Jump to content

Oppstramming av regelverk iforhold til omtale av norsk lov


joac

Recommended Posts

Jeg er en forholdsvis aktiv leser av dette forumet, men har ikke så mye å bidra med så leser mest.

Jeg synes det er uheldig at jeg til stadig ser poster som skaper et unødig dårlig bilde av oss jegere. Nå er det klart at dette er min subjektive mening, men enkelte her inne skjønner rett og slett ikke hvor mye skadepotensiale deres poster har for vårt ry som jegere. Vi ser til stadighet at media følger med her (som seg hør og bør) og vi ser til stadighet at det som postes her tas som standpunktet til "Jegerstanden" (som ikke er riktig, men skjer likevel)

 

Dette har vært tatt opp av andre debatanter mange ganger tidligere, men her er ihvertfall ett konkret forslag som jeg mener ihvertfall vil bidra positivt:

I mange tråder (gjerne om betente emner som rovdyr) så ser jeg at det tilsynelatende er lov å poste utsagn som "hadde det vært meg så hadde jeg [brutt norsk lov]" eller "Flott at endelig noen med tiltak [brøt norsk lov]" eller enda verre "jeg [brøt norsk lov]"

 

Slike poster burde, etter mine øyne, vært slettet og bruker blitt utestengt for en periode eller fått en advarsel. Det er greit å være uenig med norsk lov og det bør være greit å skrive om det. Men det å skrive at du ville brutt den/har brutt den eller signalisere at du synes det er greit at andre bryter den bør for vår alles skyld holdes unna dette forumet.

 

Fra forumreglementet står følgende listet over uønsket innhold (min utheving)

 

Bajaspostinger eller andre postinger som gjenspeiler useriøse holdninger til lovverket og jakt og skyting, og ikke minst er skadelige for våre aktiviteters omdømme.

- Paintball og Airsoft, da dette er såpass spesielt at det krysser den generelle interessen for sportsskytingen.

- Oppfordringer til lovbrudd

Jeg mener forsåvidt at eksemplene jeg kom med gjenspeiler useriøse holdninger til loverket og bør rammes av dette, men om nødvendig synes jeg forumreglementet kan endres slik at slike poster blir eksplisitt forbudt og at brudd på dette blir fulgt opp og får en konsekvens.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en sånn greie som skjer så ofte at moderatorene ikke rekker å ta tak i alle tilfellene med en gang.

 

Merk at noen ganger er det snakk om tilfeller som har skjedd i Sverige, hvor man kan beskytte bikkja fullt lovlig i motsetning til her. I så tilfelle er det ikke helt i strid med norsk lov - selv om det er lett å ta ut av sammenheng og er noe nær kanten.

Link to comment
Share on other sites

helt enig skal eg være medlem av et forum så krever det litt seriøsitet. Har en tråd nå f.eks som heter "hva var det første viltet...." der endel folk poster at det første viltet ble skutt med lufgevær noe som er mot Norsk lov og helt forkastelig å skrive om på et seriøst forum. Må si eg er mildt sakt overasket over at det fortsatt står på trykk.

Link to comment
Share on other sites

Har en tråd nå f.eks som heter "hva var det første viltet...." der endel folk poster at det første viltet ble skutt med lufgevær noe som er mot Norsk lov og helt forkastelig å skrive om på et seriøst forum. Må si eg er mildt sakt overasket over at det fortsatt står på trykk.

 

Vet at +1 er lite populert men er synest eg at det er meget dekkende...

+1

 

 

John

:shock:

Link to comment
Share on other sites

Merk at noen ganger er det snakk om tilfeller som har skjedd i Sverige, hvor man kan beskytte bikkja fullt lovlig i motsetning til her. I så tilfelle er det ikke helt i strid med norsk lov - selv om det er lett å ta ut av sammneheng og er noe nær kanten.

Vi prøver å moderere diverse utsagn. En del forteller jo friskt og freidig om felling av kråke og rev i fredningstida - i slike tilfelle blir saksa brukt umiddelbart. Men når vi påpeker slikt som at blyhagl er forbudt, kommer en tilføyelse "jeg skulle jo skrevet at dette var under jakt i Sverige".

 

Som trådstarter skriver, er "dobbelhypoteser" verre å forholde seg til - typen, "hvis hunden min blir angrepet av ulv, er det ikke sikkert hva jeg ville gjort". Vi har til dels lagt inn "blåskrift" i slike innlegg, med henvisning til lovverket.

 

Jeg mener regelverket er greit nok, det er vel praksisen blant oss moderatorer som i tilfelle må innskjerpes. Jeg kan jo røpe såpass som at temaet blir diskutert jevnlig på moderatorkammeret.

Link to comment
Share on other sites

Så var det dette med takhøyden da!! Sier ikke at jeg oppfordrer til lovbrudd, men ærlig talt, har dere ikke andre ting å henge dere opp i?

Enn hva som skal være representativt for oss som jegere? Joda, forsåvidt, men jeg synes jo det er litt viktig da. Vi ser til stadighet at kammeret.no blir brukt som representant for oss som jegere. Dette skjer enten vi liker det eller ikke, og da synes jeg det er viktig at vi tenker litt over det og tenker litt over hvordan vi blir oppfattet og hva vi vil tillate og ikke tillate.

Sikker på at dere holder fartsgrensen hele tiden? :roll:

Jeg har ingen formening om hvorvidt vi alle er lovlydige folk eller ikke, men jeg ser ikke den helt store vitsen med å sette det på trykk om man ikke er det.

 

Riktig god jul i allefall. :)

En riktig god jul til deg og! :)

Link to comment
Share on other sites

helt enig skal eg være medlem av et forum så krever det litt seriøsitet. Har en tråd nå f.eks som heter "hva var det første viltet...." der endel folk poster at det første viltet ble skutt med lufgevær noe som er mot Norsk lov og helt forkastelig å skrive om på et seriøst forum. Må si eg er mildt sakt overasket over at det fortsatt står på trykk.

 

Oppriktig talt! Når noen skriver at deres første vilt var en trost med luftgevær, så tenk deg litt om. Dette var sikkert for 30 år siden, 16 år, uten jegerprøve. Vet du om hva reglene var den gang? Var trosten freda som i dag? Og dessuten om det var ulovlig i 1973 eller der omkring, tviler jeg noen kan bry seg med det i dag.

Det må ikke bli sånn at fordums tid og gode minner er fy å snake om fordi reglene er annerledes i dag!

EN SLIK HISTORIE ER IKKE Å OPPFORDRE TIL LOVBRUDD!

 

Av og til er det lov å la tankene surre et par omdreininger før en roper ulv....

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en forholdsvis aktiv leser av dette forumet, men har ikke så mye å bidra med så leser mest.

I mange tråder (gjerne om betente emner som rovdyr) så ser jeg at det tilsynelatende er lov å poste utsagn som "hadde det vært meg så hadde jeg [brutt norsk lov]" eller "Flott at endelig noen med tiltak [brøt norsk lov]" eller enda verre "jeg [brøt norsk lov]"

Fordi våre moderatorer ikke får med seg alt som blir skrevet har vi rapporteringsknappen som ser slik ut icon_post_report.gif nede til høyre i alle innlegg.

 

Moderatorene er flinke til å se over rapporterte innlegg som det første de gjør når de logger seg på, slik at innlegg du her beskriver blir vurdert og moderert hurtig og effektivt.

 

Så til de som reagerer på innlegg som de mener bryter forumsreglementet eller norsk lov; vær snill å ta dere tid til å rapportere til modsa.

Mottoet vårt er: Bedre med to rapporterte innlegg for mye enn et for lite.

 

 

icon_post_report.gif

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

For 30 år siden var det nok forbudt å jakte med lufgevær ;-) og ja eg har tenkt igjennom dette før eg skrev. Saken er vel den at om eg kjører for fort så skriver eg ikkje en notis i avisen og sier at mandag morgen kl 0730 kjørte eg for fort men nå er det så lenge siden at det går fint :roll: det er mange nye jegere og endel wanabee jegere som leser her inne og endel er unge menesker som trenger litt veiledning innen faget, derfor eg trakk frem den tråden med luftgevær for det er vel ikkje slik vi vil lære nye jegere? å plaffe løs på dompapp og spurv med lufgevær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...