Jump to content

Problemer med at hunden min reiser langt ut og "forsvinner"


@K@

Recommended Posts

Hei.

Har en harehund av typen Schweizerstøver med navnet jepp. Har i den siste tiden i tillegg til og slutte og jage/jage d¨rlig og hakkete begynt og "forsvinne" på lange turer etter vei:s. Det hele toppet seg igår da jeg ventet i 4 timer i området der han ble sluppet uten at han kom tilbake. Jeg fant han igjen 7,5 timer etter han var sluppet løpende langs en vei ca 15km fra der han ble sluppet.

så spørsmålet er om noen andre har lignende erfaringer med en harehund som tidligere har holdt veldig fin kontakt på heia.

 

takker for eventuelle svar:)

Link to comment
Share on other sites

Virker som du har et autoritetsproblem..hunden ser ikke på deg som sjef/leder og har alt for dårlig kontakt.Men nå er det jo ikke uvanlig at harehunder blir borte noen timer da..mye kan skje når de er ute i søk.Har du overtatt hunden som voksen?Har en mistanke om det..

Link to comment
Share on other sites

ja jeg overtok hunden som voksen ja. men han er veldig lydig ellers, og har tidliger holdt veldig fin kontakt underr jakta. nei er vel ikke uvanlig at de forsvinner noen timer, men at de setter avgårde så langt og etter vei er vel et problem? og vet ikkje om dette kan ha noen sammenheng med at i den siste tiden har blitt dårligere ang jaging..

Link to comment
Share on other sites

Jager dårligere enn vanlig, hakkete hmmm du tror ikke bikkja har fått leieboere i nesa? Nesemidd har ødelagt mang en jaktdag, men er lett å kurrere. Det er desverre verre å få sikre observasjoner av leieboeren så jeg behandler bikkja før jakta starter om høsten og hadde nok tatt en behandling hvis jeg hadde vært deg. Hør med en vetereinær og prøv med piller 3 stk eller sprøyter 3 stk?. Jeg bruker pillene (Interseptor) og er fornøyd med dem.

Link to comment
Share on other sites

Pillene er bestilt idag;) for mistenker nettopp det samme som du sier, nesemidd. men det som bejymrer meg er de lange turene han legger ut på. vet ikke om det er noen særlig fornuft han idet jeg sier nå; men kan det være han har nesemidd og ikke klarer og få ut hare, så har han så stor jaktlyst at han legger ut på tur i håp om å treffe på noe lukt? eller?

mistenker nesemidd også pga han nyser uvanlig mye..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du kan ha helt rett i dine antagelser. Det var nemlig noe av det samme som slo meg da jeg begynte å lese tråden fra toppen - at det er blitt tynnere med hare i terrenget ditt. Men hvis hunden har fått nesemidd, kan jo det ha omtrent samme effekt - den finner ikke hareladden. Og da er det jo bare én ting å gjøre for en støver som synes hare er gøy - leite, leite, leite.

Link to comment
Share on other sites

tror nok det er nesemidd, for han har blitt sluppet på helt ferske spor. men nå er hvertfall kuren bestilt. å får håpe det hjelper, for sånn som ting har utviklet seg i det siste er det rett og slett blitt så galt at jeg ikke kan ha ham, om det ikke bedrer seg da.

takker for svar så langt:)

Link to comment
Share on other sites

Håper jeg har rett i de antagelsene jeg lufta i går, om nesemidd.

Om du får medisiner nå, så merker du nok fort noen forskjell :-) Det håper jeg virkelig!

 

Og svaret på at han drar såpass langt, kan jo da ligge i at han har meget nedsatt luktesans. Nesen er en av hundens aller viktigste egenskaper, og det kan jo bli litt frustrasjon oppi et schweizerhode om han plutselig ikke lukter noe.

 

Ser fram til å høre om det blir noen resultater fra middbehandlinga!

Link to comment
Share on other sites

Ja, da kommer nok dette til å gå bra. Mens kuren virker kan jo du tenke på hvor svineriet altså midden kom fra. Nesemidd smitter meget lett fra hund til hund ved kontakt og kuren hjelper ikke så lenge hvis dere skal pleie sosial omgang med smittebærer igjen....

Uansett, lykke til med medisineringen.

Link to comment
Share on other sites

Vi hadde en sweitserstøver tispe som ble borte. Hun kunne være borte i dagevis, og til slutt ble det mer regel enn unntak. Slapp henne på lørdag morgen, fikk telefon fra en nabobygd på mandag at bikkja hadde "slept" seg til hus, helt utmattet. Hun jaget seg helt tom, og brukte de siste kreftene på komme i kontakt med folk. La seg gjerne ned på veien i håp om at folk skulle stoppe og ta henne med......

 

Men, etterhvert ble vi også klar over en annen ting. Noen ganger i skogen så kjente hun oss ikke igjen. Hun kunne komme mot oss, se oss, snu å løpe motsatt vei som om hun hadde styggen i hælene. Til slutt ble vi klar over at hun hadde epilepsi, da vi fikk se hun hadde anfall hjemme. Hun hadde da sannsynligvis hatt flere anfall i skogen, og etter det kjente hun oss ikke igjen. Hun var da trolig også vilske, og dro feil vei når hun skulle hjem. Noen av turene hennes hadde nok dette som årsak.

 

Vær derfor oppmerksom på tegn som tyder på epilepsi.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

skal ta til meg det tipset og passe litt mer på hva slags hunder jeg har han borti:)

men kan man bruke hunden på jakt selvom ikke kuren er fullført? vil man merke forbedring uansett`?

 

Du kunne hørt med veterinæren, slik du beskriver ting kan du kanskje risikere at hunden trekker til veg igjen om luktesansen ikke er såpass restituert at den finner tilbake

 

En annen ting er at om det skulle være midd har du litt rengjøring / desinfisering i hjemmemiljøet for å hindre at den smittes på nytt

 

Nesemidden kan smitte ved at hundene snuser på hverandre. Smitte kan også forekomme med nesesekret fra hunder som nyser. Kontaktsmitte er nok det vanligste, men det er også antatt at smitte skjer ved indirekte kontakt. Smitte via bur, hundegårder, drikke- og matkopper er også mulig. Utenfor verten kan nesemidden overleve opptil 3 uker hvis miljøet er fuktig og relativt kjølig. Ved varme og tørke derimot dør den hurtigere. Kanskje dette er noe av forklaringen på hvorfor nesemidden er blitt så utbredt her til lands (og i Sverige).
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært litt skeptisk til bare å starte på en kur uten at du har vært hos vetrinæren og undersøkt hunden.

Vetrinæren jeg bruker "Søyland Larsen" sa til meg at 90% av tilfellene er det bare en infeksjon i lufttveiskanalene.

Jeg hadde mine hunder på antibiotika og nesemiddkur rett før jakten startet, måtte faktisk ta 2 antibiotika kurer før de ble bra.

Jeg tror også det er viktig at det er en vetrinær som har peiling på hunder, ikke en kudoktor...

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder nesemidd er det jo vanlig å behandle på mistanke, en del behandler jo rutinemessig 1 - 2 ganger i året. Det er derfor neppe noen risiko med å kjøre en kur "for å være på den sikre siden". Hvis hunden fremdeles har symptomer etter behandlingen bør dette sjekkes.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde vi tydelige symptomer, og tydelig framgang etter et par-tre dager etter første tablett...

Jeg håper svaret er så enkelt, og det gjør nok ingen skade å kjøre en kur. Jeg vaska ikke noe i huset, annet enn teppe på madrassen. Men det forutsatte jo at alle hundene i huset fikk behandling.

 

Viktigst av alt er å kjøre kuren fult ut. Unngå kontakt med andre hunder, og dersom problemet vedvarer ved fullført kur, så ville jeg tatt en tur til veterinæren for en full gjennomgang, og fulgt hunden mye i det han gjør, bl.a. Opptreden ved tisper osv...

Link to comment
Share on other sites

Jepp, jeg har erfaring med å bruke bikkja før kuren er ferdig, og det har gått bra. Fritt etter hukommelsen virker kuren omtrent slik: Første tablett tar midden, andre tablett tar den nye midden som var i "førstadiet" under første pille og tredje pille tar midden som var egg når første pille ble tatt. Med andre ord tre piller, tre generasjoner midd.

Har merket rask bedring på min hund, men alltid kjørt kuren helt ut med bakgrunn i teorien over. Regner med at "generasjonsteorien" er grunnen til at pillene skal tas med ca. en ukes? mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

ja var liksom noe av det du sier der at jeg å mente jeg hadde hørt.. men er det noen som har erfaringer med og bruke bikkja før kuren er ferdig??

Min hund har fått to sprøyter med 10 dagers mellomrom mot midd. Jeg ble anbefalt å ikke bruke bikkja før et par dager etter første sprøyte.

Link to comment
Share on other sites

En liten oppfordring før kuren er ferdig er å være sikker på at hunden ikke kommer borti andre.

Detta er noe realt herk å få på hunder.

Jeg fikk midden i hus ved at mors hund ble smittet på Elverumsutstillinga 2008. I ettertid har jeg fått høre om en typisk elghundperson som dro dit med hund som personen visste hadde nesemidd. Det synes jeg er en utrolig umoral å ta med en hund du vet har nesemidd på norges største jakthundutstilling, en måned før jaktstart!!

Måtte bare få det fram ;-)

 

 

Ser fram til å høre om det er noen forandring! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...