Jump to content

Rifle prosjekt. sako 75 7mm. langhold


gordon

Recommended Posts

Har lenge gått å tenkt på et våpen en kan leke seg litt med på lange hold. Har noen hagler og kombier i skapet, sammen med åtte sakoer. alle sakoene er i bruk bortsett fra en. så det må bli den. Det er en sako 75 hunter. 7mm rem mag. Har sikkert ikke skutt mer enn 50 skudd med den. Har ikke kommet lengre enn. Levert rifla inn for å få montert demper. Bestilt A5 stokk. kulene jeg har tengt å bruke er A-max 162grains. BC 0,625. NOEN som har noen gode lade data de vil dele med seg? Harris to fot. SÅ HVOR får jeg tak i ei 20moa skinne? kikker har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Har to zeiss 6-24x56 fra før. å er veldig godt fornøyd. Ønsker forslag, tips og meninger fra dere som driver med langhold.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har 10" snurr i AWRen min...

 

Har nesten bare langholdserfaring med A-Max, men Berger er sikkert snasent det og. Årsaken til A-Max begrensning, er helt og holdet presisjon. Rifla liker denne ekstremt godt, og jeg har fått knepptabeller som "tilsier at jeg skyter med bedre BC og høyere hastighet enn det som er faktum". Tror en tidligere taler i denne tråden en gang utalte "den naturlovstridige rifla".

 

Nok hokus pokus og annet hekseri;

 

Har ikke ladedata tilgjengelig, men hvis husken står meg bi, tror jeg det knaser 64-65 grs RP 15 (veteranlot) bak kula. Tror dette gir nærmere 920 m/sek i rifla mi. Beste 5 x 5 skudd på 100 m er 19 mm. Beste 5 skudd 410 m er 58 mm. Sikkert mulig å få rifle/kaliberkombinasjon til å gå enda bedre, men mitt valg var å få en lettvekts jaktrifle til å gå best mulig på halvlange hold.

Link to comment
Share on other sites

Er kansje ikke så mange som bruker dette kalibret siden det er lite meninger om prosjekte. Kikkerten som jeg vurderer er en Schmidt&bender PM II 12,5-50x56. ret P4. Liker kikkerten veldig godt men er litt usikker når det gjelder retikle. Føler at retklet ikke egner seg så veldig om mann skulle lufte rifla på en jakt tur. Noen her som har den kikkerten eller har meninger om dette

Link to comment
Share on other sites

Tror du får lite respons fordi det er lite å si om det. De hele virker fornuftig og vel balansert og burde gi gode resultater. Hvilke kuler som går finner du bare ut - ettersom du har løpet.

Om du sliter ut 8 Sakoer så kan du vel skyte og vet hva du gjør. Så bare mine tanker om dette, ikke fordi jeg er ekspert, fordi det er slik jeg ville gjort eller tenkt. Skal du skyte "BR", eller mere feltmessig?

 

Om jeg ikke hadde tofot fra før, ville jeg sett hardt og lenge på Sinclairs "Tactical Bipod", ellers må du jo bare se hvor lang du trenger den og om du vil ha Harris eller VersaPod eller...

P4 retikkelet liker jeg personlig, selv om jeg ikke har hatt råd til noen SuB ennå

Synes 50x er for mye og fra en 56mm kikkert er det for mye. Det er veldig sjelden det vil gi full uttelling. Slev ville jeg ikke valgt noe over 24x og trolig ikke engang over 18x, Objektivdiamerene må opp for å holde følge med forstørrelsen, og da blir både pris og størrelse uhåndterlig. SuB er også begrenset av fysikkens lover (og Seidels aberrasjoner..) og 50x er mer enn nok (for mye) i et Swaro 65mm spotteskop. Men nå liker jeg å se skarpe bilder med høy kontrast.

12.5x som minimum er mye til jakt?, det er sjelden jeg stiller min 6-24x over 12, og selv på banen havner den gjerne på 16x.. Siden du har 6-24 så har du jo din egen mening om dette fra før, og den er jo best for deg.

Kikkertmerke, om pris er et tema kan du jo se på IOR.

 

Og, om en skinne må lages spesielt: Enten driter du i skinna, for både SuBene og IORene kan justere 7mmRM langt utover der :roll: med sine 20-30mrad justering (kan 12.5-50en det?). Drit i skinna, foreløpig.

Eller få laget en til den kikkerten du kjøper, ikke 20moa, men 7, 8 eller 12mrad, akkurat det som gir deg "nok" klikk under til komfortabel kunne stille til 50-100m, men heller ikke mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett 7mm mag i aksjon på langhold ladd fra et annet utgangspunkt. Vedkommende ladde dengang med Nosler 120gr Solidbase BT med utgangshastighet på 3600fps+ hvis jeg ikke husker feil. Børsa gikk veldig bra og når man spottet på 7-800m var flyvetiden påfallende kortere og vinkelen på anslag anderledes enn med normalkalibere. Hvis man konverterer dette til idag kan man bruke Nosler 120grBT,bc .417@3600fps.

 

Kostnader og pipeskift spilte ingen rolle for 7mm mannen. Første gang han dukket opp på langholdsbanen hadde han en S&L 65/68 i 7mm Sharpe&Hart. Andre gang han kom hadde han kjøpt restlageret på et par tusen skudd(dengang) av 7mmS&H jaktpatroner fra Norma som ble brukt på langhold/papp..

Link to comment
Share on other sites

P4 (Fine) fungerer aldeles utmerket på jakt, det er vel helst en smakssak.

 

12-50x kikkerten er en spesialkikkert for field shooting (er det ikke det feltskyting med luftgevær heter?). Kikkerten jeg så hadde parallaksejustering ned til 10m, 0.025MRAD klikk, 5 turns på tårnet. God kikkert, men veldig spesialisert.

Link to comment
Share on other sites

12-50x kikkerten er en spesialkikkert for field shooting (er det ikke det feltskyting med luftgevær heter?). Kikkerten jeg så hadde parallaksejustering ned til 10m, 0.025MRAD klikk, 5 turns på tårnet. God kikkert, men veldig spesialisert.

 

(Etter det jeg kan se er det to versoner av denne kikkerten, "vanlig" PMII, og en PMII Field Target.)

 

Da er det sikkert fin til jaktfelt også da :) Her er det ofte ett problem at paralaksen ikke kan skrus under 50 m, på mange kikkerter. Med hold på 20-30 m kan man da slite....som på NM i år. Jeg har ikke dette problemet da jeg bruker en kikkert som kan stilles ned til 10 yds. Den har 32x på topp med bare 40mm objektiv. Den blir litt mer grå på 32x enn f,eks 26x men ikke plagsomt mye. Skyter nesten alltid på 32x på sitttende og liggende uansett avstand.

 

M67: Stiller meg derfor litt undrende til synspunkter om at 56mm obj er for lite til 50x. Glasset i SuB er vel som vanlig bra.....men det er mulig du har rett. Ser den nye Sightron SIII har 60mm obj. da den har 50x på topp. Skal jeg tippe på hvem som har det beste glasset av SuB og Sightron så går mine 5 øre til tysker'n, men den koster vel over dobbelt så mye også :) eller...? Noen som vet prisen på SuB'en med 50x på topp?

 

EDIT: Ser også at March mener at 56mm obj holder for 80x fortsørrelse. Merker jeg er litt skeptisk her med en utgangspupill på 0.7 mm. Hodeposisjon vil være veldig viktig her for å se noe som helst. Mer kan leses her http://www.accurateshooter.com/bulletin.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer her bare med mine personlige tanker...

 

For bruk med tofot og LH/jakt ville jeg ikke valgt en med 50x. Jeg har selv en PMII 5-25x56 og jeg ser at jeg ofte bruker den omkring 15-20x.

For å bruke en kikkert på 40-50x så må rifla stå i ro i en frontrest og baksekk, slik som vi gjør på benkeskyting. Her har jeg brukt i mange år en kikkert som er 36x og hvis jeg lener meg inntil benken og har kontakt med stokken på rifla, så ser jeg pulsen min gjør utslag trådkors vs blink. Dette er erfaring gjennom mange år.

Jeg ville ikke vurdert en slik kikkert engang. Min personlige mening er max 25x

 

Men som sagt, det er bare min personlige mening.

Link to comment
Share on other sites

Er helt sikkert en smaksak hvor mye x man vil ha, men så lenge det går fint å stå å skyte på 24x vil jeg da tro at jeg skulle takle å ligge å skyte på 50-60x med støtte. Trådkorset vil helt sikkert ikke være i ro, og om det er noe vits å ha så høy x er en annen sak! Vet om en A skytter i jaktfelt som har brukt en Leupold Comp 45x i mange år på jaktfeltbørsa. Å stå å skyte på 45x på la oss si 30m må være krevende, men det går ser jeg.....

Link to comment
Share on other sites

ser godt hva du mener Poacher. men at du ikke vil ha mer enn 25x på lange hold ser jeg ikke helt. personlig liker jeg mye forstørelse. på to jakt rifler har jeg 24x. skyter altid på 24x på hundre meters blinken. også på jakt, hvis jeg ser at jeg får tid til å stille. Roe. ja det er nok en vanesak å jakte med dette retiklet. sikkert greit om dagen. men hva med morgen og kveld. den beste tiden er jo skumringen.

Link to comment
Share on other sites

Bare å skru på lyset i kikkerten? Har ikke opplevd skumring som noe problem. Så lenge jeg klarer å finne viltet klarer jeg også å skyte det.

 

Pleier selv å skru ned mot 10x-12x når jeg skal skyte. Dette fordi jeg vil se hva som skjer med dyret og vil benytte meg av skuddsjanse 2 og 3 som kanskje dukker opp i den påfølgende flyktige situasjonen. Dette får man ikke til med høy forstørrelse.

 

Med 16x på kikkerten klarer jeg helt fint å identifisere korrekt dyr ut til 8-900 meter. Mer enn det trenger jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har bare lyst til å kommentere valg av kikkerter sett fra et annet aspekt, vekt og balanse.

 

Hvis man ser bort fra skyting i benk og over tofot har balanse i rifla mer å si for skyteresultatene enn folk tror. Alle rifler har ei maksvekt for brukeren. Innenfor denne vektgrensa ligger kikkertsiktet. For enkelthets skyld kan kan vi se på tunge "jaktrifler" med total maksvekt på 5kg.

 

Hvis en toppskytter ( en ordentlig en som kan vise til resultater ) har ei slik 5kg børse vil resultatene forbedres med ca 5% hvis han/hun flytter 300gr fra kikkert til munning. Det burde være noe å tenke på når man velger kikkert. Utslaget hos vanlige skyttere er sikkert mye større men det blir ikke målt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en toppskytter ( en ordentlig en som kan vise til resultater ) har ei slik 5kg børse vil resultatene forbedres med ca 5% hvis han/hun flytter 300gr fra kikkert til munning. Det burde være noe å tenke på når man velger kikkert. Utslaget hos vanlige skyttere er sikkert mye større men det blir ikke målt.

 

Dette var da et utrolig bastant utsagn. Det er mange variabler som innvirker ift. til dette så det vil variere sterkt ift. disse hvor sant jeg mener utsagnet ditt er. Jeg baserer mitt syn ut fra jaktskyting der man skal skyte med stående lang arm. Har du ei børse her som er for framtung så vil dette ikke være bra for stående skytinga da ei børse på ca. 5 kg vil bli for tung å holde på lang arm. Her snakker jeg ut fra min egen erfaring og armstyrke, så dette kan jo variere noe. For min egen del skyter jeg best med 65 cm, 19mm pipe (ved munning). Har hatt noe kortere pipe med 22mm ved munning og denne ble for tung til meg stående, men det var veldig stødig sittende og liggende.

 

Skyter man ikke med lang arm så innbiller jeg meg at vekt ikke er så viktig.

 

Skal man skyte fra tofot mener jeg det nesten uten unntak, er fordel med så lang og tung pipe som mulig, forutsatt at du har stokk/bedding/kasse som passer til denne tyngda. Skal rifla skytes fra front- og bakrester så må den ri sekkene på en fin måte så her gjelder nødvendigvis ikke helt det samme. Framtunge børser fører til vertikal string-skyting i følge kilder på 6mmbr.com, men dette er det mange her inne som kan uttale seg mye bedre om enn meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en toppskytter ( en ordentlig en som kan vise til resultater ) har ei slik 5kg børse vil resultatene forbedres med ca 5% hvis han/hun flytter 300gr fra kikkert til munning. Det burde være noe å tenke på når man velger kikkert. Utslaget hos vanlige skyttere er sikkert mye større men det blir ikke målt.

 

Dette var da et utrolig bastant utsagn. Det er mange variabler som innvirker ift. til dette så det vil variere sterkt ift. disse hvor sant jeg mener utsagnet ditt er. Jeg baserer mitt syn ut fra jaktskyting der man skal skyte med stående lang arm. Har du ei børse her som er for framtung så vil dette ikke være bra for stående skytinga da ei børse på ca. 5 kg vil bli for tung å holde på lang arm. Her snakker jeg ut fra min egen erfaring og armstyrke, så dette kan jo variere noe. For min egen del skyter jeg best med 65 cm, 19mm pipe (ved munning). Har hatt noe kortere pipe med 22mm ved munning og denne ble for tung til meg stående, men det var veldig stødig sittende og liggende.

 

Skyter man ikke med lang arm så innbiller jeg meg at vekt ikke er så viktig.

 

Skal man skyte fra tofot mener jeg det nesten uten unntak, er fordel med så lang og tung pipe som mulig, forutsatt at du har stokk/bedding/kasse som passer til denne tyngda. Skal rifla skytes fra front- og bakrester så må den ri sekkene på en fin måte så her gjelder nødvendigvis ikke helt det samme. Framtunge børser fører til vertikal string-skyting i følge kilder på 6mmbr.com, men dette er det mange her inne som kan uttale seg mye bedre om enn meg.

 

Når det gjelder skyting med lang arm er jeg enda mer bastant på dette. Jeg har bare sett en mann som har kontrollert ei rifle med 800g kikkert på topp nivå i Norge. Han trente 5-6 timer om dagen både skyting og fysisk 5 dager i uka i årevis. I tillegg er han en "røslig" kar. Hvis du treffer Magne Holmbro på banen kan du spørre om å få prøve luftgeværet hans. Det tror jeg har balansepunkt omtrent midt på løpet mellom fortre og munning :-)

 

Det er også andre områder det er forskjell på teori og praksis. Feks vil 9 av 10 skyttere på absolutt toppnivå skyte bedre resultater med tysk nr 1, grov stolpe, enn med duplex/mildot retikler med lang arm pga at den grove stolpen gir mindre stress. Dermed er det lettere å "slippe" skudd fordi man ikke blir så pirkete. Det samme gjelder doter. Når man står der og veiver skyter man som regel bedre jo større doten er. De perfekte skuddene er alltid perfekte men ved dårlige skuddsekvenser har man mer å gå på med store doter. "Lillehjernen" benytter en stor dot bedre som referanse på go/nogo idet avtrekket tas.

 

Tysk no.1 er et veldig undervirdert retikkel til presisjonsskyting. Bare tenk på hvordan man skyter med diopter med stolpe. Få det i et optisk plan og gang det med 10 - 25x.

Link to comment
Share on other sites

Her kan vi være enige til en hviss grad torf. Jeg har skutt med en Nighforce-kikkert på 1.2 kg på børsa mi helt uten problemer. Hele børsa med kikkert veide litt over 6 kg. Dette var imidlertid ikke noe problem i det hele tatt da ballansepunktet på rifla lå litt foran låskassa. Hadde det vært midt mellom munning og kassa kunne jeg med min armstyrke bare glemt det. Poenget mitt er at det er fordel med så tung børse som mulig, men den bør ikke være for framtung, da den vil være mye tyngre å holde enn ei med ballansepunktet litt lenger bak. Det er ikke tvil om at ei børse som er lang og tung i front vil være være mye mer stabil enn ei lettere ei, men hva hjelper det om du ikke klarer å holde siktet midt i blinken da det smeller? Dette kommer enkelt og greit ann på statisk armstyrke, og den kan trenes opp, om man gidder da.....Jeg har gått for lettere løp :)

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder balanse i rifla så er det forskjeld på løpene elg og der du skal holde på en figur som står i ro. med ei veldig tung pipe så holder du roligre i elgen en med ei lett pipe. så fremt du er så du klare og holde greit i.

Det med ant x og kikkert så har jeg to sigtron 8-32-56 med dot. den står på 32x hele tiden uten om på ståene på 30-40m. på liggene kunne jeg tenkt meg 36x. men vi er alle forskjellige. er sikkert en del i det med optisk kvalitet og hva du betaler for ting, virke som enkelte er mer opptatt av prisen en hvordan den ene kikkerten er opp mot den andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...