Jump to content

Hesteslakt


Bukken

Recommended Posts

Det er mulig jeg kommer i posisjon til å måtte slakte en hest i stedet for å la'n sjøldaue. Jeg ønsker å være føre var, og retter derfor følgende spørsmål til de herværende kunnskapsrike: Hvilke tricks bruker man på en gammel hest for å få kjøttet etandes?

Link to comment
Share on other sites

Det er liten tradisjon i Norge med å spise hestekjøtt, sikkert derfor du får liten respons, men vil anta at de to store kammerkokkene melder sin interesse etterhvert :D Jeg serverte hestebiff til mine foreldre, og de trodde det var hjort :wink: Husker en spesiell søtlukt under steking, og kjøttet var mørt og godt. En gammel gamp må sikkert mørne sine 40 døgngrader å vel så det :?

http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift19121.asp

 

Marinert hestebiff

Antall porsjoner:

2Ingredienser:

2 rause ytrefileter av hest

 

Marinade:

1 vårløk

4 ss balsamico

1 ss sesamolje

2 dl olivenolje

4-5 fedd hvitløk

2-3 soltørkede tomater

Fremgangsmåte:

Kjør alle ingrediensene til marinaden i en hurtigmikser. Ha ytrefiletene i en dobbelt plastpose og hell marinaden over - la det marinere i et døgn. Marinaden er komponert på grunn av hestekjøttets egne sødme.

 

Kjøttet skal grilles på høy varme i 3 minutter på hver side. Tilsett salt og pepper når du har snudd kjøttet på grillen.

 

Server med ditt favorittilbehør til grillet mat. Jeg pleier ofte å ha ovnsstekte poteter til og en frisk salat, gjerne med feta i. Det gjør seg også med choronnesaus til.

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjøre er å finne et sted der du har god kontroll på mørningsprosessen. Det gjelder alt kjøtt, men når du har så mye er det greit å legge ekstra arbeid i å få mørninga bra. 40 døgngrader er veiledende, og når det er passert kan du la det henge videre så lenge du tør. Indrefileten kan du ta med en gang, den taper på å henge, og den er faktisk best på gamle dyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
pølse da?er vel det hest blir mest brukt til?

kansje mauser68 kommer med noen gode oppskrifter på bygdemat av hest :mrgreen: smalahoved av hest kanskje :mrgreen:

 

Lutehest kanskje? :mrgreen::lol:

 

Nei desverre eg har ikkje direkte oppskrifter på hest, har kun smakt det ved 2 anledninger. Det er litt sånn søtlig, nøtteaktig smak på det synst eg, veldig godt kjøtt faktisk. Eg jobba på slakteri i 2 sesonger, og der var det enormt rift etter hestebiff, så når det kom hest på slakteriet, så var det stort sett alltid diskusjoner og loddtrekning, om kven som skulle ha ytre/indre filetene. Hestebiff er ein delikatesse..

 

Eg ville ha kanskje prøvd meg over her med ein variant av det Villdyret skisserte, det såg veldig lekkert ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...