Jump to content

Fellingsstatistikk for rype?


Sako 30-06

Recommended Posts

Som ihuga (normalt en til to jaktdager etter jul pr. år :oops: ) vinterrypejeger lurer jeg på om det finnes noen sentral fellingsstatistikk på antall ryper pr. mann og dag, brutt ned på måneds- eller ukesbasis. Pluss -- såklart -- tilsvarende statistikk på antall jegere i fjellet brutt ned på måneds- eller ukesbasis.

 

Det er mange sterke meninger (inklusive mine egne ;) ) om vinterjakta, men jeg har ennå til gode å se noen beinhard statistikk over når på året rypene felles. Tips/pekere mottas med takk.

 

NB: Jeg er ute etter statistikk og data, ikke synsing om kompensatorisk kontra additiv jaktdødelighet, om det er hundefolket eller vinterjegerne som er fælest etcetera.

Link to comment
Share on other sites

Bra insj. dette er noe jeg også lurer på.

Har ikke noe fakta å komme med, men Statskog burde ha info om dette, hvis du klarer å finne tak i rett person der får du sikkert masse info.

Kan det være en ide å ha en brukerundersøkelse her på kammeret, no vet ikke jeg hvor representativt dette forumet er men, jeg tror det skall være mulig å få noen tall som ikke er for gale.

Link to comment
Share on other sites

Ei undersøking på kammeret kunne gjeve ein peikepinn, men eg hadde ikkje stola so altfor mykje på ein slik ein. Litt for lett å manipulere, og det er mange med ulike synspunkt og agenda'er på forumet :wink:

 

Som regel blir jo fellingsstatistikk meldt inn totalt sett for året, og er dermed verdilaust i denne samanheng.

 

Kanskje det fins noko data i fotspora til H.C. Pedersen og miljøa kring han? Eventuelt Per Wegge (han har vel jobba mest med skogsfugl).

 

Eg kan sjekke litt i UMB (Ås) miljøet. Kjeme ikkje på noko i forbifarten, men kanskje.

 

noken som veit om Evenstad kanskje har hatt prosjekt med denne typen registreringar?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvorvidt dette vil hjelpe deg noe men.

Jeg så i boken som jeg har, "Alt om rypa" av Hans Chr. Pedersen og Dag H. Karlsen. Denne boken har 60 sider som handler om forvaltning.

Den inneholder dog ikke nøyaktig den statistikken du er ute etter, men det står litt om overlevelse, predatorkontroll, hyttefelt, klimaforandringer, jaktens effekt, naturlig dødlighet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...