Jump to content

Bot for bjeffende hunder!


sako_35

Recommended Posts

En hundeoppdretter har blitt bøtlagt av ppolitiet for bjeffende hunder!

Hva skal man tro om sånt? Trodde det var mattilsynet som hadde tilsyn med at dyr har det bra!

Selvfølgelig kan jeg også forstå naboer, om han har dette i umiddelbar nærhet!

 

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4762156.ece

 

Hva tenker folkt om sånt?

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Kan se for meg dette senarioet: Naboer plages og iriterer seg over bjeffinga over en tid uten å prøve å ta kontakt direkte. Det er jo litt sjenant ug ubehagelig. Glammet bærer jo ganske langt ute i marka. Så orker man ikke mer og går til anmeldelse direkte. Syns ikke det er en redelig måte å gå frem på----hvis det er tilfelle da.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke 3000,- så mye. Det har også vært stille en stund, så dat har kanskje virket?

 

Støy kan være en stor plage, så synes ikke det høres galt ut at man kan få et forelegg for en støyende hund natterstid.

 

(Det må selvfølgelig være grunnlag for det, noe jeg antar det har vært i dette tilfellet. Jeg har ihvertall ingen grunn til å tro noe annet).

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt sjenant ug ubehagelig. Så orker man ikke mer og går til anmeldelse direkte. Syns ikke det er en redelig måte å gå frem på.
BØR ikke hundeeier være såpass ansvarsbevisst at dette ikke blir et problem? Sliter som sagt selv med ei gneldrebikkje vegg i vegg med der jeg bor.. I Lillehammer sentrum..... (denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=21008) Jeg er ikke akkurat av typen som ønsker noe nabo'krangel' og naboen legger ovehode ikke opp til dialog... Hva gjør man da..... :oops:
Link to comment
Share on other sites

Er lov å si ifra til naboen, absolutt.

 

Naboen ringte over til meg, da stod dachsen på terrassen å bjeffa, jeg sov... :roll: Naboen sa det ikke på noe hyggelig måte heller. Dette var på dagtid, jeg tok han inn da, og hadde nok rett i sin klage. De prøvde seg på det samme når han stod i hundegården, da sa jeg ifra at han har det bedre der enn en i en glodhet bil om sommeren mens jeg er på jobb.

Nå er det slik at alle rundt her har hunder, så er naboen her som er sær, klager på alt som ikke passer inn i deres mønster, så er vel slik at vi har tatt igjen med dem, så de har roet seg betraktlig.

 

På andre siden av dalsøkket jeg bor i, der bor en kar, han hadde på det meste 30-35 hunder, der kom mattilsynet inn i bildet etter klage fra vellet i område han bor, der var det hundebjeffing hele døgnet, året rundt, der ble det redusert til 5 eller 6 hunder. Er blitt mye roligere nå! Han bor høyt, så hundene høres godt utover. Men tror vel ikke han var tilsnakkandes heller!

 

Så det med hunder som bjeffer er ikke enkelt alltid, men greit at de skal være stille om natta med naboer rundt seg!

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

Jaggu gledelig lesestoff. Ikke at jeg har noe i mot hunder, tvert i mot, og noen boff må en regne med når fiender som ekorn og skjære angriper tomta, men gneldring og vedvarende bråk skal man ikke måtte tåle. Naboene hjemme hadde en evig rekke med gnelderbikkjer, de klarte f*en ikke å få de til å holde kjeft. Verst var de to dachsene som eksploderte i stereo hver gang man åpnet verandadøra :evil: . Gud som jeg klødde etter å sette en kule i de to, eller arrangere en besynderlig ulykke med snøfreseren.

Link to comment
Share on other sites

Det er et helvete med slike hunder!!!!!

 

Både for eier og naboer.

 

Vorsteh`eren som jeg hadde - startet gneldringen da den ene dachsen døde.

Og jeg forsøkte det meste for å få slutt på dette - men må innse at "hundeviskeren Cesar" hadde vært rette vedkommende :lol: ) - hvis dette skulle bli løst :?

 

Naboen - har virkelig vært tålmodig i 6 år - og jeg har gitt de et par lår frå rådyr eller hjort hver høst - for deres tålmodighet :) - og sagt at disse har hunden skaffet meg :lol:

 

Nå bor jeg "på landet" - så det er bare èn nabo.

 

Hadde jeg bodd i et tettbebygd strøk - hadde sikkert bøtene florert :? - og det med rette.

 

For maken til sjenanse som en gneldrende hund med hørbart mål er ..........

Link to comment
Share on other sites

"Husfreden" som du tydeligvis henviser til - tror jeg ikke kommer til anvendelse m.h.t. gneldring.

 

Uten å ha undersøkt presidenser vedr. domfellelser - hvis det er noe slikt da :?: .

 

Men skulle naboen din slippe ut hunden kl. 0645 (når han dro på jobb) - og den stod og gneldret til kl. 1700 (etter å ha hentet barna i barnehagen) - og du jobbet bare nattevakter, ville kanskje en ny rettsak med annen presedens bli aktuell.

 

Ikke vet jeg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Antakeligvis anmeldt til Politiet pga støy, ihht politivedtektene for kommunen.

Etter kl 23 skal det være ro

 

Ser at i avisartikkelen at det er hundeloven §28 som gjemler straffen har.

 

§ 28. Straff

 

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt overtrer §§ 4-7 jf. § 9 eller forskrifter eller enkeltvedtak etter §§ 6, 7, 11, 12 eller 13 annet ledd bokstav a til b. Offentlig påtale skjer bare når det finnes påkrevd av allmenne hensyn.

 

Med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot straffes en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig

a) angriper eller skader person,

b) jager, angriper eller skader dyr, eller

c) ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe for øvrig.

 

Som en ser i lovteksten kan en faktisk bli bøtelagt eller dømt til bøter eller fengsel inntil 6 måneder for støy som volder en urimlig ulempe for øvrig.

Link to comment
Share on other sites

Husker nabokjerringa hadde en liten terrier av noe slag for noen år siden, har aldri hørt værre gneldring verken før eller siden., den begynnte umiddelbart den slapp ut av døra, og fortsatte uten pause i timevis.. og så han meg gikk den jo helt av skaftet..lurer på hvorfor :mrgreen: den hadde sånn anti-bjeffebånd en stund også (sånn som spruter et ubeagelig stoff) problemet var at at den lille jævlen forsatte og gneldre så spruten sto :mrgreen: hadde null virkning :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...