Jump to content

USA bestilling? Restriksjoner?


Vizla

Recommended Posts

Tenkte å bestille en Forster Co-Ax presse fra Cabelas og følgende melding står under varen:

 

SOME RESTRICTIONS MAY APPLY

 

:arrow: Betyr det at jeg kan glemme dette?

 

:arrow: Hvem er det eventuelt som sender ut, om cabelas ikke gjør det?

 

Spør i tillegg, siden jeg er helt fersk med USA bestillinger:

 

:arrow: Hvordan får en greie på totalprisen, med tanke på frakt, toll, MVA?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å bestille ladeutstyr derfra jeg også, men stod det samme.

Så etter mye leting etter noen som sendte til utlandet og hadde det jeg lette etter fant jeg denne siden: http://www.rrarms.com

Greie priser på ting og kjempebra utvalg, mye bedre enn Cabelas.

Ble litt mye i frakt, men var nokså tunge ting jeg bestilte. For komplett ladeutstyr og dier for fire kalibre, pluss endel ammobokser, pusseutstyr og en haug med Glock-magasiner ble det $250 i frakt. Du får en mail om fraktprisen når du har sjekket ut, så går du inn igjen og betaler hvis du synes den er akseptabel.

Har ikke fått mine ting ennå, bestilte på fredag. Så kommer vel en gang i neste uke.

 

For å finne ut totalprisen regner du om prisen inkludert frakt til kroner, legg til 25% av prisen og frakten pluss ca en hundrelapp. Så har du ca hva det vil koste deg totalt.

Link to comment
Share on other sites

Drevet myyye med USA bestillinger, langt utover bare våpen og greier.

 

Utregningen på hvor mye det vil koste er Prisen på varer, prisen på frakt og ekspidisjon(i dollar), så regner du om valutaen som "Overførsel", tar det beløpet og ganger med *1,25, da har du hele beløpet du ca skal betale.

Litt avik forekommer selvsagt..

Så f.eks: Våpen; $500, shipping and handling, $250, total i dollar: $750. Med dagens valuta blir det røffly

3 775,58 kr. Så tar du: 3 775,58 *1,25 = 4719 kr

Kommer også noen særavgifter på noen varer.

 

Restriksjoner fra USA er jo også en stor ting.

 

Jeg handla fult Ladesett fra Dillon, og det var ingen problem.

 

Våpen er også en grei sak, det er noe arbeid, men vært det med så lav Dollarkurs.. "Formel" kan fåes på PM, orker ikke å skrive hele her(tror den står på forumet uansett)

Link to comment
Share on other sites

Opprett evt. en konto hos http://www.jetcarrier.com/ og bruk dem som leveringsadresse på det du bestiller.

 

Du sparer bøtter og spann i frakt kontra 40%'en til Cabelas, du kan (til en viss grad) samle opp bestillinger fra flere leverandører om det er behov for det, og du unngår problematikken rundt mye av det butikkene ofte ikke vil sende utenlands, selv om det ikke er noen reelle lovmessige restriksjoner på det.

Link to comment
Share on other sites

..og du unngår problematikken rundt mye av det butikkene ofte ikke vil sende utenlands, selv om det ikke er noen reelle lovmessige restriksjoner på det.

 

Jeg tror du ofte vil se en sammenheng mellom at de butikkene som ikke sender diverse varer til utlandet heller ikke sender til postboksadresser i USA. De fleste har gjennomskuet slike firmaer som Jetcarrier og har derfor kuttet all sending til postbokser av enten slike varer eller alle varer for å forhindre at man kan gjøre det på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

En kompis av meg har gjort det på den måten et par ganger, og det har fungert utmerket, men det kan selvsagt godt være noen som ikke gjør det.

 

Jeg har spurt hos Cabelas, og de hadde ingen problemer med å gjøre det i følge representanten jeg snakket med. (Han sa faktisk han syntes det var en god ide å gjøre det på den måten...)

 

Nå skal det dog sies at jeg spurte først og fremst med tanke på frakten, men å opprette en konto hos JC er gratis, så det er jo ikke verre enn at man prøver :)

Link to comment
Share on other sites

Dette blir jo bare mer og mer interessant :!:

 

Litt usikker på hva som er best fremgangsmåte? Sende med JetCarrier, eller rett fra butikk?

Tror denne tråden er interessant for mange av oss, så kjør debatt :D

Takk for tipset razzle om http://www.rrarms.com/, mye bra der.

 

Tenkte å kjøpe en RCBS ChargeMaster Combo digital krutt dispenser. I USA bruker de vel

110V. Må vel ha en adapter? Hvor finner jeg evt en som holder mål, og som ikke koster for mye :?:

Eventuelt noen som selger den som 220v utgave?

 

:arrow: Tips gjerne om flere butikker, og gjerne noen som selger fiskeutstyr i tillegg til våpenrelatert?

Link to comment
Share on other sites

Bestilte Garmin Astro fra Cabelas og satte adressen til JetCarrier....

De ville ikke levere til JetCarrier fordi det var et selskap som kun hadde som oppgave å være transitt ut av USA og visstnok så var et slikt GPS system for å finne hunden sin belagt med restriksjoner og kunne ikke sendes ut av landet.......

:evil::shock:

Link to comment
Share on other sites

..og du unngår problematikken rundt mye av det butikkene ofte ikke vil sende utenlands, selv om det ikke er noen reelle lovmessige restriksjoner på det.

 

Jeg tror du ofte vil se en sammenheng mellom at de butikkene som ikke sender diverse varer til utlandet heller ikke sender til postboksadresser i USA. De fleste har gjennomskuet slike firmaer som Jetcarrier og har derfor kuttet all sending til postbokser av enten slike varer eller alle varer for å forhindre at man kan gjøre det på denne måten.

 

 

JetCarrier har IKKE en postboks addresse, men en vanlig firma-adresse.

Link to comment
Share on other sites

Den koster over 100 USD. Hvis ikke Cabelas har eksportlisens, så får du antakalig ikke kjøpt noe. Hvis du derimot oppretter en adresse hos http://www.jetcarrier.com, så vil ikke dette være noe problem. Da kommer internfrakten i USA i tillegg. Jetcarrier har fraktprisene på sida si, og da kan du vurdere om det er best med båtfrakt eller flyfrakt. Verdien til produktet + frakt blir momsgrunnlaget.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

..og du unngår problematikken rundt mye av det butikkene ofte ikke vil sende utenlands, selv om det ikke er noen reelle lovmessige restriksjoner på det.

 

Jeg tror du ofte vil se en sammenheng mellom at de butikkene som ikke sender diverse varer til utlandet heller ikke sender til postboksadresser i USA. De fleste har gjennomskuet slike firmaer som Jetcarrier og har derfor kuttet all sending til postbokser av enten slike varer eller alle varer for å forhindre at man kan gjøre det på denne måten.

 

 

JetCarrier har IKKE en postboks addresse, men en vanlig firma-adresse.

 

Jeg har selv konto i Jetcarrier. Jeg fikk tildelt en adresse, det ble sagt at den skulle føres opp som postboksadresse ved bestilling selv om det ikke var en fysisk postboks. Har prøvd dette med forskjellige nettbutikker, men fikk hver gang beskjed om at de ikke sendte til postbokser.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått en MAILbox men det er IKKE en postboks adresse!

Har selv brukt JC flere ganger og har bare skrevet addressen som ormalt uten problemene.

 

 

 

Fra JetCarriers' FAQ:

Er dette en postbox adresse? (po box)

 

Nei. Dette er en fysisk adresse og vi har personer som signerer for pakkene som ankommer. Du kan trygt oppgi adressen selv om selger ikke sender til postboksadresser.

 

Du kan berolige selger med at leveringer normalt kan foretas mellom kl 8 - 16:00 alle hverdager.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått en MAILbox men det er IKKE en postboks adresse!

Har selv brukt JC flere ganger og har bare skrevet addressen som ormalt uten problemene.

 

 

 

Fra JetCarriers' FAQ:

Er dette en postbox adresse? (po box)

 

Nei. Dette er en fysisk adresse og vi har personer som signerer for pakkene som ankommer. Du kan trygt oppgi adressen selv om selger ikke sender til postboksadresser.

 

Du kan berolige selger med at leveringer normalt kan foretas mellom kl 8 - 16:00 alle hverdager.

 

:oops: Da var det der misforståelsen lå. Trodde mailbox var det samme som postboks, siden mail=post :lol:

Takk for oppklaringen, har nok gjort det på feil måte. Da vet jeg det til neste gang :)

Link to comment
Share on other sites

Husk naa, at selv om dere bruker etcarier til aa hente ut ting med eksport restriksjoner saa er det et lovbrudd. Meget mulig man ikke blir tatt, men...

 

:arrow: Intensjonen har ALDRI vært å gjøre noen form for lovbrudd. Tråden er startet for å

få igang en VEILEDNING om hvordan en fører inn varer fra USA INNENFOR gjeldende lovverk.

 

:arrow: Når det gjelder varer merket SOME RESTRICTIONS MAY APPLY, så er menigen å få klarhet i

BETYDNINGEN av dette i praksis.

 

Føler at denne tråden er i ferd med å oppnå det tiltenkte, nemlig å belyse "How To Do It" og kostnader :D

 

:arrow: Men det er jo for såvidt bra at du nevner dette med lovbrudd, så er vel dette også diskutert :D

 

PeÆss: Fortsatt ingen som har erfaring/svar når det gjelder mitt tidligere spm angående RCBS ChargeMaster Combo digital krutt dispenser?

Link to comment
Share on other sites

Etter at du har sjekket ut vil du få en epost med pris for frakt. I den ligger en link til handlevogna hvor frakten er lagt til som du klikker på. Så fyller du bare ut kortinformasjonen din osv, fiks ferdig. Husker ikke helt, men tror du kan betale med Paypal også. Men jeg ville ikke tatt sjansen, hvis Paypal finner ut at det har noe med våpen å gjøre vil de fryse kontoen din. Er en "artig" liten ting de tar seg frihet til å gjøre :x

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

DNRsports.com sender også ladeutstyr til Norge, men ikke kikkertsikter.

Fikk Ladepressa mi her om dagen.

 

 

Jeg vet at noen firmaer ikke sender til Jetcarrier (Man må oppgi jetcarrier i adressa) da man da kan ha mistanke om at varen skal ut av USA. Hvis de har mistanke om eller vet det, har de ikke lov å sende det, med mindre man har exporttillatelse.

 

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

DNRsports.com sender også ladeutstyr til Norge, men ikke kikkertsikter.

Fikk Ladepressa mi her om dagen.

 

 

Jeg vet at noen firmaer ikke sender til Jetcarrier (Man må oppgi jetcarrier i adressa) da man da kan ha mistanke om at varen skal ut av USA. Hvis de har mistanke om eller vet det, har de ikke lov å sende det, med mindre man har exporttillatelse.

 

 

:-)

 

Merkelig. Har nå vitterleg fått tre sikter derfra det siste halvåret. :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
DNRsports.com sender også ladeutstyr til Norge, men ikke kikkertsikter.

Fikk Ladepressa mi her om dagen.

 

 

Jeg vet at noen firmaer ikke sender til Jetcarrier (Man må oppgi jetcarrier i adressa) da man da kan ha mistanke om at varen skal ut av USA. Hvis de har mistanke om eller vet det, har de ikke lov å sende det, med mindre man har exporttillatelse.

 

 

:-)

 

Merkelig. Har nå vitterleg fått tre sikter derfra det siste halvåret. :roll:

 

 

Jeg ringte Mark Komoroski hos DNRSpots i dag i forbindelse med kjøp av en Leupold, ingen restriksjoner på å sende ut kikkerter til Norge i hvertfall.

 

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed fra Cabelas da jeg bestilte et frontsikte til hagla om at jeg måtte bevise at varen ikke skulle forlate usa, da jeg bestilte til en amerikansk adresse men skulle betale med norskt kredittkort. En ny føderal lov hindret dem visstnok i å selge meg denne ytterst farlige plast/metalldingsen:

 

http://images.cabelas.com/is/image/cabe ... in-Medium$

 

Her stod det også "some restrictions may apply".

Link to comment
Share on other sites

Cabelas sender no foresten ein del ladeutstyr til norge. Har nett bestilt eit lyman crusher expert kit frå dei. Å det gjekk visst bra. Men dier kunne dei ikkje sende. Merklig nok så kunne dei ikkje sende lee sitt universal sett med hylseholdere og heller ikkje eit sånt brett til å sette hylsene under lading. Det brettet er jo berre eit plast brett. :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...