Jump to content

Nidaros Benkskytter klubb.


338RUM

Recommended Posts

Hei alle langholdsskyttere, benkeskyttere, og alle Dere andre som kunne tenke seg å prøve disse skyteformene.

 

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å opplyse om at:

etter en...... (for noen) :roll: ganske så vellykket tur sørover til Numedal tidligere i år, ble vi (4 stykker) alvorlig bitt av langholdsbasillen her nord.

 

Dermed ble

Nidaros Benkskytter klubb

startet.

 

Vi har som formål å spre interessen, samt øke tilgjengeligheten, og mulighetene, for benke og langholds skyting.

Kanskje spesielt langholdsskyting.

 

Vi er i utgangspunktet tatt opp som egen klubb under Norges Benkeskytterforbund.

Medlemmer hos oss, blir automatisk medlemmer i NBSF.

Som navnet tilsier er vi geografisk plassert i Trøndelag.

Nærmere bestemt i Trondheim.

 

Vi har pr.d.dato 12 navn på listen.

Er du interessert?

Nærmere opplysninger om medlemskap, treningsfasiliteter og slikt, kontakt meg på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei alle langholdsskyttere, benkeskyttere, og alle Dere andre som kunne tenke seg å prøve disse skyteformene.

 

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til å opplyse om at:

etter en...... (for noen) :roll: ganske så vellykket tur sørover til Numedal tidligere i år, ble vi (4 stykker) alvorlig bitt av langholdsbasillen her nord.

 

Dermed ble

Nidaros Benkskytter klubb

startet. .

Gratulerer så mye! :D

 

Som jeg har sagt tidligere her på forumet, så gleder jeg meg til å reise nordover på et NM en vakker dag. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nemi skrev:

Gratulerer! Dritlænt! Har vært i Trondheim i dag og burde vel overbrakt gratulasjonen personlig :roll:

Døhhhh!!! :evil:

Neste gang ringer du, kanskje du skal få være med på banen en tur også.... :D

 

.35Whelen skrev:

Blir det no langholdssamlinger hos dere i sommer?

Nja, litt vanskelig å si enda om det blir noen konkuranse, men langholdsskyting, ja det blir det massevis av.

Ta kontakt når du kommer nordover, så skal vi vel få fikset til noe.

 

Jofla skrev:

Forøverig var det veldig bra papirkvalitet på den 500m skiva jeg fikk tilsendt.

Kjekt du er fornøyd Jofla.

Til dere andre interesserte, vi har fått en avtale med ett trykkeri her oppe på produsering av 500 metersskiver. Disse kan vi levere for salg til andre klubber, eller enkeltpersoner.

Bare å ta kontakt på PM.

Her ett bilde av skivene, det ligger 100 skiver under rifla. Skikkelig tykk og kraftig papp.

dsc01567yg8.jpg

 

Her ett bilde som kanskje viser størrelsen på skiven litt bedre.

Ps: Disse "staute" karene er tre av de fire som tok det første steget imot opprettelsen av Niaros Benkskytter klubb.

dsc01519lp6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da har 2/4 av disse "staute" karene vært å kost seg på banen, samtidig som den (u)ansvarlige lederen :roll: har sittet bortgjemt på ett universitet i Luton, her for å bli fortalt allt han har gjort feil med hensyn til lederskap de siste 25 år.... :shock:

Så sett i relasjon til dette, har jaggumeg disse to kanaljene vært å skutt!!!

Og som om ikke det er nok, sender mail med bilder og forteller hvor fint de har hatt det på banen også, mens den (u)ansvarlige lederen sitter dypt begravd i interessant lesestoff som :roll: parentale, adult og child ego.....slå den!

 

Makan til undersåtter...pøhh!!

 

Vel :D spøk tilside.....

Det begynner å dra seg til her hos oss, skivestativ (litt midlertidig enda) er kommet på plass så nå er det mulig å få skutt litt.

Men enda bedre er at vi har funnet frem til en mere egnet, og lettere tilgjengelig plass for skivestativ på 500 meteren.

Legger ved ettpar bilder:

Her den foreløpige plasseringen av skivestativet:

skivenepplass675x506xr8.jpg

Ikke bare mobber de den (u)ansvarlige klubblederen, de skyter pinadø meg godt også:

geirssamling675x506ot3.jpg

For at ikke alle dere skulle få dype depresjoner, og/eller prestasjonsangst, dette er skutt på ærlige 300 meter. Men slike samlinger er selvfølgelig det vi streber etter som ett snitt iblandt de ærede styremedlemmer i Nidaros Benkskytter klubb..............kremt...ja på 500 meter selvfølgelig. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ærede skytterkolleger!

Skal vel ikke påstå at reaksjonene på oppslag på banen, pluss diverse skriblerier her inne, akkurat har ført til en ikkehåndterbar påmeldingsstrøm av medlemmer til oss.

 

Interessen er nok der.......men som sagt; vi Trøndere sadler, og rir ikke, alltid hesten på samme dag!

 

Såhhh!!.......som en liten "teaser" for å vise at vi holder på litt oppe hos oss....

Har idag vært på banen og gjort klart for Nidaros Benkskytter klubb sin første (litt uoffisielle)

500 meterskonkuranse.

Det vil i morgen skytes "full runde" av 4 - 5 av klubbens innmeldte medlemmer.

 

Litt fotodokumentasjon:

dsc01617600x450hw3.jpg

Tre staute karer..........."Dæken det e langt ja"!

 

dsc01614600x450na9.jpg

Her sees de gongene, og selvanviseren vi har tenkt å bruke til innskytning.

Dette i påvente til vi får elektronikken oppe og står.

 

dsc01619600x450td4.jpg

Vi er klare......meld dere inn og kom og skyt!!

 

Som en liten digresjon til det forrige innlegget der "de andre" i styret hadde vært og tjuvtrent.....

Undertegnede hadde en liten tur på banen tidligere idag..........har etter endel litt ikke fullt så heldige disposisjoner tidligere, funnet ut att testing av ammo.......ja det foretar vi før, med påtrykk på FØR stevner!!

Her ettpar skiver fra litt testing idag.

 

105scenn540300meter600xwg3.jpg

105scenarn540300meter60ah3.jpg

105scenarn540300meter54kw6.jpg

Alle disse skutt med 105 grs Scenar molly med N-540 i ca 850m/sek i 6mm Norma Br. på ærlige 300 meter.

Øverste i litt lei sidevind, samling på ca 76mm.

 

Neste ........32mm....pluss 2!!

Har to flyvere her, den nede skudd nr 11 var helt og holdent min, den anviste jeg selv på avtrekket. Den andre flyveren opp til høyre er skudd nr 1. Totalsamlingen her er på 66mm med 11 skudd.

Siste samling ca 61mm, helt grei, burde prøve å klare disse jevnt.!!

Link to comment
Share on other sites

Igjen.. lykke til kara!

Skikkelig artig at klubben er oppe å går og at konkurranse-instinktet er på full fart tilbake etter "feilvurderingen" av konsekvensene et skifte av ammunisjon utgjør midt i en konkurranse, 338RUM. :wink:

 

Jeg kommer oppover når et ekte 500 meterstevne er på matchprogrammet. :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, da var vårt første litt uoffisielle 500 meterstevne "i boks"!

 

Vi var 5 stykker fra Nidaros benkskytter klubb som arrangerte en liten dyst her oppe på banen ved Jonsvatnet.

Og fikk smertelig erfare, hva de fra den eldre garde av skyttere her oppe har sagt lenge.

I den tiden DFS drev med feltstevner på laaaange hold var det mange som smertelig fikk erfare de lumske vindene bak 300 meteren.

Etter innskyting på gonger i forskjellige størrelser (helt ned til 15x15cm), var de fleste mere eller mindre klare til dyst.

dsc01640600x450yp6.jpg

 

Så var det innpå med litt snus..........bolt i.......skyt!!

dsc01644600x450rm8.jpg

Geir står i bakgrunnen å bedømmer vinden.......eller??

 

Her er gutta igang. Frode, Kåre Inge og Geir.

dsc01646450x600ei0.jpg

 

dsc01647600x450cl2.jpg

Hmmm...treffer dissa gutta noe da?? Einar holder "øye" med oss.

 

Dagens minste gruppe:

dsc01649600x450rz4.jpg

10 skudd 170mm.

Det var Geir som stakk avgårde med både minste aggregate og stevnets minste gruppe....applaus applaus.

Resultatet etter 30 skudd (3 x 10 skudd) ble som følger:

Geir 261 mm.

Kåre I 303mm

Tor BH 305mm

Bjørn 357mm

Frode 360mm

All spredningen var i hovedsak på det horisontale planet, så det var nok vinden, og den totale mangelen på vindflagg, som "lurte" oss.

Men, du å du så morro vi hadde det, masse latter og kommentarer som: Dette må vi gjenta......snart.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som dere har det bra der oppe :D

Perpeksjonister er dere også.

Ser att backresten til Geir var litt lav.

Så han bare justerte opp siste mm med en Bordsag...

Er dette vanlig shims for backrest eller er det noe som brukes spessiellt det oppe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Morrrrro! :D

 

Gratulerer Geir.

 

Tipper det blir prosjekt vindflagg, rett rundt hjørne nå. :wink:

:D Takk Takk er vist eneste med 6,5 x 47 i Trondheim .

Så når du kommer opp blir vi vel to om førsteplassen :mrgreen:

Huff må passe meg, kan misforståes dette hovmod står for fall osv.. :oops:

Ja vi må ha vindflagg ja, helt håpløst nærmest bingo skyting dette her men du verden hvor moro

dette er.

Vi var bare 5 denne gang, neste stevne trolig 10 osv...... :P og til høsten får vi se hvor

mange benker vi har om vi har elektronikk på 500/600 mulig 400 au.

Kort sagt vi får en travel sommer i trondheim.

Link to comment
Share on other sites

Jfr. samtale på pistolstevne i dag.

Ser interessant ut. Har aldri prøvd langhold.

Hva trenger en av våpen, og hva koster det?

Det holder vel ikke å begynne med en LTR i 308W og kikkert med 9x forstørrelse?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det forbannet synd at SL er nede, for der ligger alle postene fra Roe om langholdsskyting. Men hvis jeg husker riktig fra det han skrev der, samt langholds-CD'en hans, holder det godt med følgende utstyr for å komme i gang:

 

Kikkert: 6X eller mer, med gode og pålitelige knepp

Ammo: BC > 0.4, V0 > 800 m/s

Børse: I stand til å skyte innafor 2-3-4 cm på 100m

 

Ut fra dette bør utstyret ditt, med riktig ammo, være godt nok til å starte med og henge med ei stund. Det er (dessverre ;)) fremdeles sjåføren det avhenger mest av her også.

Link to comment
Share on other sites

Det holder vel ikke å begynne med en LTR i 308W og kikkert med 9x forstørrelse?

 

Joda, rifla holder plenty, kaliberet det samme.

Tror nok at en kikkert med litt større forstørrelse hadde vært kjekt, "men en tager hva en haver".

 

Poenget er å komme igang, få "smaken" på det. For deretter å eventuelt begynne å supplere med mere "stash" etterhvert som en blir bitt av basillen (for det blir en) :D

Og det er godt mulig å handle seg til "raka fannt" om en vil det, men det er ikke noe likhetstegn imellom prisen på utstyret, og størrelsen på gruppa der fremme på 500 meteren!!

Her er det skytteren som ofte setter premissene, er en god å lese vind, ja da vil en som oftest hevde seg i denne skyteformen.....tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Med tanke på kikkertsikte til langhold, ja her er det vel bare bankkontoen, og fantasien som sette begrensningen.

Men har jo sett skyttere som skyter skummelt bra på 500 meter med fast 10 gangers kikkert.

Selv har jeg benyttet en god del variable sikter, allt ifra 3-12,6-24,8,5-25,8-32, og benytter for tiden en fast 40 ganger.

Grunnen til den store forstørrelsen (synes jeg) er at det er lettere å "forlegge" siktepunktet mere nøyaktig/kontrolert ved skiftende vind.

Og skal en hevde seg i dette "gamet" må en lære seg å "lese" vind, og forlegge siktepunktet tilsvarende.

Men la ikke dette skremme deg fra det å prøve å skyte på langhold.

Ta det du har av utstyr, og kom å skyt!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ei lita økt på 500metern,på tur hjem fra jobbe fikk jeg en hyggelig sms fra frua , hun var på shoppping på frosta :shock: skulle handle noe grønt.

Greit kvelden var berga, hjem ,pølse med brød,last opp bil,kjør fikk med meg styremedlemmet i klubben.

Vel framme fine forhold litt urolig trekk i finværet .

Her er resultatet: makko viste hva en 308 kan prestere se på egen :shock: måling på 9 skudd

 

hpim1736tp6.jpg

 

så skive to hadde trekken snudd han valgte etter et skudd å gå direkte på skive 3 :lol:

hpim1735wt3.jpg

 

vel det var 308 så var det 6,5x47 fireforming av nye hylser

hpim1733ya8.jpg

 

så siste skive min pers korrigerer ladedata på skiva skal være, 39 gr 540 med 0 friflukt :mrgreen:

hpim1732sf7.jpg

 

Da var innskyting av æljbørsa på programmet siden kveldene har blitt så korte :|

Link to comment
Share on other sites

shoppping på frosta :shock: skulle handle noe grønt. kjekk kone, kun handling i grønt.....min hun handler i hvitt......og det heter kjøkken......gudbedre hvilken BR-rigg jeg hadde fått for den summen.....!!!

Greit kvelden var berga, hjem ,pølse med brød,last opp bil,kjør fikk med meg styremedlemmet i klubben.

 

 

Ja; her er det vel bare å hive seg rundt.

Utav det jeg ser på bildene deres må her kjøpes nytt løp til 6 millimetern! :shock:

Liker ikke tanken på å bli (gruset var det vel en som kaldte her tidligere.. :roll: ) slått av en ny oppkomlingspatron, og en steingammel krigerpatron... :oops:

 

Er forsåvidt godt igang,

nytt avtrekk er i hus (takker Frode)

og ny stokk er på plass (takker Pål Erik),

og toppen av frontresten medbringes offshore imorgen (noe fornuftig må en ta seg til med der ute også) for ett ganske så kraftig modifisering alà Trøndelag. :mrgreen:

Så den som trenger en god støvel a nummer 45 opp i hekken nå er "smeden på M.Mek....!!

Her skal/må det bestilles ei Krigerpipe i 6 millimeter, lengde allt over 27 tommer hjelper, med 1 på 8 twist, og en diameter på 1,125 tomme i en aller helsikens fart..... (Hører du Kjell!! :mrgreen: )

 

I'll be back........ :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da ble det i hui og hast bestemt at NBSK avholder klubbmesterskap klasse 500 fri.30 skudd. LØRDAG 6/12 kl 10:00

Vår formann har nok en gang flyktet til London slik at påmeldingsliste ikke blir opprettet før Bang er på plass (neste helg)

Etter skyting blir det premiering og til slutt vårt første ÅRSMØTE :o

 

Mvh. 6,5x47

Link to comment
Share on other sites

Vår formann har nok en gang flyktet til London

Mvh. 6,5x47

 

Flyktet til London??? :evil::evil: jaggu....

Her sitter formannen i jobb til langt over brystvortene i det STORE utland, mens disse styremedlemmene bare er hjemme og koser seg....

 

Joda fikk en noget hastig telefon fra nestformannen mens jeg satt i bilen på vei til Værnes...

"Dæm (les medlemmene) vil ha intærntmesterskap"....var beskjeden.

 

Så derfor inkalles det herved til klubbmesterskap hos Nidaros Benkskytter Klubb på Nidaros Skytterlag sin bane ved Jonsvatnet.

Lørdag den 6.12.2008.

 

Mail vil også bli sendt ut til samtlige medlemmer så snart jeg kommer meg hjem ifra roastebiffens hjemland.

 

Med hilsen formannen i utlendighet borte hos "lymiene"......sannsynligvis hestefolkets mekka her jeg er nå, bare ett steinkast ifra Ascot.

Link to comment
Share on other sites

Vi starter tjuvtrening førstkommende lørdag, det vil bli satt opp nok skiver til alle.

Elektronikken blir selvføgelig brukt.

Oppstart når det passer og vi runder av i skumringen.

Av hensyn til andre skyteaktiviteter bør ferdsel fram til 500 begrenses mest mulig.

Til de som drar før skivene blir hentet blir bilder av skivene mailet (eller lagt ut her).

 

Ta med kaffe da brystvortearbeideren lovte oss godt til kaffen :mrgreen:

 

 

mvh. Styret

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så var nok ei økt på banen over, holdet var 500m og vi kom til dekket bord(skivene var på plass) et kommende klubbmedlem var i full gang :mrgreen:

Vi erfarte det at skyting på 500m i dyp snø er kondisjonsidrett, blir fort noen kilometer fram og tilbake.

Ja erfaringer fikk vi i dag med blikkstille luft som inneholdt ca 8 speik, MIRAGE urolig blink hele tida, det beste jeg presterte var ei gruppe på 103mm med jevn spredning 120 gr sierra med murstein bc. hmm skulle ha lagt inn bilder men greier det f.........ikke lenger

Ellers var det skyting med banesauer og jaktsauer og en 6mm br og min x47, men det var også noe nytt der en AI i 308 med grom optikk skal ta snikfoto av riggen senere.

Vel hjemme oppdaget jeg at huset var klargjort til advent :D Grei fordeling det.

 

God Helg og velkommen til klubbmesterkap neste helg.

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner jag å lurer på hvis han der alsheimern har slått til for fullt. :shock:

 

Er jo hjemme denne helgen men hadde for meg at dere skulle tjyvtrene forrige helg. :?

 

Siden midten av september har det vært tette turer fra vestlandet for jakt men den er over nu så lurer på hvis jag skal ta en reisehelg å være med på klubbmesterskapet til helgen. :?:

 

Hvis ikke for annet så for å få testet de der 5,5mm (på 100m) skudden innen 500metern på Nummedal :oops::?:

 

I beste fall :?: 10 x 5,5 =55mm.

 

Du har ikke plass til den der flua da 1/4:en :mrgreen:

 

Håper jag får det til så ses vi på lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Intet varer evikt.

På treninga lørdagen fikk vi se at det mangla nå vesentlig på elskiva :?:2j9t0z.jpg

Stålet som beskytter staven på skiva hadde falt ned og det veier noen kilo :roll:20sy446.jpg

 

Vi måtte ha verktøy og Einar mente saga var lagt ca her :wink:2lky1yt.jpg

 

Etter mye pes og klaging på ryggplager kunne Frode sette inn siste spiker på økta :mrgreen:2w74d9v.jpg

 

Velkommen til klubbmesterskap lørdag 06.12.08 Kl: 10.00

Alt er klarert...

 

Det ryktes at det blir en pubrunde på byen samme kveld. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

lurer på om jeg skal ta med termodressen oppover i helge

Sjå litt oppover i inlegget til Osse eller gå in på:

 

http://www.yr.no/sted/Norge/Sør-Trøndelag/Trondheim/Jonsvatnet/helg.html

 

Ooopps ser nå at man må bruke kopier og lim in for at link skal virke.

 

-4° og svak vind fra sør. Skal satse på thermodress å lange lyddemper tenker jag.

 

Vel møtt :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å bli kaldt, kanskje 10 minus.

Da skal vel lufta bli bra stille, hva er norgesrekorden på 500m?

 

 

Edit:

Unlimited 500mtr. 3x10 Resultat: Dato/Sted: Navn:

  • Minste gruppe: 75,20 Sävar/Sverige-2005 Reidar Berg

  • Aggregate : 99,33 Sävar/Sverige-2005 Reidar Berg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til å bli kaldt, kanskje 10 minus.

 

Pøhhh!! Minus 10....neida dere......... det var minus 14,3 ifølge elektronikkskiven...!!

 

Ja, da har vi (prøvd iallafall) å arrangere 500 meters klubbmesterskapet hos NBSK.

Det gikk litt dritt for å si det sånn....

DSC02391_%28600_x_450%29.jpg

Flott syn dette for en som liker frostrøyk, men litt dumt for oss som har skivene til venstre for den lille skogkledde toppen.

Vi hadde til tider litt sikt frem til 300 meterstativene, og fikk (tror jeg) sendt avgårde totalt 4 skudd på elektronikken på 500 meteren.

Her litt flere bilder fra en kald, men ellers morsom, dag på banen.

DSC02390_%28600_x_450%29.jpg

DSC02394_%28600_x_450%29.jpg

DSC02395_%28600_x_450%29.jpg

DSC02396_%28600_x_450%29.jpg

 

Etter at vi hadde gitt opp håpet om å få skutt noe, arrangerte vi årsmøtet.

Kvelden ble avsluttet med stil på byen.

 

Forøvrig planlegger vi å re-arrangere stevnet utpå nyttåret engang, så følg med....ny innkalling kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eller skal folk bare sitte i sofaen og sutte ribbefett av fingrene ??? :lol:

 

Snakk for deg selv din håndvåpenslask...... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Selvfølgelig skal vi på banen, Jula er ikke unnskyldning god nok for ikke å stille der oppe vel???

Husk, da får en litt fri fra kjærringmaset også...... :shock::shock:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...