Jump to content

Reinskinn


Stihl Crazy

Recommended Posts

bruk tørka skinn. koster mye mindre enn garva skinn, holder lenge og uansett er prisen så lav at når den begynner slippe hårene pga feil tørking etter bruk eller alder, så kaster du det bare og kjøper et nytt. tørka skinn er ganske vanntette.

 

pris aner jeg ikke, siden jeg pleier tørke skinn selv.

Link to comment
Share on other sites

Hei noen som hvet hvor jeg kan få tak i reinskinn, billig og bra jeg skal bruke de når jeg er

på tur om vinteren.

Hei!

Ligger mye ute på vinters tid og handler skinnene på Røros på viltmatsjappa. Han har kontakt mes samene og skaffer skinn fra bukker som er kasterert. Av en eller annen grunn gir dette klasseforskjell på skinnene når det gjelder røyting. Blir forklart at det har med større fettinnhold fordi disse bukkene ikke er med i kappløpet under brunsten på høsten og defor er smellfeite ved slakting. Ha rota bort mobilen med adr.liste og tlfnr, men kan fixse det hvis du skulle vurdere dette. Synes å huske at jeg betalte ca.600 spenn sist jeg handla. Kjøpte 8 skinn da, og disse skinnene er også større . Har brukt dem ganske hardt i 4 år og de er nesten like fine. Opplever stadig at folk bruker skinnene med hårsiden opp. Feil. For det første slipper man hår i mat og klær og så isolerer de på en helt annen måte. Hårsiden trekker ikke vann, og hvis det ikke hadde vært sånn så hadde vel reinen gått med skinnet på vranga.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt behandlet kan tørkede reinskinn vare i masse år. Men de bør absolutt spiles/strekkes. Blir de bare lagt utover et gulv krymper de kraftig og skinnsiden får et bunglete/rynkete utsende. Har du tilgang på råskinn så kan de ganske enkelt spikres på en ikke-værutsatt vegg. En liten stige, hammer og en håndfull 4-tomms er alt som trenges. Halsen strekkes max. utover, når man kommer ned mot bringa strekkes skinnet i lengden.

Men før man kommer så langt er det svært viktig at skinnet rett etter slakting blir avkjølt, blir skinnene liggende i en dunge/sammenbrettet "å ulme" så resulterer det alltid i skinn som røyter. Et bra tips for å sjekke skinnene er å "røbbe" dem hardt med handbaken, at noen få hår slipper i begynnelsen er greit, men hvis det fortsetter så styr unna..

Tørkete skinn tåler godt fuktighet, såfremst det ikke vedvarer i flere døgn. Når ikke i bruk bør de henges tørrt og luftig. Men vær obs. på at småfugl og smågnagere er veldig glad i hamstre reinhår til hus og heim som isolasjonsmatriale! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...

Maks 500 kr stykk for store bukkeskinn, og som nevnt her er de beste skinnene mellom månedsskille agust/sept.

Kan videreformidle kontakter til mine kompiser som er samer, her har jeg fått/kjøpt skinnene mine tørket og fin. Skinn på xxl ol. får jeg frysninger av....lukter noe industrielt over det.

 

Send meg epost/pm skal eg sende dere kontakt info. til de som kan med reinskinn.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper garva skinn og disse er impregnert på baksiden, så fungerer de fint utendørs. Garva skinn som IKKE er impregnert fungerer som en svamp på fuktighet, og det slipper pels etter noen bløt/tørk-runder.

 

Sortering til utendørs bruk, garva og impregnert, skal vel normalt koste ca 500,- uansett størrelse. Sjekk med Granbergs Garveri hvor nærmeste forhandler ligger. Hvis ingen nær deg så får du tak i de på nettbutikker også.

 

(Selger selv ca 500 slike impregnerte skinn hvert år, og har stort sett bare fått gode tilbakemeldinger)

 

Skrapa (salta) skinn fungerer også fint, men regn med kort levetid. Slike skinn skal være BILLIGE!! -Ikke usannsynlig at du må kjøpe nye hvert år hvis de brukes en del. Og ikke tro du kan oppbevare de i hus. De lukter "død våt hund". De må henge ute i boden eller garasjen.

Link to comment
Share on other sites

En liten avsporing med reinskinn i en litt annen sammenheng: :shock:

På rypejakt i Gudbrandsdalen i fjor fikk jeg høre denne vanvittige historien (og se et avisutklipp fra Gudbrandsdølen/Dagningen om saken). Herrejemini.

 

Historien er denne:

For et par år siden (på vårparten, etter Påsken, vistnok) ble det av noen lokale (Dovringer) funnet to (gjenglemte) reinskinn (av liggeunderlag-typen) ved en parkeringsplass langs bomvegen som går til Haverdalsseter i Grimsdalstraktene.

Analogt med fjærene som ble til fem høns: Disse Dovringene mente at dette MÅTTE da være resultatet av ulovlig jakt. Og nå skulle synderne sirkles inn og knekkes.

Skinnene ble det store samtaleemnet i Dovrebygda i lang tid, og etterhvert ble en journalist i lokalavisen informert om denne alvorlige saken.

Flere artikler kom så i avisen om dette, etter hva jeg har blitt fortalt.

 

Det hele ballet så på seg inntil noen fant på å ta med de to skinnene til det lokale lensmannskontoret på Dombås.

Der kunne en lensmannsbetjent med erfaring fra både friluftsliv og jakt (!) meddele at det dreide seg om TO TØRRE; ELDRE REINSKINN. Slike som blir brukt som liggeunderlag. (!)

En liten notis i lokalavisen informerte om dette.

 

Si det med blomster, heter det: kaktusene går her til den djerve ansamling av lokale jegere fra Dovre som ikke klarte å se forskjell på reinskinn etterlatt etter flåing, og behandlede eldre skinn til liggeunderlag. Skulle tro at jegere der oppe, hvor reinsjakt er det helt store i bydga, viste forskjell på liggeunderlag og skinn etterlatt etter flåing. Men nei da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er for mye penger bland folk når jeg leser at folk betaler mel 500.- til 1000.- for et reinskinn...

Jeg kjøpe meg 11 stk i høst..færdig tørket til 1000.-

Et supert tips til dere som bruker tørkaskinn.

Impregnere dem selv med kokt linolje..pensle et parr tynne lag med kokt linolje(det er viktig at det er kokt linolje,å ikke annen olje)..la tørke mellom hvært strøk. Linolje er sentørkende,så det er viktig at den blir helt tørr før skinnene tas i bruk. Da vil skinnet holde inntil 10 år. Det gjør vi her hvor tillgangen på skinn ikke er den største. Å tørk skinnene godt etter bruk. Ikke la dem henge med hårene ut,men inn..hvis du tørket dem over en stav/bjelke Det er skinnet som må tørke,ikke hårene.

Å til han som brukte skinnene med hårsiden ned mot bakken..du har minnimal issolasjonseffekt.

Reinhår er hule..ergo holder dem på kroppsvaremen mye bedre hvis man sitter/ligger på dem,enn hvis man ligger/sitter på skinnsiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...