Jump to content

Tips til dere med stål pussestokk


sirhitalot

Recommended Posts

Jeg fikk med et Kleen Bore sammenleggbart pussesett da jeg kjøpte hagla for noen år tilbake, og ble litt sjelven da jeg leste alt det stygge som er skrevet her på forumet om disse stokkene, så jeg tok først å dekket den med elektrikkertape, men dette ble litt for getto-fix for min smak, så jeg tok nå å trakk den med krympeplast, og dette er å anbefale. Blir et veldig bra resultat, og gjør du det ordentlig slik at det blir minimale skjøter kan jeg ikke skjønne at den kan skade pipa på noen måte...

 

veldig enkel fremgangsmåte, som tar 10 min...

Bare varm opp slangen til den blir stram og fin, og klipp / skjær av endene

Koster 40kr på Clas O

P1080751.jpg

Link to comment
Share on other sites

men på den andre siden, en ny pussestokk fra våpensmia koster 75-100 kr....

.. Eller bruk Parker Hale pussestokken slik den er, helt uten plast.

 

Ser at trådstarter har stål-pussestokk til hagla si og at høggern fortsetter spørsmålet sansynligvis med en pussestokk til rifle.

 

Til hagla spiller det kanskje ikke så stor rolle, men plastbelagt pussestokk til rifle er ikke å anbefale.

Plasten ripes opp og samler dritt i form av små og STORE partikler som vil fungere som et sandpapir eller enda verre, .. ei rundfil.

Jeg veit jeg overdriver og setter ting på spissen, men verdsetter du ei god riflepipe så putter man ikke hva som helst inni den.

Det er mulig grunnen til alt det stygge som er skrevet om Kleen Bore stokken din, sirhitalot, er at den er delt.?

Delt pussestokk = feltutstyr

Hjemme bruker vi hel pussestokk, gjerne av karbonfiber eller glattstål. :wink:

 

Noe av det viktigste ved rengjøring av børsepiper er å tørke av pussestokken med ei ren fille for hver gang det byttes pusselapp.

Det nytter ikke med en plastbelagt pussestokk full av riper som samler skit. Eller en delt pussestokk med skjøter, som så å si aldri er rett.

Link to comment
Share on other sites

Et annet tips om dette med plastbelagte pussestokker og Sauer 200 Str.

Denne plasten har, som andre har nevnt, en tendens til å flises opp. Med det resultat at disse smådelene finner veien ned i avtrekkshuset/mekanismen med dertilhørende funkjsoneringsfeil på avtrekket. Har selv måttet rense flere avtrekk for slike plastdeler for å få avtrekket til å fungere igjen. Så av med plasten!

 

Alternativt kan man selvfølgelig bruke et innførings/pusserør i låskassen. Men erfaringsmessig vet jeg også at dette heller ikke alltid blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

hvor lang er slangen (metervis?) brukte du vanlig varmluftspistol til krympingen?

 

har en PH pussestokk som har blitt strippa for plasten sin. Kunne kansje gjort slik på den, men på den andre siden, en ny pussestokk fra våpensmia koster 75-100 kr....

den kommer i 10 biter på tilsammen 2m.

 

 

Men får vel gå å kjøpe en ny pussestokk uansett :x

Billig stokk på våpensmia, men står svært lite om dem... PUSSESTOKK 22/6,5 LANG vil vel også passe til .30, går med planer om en .223... Vil den passe gjengene til alt stæsjet jeg har til min kleen-bore? noen standard der?

Link to comment
Share on other sites

våpensmias stokk har samme gjenger som parker hale. dvs kleenbore stasj funker ikke uten en overgang.

 

Du får VS stokk iallefall i 3 utgaver, kammer stokk og lang stokk til både kal 30 og 22/6,5, til den siste kan du få overgang til kleenbore(amerikanske) børster. (lang stokk er vel i 2 lengder tilogmed, men vet ikke om de har begge på lager)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøper karbonrør hos en hobbybutikk og kutter endene av en gammel delbar pussestav. Disse limes med epoksy inn i karbonrøret og blir flotte pussestaver. De tynneste rørene greier jeg å lage pussestav til .22 av. Bruker tykkere til hagle etc.

Karbonrør koster 40-50 kr/stk. ca.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

tar opp igjenn denne tråden her. Lurer på om det er nødvendig å bruke bronsebørste på ei jaktrifle. Selv så pusser eg med hoppes nr 9 etter kvar skyting for deretter sette løpet inn med ei våpenolje. Av og til bruker eg ett slags skum husker ikkje kva det heiter for å reingjere litt ekstra. Det eg lurer på da, er det nødvendig å bruke bronsebørste av og til eller fjerner skummet driten?

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å gjøre rent på badet uten å gnukke. Manuelt arbeid slipper man ikke unna. Jeg pleier å kjøre børste gjennom pipa noen ganger, dyppet i en eller annen moderne solvent etter at jeg har kjørt noen våte lapper gjennom og latt våpenet stå litt. Skummet du nevner tipper jeg er mantelfjerner, dette bruker man ikke ved vanlig puss. Hoppes er det lenge siden jeg har benyttet, Frog Lube CLP er greia mi for tiden.

 

PS

Ikke prøv å bruke mantelfjerner og bronsebørste samtidig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...