Jump to content

Nidaros Benkskytter klubb.


338RUM

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lenge før alarmen på telefonen hadde noen som helst planer til å gi ifra seg så mye som ett pipp; ringte telefonen……..

”erru våken”??

 

Ehh…nei…eller jo, nå så….ja.. jo.. tror det, ja våken mener jeg.

 

Det var nestformannen som ville forvisse seg om at formannen, som hadde vært i landflyktighet på andre siden av jordkloden, og dessuten hadde vært frekk nok til og slå han ved forrige stevne, var våken, og klar til å stille på internstevnet i Nidaros Benkskytter Klubb.

 

Til skrekk og advarsel hadde han fått hengt opp denne skiven bak på standplassen, sannsynligvis for å psyke oss ut…(i den grad det er mulig å psyke ut en Trønder da).

056.jpg

Om det hjalp kan vel resutatlisten si en masse om….

Her var det til dels utrolig mye bra skyting.

 

Resultatliste:

 

en liten forklaring: tallene representerer tre serier av 10 skudd:

om vi tar Geir som eksempel:

1 serie:68,7mm 2. serie: 106,0mm 3. serie: 73,0mm deretter totalsamling 247,7mm og til slutt aggregate: 82,6mm

Håper dette ble forståelig.

 

 

Geir Grøtan 68,7 106,0 73,0 247,7 82,6

Krister Bertilsson 90,2 94,0 101,0 285,2 95,1

Frode Knutsen 134,6 100,0 106,0 340,6 113,5

Olav Risstad 131,0 123,0 113,0 367,0 122,3

Tor Bang Haagensen 175,0 106,0 129,0 410,0 136,7

Erik Dahl 172,0 163,0 104,0 439,0 146,3

Kåre Inge Viken 161,0 172,0 112,0 445,0 148,3

John-Arthur Skogås 130,0 117,0 201,0 448,0 149,3

Knut Inge Olsen 206,0 115,0 159,0 480,0 160,0

Arne Arnvaag 129,0 198,0 184,0 511,0 170,3

Oddvin Sørhøy 167,0 204,0 279,0 650,0 216,7

Ketil Berg 520,0 602,0 1450,0 2572,0 857,3

 

 

 

Her kommer en knippe bilder ifra dagens stevne.

002.jpg

Frode henger opp skiver. Kjøredoningen var en nødvendighet, hadde vi ikke hatt den hadde vi vært ferdige med stevnet til våren engang. :mrgreen:

034.jpg

Kjempetrivelig at så mange stillte.

014.jpg

Arne stiller alltid. Denne gangen hadde han en utrolig bra første-serie.

013.jpg

"Noen" hadde vært i Brasil!!!! Noen ikke... :mrgreen::wink:

Uten_navn-1_kopi.jpg

Dagens deltagere samlet.

062.jpg

En førnøyd vinner, og til dere som stiller i Numedal iår, en dere må slå, skal dere stikke av som vinnere der nede!

IMG_2278_kopi.jpg

Avslutter bildeserien med en verdig vinner, men riflen bygget av hans far.

 

Takker samtlige som var på Nidarosbanen idag for oppmøtet, og interessen, for stevnet vårt.

Det at såpass mange stillte gjør virkelig sitt til at vi som holder på med dette føler at vi får litt igjen for strevet.

Benytter samtidig annledningen til å si:

Er dere interessert i denne formen for skyting, og bor i midt-Norge regionen.

Ta kontakt med meg på PM om dere vil bli medlem i Nidaros Benkskytter Klubb.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var mitt første BR stevne, selv om jeg har vært medlem i banden i sikkert ett år..

Var artig å se at selv den 71 år gammle krigern min kunne lage sammlinger nærme 10cm, men alikevell, sitter og surrer med div prosjekt i hodet.. to ting er i hvertfall sikkert 500m br er gøy, og det blir dyrt :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for en fin dag folkens.

Dette blir ikke den siste!!!

En slik dag setter litt griller i hodet for en førstereis gutt innen BR :-)

Var utrolig mye imponerende skyting :-)

Er redd sinclair katalogen blir studert enda grundigere studert etter dette 8)

 

Var en utrolig lærerik dag og et imponerende miljø.

 

mvh

 

John-A

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt riktig Sig-man, mausern tok knekken på flere br børser i dag :twisted: , skjønner det blir noen vanskelige valg framover men den følelsen du går med nå.. kort sagt du slipper telling av sauer (les sau)framover :lol:

 

Stevnet: Var meldt 4-5 ms fra sør/øst og det klinka til med duskregn og nesten stilla :mrgreen: Optimale forhold.

Var utrolig artig med nye fjes på banen i dag og jeg håper alle fikk med seg skivene sine så de får noe og vise fram når de kommer hjem.

Må bare nevne vårt svenske medlem som kom fra fosen ca 12-13 mil + 25 min med ferje som hadde med sluttstykket men bare 20 skarpe skudd og et bra antall klargjorte hylser med isatt hetter. Så jo unektlig ut som ferdige patroner det men....Da er det greit med tilreisende fra nord trøndelag som mååå ha med seg alt mulig2hp632e.jpg

Utstyret til Osse gjorde det mulig for skaaning og fullføre alle seriene :D

 

2s7b86d.jpg

Hvis vi gjorde slik mente vi at vi skulle se treffene, noe som delvis funka for grovere kaliber.

 

Mye rart verktøy kommer de med å :wink:10rs274.jpg

 

For min del prøvde jeg noe nytt /Bullet pointing/ tror jeg fortsetter med dette :mrgreen:

 

Vi treffes i numedal vi blir vel 4 i år og :wink:

Til slutt et bilde av dyktige hjelpere24d0b37.jpg skal spørre frampå til sommeren også. Takk

 

ps. jeg skulle ta med noen skiver til en i nærheten av valdres, har rota bort alle opplysninger om deg så leser du dette send meg en pm.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Geir. I dag var du outstanding….Men etter andre serie så var vi ganske like, men med fordel Grøtan.

 

vårt svenske medlem
:shock::shock::shock:

 

Kun for å få det klart en gang for alle: Æ e SKÅNING, ikke svenske, så de så. :evil::wink::lol:

 

Jag er jo så gammel at jag kjenner til at da klokken ringer går en opp og ikke prøver å slappe av en halv minutt ekstra.

Men nå ble det 25 minuter ekstre på øret så det blev en brannmanns utrykning, røsket bl.a. med meg en ammoboks merket ”KM sighters”, en større merket ”KM” å noen annet rask og ut i bilen.

Med tanke på veilaget så trodde jag aldri at jag skulle rekke fergen.

Regn, slaps, snø og ubrøytede veier til tross så jag rakk fergen med 4 minutter til gode.

Men kilometerteller i bilen viste at det hadde blitt 25% lenger vei å kjøre. :roll:

 

Om bord på ferga fikk jag beskjed av Geir at det ikke var noen problem med tåke oppe på banen.

 

Nå var det slutt på det positive. Vel fremme på banen skulle varmt tøy på plass.

Pælane, hvor i heataste er pælane??? :?: Glemt hjemme men ingen større kris da det var ”behaglig” temperatur.

 

Som ikke de hva nok fikk jag selvfølgelige skive nummer 13……

 

Etter å ha skutt to sighters åpnet jag boksen med konkurranse skudd for å line opp 10 stk patroner.

Der va de 40stk preppede glinsende 6,5x47 hylser uten krutt og kuler. Ridå. :oops::cry:

 

Hvis jag ikke skjøt flere sighters så var jag 5 patroner kort, så fikk det bli. :(

 

Etter en stund viser det seg at Osse har full oppsett lade utstyr med seg. Vi har samme kaliber men bruker ulik type krutt og patronlengde.

203B har jag skutt med tidligere så det blev mitt valg.

 

Skuddene ble brukt til tredje serie og resultatet blev, med tanke på omstendigeter, akseptable 101mm.

normal_P1000216_%28Medium%29.JPG

 

Da en seint ankommet deltaker skulle få tid til å losse noen skudd på elektronikken begynner jag å ladde opp 10 stk patroner og har akkurat blitt ferdig da jag skjønner at de har begynt å skyte første serien.

Kommer meg ut og får sendt ivæg mine 10 skudd i god tid. En trist flue (pilotfeil) åpnet opp til 90,2 og så holder de andre 9 skudd ~52mm. :mrgreen:

normal_P1000215_%28Medium%29.JPG

 

Alt i alt er jag fornøyd da mitt resultat er bedre enn ved min første konkurranse.

 

Nokk en gang et stort takk til Osse. (Du skal få sitte på til Numedal. :wink: ) Uten din hjelp hadde resultatet blitt et helt annet.

 

Et stort takk og applaus til arrangør som gjennomførte stevnet uten noen som helst form for stress. Alle fikk god tid til å skyte in på elektronikken.

 

Ellers var det artig med så mange deltaker og jag håper vi ses igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sittet og sett over resultatene etter Lørdagens stevne, og samtidig kastet ett skeivt blikk på tidligere resultater.

Enten så er vi blitt bedre, mye bedre, til allt det som har med presisjonskyting på litt lengre hold.

Vet vi har diskutert laderutiner, kaliber, kuler, kulehold, hylser, halspressing (med eller uten ekspander), kruttyper, BC, molly/no molly, løpsmerker, antall bommer, osv osv osv.....egentlig en endeløs rekke med detaljer som til slutt, iallefall i den teoretiske verden, skulle endt i ett lite hull ute på 500 meter!!! :mrgreen:

 

Vi er på vei!

Om enn ett lite stykke igjen enda til det ene hullet....... :roll:

 

Etter gjennomgang av Lørdagens resultater er jeg kommet frem til følgende fordeling:

 

Fordeling av størrelse på grupper av 10 skudd:

 

100mm eller mindre : 5 serier

100-150mm : 14 serier

150-200mm : 10 serier

200-250mm : 3 serier

250-større : 4 serier

 

Og gjemt innimellom alle disse gruppene liggger det mange potensielle supergrupper.

 

Om vi tar vår Svenske....urmphhf...(sorry K) Skånske venn sin 10 skuddsgruppe på 92mm.

Hadde det ikke vært for "murphy" (lett og skylde på, og han holder som regel kjeft også),

pluss som Skåningen ( :mrgreen: ) selv påpeker; rytterfeil, så hadde han endt opp med en gruppe nede på 50 tallet.

 

Hvor godt det er, er ikke jeg sikker på, men at det ville vært godt nok til og komme høyt på resultatlister utenfor dette Kongeriket er jeg temmelig sikker på!

 

Til og med vinneren :shock::shock: hadde en sånn en i en av sine serier.....

 

Og den "feilen", at vi klarer 9 gode, pluss en i dass, ja den sliter flere av oss med.

Så her kjære venner ligger en potensiell kjempepremie..........resultatmessig.

 

Noen som sitter på mentaltreningsmetoder for kvitting av det "tiendeskuddssyndromet"???? :shock:

 

Og for og gjenta meg selv.

Takk igjen for en hyggelig dag på banen.

Link to comment
Share on other sites

Bra formulert osse. :lol: Da har du herved oppgaven med og skaffe til veie flagg til /før mai , ser vi har et poeng stevne da. :mrgreen::mrgreen:

Det ble bare praten med oss sjø, åsså blir vi ikke altid enige. Jeg går får løp og kjøp. Tenkte en gang jeg skulle lage disse der, fikk bilder fra

en på forumet her og men fikk selfølgelig totalhavari med knust hjerne på lappen.( forsvant mange bilder da gitt )

Så takk for at du er en handlingens mann , ring formannen så ordner han med økonomien :D . Hvis ikke resten av aktivan vår gikk til gravøren hos gullsmeden 8)

Vi nærboende her har en alvorlig arbeidsmengde foran oss på banen , så takk igjen for at ting faller på plass.

 

kvarten.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens.

Tenkte jeg skulle benytte anledningen til og innformere om at vi nå står rett foran innbetaling av årets medlemsavgift, og om det skulle være noen der ute som har lyst til å være med og skyte på langhold, og samtidig melde seg inn i

Nidaros Benkskytterklubb

 

Så er det bare og ta kontakt med meg her på Kammeret via PM.

 

Husk at vi nå er blitt godkjent " i det gode selskap"!

 

NORGES BENKESKYTTERFORBUND (NBSF) ER GODKJENT SOM HOVEDORGANISASJON FOR BENKESKYTING MED RIFLE AV POLITIDIREKTORATET (POD).

Klippet ifra Jofla sin tråd.

Link to comment
Share on other sites

høyt på resultatlister utenfor dette Kongeriket

Jag har sett litt på de å hvis vi først går østover til sverige så er beste gruppe 60mm og agg. 80,7mm på UNL500m 3x10.

 

http://www.benchrest.se/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=62

 

Hvis vi fortsetter i samme rettning så setter mine språkkunskaper begrensninger her. Men tal er tal og det ser ut som finnene skyter en 600m tævling i Lapua. Resultat fra september 2008: Beste gruppe 67,8mm og agg. 93,15mm.

 

Ytterligere et trinn østover så er de pinadø umulig å skjønne tal og. Men det ser ut til at "Boris" skyter UNL på 100/200m.

 

Hvis vi snur 180° mot det store landet på andre siden havet så skyter de på 600yards (548,6m). Beste gruppe 1,793" (45,5mm) og agg.3,0681" (77,929mm).

 

http://nbrsa.org/sites/default/files/600yd%20Records.xls

 

Det var denne rifla i kaliber 6,5x47Laupa som presterte 1,793" gruppen. :shock:

 

http://www.6mmbr.com/gunweek079.html

 

De du 1/4:en. Der burte du og hatt din rifle. :wink:

 

Resultater er ikke helt gjemførbart så vi må vel satse på å forbedre de "svenske" i Numedal til helgen.

 

Jag finner ikke noe på NBSF hjemside men meiner Poacher angav gruppe til 70mm i en tråd (som jag ikke finner igjen).

 

"Med reservasjon for ev. trykkfeil"

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hello.

 

Could you please inform me wheri the competition

 

Juni.

20. Nidaros BK . 500m Fri. (UNL) . Åpent NM

21. Nidaros BK . 500m Fri. (UNL) . Åpent NM

The exact address for navigator (street address or digits od the site).

 

With best regards

 

Sakari Keckman

Kauppakartanonkatu 22 B 14

00930 Helsinki

FINLAND

 

Hei gutta kan dere fra Nidaros svare på den her?

Godt jobba gutta.

Link to comment
Share on other sites

Hei gutta kan dere fra Nidaros svare på den her?

Det kommer de helt sikkert til å gjøre. Men det kan gå en stund ut på dagen da de vel var ut på en pils igårkveld. :D

 

Vet og at det jobbes med en hjemmeside der jag regner med at "all" informasjon om klubben havner.

 

Forhåpentlig er den oppe å går innen poængstevnet den 16 mai. :roll::?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nåja, det var da ett ganske så rolig selskap igår kveld........

 

Hvor vi er.....

Jo vi er her:

 

Sør-Trøndelag

Trondheim

Nidarosbanen

Nidaros Skytterlag

DFS

100m skivetrekk, 100+300m elektronikk, 100+200m skivestativer, skivestativer og gonger opp til 500m

32 V 576370 7027215, N63.36542545 E10.52694756

http://nidaros.skytterlag.no/

 

http://nidaros.skytterlag.no/kart1.html

trondh.jpg

 

Håper dette skulle hjelpe vår Finnske venn på rett vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Såhhhh!!!

Etter mange, og lange, timer bak tastaturet har Torgeir og Frode kommet opp med en hjemmeside til oss i

Nidaros Benkskytterklubb.

Den er ikke perfekt.....enda :wink::mrgreen: ....men er iallefall oppe og står på egne ben.

Alle ønskes velkommen innom for en titt...eventuelle tips til forbedringer/forandringer mottaes med takk.

 

http://nidarosbsk.com/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Per i dag vet vi intet om antall deltaker på stevnet 16 mai og 20 juni, håper selvfølgelig på mange. :wink:

 

Men kan det være en tanke for de som ikke er helt fornøyd etter tretti skudd å som og ønsker å få med seg web-cupen skyter den ved samme tilfelle? :?:

Link to comment
Share on other sites

Det står ihvertfall med her:http://www.benchrest.no/index.php?option=com_content&view=article&id=9:terminliste-2009&catid=9:informasjon

 

og her: http://nidarosbsk.com/index-filer/page0002.htm

 

Vet at det har blitt flagget for assistanse i forbindelse med stevnet men har ikke hørt at det IKKE skal gjennomføres.

 

Nå er formann tilbake fra jobb i Brasil, brun å fæl, å jag regner med at han tar tak i det nå sammen med sine disipler. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er formann tilbake fra jobb i Brasil, brun å fæl, å jag regner med at han tar tak i det nå sammen med sine disipler. :lol:

 

Japp, det er korrekt.....endelig tilbake til det glimrende vårværet her i Trøndelag..... :roll::shock:

 

Joda, vi planlegger så absolutt og avholde poengstevne den 16 Mai.

Det vil komme en egen post her inne på kammeret om dette stevnet.

Vi jobber for tiden litt med hvordan vi skal arrangere det.

Tenker her på klasse-inndeling.

Ser for oss flere klasser denne gangen.....

 

Rekrutt

Jakt

Sporter

Fri

osv.

 

Men som sagt; kommer tilbake på dette litt senere.

 

Men til dere alle som er interessert..........

"hæng i å træn".....

kom og skyt!!

 

Ps: Forøvrig annbefales det på det høyeste å besøke hjemmesiden vår, den blir stadig bedre.... :wink::mrgreen:

http://nidarosbsk.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er formann tilbake fra jobb i Brasil, brun å fæl, å jag regner med at han tar tak i det nå sammen med sine disipler. :lol:

 

Japp, det er korrekt.....endelig tilbake til det glimrende vårværet her i Trøndelag..... :roll::shock:

 

Joda, vi planlegger så absolutt og avholde poengstevne den 16 Mai.

Det vil komme en egen post her inne på kammeret om dette stevnet.

 

 

Hvilken avstand vil det bli?

Link to comment
Share on other sites

Vi er da ikke såå uforutsigbare......er vi vel???

 

Neida, spøk tilside.

 

Har planer om samme arrangementsmåten som sist. En litt lettere modifisert metode som avviker litt ifra den "offisielle".

Det blir skyting på 100-200 og 300 meter. Den "riktige" metoden er ett skudd i hver blink, vi har modifisert dette til to-2-skudd i hver blink på 100 og 200 metersholdet.

Dette sparer oss for masse utgifte til skivermateriell, pluss at det sparer oss for turer frem til standplass for skivebytting.

På 300 meteren skyter vi alle 10 skuddene i den "tellende" blinken. Den nederste blinken er innskytningsblink på 300 meters-holdet.

Legger med ettpar bilder av blinker.

Her først en 300 metersblink med 10 skudd.

normal_Arnes_300_meter.jpg

Her en 200 meterskive, blinken nede til høyre er innskytningsblinken, deretter er det to skudd i hver av de andre.

Han som holder den skiven vandt (imot alle odds) det forrige poengstevnet... :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

normal_The_lucky_winner.jpg

 

PS: Og som Frode skriver litt lengre oppe i tråden....

Det blir muligheter til testing/trening på 500 meters elektronikken på Tirsdag 28.04.09.

Alle hjertelig velkommen for og teste langhold

Link to comment
Share on other sites

Såhh, da var dagens trening/testing på banen ferdig.

Er vel egentlig litt feil å si at oppmøtet var overveldende!

Det var den "harde" kjerne, pluss ettpar nykomlinger.

Morro at de stakk innom, og håper at flere vil komme ved neste anledning.

 

Vi hadde rigget til elektronikken på 500 meteren slik at "folket" skulle få skutt seg skikkelig inn før skuddene skulle settes i pappen.

Her sees Frode i sving med nyløpet i 243 win, og D-tac 115 grs kuler på elektronikken.

058_%28450_x_600%29.jpg

Og her konfereres det med tabeller.... :mrgreen:

059_%28600_x_450%29.jpg

Selv stillte jeg med mitt nye løp i Rem-700 kassa. Dette er ett 29 tomms Kriegerløp med 1 på 8 twist.

009_%28600_x_450%29.jpg

Her på plass på støtta.

060_%28600_x_450%29.jpg

Hvordan det gikk....... :roll::wink::mrgreen: ...joda ganske så greit, erfaringen med løpet tatt i betraktning.

Her en gruppe som kunne vært ok, om det ikke var for den rakkeren oppe til venstre... :oops:

079_%28450_x_600%29.jpg

 

 

Dagens beste samling så slik ut.

Dette er Berger 105 grs VLD molly, med 33 grs med N-550 bak.

Den starter sin ferd imot skiven med ca. 865m/sek i løpet mitt.

Likte spesiellt den "klysa" på 5 skudd rett under fyrstikkesken. Og nå gjenstår det kun litt "finpussing" så får vi de resterende 5 inn i den samme "klysa"! :roll::mrgreen:

075_%28600_x_450%29.jpg

 

Alias var også innom, og jeg fikk anledning til å beskue prosjekt "Jackass". Dette blir gromme saker, se opp folkens for her kommer det snart 6,5 kuler i en aller helvettes fart.

051_%28600_x_450%29.jpg

055_%28450_x_600%29.jpg

Dette er det ei Barnard kasse med ei Kriegerpipe i 6,5, og den er kamret i "6,5 min sin", ja du leste riktig, brosjen heter 6,5 min sin.

Så det spirer og gror litt her oppe hos oss i Nidaros Benkskytterklubb, og vi har så absolutt plass til flere.

Er du interessert?

Bare ta kontakt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...