Jump to content

Skutt for hunden?


Ranger

Recommended Posts

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk definerer som vilt skutt for hunden, i drev i en eller annen form.

 

Jeg har inntrykk av at det finnes iallfall to kategorier ute og går, satt litt på spissen:

 

1. De som rekner fallet som bikkjas fortjeneste dersom bikkja loser inn til det skutte dyret.

2. De som rekner fallet som bikkjas fortjeneste fordi bikkja er sluppet ut av bilen.

 

Jeg er kategori 1, og jeg har løs på drevet halsende hund. Skutte biløpere, som ble støkt av folk, hund eller los, regner jeg ikke som fall for bikkja.

 

Mange måler bikkjas dugelighet ut i fra hvor mange dyr som felles for den, og gir bikkja kreditt for dyr den aldri har hatt ferten av, eller ikke forfølger.

 

PS: Hold en saklig tone vær så snill, det er jul! :D

Link to comment
Share on other sites

Det ligger vel i det du skriver, at om dyret skal godskrives bikkja bør det være losdyret som blir skutt, og ikke et tilfeldig forbipasserende dyr. Jeg bet meg imidlertid merke i en annen del av det du skrev:

Mange måler bikkjas dugelighet ut i fra hvor mange dyr som felles for den

Dette mener jeg blir feil. Bikkjas dugelighet må vel måles ut fra måten den jobber på, søket, arbeid på fot, tap, hvordan den driver dyret osv. Hvor mange dyr som felles vil (hvis du i utgangspunktet har en god hund) avhenge av i hovedsak to ting:

 

1. Vilttetthet

2. Jegerens dyktighet. I dette legger jeg jegerens evne til å lese/kjenne terrenget, ta hensyn til vind og vær osv., slik at han posterer på "riktig" sted, og på riktig måte.

 

Det er ingen hjelp i ha verdens beste hund hvis det ikke er dyr i terrenget, og hvis det ikke sitter en jeger der dyret kommer. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hoffvoff her jeg! :D Jeg måler heller ikke bikkjas dugelighet i antall felt vilt, der er feks jaktprøver et mye riktigere redskap.

 

Dyr som støkkes av bikkja kunne like gjerne blitt støkt av folk; hundefører eller postrekke, eller katta til naboen, så det er i mine øyne et litt billig hakk i skjeftet.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Hoffvoff her jeg! :D Jeg måler heller ikke bikkjas dugelighet i antall felt vilt, der er feks jaktprøver et mye riktigere redskap.

 

Dyr som støkkes av bikkja kunne like gjerne blitt støkt av folk; hundefører eller postrekke, eller katta til naboen, så det er i mine øyne et litt billig hakk i skjeftet.

 

Så støtende hunder er ikke jakthunder.....din rasefanatiker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, det er sant, men premisset for mitt spørsmål satte jeg i første linje i første innlegg:

Jeg er litt nysgjerrig på hva folk definerer som vilt skutt for hunden, i drev i en eller annen form
:mrgreen:

 

Men, støtende hunder kan bli en litt annen matematikk ja, ser den. :D

Link to comment
Share on other sites

Ranger : Ok jeg så ikke den :wink:

 

Men om revestøveren min driver en rev i 3 timer , for så å ende opp med at reven går i hi. Jeg slipper terrieren ned og reven skytes , hvilken hund skal da ha kredit for den reven ? I min verden får begge kredit for den skutte reven , fordi de begge har deltatt aktivt til felling 8)

Link to comment
Share on other sites

he he artig tråd dette. her kan begrepene florere.

Jeg har i hverfall ei meining som går ut på at hvis hunden min har losdyret og jeg får skutt viltet for hunden i los er det fellt vilt.

men jeg har ved enkelte anledninger sett at det er så mange harer at det kan være at det er to harer forann hunden og begge blir fellt for hunden. da blir det en vurderingssak der og da. men er det klart en biløper og man vet at det er det vil jeg ikke kreditere hunden fellingen.

 

Hvis en hund henger på en annens hunds los (samjag) er det og vanskelig å bedømme, dette det kan godt være at begge hundene etter hvert har et losbilde, og haren blir fellt og begge hundene kommer inn på samme losdyr.Da er det en felling som begge ved felles anstrengelse får til. men det forutsetter at begge hundene loser ogg gjør en jobb.

Det er også hunder som bare jager med og er taus eller enkelte støt da er det ikke et eget iniativ for fellingen. altså ikke kreditt av meg.

Link to comment
Share on other sites

Bikkjas dugelighet må vel måles ut fra måten den jobber på, søket, arbeid på fot, tap, hvordan den driver dyret osv. Hvor mange dyr som felles vil (hvis du i utgangspunktet har en god hund) avhenge av i hovedsak to ting:

 

1. Vilttetthet

2. Jegerens dyktighet. I dette legger jeg jegerens evne til å lese/kjenne terrenget, ta hensyn til vind og vær osv., slik at han posterer på "riktig" sted, og på riktig måte.

 

Det er ingen hjelp i ha verdens beste hund hvis det ikke er dyr i terrenget, og hvis det ikke sitter en jeger der dyret kommer. :mrgreen:

 

Du har mye rett i det du skriver, men det er nok også forskjell på hundene. Det nytter ikke å ha en tett viltbestand og erfarne jegere hvis hunden bare går og dasser i hælene på hundeføreren, kun tar ut dyr som støkkes ut, ligger på så hardt at losen går rett ut, og henger på hele dagen.

 

For at hunden skal være effektiv må den ha et godt søk, den må ha gode viltfinneregenskaper (og ja, det er stor forskjell på individene - takke meg til gamlebikkja som konsekvent søkte ut der den hadde funnet dyr før, og følgelig der det som regel stod dyr!), den må ha et "mykt" uttak og et bedagelig arbeidssett i losen - samtidig som den holder god nok trøkk på dyrene til at de ikke får alt for god anledning til å orientere seg om postene.

 

Kombiner dette med god vilttetthet og jegere som kjenner terrenget, da kan en begynne å telle rådyra i favner...

Link to comment
Share on other sites

Klart antall felt vilt har noe å si på om det er ei go jaktbikkje eller ikke,noe annet ville jo være rart spør du meg, nå finns det haugvis av bikkjer som aldri stilles på prøver som er topp jaktbikkjer og har man mulighet syns jeg man skal gi sånne også kred.

Jakta mye på dønna før og dær kunne det rett som det var komme både 8-10 rådyr ut av sitkafeltet, hadde jeg gådd inn selv hadde jeg aldri skutt det dyret som tok bakveien, når jeg putter skudd i Yvonn ( mauseren min) er jeg på jakt, kommer det 10 støt eller går en time før det smeller bryr jeg meg ikke ett døyt om ( vell å merke med ei voksen innjaga bikkje).

Man skyter dyr etter fine loser og man skyter dyr etter los :D

Jaktprøve er ett redskap for å dokumenter jaktegenskaper, ei bikkje med 1 premie behøver ikke nødvendigvis å være ei bedre jaktbikkje enn ei med en 3 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Klart antall felt vilt har noe å si på om det er ei go jaktbikkje eller ikke,noe annet ville jo være rart spør du meg (...)

Jaktprøve er ett redskap for å dokumenter jaktegenskaper, ei bikkje med 1 premie behøver ikke nødvendigvis å være ei bedre jaktbikkje enn ei med en 3 :wink:

Personlig så synes jeg bikkja mi var ei dårligere jaktbikkje på de to 3. premiedrevene hans, enn på 1. premiedrevene. :) Så drevprøver gir en pekepinn, men bikkja må prestere der og da, og kan være både bedre og dårligere enn snittet sett hele sesongen under ett. Ei bikkje med få fellinger bak seg kan lett være ei bedre bikkje enn en med plenty fall, hakkene i skjeftet sier meg ingenting om hvordan bikkja jobber i skauen.

en hel kreditt på vær bikje fra meg

Nuvel, man lærer jo i denne tråden hvilke bikkjer man skal ta fellingstallene med en klype salt! :mrgreen: Forskjellige meninger, forskjellig praksis. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ranger : Så du mener du tar mine fellingstall med en klype salt :wink: . Det er helt greit , men i mine journaler står det i nemte situasjon 1 rev på både terrieren og støveren , ikke 2 rever totalt men i hundens journaler står det 1 på hver :wink:

 

Og ja jeg fører journal på alle mine hunder :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
En halv kreditt på hver! :wink:

 

en halv kredit på en hi hund som har jobba ut en støver innjaga rev? :(

stakkar :cry:

 

Dette er jo den vanskeligste og tøffeste og mest krevende jobben ei bikke kan ha:)

da blir det vell bare 0,1 kredit per hare skutt i los da :lol:

 

PS: dette var ikke kverulerende eller vondt ment, bare dårlig humor:) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mitt beste eksempel ligger noen år tilbake, sitter på elg post, hunden laget brukte var over alle hauger og noen vald, hundefører går og peiler, langt etter. Hører noen kviste knekk, og oinker et par ganger og vips mindre okse fram, bang ned. Melder fra og får straks gledestrålende tilbakemelding fra hundefører om at den var skutt for hans hund. Var ikke helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Gikk med min da 7 måneders jämthundvalp i bånd etter hjort i høst. Etter å ha gått igjennom halve terrenget kommer vi på ferske hjortespor/liggeplass. Samtidig smeller det på en av postene, og sporingen fra "uttaket" viser at en av de hjortene vi fant ble skutt på post. Hjorten falt i det bikkja fant sporet, og hadde jeg gått uten hund ville hjorten også blitt skutt, så jeg kan kanskje ikke telle hjorten som "skutt for hund"...

Men er det så nøye? Han fant sporet og fulgte det slavisk, helt til han gikk på overvær de siste 50 metrene inn på fallet. Om jeg var stolt? Fornøyd? Gjett om!!! 8)

Link to comment
Share on other sites

Det er nok meget sannsynlig ja, og jeg var vel litt kjapp i svaret mitt der, fossnes. I en sånn situasjon, der tre dyr kommer i flokk og følge med ei losende bikkje bak (hender ofte at geita løper sammen med kjeene i drev som ikke går så fort), så ville jeg nok ha godskrevet fallet for bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Dere skriver mye fornuftig men syns dere glemmer en viktig ting. Antall felte dyr kan være en grei "målestokk" på hvordan hunden funker. Men å stole blindt på det gidder ikke jeg...

Jeg mener at dagsforhold (vær, vind, snø,regn osv) samt terreng også er en viktig del av hvor bra bikkja er, du kan felle en rekke dyr på steder hvor du er kjent, bra terreng og at det er bra med dyr, likevell sier det ikke så mye om bikkja totalt sett.

Jeg mener at bikkja skal kunne henge på uansett hvor du er i verden, (har sett bikkjer som gir opp lett hvis det er tøffe forhold) jeg jakter mest gaupe med mi bikkje og da kan man ikke ta så mye hensyn til hvordan terrenget ser ut, her er det rett opp og rett ned uansett hvor du kikker. 1 dag er det 70 cm løs snø, neste dag er det regn... Selv om man ikke får skutt den gaupa vet jeg at bikkja har gjort en suveren jobb, mange ganger blir jeg forundret over at det i det hele tatt klarer å følge med... Men akk, ingen hakk i kolben for det?

Sist eksemel er på forrig tirsdag da bikkja hengte på katta i 4 timer ute ved kysten, (Husvika for de som er kjent på helgeland) der er det temmelig bratt og steinete... men totalt sett en suveren jobb av bikkja... Hvordan måler man det da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med deg bobcat. Som tidligere nevnt er feks jaktprøver en uhildet vurdering av hvordan bikkja er, men selv det er avhengig av at det er dyr i området osv.

 

En annen faktor er det å være på rett sted til rett tid, for å felle dyret. Bikkja kan gjøre en kjempejobb, men losen går bare ikke akkurat der du er. Og jakter man alene så øker jo vanskelighetsgraden betydelig.

 

Nei antall felte dyr sier meg som sagt lite om hvordan bikkja jobber kontra ei bikkje uten så mange hakk i skjeftet. :)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte min siste Basset etter tips fra en kompis som også er dommer, han hadde dømt ei tispe nordfra som han sa var noe av det bedre han hadde sett, der skal du få kloa i en valp var vell ordene han sa.Denne tispa var det jakta rått for i mange år å skutt alt som kan krype å gå for helt til ho "plutselig" ble stilt på to prøver på ei helg, joda hun gjorde det hun bruker å gjøre, jaga rådyr til premie.

Sånn som jeg har forstått det så ble ikke bikkja merkbart bedre etter at ho var stilt på prøve, det var vell mest for å oppfylle kravet til bassetklubben, å sånn skal det jo være.

Nå er det jo jaktbikkjer vi snakker om, å jaktbikkjer skal jaktes med å skytes dyr for, vi som har holdt på noen år med jaktbikkjer går ikke år etter år i skauen/fjellet med ei bikkje som ikke fungerer, vi vil ha så gode bikkjer som mulig.

Jeg stiller bikkjene mine på prøver selv og har fått premie på samtlige jeg har stilt,men de beste bikkjene jeg har hatt, er aldri stilt på prøve av forskjellige årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Blir en liten digresjon dette, men som trådstarter tillater jeg det! :lol: Bikkja du snakker om er jo opphavet til både min og di bikkje General, og jeg husker godt da eier rapporterte fra de tre prøvene (det var tre drevprøver over et par helger hun gikk sørpå). Det var vel da først han skjønte hvor god bikkja egentlig var. :) På de tre drevprøvene fikk Exi 47, 51 og 50 poeng, noe som er godt over gjennomsnittet for 1. premiebikkjer her i landet.

 

Selvsagt ble ikke bikkja en BEDRE hund av disse drevprøvene, men hun ble lagt merke til, og ble NJ(D)CH på disse to helgene. Dermed ble hun ikke bare avla på, men noen av de beste hannhundene i Norge ble stilt disponibel for henne. :) At hun i tillegg har et Cert på utstilling er jo knall, men eieren er som mange andre, ikke så gira på dette med utstilling. :)

 

Jeg fikk gleden av å låne Exi på flere jaktturer over et par-tre år sjøl, og kan skrive under på at bikkja fungerer. :mrgreen:

 

Men til poenget; jeg står fortsatt fast ved at selv om det felles mange dyr for ei bikkje, så sier det ikke alt om hvordan bikkja fungerer i skogen. Det er så mange variabler ute og går. :) Jeg er sikker på General Custer, at du ikke kan danne deg en mening om bikkja mi før du har sett han jage noen ganger sjøl, og slik er det vel med alle bikkjer. :) Jaktprøver gir en pekepinn om hvor landet ligger, mer enn antall skutte dyr, etter min mening.

 

Men forskjellige meninger er det jo greit å ha, det er jo det det blir debatt av! :lol:

Link to comment
Share on other sites

He he Jens det har du helt rett i :D Nå er jo jeg rimelig fersk med løs på drevet halsende som det så fint heter,det jeg synes er litt merkelig med drevprøver og resultater er hvor "lett" det er å få til en jaktchampion, synes lista på de gode og de virkelig gode bikkjene skulle ha ligget vesentlig høyere,men det er nå min mening :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rasen er jo blitt stadig bedre jakthunder, og flere bikkjer klarer kravene til jaktchampionat, og det er jo en hyggelig utvikling. Kanskje kommer kravene til å høynes i framtida, men jeg vil fortsatt ikke si at det er plankekjøring akkurat! Det er veldig mye som skal klaffe.

 

Men dette blir litt på siden av debatten her, men er en såpass interessant tanke at vi kan kjøre den debatten videre i tråden for petit basset. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...