Jump to content

2,5-10-50 eller 2,5-10-56 ??


Øyvind999

Recommended Posts

Hei, trenger litt input.

 

Har idag en Tikka T3 med KKC stokk og Schmidt & Bender 1,5-6*42 Zenith.

Jeg er også i prosess til å kjøpe en Molot Vepr Super halvauto rifle. Denne har idag en kikkert som jeg planlegger å bruke på et annet prosjekt.

 

Jeg vil altså ha to rifler og kun en kikkert. Følgelig må det suppleres med en til.

Merke etc. får lommeboken avgjøre. Det er primært elg og hjort i Telemark det jaktes på.

Vurderer å putte nåværende kikkert på Vepr'en og ny kikkert på Tikaen.

 

Ville dere valgt 2,5-10*50 eller 2,5-10*56 ?

Prismessig ligger 50 og 56 relativt likt, 56 veier litt mer men får inn mer lys. Noen som har input om forskjellene ??

Montasjemessig er kanskje 50 best siden den kommer lenger ned mot rifla....

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at du snakker om kikkerter av samme fabrikat/serie, så gjør den praktiske forskjellen seg først gjeldende fra ca. 7x forstørrelse og oppover. Under samme forutsetning holder også S&B-kikkerten din følge over hele sitt forstørrelsesområde, så se på terrenget du jakter i og hvilke hold du regner med å skyte på i dårlig lys. Tenk også gjerne på hvor stor kikkerten blir og hvor høyt den må monteres.

Mine erfaringer tilsier at kikkerten stort sett står på 1,5x, og sjeldent over 3x på hjortejakt, men det er i mitt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Har begge disse siktene (Zeiss Victory), og til kombijakt hjort / elg ville jeg uten tvil valgt 2,5-10x50, gjerne med tysk #4 retikkel.

3-12x56 er etter min mening et sikte som passer best til stasjonær jakt slik som bøjakt/mørkejakt på hjort og postering i tårn eller high seats langs faste trekkruter .

Link to comment
Share on other sites

Ingen direkte ulemper, men den er litt større, litt tyngre og dessuten syns jeg at x3 kan bli litt stor forstørrelse på tette poster.

Ikke det at x2,5 er så mye mindre, men i praktisk bruk i felt, "syns" jeg at 2,5-10 x50 er et mer hendig sikte til kombinasjonsjakt.

 

3-12x56 har sin styrke i bedre egenskaper i dårlig lys.

Så for meg er det blitt siktet som benyttes til bøjakt/månskinnsjakt.

Den har forsåvidt vært med på en del turer i skogen under driv/posteringsjakt, og skrudd ned til x3 har den brukbart synsfelt selv på ganske trange poster.

Den krever litt høyere montasje, noe som "kan" påvirke anlegget hvis du må ta raske skudd med rifla.

 

Dette blir litt hipp som happ, men her har du ihvertfall mine erfaringer / synspunkter :wink:

 

Edit.

her ser du forskjellen på de to siktene rent fysisk.

 

ZeissVictory001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Montasjemessig er kanskje 50 best siden den kommer lenger ned mot rifla....
Har idag en Tikka T3 med KKC
Siden stokken din har justerbar kolbekam, er det ingen fordel å få kikkertsikte lengre ned. I tillegg er det snakk om skarve 3mm. Jeg antar du ikke bruker åpne sikter og avtakbar montasje?

 

Merke etc. får lommeboken avgjøre.
Siden du gir inntrykk av at forstørrelsen er bestemt til 2,5-10, blir det mer enn lommeboka som bestemmer merke. Produsentene lager som regel ikke begge disse modellene. Er forresten en 3-12x56 helt uaktuell?

 

Det er hvordan du vil veksle mellom disse to børsene som bør styre valget, så det må du beskrive bedre.

 

Uansett er det ikke mye du ikke kan gjøre med en Zeiss Diavari Victory 2,5-10x50.

Link to comment
Share on other sites

Hei - jeg er nysgjerrig på hva man har å hente på 2,5-10 siktene fremfor 3-12. Noe åpenbart jeg ikke har tenkt på tro ... ? Jeg ser Jakt og Friluft har et sikte i 2,5-10x56 SuB til 7000,- -- Er det noe "eget" med intervallet 2,5-10 som gir fordeler som det videre intervallet 3-12 ikke gir ?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Er så hjertens enig med deg amatør.

Derfor har det stort sett alltid stått en eller annen 1,5-6x42 på en av riflene mine.

En 2-8x50 burde også blitt en super combo for generell storviltjakt, ihvertfall i Europa hvor jakt i dårlig belysning er mye mer utbredt enn i resten av verden.

 

Litt OT, men Leupold sin European serie er egentlig en stor vits.

Den eneste forskjellen til eks VX / Vari X seriene er 30mm rør og centimeterklikk.

Hadde de kommet med en European i 1,5-6x42 eller en 2-8x50 med bla. #1 og # 4 retikkel ville de hatt et greit allround sikte for elgjakt, dagjakt på hjort, og rådyr i skogen. Med Leupold sin mekaniske styrke, og øyeavstand ville dette også kunne blitt et greit sikte på våpen men litt hardere rekyl....mener jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er det snakk om et sikte som skal brukes til alt fra hjortejakt på trange poster, til jakt i dårlig lys ville jeg valgt 2,5-10*50. Men der som du kun skal jakte på lysdagen skjønner jeg ikke vitsen med et sikte med 50mm lysåpning.

Da ville jeg heller valgt en 3-9*42, eller kanskje enda bedre en 1,5-6*42. Dette holder i masse vis :)

Link to comment
Share on other sites

Er så hjertens enig med deg amatør.

Derfor har det stort sett alltid stått en eller annen 1,5-6x42 på en av riflene mine.

En 2-8x50 burde også blitt en super combo for generell storviltjakt, ihvertfall i Europa hvor jakt i dårlig belysning er mye mer utbredt enn i resten av verden.

 

Litt OT, men Leupold sin European serie er egentlig en stor vits.

Den eneste forskjellen til eks VX / Vari X seriene er 30mm rør og centimeterklikk.

Hadde de kommet med en European i 1,5-6x42 eller en 2-8x50 med bla. #1 og # 4 retikkel ville de hatt et greit allround sikte for elgjakt, dagjakt på hjort, og rådyr i skogen. Med Leupold sin mekaniske styrke, og øyeavstand ville dette også kunne blitt et greit sikte på våpen men litt hardere rekyl....mener jeg :wink:

 

Jeg kjøpte meg Leupold European 2-7x 33 med tysk retikkel nr 4 i sommer. Etter min mening ett kjempesikte. Har 3-12x56 Viktory til nattjakt. Ville forøvrig for å svare trådstarter valgt 2,5-10x50 viss jeg var han.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil et godt sikte Skjørtejeger, min kritikk går på at de lanserte serien som European da det eneste de stort sett har gjort er å pakke et VX sikte inn i et 30 mm rør og gi det cm klikk.

Har brukt VX og Vari X i mange år uten problemer og er godt fornøyd med Lerupold sine produkter :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...