Jump to content

Løpsbytte Sako 75


308 Sako

Recommended Posts

Hallo godt folk!

 

Har søkt litt her på forumet og sett noen tråder som omhandler dette med å bytte mellom flere løp i samme børse ved hjelp av relativt enkle verktøy.

Børsa er i 308 ny, men har i det siste hatt lyst på ett kaliber i 6mm som skyter langt og flatt til bruk på blandt annet rådyr. 243 Win er ett alternativ jeg har lyst på.

Men det må være slik at det går ann å bytte mellom løpa da jeg jakter på elg også.

 

Dersom det er noen som har erfaring fra dette her på forumet så hadde det vært moro å høre fra dere :)

 

Kom gjerne med anbefalinger på kalibervalg også. Lader selv så da er vel mulighetene større.

Link to comment
Share on other sites

Pipa må tilpasses di kasse, men et fabrikkløp kan passe uten noen tilpasninger.

Som de fleste nevner er det enkelt å bytte løp. En trenger en stor skiftnøkkel minst 34mm. Noe å beskytte låsekassa mot riper, jeg bruker et ark av messing.

Ei pipe skrustikke, her anbefaler jeg Ken Farrel(har ei Wheeler, denne er ikke spesielt god).

Er et par små triks en bør kunne for å få rett Head Space. Feks hvis du ikke skrur pipa nok fast, vil hylsene strekke seg såpass mye at en får hylse seperasjon.

Dette er enkelt å unngå.

Når en har skrudd pipa på plass med god handmakt, tar jeg et fabrikk skudd eller ei ny fabrikk hylse. Kamrer denne å kjenner etter om det er motstand når bolten lukkes(en må fjerne tennstift og fjær for å få best mulig følelse med jobben).

Normalt er det ingen motstand, så setter jeg et lag med tynn blank bak på hylse og klipper rundt hylsebunnen. Kamere hylsa.... Nå kan det være motstand når bolten lukkes. Da har en rett tilpasning. Jeg godtar også to lag med blank tape bak på hylsa er det mer enn dette strammer jeg løpet mere inn i låsekassa.

Kanskje en dårlig forklaring, blir sikkert korrigert og bedre forklaringer kommer.

 

Når du først skal satse på et kaiber bytte så hvorfor ikke satse på 6mm PPC. Sako 75 med 308 bolt fungerer utmerket på den litt mindre 6mm PPC hylsa. Sako 75 har også magasin som er lagd for 6mm PPC. Magasinet passer også 6mm BR, men da blir det kun plass til 4 skudd i magasinet og en vil få litt lugging når en repeterer for nytt skudd. Den tredje låseklakken vil hekte seg fast i den bratte skuldra på hylsa og det må brukes litt ekstra makt. Alt dette har jeg erfart selv, men har også lest om andre som har hatt problemer med sako 75 og bratt skudler vinkel på hylsene.

 

Men det er jo veldig billig og enkelt å bytte til 243w

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo veldig billig og enkelt å bytte til 243w

Hvorfor er dette billigst? Fordi man får disse løpene ferdige fra forhandler og at de trenger lite tilpasning?

 

Jeg har også veldig lyst på 6mm PPC eller 6XC, men disse må man kanskje få børsjemaker til å brotsje? Eller kan man kjøpe disse også ferdige?

 

Og hva er det som må til for å tilpasse nye løp til låskassa? Er det for å få riktig kammerlengde?

Som dere skjønner er jeg helt grønn på dette :oops: he he, men spør man ikke får man ikke svar, og man lærer ikkje noe nytt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis kjøper en en blanks av børsemaker. Denne tilpasser kammer/gjenger/brysting og profil.

Det med at det blir billigere er vel egentlig bare et komponent spørsmål. Men med 6mm PPC må du ut med en 1000 lapp for å få magasinet. Er faktisk ikke sikker på om 6 XC mater i et standard 308 magasin.

Du kan godt kjøpe et brukt løp som har stått i en annen sako 75. Men det må sansynligvis tilpasses. Feks hvis jeg skulle selge mitt 6,5 grendel løp til deg. Må du sansynligvis rette opp brystinga på di låsekasse(helt fremme på låsekassa), dette for at løpet skal stoppe likt hver gang du skrur det til.

 

Hvis du kjøper deg ei pipestikke, så vil du normalt ikke klare å løsne orginal pipen fra låsekassa, da den er limt fast. Er bare min erfaring. Jeg har jo brukt ganske enkle verktøy som ikke klarer å låse pipa hardt nok i pipe stikka.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Sako 75 som jeg har to løp til. Denne ble opprinnelig kjøpt som en .300 win mag, men senere fikk jeg en børsemaker til å lage et løp i .375 H&H mag også til meg. Disse kalibrene har jo samme lengde på låskassa, samme bolthode og magasin. Løpene skrur jeg enkelt og greit rett i låskassa. Eneste aberet med denne typen løpsskiftesystem er at jeg må skyte inn på nytt hver gang jeg skifter løp. (Selv om det faktisk bare skiller noen få knepp mellom de to løpene...)

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar :D

 

Ser det er endel som bytter mellom flere løp selv, sjøl om Sako 75 i utgangspunktet ikke er laget for dette.

At man må skyte inn på nytt ved løpsbytte er ikke så mye bry synes jeg dersom det lar seg gjøre å ha 2 løp til samme børsa som jeg er så godt fornøyd med fra før :mrgreen:

 

Jeg skjønner at det kan medføre fare for hylseseperasjon dersom man ikkje skrur løpa riktig inn, å bruke en hylse og kontrollere er jo greit.

Spesielt dersom man kan klare å bruke en hylse som er skutt i samme løpet tidligere så slipper man kanskje med halspressing som jeg liker best.

 

Hvor hardt er disse løpene skrudd fast, eller hvor hardt skal de skrus fast? De er vel limt originalt, må man fortsette å lime?

Link to comment
Share on other sites

Steike kor du spør :D .

For å tilpasse løpet når du skrur det fast MÅ det være en kammer tolk eller et fabrikk skudd/ny hylse. Ikke noe tull ned neck sizede hylser.

Når du får tilpasset ditt neste kaliber, har jo børsemakeren løsnet løpet for deg. Det limes normalt ikke på nytt.

Jeg skrur løpene på plass med vekrtøy, for det må brukes litt mere makt enn hva jeg klarer å skru til for hånd, bruker samme verktøy som jeg løsnet pipa med.

Men strammer ikke fast pipa så veldig hardt i pipe-skru-stikka(glemte vel å nevne at jeg har et stykke flatbanket bly som shims mellon løp og alu blokkene i stikka, dette for å få bedre grep på pipa og beskytte mot riper). Så tar jeg Skriftnøkkenen legger et tykt ark av messing rundt anleggsflata der skftnøkkelen har kontakt med låsekassa, strammer til. Når pipa glir rundt i stikka, begynner jeg å måle head space.

 

Min skift nøkkel er Knipex sin "vannpumpe" tang med rette kjefter. Er forniklet og ment for rørleggere.Denne tanga er et supert universal verktøy, og sikkert ikke noe dyrere enn en stor skiftnøkkel. Men jeg får ikke like mye kraft med ei slik tang kontra en skiftnøkkel.

 

Har lest om en del bench rest skyttere som skrur inn med handmakt og uten å ta stokken løs fra kassa, jeg har ikke plass nok i løpskanalen på stokken for å få skrudd løpet ut slik.

Ellers så finnes det overganger som gjør det mye enklere. Ser en slik løsning på Finn.no av og til. Lurer på om den kalles Heen muffe.

Uansett, så trur jeg det systemet er enklere å bytte løp til og fra. Og kanskje verktøy løst. Da er det systemet minst like billig, siden en slipper å kjøpe verktøy.

Tror Ole Netland her på kammeret har et slikt system, og liker det veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

:lol: Ja en må ikkje være redd for å spør dersom man vil lære seg noe nytt :mrgreen:

 

Jeg kan sikkert bruke mye tid på nettet og google rundt dette, men jeg har fått intrykk av at det er endel her på Kammeret som virker til å ha bra peiling på hva de driver med.

Noe av det som er så bra med Kammeret er nettopp dette, å dele erfaringer og komme med anbefalinger, råd og tips.

Også er det ugoskli moro å glåpe rondt her inne, får ofte nye ideer til nye prosjekt til sin yndlingshobby jakt og skyting

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 2 years later...

Dette er ikke noe problem. Jeg har et slikt system på ei Kongsberg 393 kasse. Da har jeg piper i 270 win, 243 win og 6,5x55 mauser. Har både kort og langt magasin. Dette med no-go tolkerog hylsestrekk er bare tull. Jeg skrur til mine piper med håndmakt, og det fungerer utmerket. Har også fått laget meg en låskassenøkkel av et sluttstykke, så slipper jeg jallaløsninger med div. skiftenøkler og vannpumpetenger. Utstyret jeg har er ikke avbildt, men tror det finnes bilder av tilsvarende utstyr her på Kammeret. Argumentet med at en må skyte inn på nytt, betyr ikke noe for meg. Jeg bruker typisk 6,5 "hele" året, bortsett fra i elgjakta. Da må jeg som regel skyte inn og opp uansett. I mine øyne er det like enkelt å bytte piper i denne som i 202'n jeg hadde før. Det desidert beste pipeskiftsystemet har vel Merkel kommet med på sine nye. Jeg har også hatt Blaser, og var happy med pipeskiftsystemet på denne. Derimot hadde den en del andre ulemper som gjorde at den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra kluss med den mutteren der. Kan hende det er praktisk hvis du har tolker og skal bruke et løp i flere låskasser. Hvis et vanlig løp er tilpasset så er det bare å skru løpet i låskassa akkurat som du skrur i hjulboltene på bilen. Dog med mindre moment. Litt mere fikling med remington 700 og andre som bruker løs rekylklakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...