Jump to content

dempere og monteringspris- store forskjeller!


corvus

Recommended Posts

Jeg har tatt utgangspunkt i en a-tec ctm4 til rundt 3200 kr. Jeg ser at dette er en ca-pris, som lar seg justere noe. Den store forskjellen ligger forøvrig på monteringskostnaden. Hos 2 seriøse aktører varierer denne pakka (demper pluss montering) fra kr 4900 til kr 3500.

 

I utgangspuktet skulle dette være et enkelt valg. Likevel ønsker jeg litt kvalifisert "synsing" fra guttaboyz; er dette et tilfelle man lar pris aleine prege valget, eller er det noe man kan risikere ved å gå for beste pris..."you get what you pay for.."

 

For ordens skyld dreier det seg om montering av demper på en "rustfri" ruger m77 i 3006 med 56 cm løp. Ja! Det også: Ok å kappe løpet til 50 cm?

 

Ha miskunn om dette er skrevet side opp og side ned om allerede...ber i så fall om en liten link.

 

Thanks.

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

 

Har vert bort i den samme problemstillinga sjøl. Eg kjøpte min A-tec TMM5 på villmarksmessa i Lillestrøm for 2 år sida. Da var det jakt og friluft i Arendal som tok inn børsa og gjenget den for deretter å sende den i posten sammen med demperen. Eg betalte 3700,- for heile jobben. Viss ikkje eg tek heilt feil kosta demperen 3200,- uten montering. Det blei altså 500,- ekstra for montering. Dette er også det billigaste eg har sett på markedet. Men dette var også ein messepris. Trur det da er 200,- mindre enn vanlig pris med montering, så stor forskjell er det likevel ikkje.

 

Ein kompis av meg bestilte ein hausken std for eit år sida der demperen kosta 3800,-. Han betalte i alt 4900,- for heile jobben. Så ja, det er store forskjeller ute å går.

 

Eg tviler sterkt på at jakt og friluft gjer ein dårligare jobb enn andre forhandlarar fordi dei er billigare. Eg trur årsaka til prisforskjellane kan være tilgang på børsemakere i butikken. Skal ein forhandlar med kanskje berre ein børsemakar på bakrommet tjene nok penger til at det er hensiktsmessig å gjere jobben, må dei kanskje skru opp "timelønna" litt meir enn andre forhandlarar. Berre ein teori frå mi side.

 

Men dette er sikkert andre som har mykje meir greie på enn meg her på forumet...;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar ikke hvem som helst gjøre en sånn jobb. Har bestillt en CTM-4 med montering, og har valgt børsemaker etter kvalitet og ikke etter pris. Har selv opplevd billig kapping og kroning av piper, som måtte gjøres på nytt, og det ble ikke særlig billig. Derfor velger jeg kvalitet forran pris.

Link to comment
Share on other sites

Hos 2 seriøse aktører varierer denne pakka (demper pluss montering) fra kr 4900 til kr 3500.

 

Noe av prisforskjellene kan også skyldes utstyret den enkelte børsis har tilgjengelig.

Om de ikke har benk hvor de kan spenne opp børsa med låskasse montert, så vil det jo bli litt ektra jobb med å skru av og på kassa og sjekke headspace etter montering.

 

Har de benk så de spenner opp alt montert, så slipper man jo unna med litt kortere jobb.

 

Men ja, det er alikevel store pris OG kvalitets forskjeller. Jeg fikk gjenget salongen, og da sa børsisen, eller i dette tilfellet "børsisen": "jeg liker å gjenge med litt trange gjenger, for da sitter det thightere". Med tiden så har jeg lært at en demper IKKE skal sitte tight, i og med at det er anleggsflaten mon "kraven"(?) som skal rette opp demperen, ikke gjengene.

Men det fungerer, og den skyter ok. Så jeg har ikke giddet å gjort noe mer med det. Men å skru den av og på kan være et helvette, da gjengene er TRANGE! :roll:

 

Så jeg stemmer i sammen med de som mener at noen ekstra kroner kan være god investering. Men dyrere behøver ikke å bety bedre.

Link to comment
Share on other sites

Ok, skjønner. Jeg ønsker ikke å opplyse om hvem som har gitt meg disse tilbudene, det er ikke relevant; la meg si det så enkelt at om vi har 20 dyktige og kjente forhandlere sør for mosjøen, er "mine" så definitivt blant disse. Vi snakker ikke om Jäger Norge AS vs Svingen BMW, Kløfta, for å lage et alternativt bilde.

 

Men..kjenner jeg må undersøke mer, har fått meg noe (mer!! :( ) å tenke på.

 

Takker for innspill. keep it comin`!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte nylig Hausken standard og gjenget løpet hos min lokale forhandler. Prisen på demperen var i utgangspunktet høy, men med litt vennerabatt ble den 3200,-

Gjengejobben ble gjort av en bekjent av forhandleren som driver sånt arbeid på si. Jeg er var ikke helt fornøyd med gjengene og filte litt på dem selv etterpå... Kosta meg 1000,- uten kapping av løp.

 

Jeg finner meg i litt høyere pris for å holde lokale ildsjeler i gang (forhandleren er veldig hjelpsom og kunnskapsrik), men neste gang skal jeg la en kammerat av meg som driver med sånt til daglig gjøre gjenginga. 1000 spenn synes jeg er i overkant stivt for en relativt enkel jobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...