Jump to content

Hvilken type Mårfelle bruker du og hvorfor ?


flanged

Recommended Posts

Jeg har akkuratt begynt å samle på forskjellige mårfeller :D Denne samlingen skal kun inneholde feller som er godkjente etter dagens krav til fangstredskap.

 

Men, hvilken felle® bruker du til måren, og hvorfor ?

 

NB: Husk at fangstfolk bruker de fellene de har mest tro på selv. Så lenge fellene er godkjente så er alle like gode. (Bare så vi ikke får noen krangling om felletyper her, hehe)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mine 7 mår er fanget i CB160. Bruker disse fordi de er billige, og fordi jeg har trua på en stor åpning for måren å gå inn i. Liker konstruksjonen, som tillater litt allsidig og fantasifull bruk, selv om jeg foreløpig kun har brukt dem innebygget i kasser oppe i trær.

Link to comment
Share on other sites

Mest conibearfeller. Jeg har ofte fangstrunder som tar 2-3 timer å gå. Da er conibearfellene fine ettersom de er lette når du bruker de sammen med avkappa flaske. Der det er kort å gå bruker jeg ofte kasse til dem.

Favorittfella er imidlertid Aasebø. Synd disse ikke produseres lenger!

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del bruker CB.... Har til nå kun brukt 160 men jeg føler meg ikke helt overbevist om at den er bedre enn 120 til mår.... Dette basert på egen erfaring og div bilder. Dette er dog en annen dikusjon.

 

Alt i alt synes jeg CB generelt er gode feller, de kan brukes i mange slags sett, de kan rigges slik at måren blir hengende utenfor rekkevidde for rev,mus etc, lett å få med seg flere stk i en tur, billige fra statene osv.

Vet det er andre feller som er bedre på enkelte felter men summa sumarum er CB min favoritt...

Nå skal det sies at Asbø-fella er like i hælene og vel så det... :D

Link to comment
Share on other sites

Har mest CB220 feller. Enkle og stappe i ryggsekken eller kløven til hunden og ikke minst billig. Har også to caina feller som står der jeg har fanga mest mår. Disse har et parfekt slag hver gang og krever veldig lite av fangstmannen samt at åtekammeret er muse tett. Men måtte jeg holdt meg til en type hadde det blitt CB basert på vekt og pris.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker hovedsaklig Conibear 160. Bruker dem fordi jeg mener de fanger best. Spesielt når det er snakk om en erfaren, voksen mår. Lettere å få den til å gå gjennom ei cb framfor å stikke hue inn i ei syningfelle. Er imiddlertid enig i at feller som Kania, Hovden og Syningfella er langt sikrere når det gjelder riktig slag og brukervennlighet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

 

Jeg har fanget mår i snart 15 år. Og har hovedsaklig brukt Conibear 160. Har testet med både CB 120 og CB 220. 120èn er for liten til Mår, men perfekt til Mink. 220èn er for stor til Mår og slår for lang bak. Dette er mine meninger. Vet andre mener noe annet. Men skal du ha en Conibear til Mår, velg CB 160. Disse montert i enkle trekasser er supre fellesett. Kassene kan du la stå ute hele året og kun ta med deg fella hjem. Dette er pg praktisk mht å kunne legge ut litt snacks til måren utenom fangsttid også. Slik at ungene og lærer seg å finne mat i den fella og lettere kommer tilbake når fella er ladet i jakta :)

 

De siste årene har jeg og testet ut Kania fellene. Disse har jeg vært meget fornøyd med. Disse har jeg og bygget inn i kasser slik at de blir sikre for hunder og plassert dem på en kuttet trestamme 1 meter over bakken. Dette settet fanger utmerket.

 

Syningfella har jeg og brukt med bra resultat. Kjempegrei felle, lett å montere, lett å spenne og greit å bytte ut åte i.

 

Aasbøfella som desverre er sluttet å produsere var lenge ei felle jeg elsket, krevende å montere mht at slaget måtte være fritt ( i forhold til å dekke til fella) men en fantastisk slagkraft og grei å få med seg.

 

Så mitt tips til deg er: Test ut CB 160, og kos deg masse i skogen. Synes du dette er gøy kan du investere i Syningfella og Kaniafella etterhvert:)

 

 

Håper dette var litt info ihvertfall selv om jeg var sent ute med å svare.

Link to comment
Share on other sites

cb 160 i kasse fanger bedre enn aasbø og andre typer... hadde en aasbo felle stående i 4 uker på en plass, mår spor ved fella 5 ganger. når jeg byttet til cb i kasse på stedet fikk jeg 2 stk på en uke. deriblant en stor hannmår.

Link to comment
Share on other sites

cb 160 i kasse fanger bedre enn aasbø og andre typer... hadde en aasbo felle stående i 4 uker på en plass, mår spor ved fella 5 ganger. når jeg byttet til cb i kasse på stedet fikk jeg 2 stk på en uke. deriblant en stor hannmår.

 

Dette kan faktisk variere fra mår til mår. Det motsatte er nemlig også erfart. Ikke så lett å si hva som er grunnen til at mår ikke går i fella. Av og til kan det være nok å flytte fella 10m.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Eg var sovidt borti litt mårfangst for 10 år sidan. Tok ein mår, og den gjekk i kassesett med CB120. Eg er nok einig med dei som seier at den er litt i minste laget for mår, sjølv om eg vil påstå at den er tilstrekkeleg om den står i eit riktig tilpassa kassesett. Men 160 er nok etter mi meining "best" av CB.

 

(Edit: det ironiske med den måren eg tok i CB120, var at den var komen for langt inn i fella. Eine slag over nakke og andre bakpå ryggen)

 

Skal eg starte opp igjen med fangst blir det nok enten med CB160 i kasse, syningfella eller kania.

CB160 pga størrelse og pris, syning og kania pga sikkerhet og slag.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...