Jump to content

Spørsmål gjeldende preparering av elgskalle?


KnutH

Recommended Posts

Hei. Var så heldig at jeg fikk skyte en 8 spirs okse som min første elg.... :D

Så no sitter jeg med litt arbeid foran meg :D . Saken er slik, skallen ble kun grov kappet og renskjært kvelden vi kom heim grunnet at jeg måtte bort på jobb noen uker. Så den har hengt ute på veggen siden da.

Har lest div tråder, men jeg lurer på noen ting enno.

Blir geviret missfarget hvis det kommer i kontakt med kokende vann?

Skal skallen fysisk kokes eller bare dampes?

Bor i nærheten av sjøen, har hørt at det er effektivt å senke det ned en passende plass for å la dyrene på bunnen gjøre jobben. Blir det missfarget av sjøvann?

Har noen bilder/tegning av hvor kappingen av skallen skal være?

Ellers gode råd og tips motas med stor takk :!:

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Lagde en liten "serie" om dette på bloggen min i høst http://erikroysland.blogspot.com/2009/1 ... del-1.html

 

(for å komme med tydelig snikreklame om egen blogg ;))

 

Det som er viktig: La skallen ligge i vann eller bekk i minst 2 dager når den har hengt slik du har hengt din. Er den tørr er den umulig å få helt bra.

 

De gevirene jeg har kokt har ikke blitt misfarget av koking, men tror ikke det er heldig at stengene kommer i for mye kontakt med kokende vann. Er forresten ikke nødvendig med fosskokende vann, da damping også gjør en god jobb. Og igjen: mye lettere hvis skallen er fuktig...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

har hørt at hvis du legger den i maurtue kan den tørke skikkelig inn slik at ikke engang mauren får renspist den (leste det her i en annen tråde men husker ikke hvilken). da hadde jeg heller senket den i sjøen som tidligere nevnt. ellers pleier jeg å koke skallene i zalo-vann. koketid varierer alt etter hvor store de er. etterpå bruker jeg hydrogenperoksyd (fra apotek) til bleking. vil tro at selv etter å ha hengt på veggen og tørket inn der vil det bli bra hvis du legger den i bløt en stund for så å rense den.

 

personlig synes jeg det er bortkastede penger å levere til en preparant hvis du har tid og mulighet til å gjøre det selv. da vil trofeet bli enda mer spesielt også ;) men det er jo selvfølgelig opp til deg, og det finnes sikkert like mange "rette måter" å gjøre det på som jegere der ute :)

Link to comment
Share on other sites

Bor i nærheten av sjøen, har hørt at det er effektivt å senke det ned en passende plass for å la dyrene på bunnen gjøre jobben. Blir det missfarget av sjøvann?

Har noen bilder/tegning av hvor kappingen av skallen skal være?

Det siste først: Skallen skal kappes fra "nesestoppen", via øyehulen - øregangen og til nakken. Og du bør skjære av mest mulig skinn-brusk-hjernemasse etc. mens skallen er fersk.

 

Etpar-tre uker i sjøen (med ei solid snor i), så har "bottensaugjet" (dialektord for bunnlevende organismer) gjort underverker. Men pass på så du ikke senker skallen ned et sted der det er sand/leire/gjørmebunn med oksygnesvikt - i så tilfelle kan den bli svartfarget, pga. divese anaerobe organismer (egentlig samme prosess som brunering av våpen).

 

Etter sjøen lar jeg skallene henge på sørveggen til sommeren etter - da får de ei naturlig kvitfarge, ikke den blenda-fargen en får ved hjelp av hydrogenperoksid.

Link to comment
Share on other sites

Tjuvlåner tråden litt, åssen funker det å preparere en tiurskalle? Snakker da om hele hodet, under"kjeve" og over. Vanskelig? Hvor lenge må slikt kokes, hvor lenge må det ligge i hydrogenperoxid? Skallen er jo ikke akkurat stor, men har betydning læll.

Annen fremgangsmåte med fugl? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

har preparert noen fugleskaller (skjære, nøtteskrike, kråke) vil tro samme fremgangsmåte funker på tiur. jeg kokte dem vel en times tid etter å ha renskjært så godt jeg kunne og tatt ut hjernen. etter koking renset jeg dem helt vha kniv/pinsett/nål etc. siden fugleskaller er såpass tynne er jeg litt forsiktig med hydrogenperoksyden. bruker bare 10 %, det holder lenge. de pleier å ligge i kanskje ett døgn, men jeg sjekker hele tiden, det er jo en etsende væske...

 

det jeg har prøvd å gjøre med nebbet er å få av "skallet". vet ikke hvordan det er på tiur, men kråkefuglers "nebbskall" løsner etter koking (husk: i zalovann for å fjerne evt fett). det legger jeg til side i vann, slik at det ikke blir bleket. men på tiur er jo nebbet hvitt så der er det kanskje ikke nødvendig. etterpå limer jeg det fast igjen. husk bare å være veldig forsiktig med "underkjeven", sykt tynne bein der, så kan lett brekke.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Finnes tusen tråder om dette her på kammeret, så låner denne.

 

Nå har jeg flådd, kokt og fått skallen nærmest klar for bleking. Det jeg undrer meg over er hvordan i all verden man får den skikkelig ren på baksiden der man har brusk og drit mellom masse tynne beinstykker?

I tillegg lurte jeg litt på hvor lenge denne hydroperoksiden skal ligge på beinet, og hvordan man får brukt dette på undersiden skjønner jeg ikke (uten å legge skallen i rent H2O2 bad..) :P

Link to comment
Share on other sites

Det i de små gropene vil koke ut når du påfører H2O2. Prøv på et lite område først. Har drevet langvarig koking for spesielle gjenstridigheter og ser at når det gummiaktige båndet under rosenkransen løsner så følger alt med.

 

De som sliter med å finne kokekar store nok til elghoder kan muligens prøve metoden med å lage en kasse der skallen får plass og så gjør man på samme måte som båtbyggerne gjør for å bøye/forme planker. Man lager to hull, ett for damp inn og et for ventilering/drenering. Fyller en kjele med vann, tilfører varme, retter tuten inn i ene hullet, lar dampen fylle kassen og lar dette pågå en times tid. Pass endelig på å etterfylle vann :)

Link to comment
Share on other sites

Sliter også med å koke reint / skrape i området der rosenkransene starter.

Mange små groper der, hva anbefaler folk?

 

Jeg bruker høytrykkspyler etter koking, får av det aller meste med den og slepper mye pirk.

 

Jeg hadde en pinnekjøttkasserolle fra ifjor som funket, men store deler av hodet stikker opp, så har måttet koke det i to omganger.

 

Hvis du legger alu folie over det som stikker opp av vannet så damper du det av.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skallen ble hvit og fin den, og pappa har lagd ei meget fin plate, men så er spørsmålet (noe som er litt tvetydig her på kammeret): Hvordan fester jeg skallen til selve treplata? Er det noen som har tips til hvor man kan bestille en liten gullplate med gravert skrift (type 5 x 3 cm)?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skjønner ikke hvor folk har det fra med å legge skallen i ei maurtue ! Maur spiser ikke kjøtt. Hvis du ikke gidder å koke skallen eller ikke har stor nok kasserolle kan du bare legge den ut og la naturen fixe det. Blir litt mere arbeid med bleking, men dette virker. Senke den i sjøvann har jeg ikke prøvd, men funker sikkert godt, masse organismer der som liker kjøtt. En annen metode er å legge skallen i vann tilsatt litt sukker, bakterieveksten vil bryte ned alt unntatt bein. Selv koker jeg, bruker ei stor sinkbalje til store skalle, pinnekjøttgyte til mindre. Har en krabbekoker som jeg har guffa opp slik at jeg får sinkbalja på kok ila 10 min. Ta tørkerull (hvit) og surr rundt hele skallen og dynk hydrogenperoksid på papiret. Pakke det så inn i plastfolie. Vips så har du bleik og fin skalle.

Jeg syntes det er mere stas og ha gjort hele jobben selv, men preparant er også et alternativ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...