Jump to content

.338 LM: Kom med en ladning som virker


MPS

Recommended Posts

Sitter her å gnir på den helt nye TRG'n min. 8)

 

Siden jeg har blitt så fryktelig giddalaus med tida og ikke gidder å finne opp hjulet på nytt, etterlyser jeg en ordentlig god ladning med Scenar 250 grs kula.

 

Mange takk.

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med ny rifle, og velkommen inn i TRG gjengen :wink:

 

Går du for lapua hylser, federal 215 tennhetter, norma n-15 eller N-560 krutt og 250scenar er du så godt som i mål... da er det berre og lade opp nokre forskjellige ladninger og sjå kva som funker best.

Trur ej skreiv litt om mine ladninger i 6mmbr.com artikkelen min om TRG riflene, så der finner du nokre av mine ladedata.

 

Kort fortalt... 85grains N-560 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mange takk alle. :)

 

Kan ikke du ta med deg børsa mi å montere kikkerten og lade litt samt skyte'n inn for meg a Buster? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

 

Solheimen: Data mottas med takk. (Eller kanskje du bare kan sende de rett til Buster :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

 

 

Solheimen: Data mottas med takk. (Eller kanskje du bare kan sende de rett til Buster :mrgreen: )

 

Sender de til Buster jeg, så kan han teste de i mævvvsern først :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

 

Solheimen: Data mottas med takk. (Eller kanskje du bare kan sende de rett til Buster :mrgreen: )

 

Sender de til Buster jeg, så kan han teste de i mævvvsern først :mrgreen:

 

Mauser'n hadde nok eti Lapua også den, hadde den vært strekt litt. (Kan jo lage singleskudd da.) 8)

Link to comment
Share on other sites

Så det ble TRG til slutt ja :D Gratulerer, heldiggrisen! :mrgreen:

 

Har du brukt Scenar-kula tidligere? Jeg har riktignok intet matnyttig å komme med av ladedata til .338 men vet fra tidligere at kula er kilen å lade. Men ikke gi opp, når du først får den til å gå - så har du en venn for livet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei Nemi.

 

Har ikke brukt en eneste ting jeg på dette 338LM prosjektet. :mrgreen:

Men har veldig god erfaring med scenar i 308.

 

Har gnudd litt på rifla for så å legge den tilbake i esken. Har en stor Hensoldt 6-24 som også har ligget i esken i snart et halvt år, speller ny den og.

Har akkurat fått 100 speller nye Lapua hylser, og et Die set.

Mangler brems, og montasje, men det skal ettersigende skje noe der snart.

 

 

Planen min var å kaste alt sammen baki landcruiser'n, legger ved ei god flaske konjakk, og kjører alt opp til Buster'n. Så kan han få til detta for meg :mrgreen::mrgreen:

Har så mye å drive med for tida sjøl atte. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Gratulasjon fra meg og.

Tror nok du vil bli fornøyd ja.

Har brukt ladningen til Terje 338,85 grs N 560 bak Scenaren.

Meget fornøyd med presisjonen,men ikke helt fornøyd med hastigheten.

Har brukt hans oppskrift,bortsett fra hettene der jeg har brukt Cci Lr magnum.

Men har handlet inn Federal 215 Magnumhetter,så får lade opp og ta fram kronografen og se om det blir noen forskjell..

 

Fikk uansett like god presisjon med lavere startladninger som med 85 grs som jeg foreløpig har stoppet på,tror ikke du trenger å bekymre deg for manglende presisjon med sammensetningen Trg og Scenar :D

 

Hadde noen bilder av samlinger på sluttstykket,men de er jo utilgjengelige for tiden.

Tre skudd på 100 meter lå stort sett fra 10 til 15 mm når alt gikk etter boken.

 

Artig med såpass lite vindavdrift på hold opp til 500 meter og,tross noe laber utgangshastighet (så langt)..

 

Lykke til videre,vi hører vel mer fra deg regner jeg med.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til videre,vi hører vel mer fra deg regner jeg med.

 

Takk for det tf.

 

Joda dere for nok høre mer fra meg angående dette hvis ting går bra. Går det dårlig holder jeg vel helt stille tenker jeg. :D

Link to comment
Share on other sites

Planen min var å kaste alt sammen baki landcruiser'n, legger ved ei god flaske konjakk, og kjører alt opp til Buster'n. Så kan han få til detta for meg :mrgreen::mrgreen:

Har så mye å drive med for tida sjøl atte. :mrgreen:

 

8)8)

Filler'n at jeg skal være så lett å lure hele tiden..... :roll::lol:

 

Jaja, så får jeg vel slite og skyte jeg da......*sukk*.... :lol::lol:

Nå begynner det å tine litt rundt buskeleggene oppå Lygna, så snart setter vi igang litt tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Se her: http://sysops666.blogspot.com/2007_06_01_archive.html

 

Bullets and the cartridge make all the difference. The .338 270 gr. Lost River Ballistic Technologies J40 match bullet is the best .338 bullet in the world. It has a 2000 yard supersonic range in a gun that can push it to 2850 fps. (At this point, I’d advise against the AI .338 Lap Mag, it's the least capable of any of the guns out there, but they have great marketing guys and good brochures). The 250 gr. Scenar Lapua bullet only has a super sonic range of 1600 meters at 3000 fps.

 

At 2000 yards, the flight time for a 338 Lapua at 2900 fps (their best speed) and the flight time is 3.4 seconds. Velocity at 2000 yards for the 270 gr. LRBT J40 round is 1159 fps, also, just barely supersonic. This means the projectile at 2000 yards moves about 4.1” for every 1 millisecond of time and range.

 

If you use the 250 gr. Lapua Scenar bullet, you loose 400 yards of supersonic range and the .338 Lapua drops out of the race against the .50 AMAX setup and the .408 CheyTac.

 

Har selv en Sako TRG-42 i 338LM

 

Lada først slik lade boken 5 utgave sa. MRP krutt/250gr /91gr krutt. så med n560/250gr kule/85gr krutt.

 

resultat: på 200m. best med siste nevt ladning. finjustering til 85,3. gr.

 

Skal forsøke med 270 gr j40 kula. på 1000meter.

 

sender svar når jeg har. .

Link to comment
Share on other sites

God afton..

 

Har några laddningar som fungerar bra i min TRG...

 

Kan bara instämma med ovanstående gällande Scenar 250 grn.

Laddar dock Silver jacket (coatad).

 

Har också laddat AB 225 grn coatad..

 

Med risk för trådkapning... :shock:

 

Någon som laddat AB 225 grn..? (N560)

Erfarenheter..

 

Vad är max? (om det är nån som har någon bra mjukvara el. egna efarenheter?)

 

 

Trevligt forum för övrigt.. :D

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg ville testet N570 en liten runde også. Har fått høye jevne ladninger med ok presisjon i Langbuen med det kruttet.

 

923 m/s ved 0 grader C. Spredning i hastighet på maks 3 m/s over 5 skudd. Presisjon 800m - ca 21cm.

 

Smeller noe forferdelig, og det griser litt ekstra i løpet.

 

Presisjonen i kula er nok enda bedre enn den som er oppgitt her, men dårlig sikt, uegnet frontrest til beistet av rifle og middels skytter (undertegnede) gjorde at skudda sklei litt fra hverandre der ute :wink:

 

For ordens skyld så satte OTS en samling på 13-14 cm samme skive med 6,5-284'en sin. Fikk prøve rifla hans, og den var salig god å skyte med :D

Link to comment
Share on other sites

Smeller noe forferdelig, og det griser litt ekstra i løpet.

 

Du holdt da i den minste snøen av presenninga/taket ;):lol:

 

Var det mye verre å pusse rent etter å ha brukt N-570 sammenlignet med andre kruttyper?

Jaja.. vet du satt lengst og pusset etter skytinga den dagen, men du er jo nøye med pussen vet jeg så.

 

Siden hylsevolumet mer eller mindre er likt som RUMen vil nok MRP-2 også fungere bra, 92-93grs bak 250 Scenar er verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei! Skal i vei og lade 200 grs ballistic tip og tenkte og bruke n-15. Da det ikke finnes ladedata for dette kruttet tenkte jeg kanskje det fantes noen her inne som kunne sende meg noe data på PM. Må naturligvis ta høyde for avvik på lot osv, men dog..

Link to comment
Share on other sites

200grains nosler BT har eg skote nokre pakker av saman med N-15 krutt.

Fikk lett 950-970m/s utgangshastigheit i TRG med den kombinasjonen utan og få noko overtrykk tegn.

Samlingane ver og bra.

Effekten på 20liters vanndunker var og morro, meiner eg har nokre videosnutter av vannkannespregninga :mrgreen:

Prøvde denne kombinasjonen på seljakt og, men synest at både kaliber og kule vart litt voldsomt, og med ei 100grains lettere kule ga minst like gode resultater og meir behaglig skyting...

 

Huska ikkje i farta kva dose eg brukte på kruttet, men rekner med at der står litt om det i TRG artikkelen min på 6mmbr.com

Vist ikkje kan eg sikkert få børste støv av nokre gamle skytelogger og finne der ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...