Jump to content

Å "nullstille" brukt kikkertsikte


Snapphane

Recommended Posts

Det hender at en får hånd om et brukt kikkertsikte, som skal monteres på et annet våpen. Det kan i den forbindelse være nyttig å nullstille kikkerten, spesielt om montasjen som skal benyttes har justerbar sidestilling.

"Man tager" - som det står i kokeboka, ei trekasse, eller lager ei kasse med to V- spor, med innbyrdes avstand som passer lengden av kikkertens midtrør. Spenn denne kassa fast, og legg siktet oppi, korset pekende mot et mål. Ved å dreie kikkerten rundt 360 grader, så skal korset stå noenlunde i senter dersom høyde og sidestillingene er nøytrale. Beskriver korset en sirkel, så vet dere hva som må gjøres.

Om dette har vært sagt på sluttstykke eller kammer før - så må dere tilgi maset.

Link to comment
Share on other sites

[...]Vil tro det er like enkelt å "klikke" til det stopper begge veier for så å dele på to?[...]

 

Det fungerer nok bare på teoretiske kikkertsikter, og de kan nok bare brukes av fysikere i vektløs tilstand i lufttomt rom... :mrgreen:

 

Skal ikke så mye til før det er en 3-4-10-25 klikk lenger den ene enn den andre veien, f.eks om klikkene ikke er "like lange" i hele området, da er metoden til Snapphane riktig grei å ha.

 

Edit: Ikke er det serlig artig å skru helt til enden alle veier og attpåtil telle klikkene heller

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Å nullstille en kikkert er helt avhengog av merke! Jeg har vært på flere fabrikker som lager optikk, og det enkleste er hurtig å vri den til begge sider slik at men vet hvio mange omdreininger det totalt er i hele spekteret på hjulet. Deretter settes den tilbake i midtstilling. Dette er metoden de fleste som tester funksjon på optikken før godkjenning benytter...

 

Det kan være smart å gjøre denne øvelsen en og annen gang i løpet av noen år, og skyte inn rifla på nytt. Dermed sørger du for a mekanikken inne i kikkerthuset ikke "stivner." Det i seg selv å nullstille en kikkert 100% til null er verdiløst annet enn i teknisk sammenheng. Når du har fått montert den opp på våpenet og startet innskytingen, så er det dette resultatet som teller til syvende og sist uansett...

 

Lykke til med montasjen uansett :P

Link to comment
Share on other sites

det enkleste er hurtig å vri den til begge sider slik at men vet hvio mange omdreininger det totalt er i hele spekteret på hjulet.

 

I tillegg til innvendingane til mS: På enkelte billege kikkertar endar du berre opp med å skru skruen av kikkertsiktet. Det er heller ikkje alle kikkertar som har knepp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

For kikkerter uten klikk på stillskruene bruker jeg å skru helt ut til ene siden(et par ok Leupolder jeg har), for deretter å telle omdreininger helt ut til andre siden. Det er deretter relativt enkelt å skru halvparten av omdreiningene tilbake for å komme sånn omtrent i senter(ca 2,5 omdr totalt=ca 1 1/4 omdr tilbake). Jeg har heldigvis aldri skrudd ut stillskruen p.g.a. manglende stopp. En slik kikkert tror jeg at jeg hadde kastet. En eldre S&B jeg hadde kom med senterstilling på en egen liten skive under lokket. Har siden aldri savnet dette på mine nåværende kikkertsikter, som i hovedsak er Zeiss Victory, med unntak av en Classic og to Leupolder. Metoden med speil funker bra med midstilt kikkert for å se om kikkertmontasjen er noen lunde sentrert i fohold til løpets senter. Prøv selv så ser dere hva jeg mener,pass bare på å ikke knalle munningen i speilet. Jeg har (ennå) ikke knust et speil grunnet dårlig avstandsbedømmelse, bare nesten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...