Jump to content

Stevne: BR og "nye" skytegrener, F-class?


M67

Recommended Posts

I det siste har vært snakket mye om langhold, og om "langhold" med .22LR. Det har også blitt stiftet nye klubber innen NBSF (BR) hvor det skinner igjennom at interessen ligger hovedsakelig mot "langhold", den synes å ligge langt over interessen for vanlig BR @100m.

Det arrangeres noen få stevner innen std. BR og 500m BR som har litt andre regler her hjemme men noe ala F-class har vi ikke og et sted må vi begynne, men hvor.

 

BR: 300m BR er mulig å gjennomføre utrolig mange flere plasser enn 500m, regler som 500UNL? "Any rifle"

 

F-class: poengskyting @ langt hold - eks mot 1/2m skive på 300m for å holde det på en vanlig bane om en må "any rifle"

 

BR50: Som iht. NBSFs webcup-regler Eller BR 200/300 med .22LR - utfordrende?

 

"F22": som F-class, men med .22LR, kan holdes på en vanlig DFS bane på DFS skiver

 

"22Felt", som en "mellomting" mellom vanlig DFS feltskyting og dette:http://www.6mmbr.com/rimfiretactical.html

 

 

 

- hvem er interessert i å væremed på noe sånt og i tilfelle hva av de fire (ja takk alle? :wink: )

- hvor langt gidder du å kjøre for å være med

- når bør slike ting arrangeres

 

Foreløpig er vi noen få som har diskutert dette, og som ønsker/drømmer om å arrangere et stevne/stevner innen iallefall noe av dette. Det er flere banealternativer, men ingen er spikret og ikke alle har alle muligheter.

 

Dersom noen kjenner et sted hvor de mere plasskrevende grenene kunne vært arrangert, ta kontakt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

- hvem er interessert i å væremed på noe sånt og i tilfelle hva av de fire (ja takk alle? :wink: )

- hvor langt gidder du å kjøre for å være med

- når bør slike ting arrangeres

Ett svarsett er:

- Jeg - i Ole Brumm-modus

- Slik at det kan gjennomføres innenfor en helg når jeg har utgangspunkt i Bergen. Det skulle vel tilsi brorparten av Sør-Norge

- Før 10. september, og helst ikke i midt i sommerferiesesongen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Blir sikkert med jeg bare det ikke blir liggende skyting, for det har jeg ikke rygg til!

Du får stå da :wink:

 

Om det blir noe her nede, så kan jeg garantere at vi prøver et stevne lenge før vi har kapasitet til å bygge benker til alle, men noen fins jo - vi får prioritere dem ut til de som trenger dem mest.

Det er heller ikke sikkert det blir på en etablert skytebane, så da blir det ned i søla om du vil være med.

F-class tiltaler meg dessuten mer enn BR, så vi får bare se hva det blir - om jeg finner noen internasjonale regler å kopiere? Er vel en 17lbs grense på børsa og der et sted?

En annen ting er jo skiver - forslag? Fikk slakt på PM for å foreslå 1/2 skive @300m, alt for lett.. og det er nok riktig for noen.

 

Med .22LR tipper jeg DFS sine std. skiver @200 eller 300m skulle passe nok? 100m skiva @100m forventer jeg at de fleste fyller 8)

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev

I det siste har vært snakket mye om langhold, og om "langhold" med .22LR. Det har også blitt stiftet nye klubber innen NBSF (BR) hvor det skinner igjennom at interessen ligger hovedsakelig mot "langhold", den synes å ligge langt over interessen for vanlig BR @100m.

 

Nå forventer vi faktisk at NBSF skjønner at de må ha en UNL-klasse på de vanlige stevnene. Den eneste grunnen jeg har fått for at man har valgt å ikke inkludere UNL er "da skal alle bygge Railgun" men det jo bare vrøvl. Forbundet oppnår jo bare at skytterne danner et annet forbund og skyter F-class e.l.

 

Jeg kan nok reise langt for å skyte alt mulig innen poeng og gruppeskyting, langt og kort hold er like morro :D

Link to comment
Share on other sites

Riktig Flash.

 

Osse, nå ble jeg usikker på hva du mener her.

Hva er "vanlige stevner"?

Hvem er "vi"?

Mener du at det bør være UNL-klasse i tillegg til LV/HV 100, og 200m stevner?, eller mener du at LV/HV-stevner alltid bør inneholde en konkuranse UNL 500m?

Jeg veit ikke hvem du har snakka med, men jeg er enig i at den begrunnelsen mot UNL er vrøvl. At det derimot finnes banebegrensninger som vanskeliggjør at 500m inkluderes inn i vanlige LV/HVstevner er jo åpenbart.

 

Slik jeg har forstått det er regelverket først og fremst basert på at dette er så likt som mulig reglene i resten av verden. LV/HV er like over alt, mens vi har Sporter, og Jegerklasse som nasjonale/skandinaviske tilpasninger. UNL-500 skytes også på samme måte i Sverige, og Finland som her hjemme.

At NBSF skal skjønne av seg selv hva "vi" tenker om dette som for meg virker noe uklart er vel ikke så sansynlig. Hvis det skal komme en endring, må det komme på bakgrunn av et forslag. Det er snart generalforsamling og jeg ser fram til å lese forslaget. :wink:

 

 

Ellers liker jeg tanken på å få mulighet til å skyte flere stevner, og 300m unl høres meget inntresant ut. En F-klasse er av interesse. Å kjøre dit ned for et stevne? Ja, men det er viktigere at det ikke kræsjer med andre viktige saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...