STR .

Benken det dreier seg om er 'Lang-Ree' typen og idemakeren/børsemakeren Odd Ivar er en av mine venner har vi en av de 3 første benkene som ble laget og denne har det blitt skutt mangfoldige tusen skudd igjennom . Klart nå har den gått i mange år og de fleste skytterlag rundt i vårt distrikt har kjøpt inn en slik og har stående på sin bane . De første årene vi hadde denne fikk jeg stor pågang fra skyttere (DFS) som fikk høre om dens testresultater og hvor mye man kan omvandle et bra våpen til og bli dobbelt så pressis ved momenttrekking . Våpen som ikke var bra falt raskt igjennom og da går det oftest på bedding eller pipeskift men også en del dårlige ladninger . Når det samtidig går gjennom cronograf får en målt jevnheten på skuddene . I flere år nå har jeg også fått oppdrag fra skiskytterne og teste deres våpen og ammo for de våpnene går også fint og sette i benken . Norma leverer også en meget bra benk for testing som jeg også har bra kjennskap til .

For og si det kort så er vår benk i bruk hele året :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...