Jump to content

Kikkertsikte - trenger råd


Skjøttarstuggun

Recommended Posts

Har bestemt meg for en Sako Quad med to løp, .22LR og .22WMR. Det siste skal brukes til jakt på kortnebbgås. .22LR til treningsskyting og skyting kun for hygge og rekreasjon.

Skyteavstandene blir vel sjelden over 100 m. Rimelig bra lys er det også under denne jakten, så over 40 er vel ikke nødvendig diameter?

 

Siden målene alltid er små (aldri store), trenger jeg vel ikke lav forstørrelse? Hva med 4-10 (12)?

Har nok penger til å kjøpe godt nok kikkertsikte, men ønsker heller ikke å bruke mer penger enn det som er nødvendig.

Foretrekker at innstilling i høyde og side har "knepp". Trodde alle hadde det, men har oppdaget at det ikke er slik.

På min .308 har jeg en Zeiss 3-9 x 40 som jeg er meget fornøyd med.

Forslag?

Link to comment
Share on other sites

Parallaxe justering er fornuftig hvis du skal skyte på hold ned mot 30-50 meter.

Feks BSA 3-9x40 Sweet har parallaksejustering ned til 25 yards og kulebanekompensator for 22lr og er et bra kikkersikte til sitt bruk, tross prisen.

 

Føler du for å bruke litt mer penger er det alltids Leupold VX-II 3-9x33mm Rimfire EFR hvis du ikke trenger stort objektiv.

 

Ellers har jo Burris sikter som er utviklet til denne børsa.

 

Edit: Litt sen der ja...

Link to comment
Share on other sites

enig med han her... jeg har ett BSA sweet 22 3-9x40 og selv om folk sier det er dritt så er ikke mitt det det fungerer på lang avstand og ned til 10 meter om du vil...

og stilling opp og still sidene har knepp... billig er det også...

jeg er vertfall kjempefornøyd med dette....

bare og gå på xxl og kjøpe det for 600 spenn sirka... veit ikke nå etter jul da ... sikkert billigere...

 

MvH kjellen

Link to comment
Share on other sites

Hva med Burris Fullfield II Quad som har separate skalaer for hvert av de fire tilgjengelige kaliberne ? Dette er et sikte som er utviklet spesifikt for den riflen.

Jeg har dette siktet til min Quad, og jeg er ikke fornøyd. Det er så lang øyeavstand at det er vanskelig å finne siktet! Det skal være utviklet spesielt for Quad, men det kan jeg ikke forstå.

Til trådstarter, jeg synes du skal vurdere en eller annen form for mildot retikkel. Det er en fordel både med 22lr og 22wmr. Det forutsetter at du trener på ulike avstander. På Burris Quad retikkelet skyter man 22lr på 50 meter, første strek tilsvarer da 75 meter og andre strek 100 meter. I teorien, må testes. Men et godt mildot retikkel og endel trening, og avstandsmåler, og du har utvidet rekkevidden betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare at da hadde du råd til bedre glass.

Jeg har demper på min, en stor fordel det. Rypene blir noen ganger sittende ettersom de antageligvis ikke helt skjønner hva som skjer. Dette smellet er jo veldig lavt 100 meter unna.

 

Har forøvrig 17 HMR. Jeg spanderte på meg en Kahles, og er svært godt fornøyd med den.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er at du bør kjøpe børsa først, og deretter siktet. Du vil nemlig fort oppdage at det ikke er enkelt å bytte løp uten å ta av siktet. Burrisen er kort nok til at dette går helt fint, mens en del andre kikkertsikter blir for lange. Selv brukte jeg en Zeiss Conquest 4,5 - 14 med mildot, noe som fungerte utmerket. Men jeg begrenset meg til å skyte fugl på due/rype-størrelse med .22 WMR. Til gås er 6,5 x 55 mye bedre, spesielt om du bruker rundnesede kuler, som eks. Lapua Trainer. Da skyter du sikrere på lengre avstand, og du slipper de store overraskelsene når det er sidevind. Uansett hva du velger: Lykke til med rifla og jakta. Et siste sikkerhetstips til slutt. I min Sako fulgte ikke alltid skuddet med ut av kammeret etter endt jakt, og jeg måtte pirke det ut. Kan være greit å ha i bakhodet, slik at du slipper en overraskelse når du skal spenne ned.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg anbefalte 6,5 x 55 tror jeg det er lurt å presisere at kulevalget er minst like viktig som kalibervalget. Jeg har skutt mellom 30 og 40 fugl med 6,5 x 55 og eksperimentert med div ladninger og kuler. Best resultat ga en hjemmeladning med Lapua Trainer. På bildet under ser du et skudd som gikk rett gjennom fileten. Det var ikke mye jeg trengte å skjære vekk.

 

 

normal_filetlapuatrainer.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...