Jump to content

Tikka T3 Tactical...?


thuus

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ei .308 rifle og T3 Tactical vurderes... Noen som har erfaringer med denne? Gjerne positive og eventuellt negative.

 

Når jeg først skal investere i en rifle vil jeg ha en jeg kan bli god med og ha i mange år, og fortsatt være glad i den

 

Har skutt en del med .22lr i noen år og føler meg klar til å utvide horisonten :)

 

//Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du bruke den til? Hvis det er vanlig jaktbørse for alt mulig av jakt bør du vurdere om vekta på denne er noe du kommer til å trives med. Noen er så sterke at de ikke bryr seg nevneverdig om hvorvidt børsa veier 3,5 eller 5kg med kikkerten montert, men for meg har det ekstremt mye å si for trivselen på jakt. Jeg er ikke akkurat sykelig svak, men du verden som den børsa mi evner å gnage meg i skuldra utover dagen! Børsa mi veier 4,2 kg med kikkert og demper. Dette er i overkant tungt for meg. (Det er ikke en Tikka).

 

SuperVarmint og Tactical veier vel et sted mellom 3,5 og 3,7kg uten noen ting montert. Med kikkert er du oppe på 4 komma noe. Det er tungt nok...

Link to comment
Share on other sites

Har en tactical selv, og er igrunn fornøyd med den, med ett unntak, demperen.

 

Løpet er i utgangspunktet ganske langt og tungt, og den orginale demperen bygger bare fremover.

Det gjør at du til slutt sitter med en rifle som er lite egnet til annet enn skyting med tofot.

 

I tillegg bør det vel nevnes at demperen er helt elendig kvalitetsmessig. (hvertfall min, den ble utslitt etter bare noen hundre skudd med 223.)

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å bruke den til det en .308 kan brukes til, skal nok ikke på elgjakt med det føste, men skal prøve meg på seljakt, hjort og eventuellt annet jeg får mulighet til... Skal også bruke anledningen til å trene mye.

 

Leverer inn en søknad på .223 også, så til fugl, rev etc. blir det en mindre og lettere rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Tactical ruster nå jævlig på seljakt :shock: eller, ja.. definere det hvordan dere vill. men ved kontakt med sjøvann i allefall=)

 

om det er kvalitetsforsjel på stålet veit jeg lite om. men jeg har ikke hørt dette før.

syntes også det blir litt i dyreste laget og betale så mye for eij ferdigjenga børse. som i mine øyner kunn har den "fordelen" at den ruster fortere :)

 

men den ser bra me feter ut end super varmint ;)

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 Tactical i 308w, og er meget fornøyd med den til prisen jeg betalte (11000 for to år siden, nå er veil ca 18000 :mrgreen: )

 

+

Veldig nøyaktig rifle, skyter like bra som TRG 22'en jeg eide tidligere. Solgte TRG 22'en da T3'en gjorde jobben, og sparte pengene til en TRG 42 istedet :mrgreen: Forøvrig produseres den sammen med TRG.

Jevn og fin bevegelse på bolten, har ikke vært borti bedre.

God justerbar avtrekker.

Picatinnyskinne som standard. (Sist jeg sjekket ble denne plukket av Super Varminten etter import, og solgt separat. Så hvis du velger Super Varmint og vil ha Picatinny, beregn ett par tusen ekstra i prisen.)

Hull for reimfester på flere steder.

Justerbar kolbekam.

Ferdig gjenget løp.

 

-

Stokken føles litt "billig".

Kjipe syntetiske magasiner, samme over hele T3-linja.

Tung, i følge enkelte (Så klart, 24" heavy barrel!)

Lite tilbehør tilgjengelig hvis du vil bytte ut noe, men flere og flere lager etterhvert gode stokker til den. Èn produsent leverer også magasinbrønn til sin stokk for egenproduserte metallmagasiner.

 

Har ikke grunnlag for sammenligning med andre T3'er, da dette er min første Tikka.

Men jeg er ihvertfall fornøyd med den.

Anbefaler at du spør på en våpenbutikk om å få fikle litt med en, hvis ikke stokken og magasinene (og vekta) irriterer deg nevneverdig har jeg tro på at du også blir fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
E eit bedre løp som står i tacticalen.

 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Slik jeg ser det er løpene meget like? Begge våpene veier jo det samme også.

 

Jeg ser det at det er forskjell på rustfritt og ikke rustfritt.. Men er det noen mer en dette som er forskjell?

Link to comment
Share on other sites

...Tikka Super Varmint , cal.300 Win mag og jakt-sugen øst-sibirsk-hund, død-bringende kombinasjon.. :twisted:

 

P9280063.JPG

 

...Valgte Super Varmint pga. bedre anti-rust beskyttelse enn Tactical samt at løpet er lengre og gir dermed bedre utgangs-hastighet i 300 Win mag...Børsa samler 4 cm på 400 meter med Sierra Gameking 200 grs og det synes no eg e bra nok!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...