Jump to content

Krag til jakt?


eibr

Recommended Posts

Dette spørsmålet har sikkert vært tatt opp før, og jeg gjorde et raskt søk på forumet uten helt å få svar. Så here it goes.

 

For ca 15 år siden overtok jeg en Krag (kal 6,5x55) av min farfar, den er påstemplet årstallet "1907" men er nok modernisert en del i nyere tid. Det karakteristiske lange skjeftet er kortet ned, løpet er helt klart byttet og rifla er påsatt et dioptersikte merket "Hagen". Har nok vært et banevåpen i sin tid. Jeg ble fortalt at våpenet ikke var tillatt brukt på jakt. Jeg fikk våpenkort på den slik at alt var på stell, men siden det er jakt jeg driver med så ble rifla stående i våpenskapet – urørt.

 

Er det slik at den kan brukes til jakt likevel? Og til hva? Var det slik at den kun var ulovlig til storvilt?

Jeg har forstått det slik at i 6,5-verdenen er det to ulike ladningstyper på ammunisjonen, hvorav en med litt mindre "pudding" er egnet til bruk på Kragen. Er ammunisjonen merket på noe vis slik at man unngår å bruke ammunisjon som ikke er egent for Kragen?

 

Jeg driver en del med åtefangst og lokkejakt på rødrev, primært med hagle. Jeg har den senere tid vurdert ei rifle i kal 222 eller 223 spesielt til dette formålet. Kanskje Kragen kunne gjøre jobben, dersom jeg får satt på kikkertsikte?

 

mvh.

Eirik Berger

Link to comment
Share on other sites

Kragen fungerer fint til reven, hvis den går godt, og du skyter bra med den. Kikkert er et must. Rekruttpatronene man får kjøpt gjennom skytterlag kan brukes i kragen, og er ganske ok reveammo også. Etter revidering av regelverket for et par år siden ble kragen lovlig igjen til storviltjakt også. Men som tidligere nevnt må slik ammo lades sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da jeg var på min første storviltjakt noen sinne (1964), bortsett fra rådyr brukte jeg Krag. Det var på reinsjakt i Dalsiden statsalmening på Lesja. Vi bodde på Sjongsetra ved Sjongsvannet hos Marit Holsbrekken. Kragen var en noe modifisert langkrag med Kondsberg diopter og hullkorn. Så det lar seg gjøre, selv om det nå selfølgelig er nye regler siden den gang. Brukte en blyspiss vi kalte ogival i 9,3 gr. Jeg skøyt ei reinsimle på Fillingflåa på ca 80 m. Det er en opplevelse som sitter godt i :D:D .

Link to comment
Share on other sites

Sendte epost til... ja... husker ikke i farta (!), i fjor vår, om problemstillingen lov eller ikke lov til storvilt. Fikk da svar at Krag ikke lenger er forbudt. En grunn til det er at det er svært få som likevel bruker den/kommer til å bruke den til storviltjakt da det er langt bedre alternativer i dag. Dessuten er det langt fra all Krag som er brukandes til annet enn å henge på vekken (har hørt at mange kan ha sprekker i låskassa, så ville sjekket med børsemaker før bruk). Når det er slik at man må ha kikkertsikte, med dertilhørende montasje, vil dette også medføre en ganske høy kostnad. Når man i tillegg tenker på at børsene er fra 70 - 120 år sånn ca, er det jo en risk å ta med tanke på om børsa samler bra eller ikke.

 

Vedkommende som svarte meg på eposten ga meg forsåvidt greit svar at Krag er finest på vegg. Har nemlig en sjøl fra 1918 (karabin med mindre stokk), som ser grei ut. Imidlertid vil det koste endel tusenlapper å få på montasje og kikkert. Når man så må kjøpe diesett, hylser, kuler og krutt, ja da lar jeg det heller være. Har en Sako .308 og en Brno Fox .222 som gjør jobben vel så bra som en 91 år gammel Krag.

 

Selv om Kragen er morsom å skyte med er det en museumsgjenstand. Bruk heller penga på noe som egner seg bedre, i hvertfall på storvilt. Det var det jeg fikk "beskjed" om! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå må man ikke ha kikkertsikte da. Så om du har en dugelig krag allerede, så kan vel kostnadene begrenses til en 30-40 patroner til litt innskyting og trening og 150(?) kr i storviltprøve. Og treningsammo og storviltprøve skulle du vel hatt uansett til hoved våpenet ditt, så da er kostnaden nede i en ekstra oppskyting (50 kr på min skytebane) for å kunne lufte kragen i pent vær på favorittposten... (pluss så menge treningsskudd du trenger for å treffe dugelig med originalsiktene)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt masse med Krag, men ennå ikke benyttet min til jakt. Kragen min er bygd om til banevåpen med Haugendiopter og tykk pipe. Krag er et solid våpen, med god presisjon. Jeg klarer ikke å få samme presisjon i mine jaktrifler med kikkert som i min Krag med diopter. Jeg har flere ganger vurdert å benytte Kragen på jakt, men det har ennå ikke blitt noe av. Dette skyldes først og fremst at det ikke selges egnet ammunisjon på skytterbanen der jeg handler ammunisjon. Krag med diopter vil være ett ypperlig våpen for lokkejakt på rev. Krag er et gammelt våpen og noen av de er ødelagte og utslitte, men det vil du finne ut av ved prøveskyting. Mitt inntrykk er at de fleste som har en Krag stående sier at den er i god stand. Det er en ting du skal vite om ved bruk av Krag. Hvis det regner på låskassa vil treffpunktet flyttes ganske mye.

 

Lykke til med Krag på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Kragen fungerer fint til reven, hvis den går godt, og du skyter bra med den. Kikkert er et must. Rekruttpatronene man får kjøpt gjennom skytterlag kan brukes i kragen, og er ganske ok reveammo også. Etter revidering av regelverket for et par år siden ble kragen lovlig igjen til storviltjakt også. Men som tidligere nevnt må slik ammo lades sjøl.

 

Eg ville ikkje brukt rekruttammo i krag. Den har nemleg ein utgangshastighet på rundt 800 m/s, maks anbefalte i Krag er vel 770. :roll: Men det blir laga ammunisjon til krag, som går "treigt" nok, Raufoss lagar i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ikkje brukt rekruttammo i krag. Den har nemleg ein utgangshastighet på rundt 800 m/s, maks anbefalte i Krag er vel 770. :roll: Men det blir laga ammunisjon til krag, som går "treigt" nok, Raufoss lagar i alle fall.

 

Den hastigheten der stammer fra gammel skytterlagsammo med standard kulevekt på 9,3 gram.. Rekruttkula er en god del lettere, 6,5g., og når 800m/s ved et langt lavere kammertrykk enn 9,3@770m/s...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...