Jump to content

Om PREDATORJakt-tråden


Ranger

Recommended Posts

Etter forespørsel starter jeg her en tråd hvor man kan diskutere ting vedrørende Pradatorjaktkonkurransen. Selve konkurransen ligger her :arrow: viewtopic.php?f=20&t=22351&st=0&sk=t&sd=a og der ønsker jeg kun rapportering.

 

Bjørn S tok opp et spørsmål som sikkert opptar mange:

Mulig jeg er naiv, men jeg stoler ikke på fangstene 100% uten bilde bevis. Ser litt lengre opp på denne siden at en har fått 11 grevlinger og det hadde vært ett pent lass på bilde

 

Skjønner at denne konkurransen er ment å være uhøytidlig, men bevis bør legges frem til allmenheten sånn at konkurransen tas alvorlig og event juks (spørsmål om) uteblir.

Kjøra på !

- Det kan vi diskutere her. :wink:

 

Men som nevnt i konkurransetråden, her baserer vi oss på gjensidig tillit, og også bilder kan fakes ved å "låne" byttedyr til en fotoshoot.

 

Forøvrig vil jeg her og si meg imponert over de fellingstallene vi er i ferd med å oppnå, av en ivrig gjeng predatorbekjempere! :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Ranger, er ikke mere seriøs konkurranse enn at vi stoler på hverandre! Kan aldri tenke meg at det er MANGE som kan tenke seg å jukse for å oppnå heder og ære !

 

...Og så må jeg få underskrive på at jeg er utrolig imponert over innsatsen og resultatet så langt, og at dette sikkert har inspirert fler enn meg til å ta i et ekstra tak!

 

Snart fullmåne nå :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vel mulig at noen har "spart opp" fangsten sin for så å legge alt inn samtidig. Ser det er endel med "ingen endringer" i innleggene sine, men rimelig store fangster. Er det disse det siktes til, eller er det andre?

 

Forøvrig er det synd at noen stemples som juksemakere hvis det ikke ligger noen spesifikk/beviselig grunn til det (tenker på den flittige og aktive minkjegeren som har lagt inn både bilder og fine jakthistorier).

Link to comment
Share on other sites

Er jeg som fikk 11 grevling :)

 

Høres mye ut men det er egentlig latterlig enkelt når man legger ut åte hele sommeren å mater inn alle ungene gjennom sommeren, jeg skjøt 6 stykker første kvelden :D

Resten skjøt jeg i løpet av de 2 neste dagene....

 

Hakke sett en grevling siden, å håper de er utrydda her :twisted:

 

Bilde har jeg av de 2 siste jeg skjøt men gidder ikke legge de ut, er et pes for meg å legge ut bilder siden jeg sitter med en dårlig ice linje der jeg sitter å tvinner tommeltotter i minutter før jeg har fått inn et bilde :roll:

 

Det samme er det med mårtråden. Jeg skriver inn fangstene mine så vi får et rettest mulig bilde av hva vi medlemmer får kverka av predatorer, ikke for å være med i trekkningerom feller og slikt :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

hva med innsending av høyre framlabb på 4 fotinger, og høre klo på de bevingede?

 

Skal vi sende til deg da eller :mrgreen: Jeg vil ikke ha shit'n hjem i posten...

 

Jeg ser ikke på denne som en "konkuranse", men som viltpleie. Om noen da vil jukse :roll: da har de lite å ta seg til...

Og komme med "beskyldninger" om juks... folkens, skjerp dere. Please!!!

 

Samtidig har jeg en oppfordring til de som deltar, kan alle samme bruke samme oppsettet som trådstarter har satt opp?

Da vil det bli mye enklere å summere etc...

 

Mitt eksempel her, kan gjerne brukes som "klipp&lim" og fyll ut med dine egne data:

 

Viltart: - Måke

Antall: - 3

Kommune: - Buskerud

Poeng: - 6

Våpen: - CZ 452 Heldempet

 

Totalsum = 50

Link to comment
Share on other sites

He he, flott at denne tråden engasjerer litt. :D Og takk til thehunter som foreslo den. :wink: Poacher er inne på en del vesentlige aspekter her. Det er kalt konkurranse, men hensikten er viltpleie ja, predatorkontroll.

 

Uten at jeg har telt opp de siste dagene så har vel knappe 150 deltakere skutt eller avlivet rundt 2000 predatorer på under fem måneder, det synes jeg er svært bra!

 

Kanskje blir noen skremt eller fnyser av ordet "konkurranse" og vil ikke delta av den grunn? Jeg vet, ved å gløtte i de forskjellige predatorjakttrådene, at det felles langt mer enn det som rapporteres i tråden.

 

La det gå litt sport i det da, se hvor mye vi klarer ved en felles innsats fram til 15. juli 2010? En respektabel fangst kan brukes til så mangt, feks som grunnlag for statistikker, for Kammeret.no som PR i en eller annen sammenheng, og ikke minst: Ved å felle disse predatorene så fremmer man "matviltet", som Poacher er inne på. Hvor mange ryper, rådyr, harer og gjess mm berger vi? Det hadde vært interessant å vite. :D

 

Og bruk det oppsettet som Poacher beskriver for rapportering, med et tydelig rødt tall for din totale poengsum. Poengsum for hver art er imidlertid ikke så nøye, da det er totalsummen som regnes på.

 

Og, jeg nekter å bli neddynket i tusenvis av framlabber og klør! :mrgreen: Rapportér etter hjerte og samvittighet, og om noen har maaaange flere fellinger enn deg, drit i det! Ikke bli misunnelig, legg heller ned en ekstra innsats. :wink:

 

Jeg er veldig spent på hva sluttsummen blir om drøye 7 måneder! :D

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg for øyeblikket ligger på topp i konkuransen , siden Jackrussel trakk seg , så skulle jeg kanskje føle meg truffet når kritikk og beskyldinger om juks kommer opp. Hvilket motiv skulle jeg ha for å jukse ?

 

Det er jo ikke akkurat slik at dette er en " konkuranse " med store premier eller noe. Som Ranger er inne på , en uformell liste over felte predatorer.

 

Jeg legger inn bilder i ny og ne i andre tråder her inne , men det kommer aldri til å bli aktuelt for meg å legge inn bilder av alt som jeg skyter , de holder jeg for meg selv i min private album hjemme. Er ikke alt som egner seg ute på internett , som enkelte dyr skutt med Vmax , spesielt siden det etter min mening ble " rappet " noen bilder her inne og kom ut på nettavisen.

 

Blir det noe mye mer bråk rundt dette så gidder jeg rett og slett ikke å delta , enkelt og greit !

Link to comment
Share on other sites

Frister å hive på en rekke sure fjes, men skal la være.

:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

De å beskylde folk for å jukse holder vi oss for gode til. Likeledes holder vi oss for gode til å jukse.

Dette er en hyggelig kameratslig «konkurranse» .

Men det er seriøst viltstell.

 

Vi ser at noen er plaget med misunnelse over andres dyktighet og fangst rapporter. Derfor trakk Jackrussel seg, slikt er vi ikke tjent med.

 

La oss jakte predatorer, og ha det som en hyggelig tråd å titte innom.

 

Målet må være å passere 5000 predatorer minst.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er minken "verdsatt" mer enn reven? Er den en værre småviltpredator enn reven? Har ellers ikke så mye mer å komme med, men syns de som beskyldte Jackrussel bør komme med en beklagelse og legge vekk barnehagementaliteten. Hva f..... har det å si om den ene eller den andre skyter mest. Visst motivasjonen til enkelte her inne er å drive predatorkontroll for å vinne denne konkurransen så mener jeg de er litt på villspor.

Link to comment
Share on other sites

Tankegangen til Foxterrier støtter jeg fullt ut i så måte ja. Minken hører ikke heime i norsk natur, mens rødreven har sin naturlige plass, tross alt. Vi hadde en diskusjonsrunde på forumet i begynnelsen av juli på hvor poengskalaen burde ligge, før konkurransen startet, og jeg tror flertallet synes det ble greit sånn som vi la det opp. Nå kan vi uansett ikke endre på det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke å tråkke dere predatorjegere på labbene. Er fangstmann selv, men ikke med i konkurransen. Grunnen til at jeg skrev innlegget var fordi en av deltakerne i konkurransen ble utvist, noe flere hadde blandende følelser om.

 

Jeg kjenner ikke den personen som ble utestengt, men kom med et forslag som kanskje kunne hjelpe til en annen gang hvis noen andre kom i lik situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Utestengt ?

 

Såvidt jeg vet er det bare Jackrussel som har trukket seg pga beskyldinger om juks. Er folk så slarvete / misunnelig eller hva motivasjonen enn måtte være , til å beskylde andre for juks eller lignende så er dette tråden å stå frem på , men de har kanskje ikke baller nok.

Link to comment
Share on other sites

Frister å hive på en rekke sure fjes, men skal la være.

:evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

De å beskylde folk for å jukse holder vi oss for gode til. Likeledes holder vi oss for gode til å jukse.

Dette er en hyggelig kameratslig «konkurranse» .

Men det er seriøst viltstell.

 

Vi ser at noen er plaget med misunnelse over andres dyktighet og fangst rapporter. Derfor trakk Jackrussel seg, slikt er vi ikke tjent med.

 

La oss jakte predatorer, og ha det som en hyggelig tråd å titte innom.

 

Målet må være å passere 5000 predatorer minst.

 

Les det som står over her.

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel trakk seg sjøl ja, etter at noen hadde hintet om juks. Svært beklagelig! Jeg har fra flere hold fått høre at han er en svært ivrig og dyktig predatorjeger, noe mer vet jeg ikke om den saken. Heldigvis så sier Jackrussel til meg at han vil fortsette predatorjakta for matviltets del, deltaker her eller ikke. Og det er det viktigste! Som Jmonsen påpeker, dette er i viltstellets ånd.

 

Det var kanskje feil av meg å kalle dette for en konkurranse, men i mangel av et bedre ord så ble det kalt det...

 

Fint at det kommer synspunkter i denne tråden, både fra Bjørn S og alle andre, det lærer vi noe av til neste korsvei. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Huffamei! Føler meg som en dramaquin :oops:

nokk om meg :wink: jeg raporterte og oppdaterte med dato med gjevne mellomrom. Hadde jeg lert meg og laste opp bilder her før, skulle jeg ha lakt ut mye mer xD for og bevise fangsten. Men siden jeg alldrig hadde trod, at noen tror jeg juger om jakten og jakthistoriene mine, så tengte jeg ikke på det 8)

men nå som jeg kan det skal jeg gjøre mit yterste for og lage lesestoff for de som er inntrisert :D etter jul Da loco er kommet bedre inn i jakta;)

mulig det blir hjemmeside også da:)

 

Felte 19 kråker i dag. hubru og lokkefløyte:D morro!! :mrgreen:

la kråkene ut som revåte xD

Link to comment
Share on other sites

Er jeg som fikk 11 grevling :)

 

Høres mye ut men det er egentlig latterlig enkelt når man legger ut åte hele sommeren å mater inn alle ungene gjennom sommeren, jeg skjøt 6 stykker første kvelden :D

Resten skjøt jeg i løpet av de 2 neste dagene....

 

Hakke sett en grevling siden, å håper de er utrydda her :twisted:

 

Bilde har jeg av de 2 siste jeg skjøt men gidder ikke legge de ut, er et pes for meg å legge ut bilder siden jeg sitter med en dårlig ice linje der jeg sitter å tvinner tommeltotter i minutter før jeg har fått inn et bilde :roll:

 

Det samme er det med mårtråden. Jeg skriver inn fangstene mine så vi får et rettest mulig bilde av hva vi medlemmer får kverka av predatorer, ikke for å være med i trekkningerom feller og slikt :)

 

Rune

 

Tips til deg som vil forenkle din måte å ligge inn bilde: gå inn på www.bildr.no og følg bruksanvisningen der, så får du en "link" som du kopiere fra den siden og bare kopiere den rett inn på "skrivefeltet" her på forumet. Så får du opp et miniatyrbilde som andre forum brukere kan klikke seg rett innpå for å se bilde i fullskala.

 

Bare et tips :) finnes sikkert mange andre måter som er både bedre og lettere, men denne måten fungere utmerket for meg :)

Link to comment
Share on other sites

En oppfordring Jackrussel! Meld deg inn igjen :]

 

Skriver meg under her!

 

 

Blir fint å få deg over på riktig side på fjellet til å drive med viltstell:)

 

Jeg skulle hatt så mye mer tid til det... men med kjerring som ønsker gubben i hus så blir det som regel jeg som får siste ord: javel kjære :D

Link to comment
Share on other sites

...viltstell:)

 

Jeg skulle hatt så mye mer tid til det... men med kjerring som ønsker gubben i hus så blir det som regel jeg som får siste ord: javel kjære :D

 

Kjenner meg igjen her :lol:

 

Koblet opp revevarsleren hjemme hos mine foreldre for et par dager siden.(den ringer meg på mobilen når reven er på åte)

Vi var der på middag i dag. Midt i kaffen (ca. 16:30) begynner reven å ringe. Jeg var sosial og fortsatte kaffedrikkingen, men etter at reven hadde vært innom åte hvert kvarter et par ganger tenkte jeg at jeg skulle snike meg ut å se om jeg fikk et glimt av den rødhårede.

 

Telefonen ringte riktignok etter et kvarter, men det var madammen som så at jeg måtte innfinne meg for å ta meg av sønnen min..... :roll: Er ikke lett å gjøre godt viltstell :lol:

Link to comment
Share on other sites

En oppfordring Jackrussel! Meld deg inn igjen :]

 

Skriver meg under her!

 

 

Blir fint å få deg over på riktig side på fjellet til å drive med viltstell:)

 

Jeg skulle hatt så mye mer tid til det... men med kjerring som ønsker gubben i hus så blir det som regel jeg som får siste ord: javel kjære :D

 

hehe :D sikkert bare jeg som er dålig og prioritere viktige ting :oops:

hører flere som sier det men, tror jeg holder fangstraportene mine for meg selv og jaktkamerater :) eller, får se når jeg kan dokumentere fangstene med kviteringer for innlevert skuddpremie:) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

får se når jeg kan dokumentere fangstene med kviteringer for innlevert skuddpremie:) :mrgreen:

 

:mrgreen: Gjør det, så er det kanskje noen som tenker seg om en ekstra gang før de slenger med leppa :lol:

 

En kar her i grenda som leverte inne over 25 rever. Det kom etterhvert frem at han hadde fått disse av kompiser et annet sted der de ikke hadde skuddpremie. Så kvittering for skuddpremie er i mine øyne null verdt...

 

Vil dog presisere at jeg ikke tror eller aner om vedkommende som trakk seg har jukset.

 

For min del, så sluttet jeg å melde inn fangster, da det ikke var krav til bilde. Uten bilde så tror jeg rett og slett ikke på innmeldingene....

Link to comment
Share on other sites

jeg synes nu at mange tar denne konkuransen litt for alvorlig :? denne konkuransen ble jo lage for å se hvor mye man skjøt igjennom et år og siden det ikke er premie så trenger man jo heller ikkje bilde som bevis eller kvittering for skudd premie :wink:

 

man må stole på hverandre og de som jokser vinner ingen ting på det så det lønner seg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at kvitteringer ikke beviser noe, men det trenger forsåvidt ikke bilder av døde dyr gjøre heller ;)

Ingen kan vite hvor lenge du har samlet opp før du går å innhenter skuddpremie eller når tid bildene er tatt.

 

Så man får bare stole på at folk er ærlige og sover godt om natta, så lenge det ikke er snakk om noe premie eller gevinst, så er det nå heller ikke så farlig...

Link to comment
Share on other sites

Erikr : At du har sluttet å melde inn synes jeg er synd. Som Thehunter og Foxterrier skriver så er det jo ingen premier eller noe annet å vinne her. Synd at så mange tar dette som blodig alvor , og ikke som den uhøytidelige konkurransen det er ment å være.

 

Du savner bilder sier du , hva skal det bevise da ? Bildene kan jo godt være av vilt andre har skutt , er utallige måter å jukse på om man bare vil uansett hvordan dette gjøres. Bilder av alt jeg har skutt er helt uaktuelt fra min side , ikke alt som egner seg å legge ut på nettet , trodde flere hadde oppfattet det etter tråden Poacher hadde lagt ut her for en tid tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Trist om du ikke rapporterer mer Erikr, det er jo viltstell dette, en grei pekepinn på hva deltakerne her greier å skyte i løpet av et år. Håper du kommer tilbake, og hvis det er ønskelig at vi finner et annet navn enn predatorjaktkonkurranse så er jeg åpen for forslag...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ang fangst og bilder , jeg har skrevet en stund på et Svenskt forum under et emne kalt jaktdagbok. Her kan brukerne opprette sin egen jaktdagbok som de oppdaterer samt kan legge ut bilder i. Her er det nok litt tryggere med hensyn til bilder da du må ha minst 50 innlegg i forumet for å kunne lese og skrive i jaktdagbøkerne , på den måten er det ikke for alle og enhver å bare droppe innom en gang , du må tildels være litt aktiv i forumet kan man si.

 

Har foreslått dette her på Kammeret tidligere , men interessen var laber kan man si. Og da ER det begrenset hva jeg gidder å legge ut her også av detaljerte historier , bilder osv.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...