Jump to content

Bør jeg styre unna molybelagt kule?


Fjørhanen

Recommended Posts

Har lenge lett etter den perfekte toppjaktkula i 6,5. TROR at det er Lapua Trainer, med tanke på skuddeffekt, men ikke mht presisjon (har jeg blitt fortalt). Idag ble jeg varmt anbefalt Norma Diamond Line 130gr (8,4g), hulspiss. Ifølge flere på forumet på robsoft.nu er dette kule nr.1 til slik jakt.

 

Jeg kjøpte 150 skudd, men så....leste jeg om at noen opplever problemer med presisjon ved overgang til molykuler. Og - ble veldig i tvil. Jeg kan godt pusse nøye mellom hver gang - det gjør jeg uansett - men hva med lyddemperen? Jeg har en laaaang Hausken-demper. Må denne pusses like nøye da? Kan det bli trykkproblemer og utgjøre en fare?

 

Fra Norma-hold har jeg hørt at alt dette bare er tull og rykter, og at 4-5 skudd er nok til å få presisjonen tilbake der den var. Imorgen skal jeg skyte inn,og jeg vurderer å bruke Jaktmatchen istedet. Kan noen gi meg et klart svar på om jeg gjør noe dumt ved å bruke Diamond Line?

Link to comment
Share on other sites

At det kan oppstå problemer med presisjonen om du blander skyting av molly og ikke molly er det ingen tvil om. Dette innrømmer da tydeligvis også norma, selv om de prøver å bagatellisere. På mine rifler vil det erfaringsvis ta 10-20 skudd før samlinga er topp etter mollyskyting.Det er ingen krise, men jeg drar ikke på seljakt eller fuglejakt med egenspredning på 45-50 mm i rifla, og derfor måtte jeg bestandig gjennom denne runden etter denne typen skyting.Trainer lader jeg for en kamerat. 850m/sek med kjempesamling både i 0 grader og -25 med lite skader sier han. Scenar er også et godt alternativ, og selv bruker jeg 8grams i 840m/sek med 10mm samling fra benk.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg undres mest over er hvordan demperen påvirkes av molybelegget. Anyone?

Demperen påvirkes ikke av molybelegget. Jeg må si at jeg lurer på hvordan du tror molybelegget skulle kunne påvirke demperen?

 

MoS2 påvirker ikke stål eller aluminium, og er vanligst brukt som smøremiddel for disse materialene ved temperaturer som er for høye for oljebaserte smøremidler. MoS2 smører ved at flakene som det består av inneholder mikroflak (atomene er ordnet i lag, med sterke bindinger innen lagene, men svært svake imellom. Det ligner prinsipielt mye på grafitt.)

Det reagerer ikke med stål, og det MoS2 som ikke avsettes i løpet, blir med kula til kulefanget.

Demperen har forøvrig ikke vondt av å være "halvfull" av sot og kruttslam... Det som er til overs blir blåst ut.

 

K,

Link to comment
Share on other sites

Har ungått molykuler helt etter en tråd som var på SL, noen som husker ??

 

Et lite sidespørsmål bare: Skytterlaget fikk et skriv fra Raufoss som fortalte at ladevkten må økes for å få samme hastighet, ca 1,2 grains på 6,5 rekrutt, mindre på tyngre kuler! Noen som kan forklare hvorfor?? Jeg konkluderte med større friksjon, men det kan umulig stemme ??

 

Litt på siden dette da, håper på tilgivelse da trådstarter vel har fått svar på sitt spørsmål..

Link to comment
Share on other sites

svarte kuler gir lavere trykk og lavere hastighet med samme kruttladning. derfor.

 

Har testa dette for mange år siden og 2 like patroner (samme dose krutt, samme hette, samme hylser) men den ene typen med svarte kuler og den andre med blanke kuler, jeg hadde ca 30 msek mindre hastighet på de svarte kulene.

Link to comment
Share on other sites

Fant denne på Accurateshooter:

 

sitat: Coating bullets with a friction-reducing compound such as Molybdenum Disulfide (Moly) offers potential benefits, including reduced barrel heat, and being able to shoot longer strings of fire between bore cleanings. One of the effects of reduced friction can be the lessening of internal barrel pressures. This, in turn, means that coated bullets may run slower than naked bullets (with charges held equal). To restore velocities, shooters running coated bullets are inclined to “bump up” the load — but you need to be cautious.

sitat slutt.

 

Jeg var redd trykket ville øke, men tenkte litt fort; Trykk er vel fortsatt lik mottrykk.. Likevel verdt å merke seg at man ikke bør øke før man har skutt noen belagte kuler med blankkuleladninga..

Link to comment
Share on other sites

bruk molykoler, det er mye lettere å holde løpe rent med molykuler

 

Er det?

Min erfaring er motsatt.

 

 

Det er bare å bruke en bronsjebørste med litt våpenolje på, dra denne gjennom løpet rett etter du har skutt, så kan du pusse rent når du kommer hjem :D Det er sånn Kenneth Skoglund hos Norma mener man skal gjøre, jeg har hatt gode erfaringer med denne måten :)

Link to comment
Share on other sites

Har ungått molykuler helt etter en tråd som var på SL, noen som husker ??

 

Et lite sidespørsmål bare: Skytterlaget fikk et skriv fra Raufoss som fortalte at ladevkten må økes for å få samme hastighet, ca 1,2 grains på 6,5 rekrutt, mindre på tyngre kuler! Noen som kan forklare hvorfor?? Jeg konkluderte med større friksjon, men det kan umulig stemme ??

 

Litt på siden dette da, håper på tilgivelse da trådstarter vel har fått svar på sitt spørsmål..

 

 

Mange myter om dette egentlig, men det skyldes i utgangspunktet IKKE mindre friksjon, slik det gjerne påstås. Grunnen er at moly vil oksidere når temperaturen stiger, og dette vil på sin side føre til at temperaturen faller med ca. 400 F sammenlignet med vanlige kuler. Lavere temperatur medfører lavere trykk. Det vil med andre ord si at med samme kruttmengde bak to ellers like kuler så blir trykket mindre med molybelagte kuler.

 

Ytterligere detaljer finner man i f.eks. den etterhvert så klassiske Rifle Accuracy Facts av Harold R. Vaughn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var redd trykket ville øke, men tenkte litt fort; Trykk er vel fortsatt lik mottrykk.. Likevel verdt å merke seg at man ikke bør øke før man har skutt noen belagte kuler med blankkuleladninga..

 

Trykk er lik mottrykk, men vi snakker om gasstrykk her, og da bør man huske på at tempen er en viktig faktor (ref. min forrige post). Ligningen for en ideell gass er som følger:

 

pV = nRT ,

 

der p er trykket, V er volumet, n er stoffmengden, R er den molare gasskonstanten og T er absolutt temperatur (målt i F).

 

Når temperaturen ikke er lik, blir også trykket forskjellig. Siden volumet er likt (moly- ikke moly) så er tempen det som varierer, og som jeg nevnte i forrige post ser du nå lett at lavere temp => lavere trykk => lavere hastighet. (Dette er illustrativt riktig nok :))

 

Høggern referer til ca. 30 m/s lavere hastighet med 6.5x55 (antar jeg), og noe i underkant av +/- 3% er vanlig å observere i forhold til lavere hastighet gitt at kruttmengden er identisk.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er bare å bruke en bronsjebørste med litt våpenolje på, dra denne gjennom løpet rett etter du har skutt, så kan du pusse rent når du kommer hjem :D Det er sånn Kenneth Skoglund hos Norma mener man skal gjøre, jeg har hatt gode erfaringer med denne måten :)

La meg gjette, norma tjener mer peng på svarte kuler enn på blanke ? ;)

 

du kan gjøre akkurat det samme med blanke kuler. og min erfaring er at når pipa med blanke kuler er ren, så må du fortsatt gnukke i en evighet på moly-pipa.

Ja, jeg har pussa to like piper, en skutt ca 300 moly skudd, en skutt ca 300 vanlige, å den med moly kuler ble ren ca en halvtime etter den som hadde vanlige kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...