Jump to content

Manuelle Turret Presser - Fordeler/Ulemper


S.O.N

Recommended Posts

nå skal ikke jeg si noe om disse pressene som du linker til her, men jeg har en lee turret presse, en manuell sådan, og den er jeg kjempe fornøyd med, lader både 223 og 30-30 på den da disse ikke passer i hylseholderplata på dillon pressa. og ja, jeg vurderer en eller to til av disse så de kan stå permanent oppstilt...

Link to comment
Share on other sites

fordelen er at man slipper å skru ut og sette inn diene i en enkeltstasjons presse, og man kan lade ferdig en og en patron.

 

Tror ikke det er så kjempestor forskjell på pressen som er avhengig av fabrikant som har laget dem. Vil tro at Lee's turet er ypperlig f.eks.

Jeg har en eldre lyman T presse, og jeg bruker den til å lade de litt mer obskure kalibrene mine og de som jeg trenger så mye av. gidder ikke å investere i nye dillond deler (Topp, hylsehoderplate, hettemater plate osv) til alle kalibrene spesielt de jeg kanskje skyter 100 skudd med i løpet av et år.

 

Turett er kjappere en enstasjons, og du har mer kontroll en en progressv samt at det er billigere fordi du ikke trenger så mye dingser. definitivt kjekt å ha.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen samtaler med Trond om denne Lee Turret pressa, og begrensingen sier han er det kruttmålet som ikke er laget for å fylle store volumer som trengs på mange riflepatroner.

 

Derfor er den pressa ikke noe god for store hylsevolumer men den tar 223 patroner (sier han). Hadde det vært noe fiks for dette skulle jeg sterkt vurdert en slik. Det er jo et lite 'men'...at kruttmåler føler med rundt og blir ristet, men det er ikke sikkert det betyr noe vist løsningen er bygd for det.

 

Men kanskje dem ikke er så dumme desse manuelle turret pressene vist man ikke vil flytte for mye på dingser.

Link to comment
Share on other sites

Har Lymann turret presse og ladet for noen år tilbake 6000 patroner i 9 mm. For å si det slik, det er en grunn til at jeg har Dillon Square deal nå (jeg ahr fortsatt Lymann pressa).

 

Skal du bare smålade så kan Turret pressa være et alternativ. Men skal du mengde lade så er blir det kjedelig og faren for feil øker. På SD pressa (og Diullon 650) indekseres hylseplata automatisk = min fare for dobbel eller manglende krutt.

 

Selv om enstasjonspresse og turret presse anbefales av Ladeboka som begynner presse, så er min erfaring at SD pressa ikke er vankseligere å stille inn, bruke og forstå, heller tvert om.

 

Jeg fikk aldri hettemagasinet på Lymann pressa til å funke. På dillon funker dette helt eksemplarisk. Så på Lymann må du håndtere hettene manuelt = knot.

 

Men begår du dumheter som å kjøpe hylser med hette-niting, kjøpe .40sw hylser skutt i Glock osv, så kan det være fint med en solid og allsidig presse som tilleggspresse.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhenging av hvem, hva, hvor, så har/hadde Lee ett ombyggingsett som økte volumet i kruttmålet, slik at det ikke bød på problemer ifh til rifleladninger.

 

Jeg tar forbehold om at det er gammel kunnskap, hvilket riflekabliber og at det ihvertfall finnes to forskjellige typer Lee kruttmål som kan benyttes på turretten, autodisk og perfect powder measure...

 

Har ladet mye pistolpatroner på trestasjonsturret og det er mulig å få ut ca 160 skudd i timen, hvis forarbeidet er godt og operatøren har kjørt turret tidligere... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har hatt noen samtaler med Trond om denne Lee Turret pressa, og begrensingen sier han er det kruttmålet som ikke er laget for å fylle store volumer som trengs på mange riflepatroner.

 

Gørrgammelt innlegg, men for ordens skyld, Autodiskmålet kan utstyres med dobbeldisker, og da burde man kunne få ut 40-50 grains krutt. Ellers er det mulig å rigge sveivekruttmålet til LEE også slik at det aktiveres av hylsa. Jeg gjorde det, men så ble jeg litt vel smart, og satte på en fjær for å være sikker på at sveiva gikk helt tilbake hver gang. Funket en stund, men så ble en av plastdelene til pulver, og jeg satt plutselig med kule fastkilt i pipa :evil: .

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei, låner denne tråden litt. Holder på å sette opp ei Lee classic turret presse for 223 rem.

Har satt den opp med neck sizer, factory crimp, kulesetter die og prime feeder. Til kruttmål har jeg en Lee perfect powder measure som står i en Lee universal Powder charging die. Til dien fulgte det med et stag som går i kruttmålet samt en kulekjetting som og festes i kruttmålet.

Det jeg lurer på er hvor i ..... skal andre enden av kulekjettingen festes. Har rota rundt på nettett, men finner ikke bilder av oppsettet. kun med disk målet. med dette målet skal en kunne lade opp til 300 win mag. med samme systemet som jeg har satt opp for 223 rem. (I første omgang).

Noen som vet? Gjerne med bilder.... :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir ikke klok på hva som er mulig og ikke mulig med den LEE Turret pressa, og ikke er det noen som sier noe heller.

Trond sier at denne ordningen som du lager til nå ikke er noe standard for denne pressa, så det blir å mekke det til det funker.

 

Skal man bruke det autodisk målet, så blir det sagt at det ikke tar noe vesentlig større kruttmengder en det du får på 223, og setter man flere disker i så blir det ett eller annet som ikke blir bra.

 

Skulle ønske noen konkret kunne si om dem lader 6.5 eller 30-06 på denne pressa og hva løsning dem har på kruttmålet.....og ikke minst....hvor nøyaktigt kan man regne med å få ladningene. Har lurt på denne pressa selv, men får ikke tak på om dette blir et bomkjøp.

 

Bilder folkens !

Link to comment
Share on other sites

Den lenka er ment til bruk på Loadmaster og Pro1000 hvor toppen står i ro, på en Turret er eneste løsning en returfjær. Med det gamle disk-målet var ikke dette en optimal løsning da det kunne finne på å henge seg opp, men med den nye modellen med silikonhylse skal risikoen være minimal.

Link to comment
Share on other sites

Mulig det går å borre et hull i disk skiva som diene står i for å feste kulekjettingen der, og lage til noe med returfjær, men det må ikke bli for stramt heller, samtidig som det må være nok kraft til å dra målet ned igjen. Redd plastfestet for kulekjettingen i målet ikke tåler dette. :?

Link to comment
Share on other sites

Til dien fulgte det med et stag som går i kruttmålet samt en kulekjetting som og festes i kruttmålet. Det jeg lurer på er hvor i ..... skal andre enden av kulekjettingen festes. Har rota rundt på nettett, men finner ikke bilder av oppsettet.

 

Som nevnt tidligere, så er det ingen fabrikkløsning på LEE Turret og LEE Perfect Powder Measure. Jeg fant en ekstra die-mutter i ladesakene mine, og la en splittring (nøkkelring)mellom eksisterende kruttfylldie-mutter og den jeg fant. Festet "dimmelenka" i denne splittringen.

Vet ikke helt hvorfor, mulig vinklene ikke blir helt optimale, men jeg slet med å få kruttmålet helt tilbake i utgangsposisjon med denne løsningen, så ladevekta ble mildt sagt ujevn. Det var da jeg ble kreativ, og satte fast en spiralfjær i splittringen, og kortet ned "dimmelenka" såpass at sveiva stod i spenn. Dette fungerte utmerket ganske lenge, men etter en stund orket ikke plastdelene i målet denne belastningen, og ting gikk i stykker.

 

 

Til .223 ville jeg brukt et autodiskmål. Kjøp en dieplate til kr 150,-(?) og la diene til et kaliber stå i denne med kruttmål og alt. Autodisk funker upåklagelig, og når du har funnet en optimal ladning vha vekt og empiriske studier, så tar du det autodiskhullet som er nærmest, og så filer du det forsiktig opp til du er på rett ladning. Det skiller ikke så mange grains mellom hvert hull, så det burde la seg gjøre å ta nærmeste hull som gir ladning under det du ønsker og så litt tid til å file opp. Jeg gjorde dette med .44MAg en gang. Økte fra ca 18 grains N110 til rundt 22grains.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...