Jump to content

Pusselapper eller pussepropper?


Skyttergutt

Recommended Posts

Ja du stikker bare jag`n i lappen, sporene er vel der for at de urenhetene som ikke lappen kan holde på vil få bedre plass (dårlig forklaring)

 

Det er dedikerte jag til hvert kaliber, det hender man må prøve ut litt forskjellige lapper for optimal tilpasning.

 

Brukte mye propper før, nå går det kun i jag og lapper, syns det gjør en bedre jobb.

Link to comment
Share on other sites

Lenge har jeg forbannet meg på både propper og lapper. Helt til jeg gjorde en tur over dammen i vinter. Da kjøpte jeg meg et sett som på linken under. Otis Elite. Og da var jeg ferdig med å handle pusseutstyr de nærmeste 54 årene. Nederste link viser hvordan deres lapper funker. Kan bruke hva som helst av lapp. Bare å lage et eller flere hull selv. Anbefaler Otis kitene på det varmeste.

 

http://www.otisgun.com/cgistore/store.c ... 66528.6188

 

 

 

Slik bruker man Otis lapp opplegget.....:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd den Otis saken, men liker nå best pussestokker - Tipton sine carbonfiberstokker har jeg god erfaring med, men kjøp 2 en til jag og en til børste.

Selv har jeg 2 i cal .22 og 2 i cal .270...........veldig fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er enkelt:

Skal du pusse rifla for å få den ren? Bruk pussestokk i hel lengde!

Da sammen med propper eller lapper og olje/solvent.

 

Div "byggesett" / Boresnake etc... Er nødløsning som du har på hytta eller i sekken på tur.

Får du anbefalt dette i en butikk er mitt råd å bytte butikk... Brutalt? Ja, men jeg mener det...

Link to comment
Share on other sites

Til Otis greia kan du bruke stokk om du vil. Eller de gummi belagte vaierne som følger med. Pusser jeg hjemme bruker jeg stokk. Har jeg med shiten på jakt eller noe så bruker jeg kun vaier. Det jeg liker best er måten å bruke lapper på. Du kan bruke en lapp 6 ganger uten å møkke til hele greia mellom hver gang.

 

Og dessuten pusser dette settet alt fra kaliber 17 til 50, og alle hagle kalibre. Og i skikkelig amerikansk stil er det med cd så du ikke skal gjøre noe feil. Den er skikkelig mye brukt ser du.....yea right.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så må man DRA med vaier ja. Men dingsene som følger med passer på mange stokker som står rundt om i kriker og kroker.

 

Jeg kjøpte gjennom noe som het "Dicks sporting goods". Nå må det sies at jeg fikk det tilsendt til en adresse i Miami. Og plukket det opp der. Men hvis man bruker en sånn postboks ting der borte burde det gå greit å få det sendt over. Har ikke Jetcarrier noe sånt tro.....

 

Artemis har en som heter Otis sniper kit eller noe sånt. Helt ok for kaliber 30. Men prisene der henger ikke på greip med tanke på at du kan få Otis Elite til samme pris i USA. Jeg synes det er helt utrolig at midway ikke har tatt dem inn under sitt sortiment. For jeg mener da å ha sett at dem har litt fra Otis. Men bare noe småtteri. Mulig jeg surrer.

 

Søker du på Ebay vil du finne dem der også. Skal dere først kjøpe Otis, så kjøp Otis Elite.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er helt utrolig at midway ikke har tatt dem inn under sitt sortiment. For jeg mener da å ha sett at dem har litt fra Otis. Men bare noe småtteri. Mulig jeg surrer.

 

Sjangsen for at du surrer er stor. :mrgreen:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=666881

 

Stiv pris da, men det koster da fort litt om en skal handle alt som er i settet i løs vekt også.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så må man DRA med vaier ja.

 

Riktig... Du drar vaieren fra kammer og ut pipa... Du vil aldri klare og dra denne vaieren rett ut, med det så mener jeg at du får en liten vinkel ved pipemunning og over tid vil ødelegge kroning på pipa!

Slikt sett er for puss når du er på tur. Skal du pusse og holde rifla i godt hold, så er det hel pussestokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er mange som har linket til diverse "jag`er" i tråden. Jeg har en haug med pussepropper liggende, tenkte å bruke disse. Men jeg har en slik "jag" med spor, eller gjenger om du vil. Jeg plasserer proppen frempå og presser den gjennom løpet. Kom til å tenke på at siden jeg ikke bruker lapper, så er disse sporene eksponert og er følgelig i direkte kontakt med innsiden av løpet. Synes de er noe kvasse, spesielt når man drar ut av løpet igjen. Vil dette skade løpet over tid, altså at disse sporene er i direkte kontakt med løpet når man pusser siden lappen ikke ligger over dem?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...