Jump to content

sub demper vs "stander" demper


Recommended Posts

har gått og lurt en stund, ser jo dere som har rene sub rifler og har rene sub dempere? hva skiller egntlig en sub demper fra en stander demper? ut fra min egen erfaring med sub så er det jo stillere jo større demperen er for å få tatt hele munningsmellen...

 

men hva er forskjellen i konstruksjon? noe større forskjeller?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har sitti i hele dag og ventet på at noen med peiling skulle svare på dette, for det er et veldig interessant spørsmål også for meg. Desverre har ikke jeg peiling, så jeg bare rufser litt i tråden og håper at noen har noe vettugt å komme med. Noen tanker rundt det har jeg da.... :lol:

 

Jeg driver selv sammen med en annen her på kammeret, et lite prosjekt for å lage en sub-demper for tiden. Prototypen har jeg laget og testet bare noen få skudd i romjulen. Uansett har vår teori vært noe slikt:

 

Om en "full pupp" ladning av en kule gir 900m/s og 900bar trykk ved munningen (dette er bare tankespinn og ikke fakta!). En standard demper tåler altså la oss si 1000 bar. Om vi lader subsonic i samme kule ville vi kanskje da få et munningstrykk på 300'ish bar. Da burde en sub-demper kunne lages av tynnere/lettere materialer, ha mange flere bafler (mindre volum på hvert kammer) på samme lengden som en standard demper, grunnet mindre krutt/gass og av den grunn gi bedre effekt på samme lengde demper. Eller noe i den duren.... :mrgreen:

 

Det er i alle fall ut i fra denne teorien at vi har laget første prototypen og så langt ser teorien vår ut til å stemme med praksis, men har ikke testet med db-måler ennå og har heller ikke testet mot flere standard dempere. Hadde bare en stk. standard demper å sammenligne med nå i romjulen. Flere design og flere løsninger på "innmat" i demper skal testes før vi gir oss regner jeg med. :roll:

 

Håper noen andre har noen bedre svar å gi deg, ikke bare vas... :oops:

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke dette skilles så mye i praksis, uten i virkelig "High End" produkter, men de to demperene, sub, og fullkraft, har egentlig ulike hovedoppgaver.

 

Fullkraftdemperens hovedoppgave er å bremse ned kruttgassene og kjøle dem ned fort. Nedkjøling er viktig, da volumet og derved trykk og hastighet avtar med volumet etter PV = nRT, En søker at gassen har minst mulig hestighet og trykk når den kommer utt av demperen, særlig trykk.

 

 

Subdemperen, vil som regel ha volum til å romme hele kruttgassvolumet uten et veldig trykk, munningtrykket på på demperen er således uproblematisk, og hovedoppgaven blir å hindre at sjokkbølger unnslipper. Slike dempere bør egentlig tunes til ladningen, eller omvendt.

 

Sekundæroppgaven til den ene er jo primær til den andre uansett, så i praksis går det som sagt om hverandre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Forskjell kan være:

Demper for normal ladninger, trenger ikke dempe mer enn til ett visst punkt, dette grunnet kulesmellen. Kort sagt, under ett gitt nivå vill dempingen ikke ha noen praktisk effekt. dette har da sine selvfølglige påvirkninger av konstruksjonen og størrelsen av demperne.

 

Sub dempere, må være i stand til å ta hele kruttgassvolumet. Å slippe det kontrollert ut av demperen. Merk at en demper for normalladninger, godt kan fungere utmerket på sub ladninger.

 

I tillegg er vel gass hastighetene lavere ved subladninger, noe som nok medfører at optimal plassering av t.d refleksjonsbafler o.l. Ikke nødvendig vis er likt med de i en demper for normalladninger.

Link to comment
Share on other sites

min beskjedne erfaring er:

-volum forran munning er det meget avgjørende for hvor effektiv en sub-demper er.

-den enkleste baffel-konstruksjonen som ser ut til å gi god effekt i en subdemper er en såkalt m-baffel.

-kalibre over 9mm krever mer av både volum og baffelkonstruksjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...